4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Anoniem: 29491
Op zondag 09 juni 2002 22:01 schreef collission het volgende:
wat wil je nou precies?

aanrader bedoelt hij hiermee
Nou ja... tijd voor een slotje dan maar?
Ceci n'est pas une signature!
Anoniem: 39077
Dit is een tip, dus zijn geeft ons de info dat zo'n ding een goede keuze is, en handig kan zijn. Later als mensen vragen van is dit een goed ding? Dan kunnen ze dat zo vinden met de search snap je?
Met het verkeerde been uit bed gestapt?Op zondag 09 juni 2002 22:03 schreef vehpol het volgende:
dus wat leren we hiervan.... zo'n sensor werkt
Nou ja... tijd voor een slotje dan maar?
Ik wil als OCE'er alleen even aangeven dat dit een uitermate handige manier is om je kast stiller te krijgen. Niks opschepperij, gewoon delen van kennis en ervaring. Dat is toch ook de bedoeling van deze site? Maar als dat niet op prijs wordt gesteld post ik m'n ervaringen voortaan wel ergens anders...
Pics? Moet ik nog maken, even geduld graag.

(excuses voor de belabberde kleuren, maar het is zo donker in die kast dat ik m'n camcorder op nightshot moest zetten)
Link : www.conrad.nl, artikel 118028. € 6.95.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Anoniem: 37919
Neem aan dat je een fan nodig hebt met regelbare snelheid.
Vertel vertel vertel.
Vind dit heel interessant!
Hopelijk kan je snel een paar foto's posten!
Anoniem: 39880
verder wel een heel goed id, misschien ook wat voor me nieuwe case...
Je bevstigd hem aan de binnenkant, met een schroefje in 1 van de hoeken van de fan (zie foto). Dan waait de wind er mooi langs.Op zondag 09 juni 2002 22:25 schreef Tinusz het volgende:
En hoe bevestig je zo'n ding?
Neem aan dat je een fan nodig hebt met regelbare snelheid.
Vertel vertel vertel.
Vind dit heel interessant!
Hopelijk kan je snel een paar foto's posten!
Je fan hoeft niet regelbaar te zijn. De sensor knijpt gewoon de spanning af. Eigenlijk net zoals die tweakers die hun fan op 5 of 7 volt zetten, alleen doet dit ding het automatisch aan de hand van de temp.
Aansluiten is simpel: men neme zo'n molex Y adapter, knip die in 2-en. Een kant de 12v solderen aan de sensor, de andere kant ook aan de sensor. Schema wordt dan:
voeding -> sensor -> fan. Voila.
Anoniem: 39880
Anoniem: 21486
Wel stoer dat die dingen goed werken.
[/off topic]
dat slotje-gezeik gaat echt nergens over
[/off topic]
Misschien dat mijn ultra-high-speed Sunon dan nog wat rustiger wordt. Heb nu wel een fanbus, maar tis handiger als alles automatisch gaat.
Ik ga ff het volgende uitvogelen:
Met temp controller laten draaien & handmatig kunnen instellen.
Dus dat je met een schakelaar die temp controller uitzet
* PoweRoy denkt om zo'n dingetje te kopen
[This space is for rent]
Anoniem: 3123
Toen ie het nog deed was het wel een perfect dingetje trouwens.
Lijkt me geen goed idee. Als je hem namelijk bij de CPU hangt wordt ie zo heet dat de fans op volle toeren draaien. Dan is het nut van zo'n sensor meteen overbodig. Ik meet de temp van de warme lucht bovenin m'n kast. En geloof me, die kan ook behoorlijk warm worden. In ieder geval doet ie het zo prima.Op maandag 10 juni 2002 10:45 schreef AcouSE het volgende:
Wow, die sensor moet je NIET VOOR DE FAN HANGEN!!! Je moet hem op de warmste plek (bijv. processor) monteren! Je wilt toch dat je processor koel blijft? Nu meet je de lucht die wordt rondgeblazen.
Ik ga de sensor van de zuig-fan onderin wel bij de CPU hangen, aangezien die fan voor de meeste doorstroom zorgt (samen met de Enermax voeding). De exacte lokatie weet ik nog niet, maar ik ga beginnen met net naast de ribbetjes, waar de warme lucht uitkomt. Zodra ik ervaringen heb, post ik ze wel.
Te veel fans aangehangen? Max vermogen is 0.4W.Op maandag 10 juni 2002 10:34 schreef IRBaboon het volgende:
Ik had ook zo'n dingetje, maar de mijne was om onverklaarbare redenen binnen 3 weken kapot. Nou ja, misschien had ik gewoon pech.
Toen ie het nog deed was het wel een perfect dingetje trouwens.
Op de foto zie je 4 draadjes: van links naar rechts:Op maandag 10 juni 2002 11:44 schreef Razer het volgende:
eeh ik snap het niet ik zie 3 draadjes op de je foto en bij conrad ook wat moet op de midelste dan ??
- 12v van voeding (geel)
- massa van voeding (zwart)
- massa naar fan (zwart)
- 12v naar fan (geel)
De 2 massadraden zitten natuurlijk samen. Massa = massa, no problemo. Alleen is het massadraadje van de voeding op de foto een beetje lastig te zien, vandaar dat het lijkt alsof er maar 3 draden zijn, maar het zijn er echt 4.
Anoniem: 39077
Dat is gewoon hardstikke dom, de cpu is gewoon zo warm dat ie gewoon altijd vollop draait. En de lucht wordt daardoor ook warmer, en dat 'schuurt' langs de tempsensor zodat die precies op lucht temperatuurkomt. En daardoor het koeler in de hele kast wordt door die temp sensor.Op maandag 10 juni 2002 10:45 schreef AcouSE het volgende:
Wow, die sensor moet je NIET VOOR DE FAN HANGEN!!! Je moet hem op de warmste plek (bijv. processor) monteren! Je wilt toch dat je processor koel blijft? Nu meet je de lucht die wordt rondgeblazen.
lama -> niet goed gelezen

De meter hangt voor de outake fan(bovenin).Als het dus erg warm is in de kast, dan gooit ie meer warme lucht naar buiten.
Wanneer je de meter voor de intake fan(onderin) zou gooien, dan zou het sekers niet zo handig zijn.
De intake sensor kan het beste in het midden van de kast hangen denk ik. Niet bij de CPU, maar meer centraal om je case-temp te kunnen regelen.
Kijk, jij begrijpt het helemaal!Op maandag 10 juni 2002 12:45 schreef Tinusz het volgende:
Volgens mij zit het als volgt :
De meter hangt voor de outake fan(bovenin).Als het dus erg warm is in de kast, dan gooit ie meer warme lucht naar buiten.
Wanneer je de meter voor de intake fan(onderin) zou gooien, dan zou het sekers niet zo handig zijn.
De intake sensor kan het beste in het midden van de kast hangen denk ik. Niet bij de CPU, maar meer centraal om je case-temp te kunnen regelen.
Lijkt mij ook allemaal erg logisch als je goed kijkt,leest en nadenkt.Kijk, jij begrijpt het helemaal!![]()
Iets wat erg lastig is voor sommige mensen. Die gaan dan ook meteen zo overdreven reageren...
dus svp component met onderlinge verbinding.
dank u.
Anoniem: 26576
Dat arrogante toontje kan wel weg, 't is niet echt een wereldprobleem dat je hebt opgelost hoor.Op maandag 10 juni 2002 16:11 schreef Tinusz het volgende:
[..]
Lijkt mij ook allemaal erg logisch als je goed kijkt,leest en nadenkt.
Iets wat erg lastig is voor sommige mensen. Die gaan dan ook meteen zo overdreven reageren...
waar slaat dat nou weer op?Op zondag 09 juni 2002 22:03 schreef Prammenhanger het volgende:
Opscheppen denk ik
[ontopic]
ja, ik had dat ding ook al eens gezien. werkt perfect, dus?
"Die gaan dan ook meteen zo overdreven reageren..."Dat arrogante toontje kan wel weg, 't is niet echt een wereldprobleem dat je hebt opgelost hoor.
Het enige is dat je pas opvalt hoe veel lawaai die fans maken, als ze een tijdje stil zijn geweest. Misschien kan je er gewoon beter aan wennen.

Maar dat is lang niet zo leuk. Als je fans temperatuur geregeld zijn, dan is dat toch veel coolerHet enige is dat je pas opvalt hoe veel lawaai die fans maken, als ze een tijdje stil zijn geweest. Misschien kan je er gewoon beter aan wennen.
Het blijft naast nuttig ook nog een verdomd leuk speeltje

- Nee, je hoeft geen aansluiting op je mobo te hebben. De sensor sluit je gewoon aan op een vrije molexstekker, waar je nu je fan op hebt zitten.
- nee, ik kan geen schema tekenen, aangezien ik niet weet welke onderdelen erop zitten. Het ding is ook maar 2 cm klein, dus niet leesbaar.
Hieronder het aansluitschema.
- de massa loopt gewoon door van voeding naar fan.
- de 12v wordt door de NTC en 2 andere onderdelen geregeld tussen de ong 5v en 12v afhankelijk van de temp.

Hieronder mijn gemodde sensor. Ik heb de NTC verlengd, zodat ik hem overal ik de kast kan monteren. Tevens 2 molex stekkers eraan, zodat ie direct doorgelust kan worden.

- Nee, je hoeft geen aansluiting op je mobo te hebben. De sensor sluit je gewoon aan op een vrije molexstekker, waar je nu je fan op hebt zitten.
[/qoute]
De opmerking van Razer was bedoeld voor de post van superduper...Had niks met jou verhaal te maken
[etc] ging wat fout met de quote [/etc]
Anoniem: 787

De weerstanden zijn hierbij duidelijk direkt op de print gedrukt, en de torren zijn smd.
Sensor kost 2~3 gulden, torren en weerstanden 1 gulden, dus zelfbouw zo'n 3~4 gulden. Prijs in euro mag je zelf uitrekenen.
- Minimum spanning is 5V toch? Lijkt me meest logisch.
- Hoeveel fans kan je aan dat ding hangen?
De minimum spanning weet ik niet, maar bij kamertemperatuur draaien de fans gewoon rustig, zonder herrie.Op dinsdag 11 juni 2002 07:26 schreef Tinusz het volgende:
Oke, ff wat vraagjes:
- Minimum spanning is 5V toch? Lijkt me meest logisch.
- Hoeveel fans kan je aan dat ding hangen?
Het aantal fans is afhankelijk van het vermogen van de fans op vol vermogen. De sensor kan max 0.4W aansturen. Mijn fans zijn toevallig 0.13 Watt per stuk, dus ik heb beide bovenste fans aan 1 sensor hangen. De onderste hangt aan een andere sensor, vanwege het feit dat die op een andere plaats de temperatuur opneemt.
Ikzelf wil ook een grotere overklock, maar ik schrik terug voor alle herrie... Ik gebuik mijn cpu niet echt vaak full load (behalve als ik fotosoep, games ect.)
Dit kan igg erg van pas komen...
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.