[Mobo] Epox 8KHA+ hangt in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
* [NUT] ]heeft de Search gebruikt, maar niets gevonden ;( dus dan maar een topic openen:

Inleiding
Ik heb een 8kha+ gekocht 2e hands (met nog wat garantie) en die ben ik eens gaan testen in een 'open op de tafel' uitstalling. Hierbij kwam ik dus een vervelend probleem tegen :'(

Het Probleem
Het probleem is dus dat het mobo in de BIOS voor, na en zelfs IN de Mem test hangt, en het geheugen wat er in zit verkeert ziet. Het bios ziet het geheugen gewoon standaard als PC1600 mem, terwijl dat het dus ECHT niet is |:(

Test opstelling
De defaults:
• Epox EP-8KHA+ (rev 2.0. bios datum 3/4/2002 versie :?)
• AMD Athlon (TB) 1.4Ghz (@ defaults) <- komt van het 8k7a+ mamaplankje
• Hercules 3D Prophet II Ti (Geforce 2 Ti @ defaults)
• 3Com 3c980-TX
• Maxtor D740 20Gb
• Sony 40x CD Speler
GEEN Floppy drive
• 300Watt voeding (+3.3 = 15A, +5 = 22A, +12 = 11A)

De variabellen:
• Muskin 512Mb Cas 2.5 PC2100
• Corsair 256Mb Cas2 PC2400 (XMS)

De feiten
Beide modules doen het prima op mijn Epox EP-8k7a+ en die heeft ook nog nooit problemen gegeven wat het geheugen betreft.

Wat geprobeert
• Cmos Clear
• N8 de batterij er uit + Cmos clear
• DDR modules en sockets schoon gemaakt
• Andere plaatsing geprobeert in de 3 DDR socket opstelling
• CPU opnieuw geplaatst (de CPU is 100% ok)
• Mobo stof vrij gemaakt
• Gecontroleert of er op de bodem waar het mobo ligt ergens contact mee gemaakt word.

HELP!!
Ik ben nu zo langzamer hand radeloos aan het worden!! :{

Wie oh wie kan mij van nuttige info voorzien over wat ik vergeten ben te proberen, of wat ik gewoon weg fout doe :?

BVD :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
misschien een jumpertje fout?
maar het lijkt me eerder dat je geheugen brak is.
je bios word namelijk in je geheugen gezet als die boot daar draait die uit.

Tweakers Discord

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Ik denk aan 2 dingen:

1. Misschien is je Bios corrupt (flashen kan geloof ik tijdens het testen van je mem > Ctrl + F2 ofzo...(Staat onderin je scherm Zorg dan gelijk voor de nieuwste (en juiste) bios)...
2. Je huidige mobo is een beetje te kritisch op je geheugen, en ziet 'm daarom als PC1600 |:(

Humor moet je serieus nemen

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 11:15 schreef tweakduke het volgende:
misschien een jumpertje fout?
maar het lijkt me eerder dat je geheugen brak is.
je bios word namelijk in je geheugen gezet als die boot daar draait die uit.
Waarom werkt mijn Epox 8k7a+ dan wel feiloos met dezelfde modules :?
Op maandag 10 juni 2002 11:17 schreef tommie-boy het volgende:
Ik denk aan 2 dingen:

1. Misschien is je Bios corrupt (flashen kan geloof ik tijdens het testen van je mem > Ctrl + F2 ofzo...(Staat onderin je scherm Zorg dan gelijk voor de nieuwste (en juiste) bios)...
2. Je huidige mobo is een beetje te kritisch op je geheugen, en ziet 'm daarom als PC1600 |:(
1. Hmm... ik zal vanavond eens kijken of dat lukt, is er nog iets speciaals nodig met het floppy daarvoor? (ik heb de handleiding, staat het daar in :?)
2. Tjah... kan, ik vraag me alleen af waarom een PC2400 (XMS) module van Corsair dan ook gezien word als PC1600 ... dat vind ik wel vaag :{

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-07 09:56

Neelon

FOR PONY!!!

Over dat verkeerd zien van het geheugen. Dat heeft volgens mij te maken met de fsb snelheid dat je draait. Datzelfe heb ik ook met mijn PC2700 WinBond geheugen. Ik draai op het moment op 133 Mhz (proc wil niet hoger dan standaard :( ), dus het wordt gezien als PC2100 geheugen.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 11:32 schreef Neelon het volgende:
Over dat verkeerd zien van het geheugen. Dat heeft volgens mij te maken met de fsb snelheid dat je draait. Datzelfe heb ik ook met mijn PC2700 WinBond geheugen. Ik draai op het moment op 133 Mhz (proc wil niet hoger dan standaard :( ), dus het wordt gezien als PC2100 geheugen.
:? :? :? volgens de uitleg in de manual staan de Jumpers op het mobo op 133 ... of is dit nou ook weer een fout in de handleiding? |:(

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Ik zal wel ongeduldig zijn, maar is PMG nou zo stil of is iedereen vergeten wat een 8kha+ is :?

misschien was het toch het verkeerde forum en had het in OCE gemoeten... :{

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

mwach, 3 uurtjes w8en is op een werkdag niet veel imho.. mensen zitten op school of op hun werk... gewoon een beetje ongeduldig is:

Maargoed, ff ontopic: Als hij het geheugen als pc1600 ziet, dan staat de dram/fsb speed waarschijnlijk op 100. Controleer dat eerst eventjes :)
Als het geheugen verkeerd is, dan boot hij niet eens tot in de bios, dan gaat hij van te voren al piepen en geeft hikj foutcode C1 tot C5 aan op de diagnostic leds.
(Daar heb ik ervaring mee)
Jou probleem klinkt me het meest in de oren van een brakke bios. Probeer hem eens te flashen. Lukt dat niet, probeer dan op de garantie een nieuwe bioschip te krijgen. Ze zijn gewoon bij www.epox.nl verkrijgbaar.'
Geven de diagnostic leds misschien wel een andere foutcode aan???

suc6!

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Even wat info:

• Mobo
Bios Date is 3/4/2002
Rev 2.0

• Voeding
+3.3 = 15A
+5 = 22A
+12 = 11A

Ik weet het... de voeding is niet veel soeps, maar dit is dan ook nog niet om mee te gaan OC'en :)

[edit] ik heb het ook maar in de topic start post gezet.
[edit2] :o oops verkeerde datum :+

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 16:44 schreef bluppy2 het volgende:
mwach, 3 uurtjes w8en is op een werkdag niet veel imho.. mensen zitten op school of op hun werk... gewoon een beetje ongeduldig is:
;( zou jij dat niet zijn dan in zo'n geval als dit? :{ :P
Maargoed, ff ontopic: Als hij het geheugen als pc1600 ziet, dan staat de dram/fsb speed waarschijnlijk op 100. Controleer dat eerst eventjes :)
Die stond wel goed dus... maakt iig nu geen fl*kk*r uit...
Als het geheugen verkeerd is, dan boot hij niet eens tot in de bios, dan gaat hij van te voren al piepen en geeft hikj foutcode C1 tot C5 aan op de diagnostic leds.
(Daar heb ik ervaring mee)
Kijk, da's handig om te weten, neej hij komt veel verder...
Jou probleem klinkt me het meest in de oren van een brakke bios. Probeer hem eens te flashen. Lukt dat niet, probeer dan op de garantie een nieuwe bioschip te krijgen. Ze zijn gewoon bij www.epox.nl verkrijgbaar.'
Flashen lukt niet, hij reageert niet op de ALT+F2 ... kan de bios ook niet in enz... hij blijft daar gewoon echt hangen :'( Ik denk dat ik ze daaro bij Epox dan maar eens een berichtje stuur :) Ik hoop dat het de oplossing is...
Geven de diagnostic leds misschien wel een andere foutcode aan???
ja, hij blijft zo rond de 60 hangen (varieert een beetje) de ene keer is het 58, dan weer 62 dan weer 65 dan weer 6d ... maar het meeste blijft hij hangen op 52 (Test all memory) de laatste paar keer op 65 trouwens... dus dat is lekker :? :? :?

[edit]
Ik zie nu in eens dat het niet zo vreemd is dat ik 'em niet kan flashen, want voor er die AWFLASH word aangesproken hangt hij al... da's namelijk code 72 en zo ver is dit mobo nog niet gekomen...

Verwijderd

uhm, die handleiding is wat betreft jumpers niet helemaal duidelijk. Probeer de FSD jumper eens te verzetten en zie wat die dan doet, of had je dat nou al gedaan?

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 01:15 schreef dokitoedele het volgende:
uhm, die handleiding is wat betreft jumpers niet helemaal duidelijk. Probeer de FSD jumper eens te verzetten en zie wat die dan doet, of had je dat nou al gedaan?
Yup, al gedaan... lost niets op helaas ;(

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 16:50

Unagi

Always aware...

Als ik jou was zou ik toch ff andere modules proberen, t kan best zijn dat de modules in je 8K7A+ werken, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je 8KHA+ ze ook leuk vindt.

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 11:05 schreef Unagi het volgende:
Als ik jou was zou ik toch ff andere modules proberen, t kan best zijn dat de modules in je 8K7A+ werken, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je 8KHA+ ze ook leuk vindt.
als ik die had, dan zou ik dat doen... ;(
Pagina: 1