[EL] Besturing voor gesloopte CD drive...

Pagina: 1
Acties:

• Cyberwizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik wil voor mijn case mod een gesloopte CD drive gebruiken om de knopjes in te bouwen. Ik heb alle hardware er al uitgesloopt, behalve de lade, de motor en de 2 sensoren...

Kan iemand me helpen met de besturing?

Wat ik al heb:

Een flipflop switch: 1 druk op de knop wisselt tussen open en dichtgaan...

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/b.h.j.dekens/pics/flipflop.png

De driver die op het voorgaande schema wordt aangesloten om een output te krijgen (dus open of dicht):

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/b.h.j.dekens/pics/driver.png

Achter de driver moet de sensor voor het onderbreken van respectievelijk open of dichtgaan, hiervoor heb ik (d8 ik) een PNP transistor nodig.

En als sluitstuk komt een H-bridge besturing om de motor voor of achteruit te laten lopen, oftewel, open of dicht:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/b.h.j.dekens/pics/h-bridge.png

Als ik me nou niet vergist komt het geheel er nou zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/b.h.j.dekens/pics/total.png

Ik heb hier (nog) geen waarden ingevuld voor de componenten maar uit de vorige plaatjes zijn alle subonderdelen er wel weer uit te vissen...

Kan iemand me vertellen of ik het zo goed gedaan heb? :?

Verwijderd

Euh doe maar ruig :D

Nee effe zonder gekkigheid, ik weet wel het een en ander van electronica af, maar dit is toch effe iets te zeer. Weet niet of er hier veel tweakers rondlopen die zo hard gaan :+

Kun je dit geintje eigenlijk niet met gewone IC's uithalen?

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 18:33
Hmmm, zo te zien moet dit gaan werken. Wel goed uitgedacht zo...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
edit:
loos comentaar: schema niet goed gelezen

• Cyberwizzard
Naja, als iemand me hiermee kan helpen dan hoort ik het graag...

En anders koop ik volgende week ofsow die bult aan transistoren en weerstandjes, kom ik er zelf wel achter offut werkt :D

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:20

Part

Helemaal niets.....

Ik heb nog niet het hele schema bekeken maar waarom zit er bij de button flipflop een 330 ohm weerstand in serie met de 1.000.000 ohm weerstand?? (R1 en R2)

Verwijderd

Is het niet gewoon handiger om een Gal of pic te nemen voor die aansturing, in combinatie met een of andere fet-driver?? Scheelt een berg componenten.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Op maandag 10 juni 2002 15:55 schreef Part het volgende:
Ik heb nog niet het hele schema bekeken maar waarom zit er bij de button flipflop een 330 ohm weerstand in serie met de 1.000.000 ohm weerstand?? (R1 en R2) :?
Creatief met elektronica! :9

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 15:55 schreef Part het volgende:
Ik heb nog niet het hele schema bekeken maar waarom zit er bij de button flipflop een 330 ohm weerstand in serie met de 1.000.000 ohm weerstand?? (R1 en R2)
Open je ogen en zie daar ergens een bolletje op de kruising met de verticale lijn :+
Staat dus niet in serie.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 10 juni 2002 16:01 schreef Atmosferic het volgende:

[..]

Open je ogen en zie daar ergens een bolletje op de kruising met de verticale lijn :+
Staat dus niet in serie.
Mijn ogen staan open. Het is geen kruising en ze staan dus wel in serie. Op hoeken hoef je geen bolletje te tekenen. Hij is vergeten een C te plaatsen naar de GND tussen de twee weerstanden die in serie staan.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Waarom maak je alles met losse torren? Neem een L293D voor de H-brug en D latch ala 74hct373. Scheeld een hoop soldeer werk en is denk ik nog goedkoper ook.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:45

Maximus

PhD i.o.

is da 5e klas natuurkunde of so? :P...

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik weet niet of die N2222 dat trekt, en die weerstand 27 ohm moet straks ook aardig wat vermogen omzetten. En zoals anderen al zeiden is het handiger om die FF's op 1 IC te kopen want dat scheelt geld en soldeerwerk.

Dit is overigens 1e jaars stof voor Elektrotechniek HBO.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Verwijderd

Je gaat dit toch niet met losse torretjes in elkaar zetten :?

Gebruik gewoon ic's die voor dit doel gemaakt zijn zoals al eerder is opgemerkt. Scheelt je een hoop geld, een hoop ruimte en een hoop kans op mogelijk foutieve verbindingen.

Verwijderd

OHHHHHHH zeer duidelijk! :? > :9

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 10 juni 2002 16:41 schreef Cable_boy het volgende:
Ik weet niet of die N2222 dat trekt, en die weerstand 27 ohm moet straks ook aardig wat vermogen omzetten. En zoals anderen al zeiden is het handiger om die FF's op 1 IC te kopen want dat scheelt geld en soldeerwerk.

Die N2222 schakelt, het vermogen dat hij moet verwerken is volgens mij minimaal.

Bij een 5 volt voeding is het vermogen dat de 27 ohm weerstand te verwerken krijgt minder als 0,5 watt. Een dan alleen als het laatje open of dicht gaat.

Ik zou alleen in plaats van Amerikaanse torren gewoon zoveel mogelijk de BC5xx reeks gebruiken. Die zijn over het algemeen hier een stuk goedkoper.
Voor de flipflop kun je een TTL flipflop gebruiken die zijn een stuk stabieler.

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Que :?

ik snap iets van elektro. Maar dit :? :? :?
ziet er cool uit. mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Vertel in noob taal wat dit doet. (plz)

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
WiNlUx vind het ook een beetje onduidelijk

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Waarom zo ingewikkeld? Ik heb ook zo'n la gemaakt (als 2de :9 na Atmoz) en ik heb gewoon alles eruit gesloopt behalve de print en de motoren e.d. en daarna een aan/uit drukknop aan de ouwe knop gesoldeert. Hierdoor is het moeilijke gedoe van hierboven niet nodig.
Het schema werkt trouwns wel maar is erg ingewikkeld.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 23:59
Op maandag 10 juni 2002 16:41 schreef Cable_boy onder andere het volgende:
...

Nou, ik ben toch echt bijna klaar met mijn eerste jaar (en dat al voor de tweede keer) maar zo'n schema moet ik toch echt ff meer dan twee keer naar kijken :D :o

• Sine
  • Laatst online: 16:00
een 4013 flipflop met een paar torren om het motortje te sturen doet wonderen denk ik

Repareren doe je zo.

• Cyberwizzard
Bedankt voor de suggesties iedereen :D

Waarom zo moeilijk? Geen id, ik heb die 3 losse schema's gevonden en omdat ik geen electronica studeer (informatica) weet ik behalve de basisprincipes van EL er geen h@l van af...

Daarom vroeg ik ook hulp...
FF over wrom ik de electronica uit de drive niet liet zitten: dat ding raakt in paniek omdat de laser e.d. er uit is: je mot 10 seconden de knop vasthouden voor een emergency release en zodra je de knop loslaat gaat de la weer dicht...

Maaruh, las het met een IC-tje veel sneller kan, zou iemand me dan een voorbeeld kunnen laten zien of een link posten naar een handleiding?

• Cyberwizzard
Nou, waar blijven die schema's? :7

Ik hoef niet alles uitgetekend te hebben: een linkje naar een site is ook goed 8-)
Pagina: 1