Toon posts:

big problemz met Hercules mx

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een:

-Pentium III 450 MHz
-64 MB ram
-Hercules 3d prophet II mx 5.5ns videokaart
-Een B687Z moederbord met als system chipset: Intel 440ZX chip set, ALi 513X

-Als drivers voor m'n videokaart gebruik ik momenteel de Detonater3 drivers van Nvidia.

-Er zijn heel wat spellen die bij mij zwaar kut draaien. Bijvoorbeeld Midtown Madness. Zelfs met de speciale patch toegevoegd aan het spel, draait het ERG schokkerig (vooral bij bochten) en zijn er heel wat 'witte plekken' die soms verschijnen :(
-Een spel als Thief 2-demo draait afschuwelijk HAPEREND evenals Unreal.

-Meestal is de framerate op zich wel ok (tussen het schokken door), maar door de SCHOKKEN worden veel spellen onspeelbaar.

Halflife heeft in OpenGL-mode last van het wegvallen van texturen. In D3d mode is dit niet, maar ja.., dit hoort natturlijk niet :(

-ik heb al vanalles geprobeerd; andere drivers (de hercules drivers + update), opnieuw installeren, windows eraf, defragmenteren, DirectX checken...

maar niets helpt.. Heeft er iemand tips of is mijn systeem gewoon kut? :(

Bas.

• hce_nl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 11:04
Wat voor windows draai je?

BorgDOS 5.0: Assimilate another (Y/N)?

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:30
Weet je zeker dat je een ZX chipset hebt, die zijn toch alleen geschikt voor een FSB van 66MHz (dus Celeron(II))!

Verwijderd

Topicstarter
1) Ik gebruik Windows 98 tweede editie
2) Ja, ik weet het zeker. Op de voorkant van mijn handleiding van het moederbord staat: Motherboard Pentium II.

• hce_nl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 11:04
Windows is het dus niet, misschien te weinig of slecht geheugen?

BorgDOS 5.0: Assimilate another (Y/N)?

• Frank Timmer
  • Laatst online: 08:30
Ik heb het ff nagekeken en de ZX chipset ondersteund gewoon 100MHz FSB, ik was ff in de war men de ZX-66. De ZX chipset ondersteund overigens 2x AGP, dus daar zal het niet aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
1) heeft er verder iemand nog tips?

-Ik heb nu de originele Hercules drivers weer geinstallerd + de update van de guillemot FTP site. Ook Midtown Madness draait beter :)

2) zou het VEEL helpen om de bios/agp-drivers te updaten (ofzoiets)? Hoe werkt dat?

• BlauweFles
  • Niet online
Je bios flashen kan nooit kwaad natuurlijk (zolang je het goed oet in ieder geval).
Moet je ff op de site van je moederbord kijken hoe dat moet.

Draait hij nu wel goed, goede frame rates geen haperingen e.d.

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06-2025
-AGP drivers updaten

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Al eens een keer met de settings in je system-BIOS geëxperimenteerd? Je noemt het namelijk niet in je bericht.

Bijvoorbeeld :

> Aperture Size '32' of hoger
> Video BIOS Shadow 'Enabled'
> Video BIOS Cacheable 'Disabled'
> Video RAM Cacheable 'Disabled'

Tenminste zo werkt mijn ASUS MX bij mij het best. Misschien dat iemand anders andere setting gebruikt...

Waar staat je AGP op ingesteld, 1* of 2*??

Verwijderd

Ik had ook een hercules mx kaart gekocht, vanalles geprobeerd , ook bios flashen, 5 verschillende drivers en 2 verschillende OSen. Niks hielp, terwijl de kaart elke keer goed werd herkend (met alle drivers).
Bij alle spellen wilde die alleen in software rendering spelen, bij hardware, wat wel in te stellen was liep die altijd vast.
Ben terug gegaan naar de winkel (CDC Nijmegen) en heb deze geruild tegen een Abit mx2 en alles werkt perfect! Ik denk dat degene die ik had, een hardware fout bevatte. Misschien is dit bij jou ook wel het geval.

Verwijderd

Topicstarter
he peoples,

ik denk niet dat er een drastische hardwarefout in mijn herculeskaart zit. Anders zou die een spel als 'Sin' echt niet zo retesoepel draaien.

Het spel Unreal draait eigenlijk vanzelfsprekend niet al te goed. Ten eerste heb ik maar 64 mb ram en ten tweede is het al een wat ouder spel.
De hardware ondersteuning is nou niet bepaald optimaal.

Maar er zijn gewoon een aantal spellen die ik toch wel wat beter-draaiend had verwacht met zo'n gloednieuwe 32 MB AGP kaart.

Om nog ff op die andere vraagjes in te gaan:

- Ik weet niet of de kaart ingesteld staat op 1x of 2x AGP, waarstaat dat in de bios? Ik kan het namelijk nergens vinden.

- Hoe update ik de AGP-drivers? Moet ik dan er veel kuttuh in DOS enzo? Want daar ben ik nou eenmaal geen expert in.

-Ik zal vervolgens eens kijken of ik de bios-settings wat kan aanpassen in mijn voordeel. Is het niet stom als ik die 'aperture size' op 32 zet? Ik heb hem nu op 64 staan.

thx 4 all the help so far guys,

Bas.

Verwijderd

Moet je ff Sandra downloaden van Sisoft, maar hij staat zowat altijd op 2x..

AGP drivers kun je 'gewoon' download van de CT site: http://www.chaintech.com

'aperture size' gewoon op 64 laten staan, 128 kan ook, maar dat zal (denk ik) niet veel helpen (deed 't bij mij ook niet).

ps. welke Chaintech mobo heb je precies (vooral met welke chipset?)?!

Verwijderd

Topicstarter
greetz,

1) de link doet 't niet

2) chaintech? mobo?.. I kinda lost it around there somewhere. In mijn boekje over het moederbord staat niets over mobo of chaintech. Waar moet dat dan staan?

• Oppie
Jij bent hilly van icq die me contacte (denk ik)?

[edit] foutje, gewoon de drivers downloaden en installeren, zoals je winzip ook installeert (best eenvoudig) --> http://support.intel.com/support/chipsets/driver.htm de 440 Intel® Chipset Software Installation Utility serie moet je hebben dus[edit]

De 6.26/6.27 drivers van http://www.nvidia.com voor de beste resultaten.

Processor en vooral RAM draagt ook bij, mijn p3 550 zorgt ook voor lage fps af en toe, zogezegt, welke resolutie ik neem in bijv. Q3a fps blijft gelijk.

* Oppie heeft geen verstand van BIOS, moet je bij echte tweakers wezen (Oppie is newbie)

Hoop dat je eruitkomt,

mvg

Oppie

btw, mobo = afkorting voor motherboard, oftewel moederbord.

Verwijderd

Sorry, ik weet niet hoe ik er in me domme kop bijkwam dat je een CT mobo zou hebben :P

Nee maar, je moet achterhalen welk merk mobo je hebt en dan van de site de nieuwste AGP-drivers halen die gewoon unzippen en de setup runnen!

Verwijderd

Topicstarter
hey Oppie, deze is aan jou:

'De 6.26/6.27 drivers van http://www.nvidia.com voor de beste resultaten.'

VRAAG:
Maar de nieuwste nvidia drivers zijn toch de detonator3 versie 6.31 ipv versie 6.26/6.27? Deze heb ik immers laatst nog gedownload vanaf de Nvidia site..

Of zit ík nou weer verkeerd?

-ps mijn 3d benchmark score was: 3521
op 1024*768 , 16 bit color, 16 bit textures, 16 bit Z-buffer, triple Frame buffer, using D3D hardware T&L optimization.

is dit okay?

thx 4 the trubbles,
Bas.

• Oppie
Ik persoonlijk vind de 626 en 627 beter dan 631....hogere fps (ietsjes).

http://nvidiareference.com ondersteunt dat ook nog.

Met je 3dmark score lijkt niet veel mis, draai hem maar eens op alles laag (640 x 480 etc) en hij is nog een stuk hoger.

Cpu en ram ook belangrijk, als die al tot het uiterste gaan kan de gf2 mx er moeilijk overheen want die heeft redelijk wat cpu kracht nodig.

Weet het, het zuigt, maar ik koop over tijdje ook nieuwe cpu... :(

Oppie

Verwijderd

Topicstarter
He Oppie,

ik heb nog ff een vraagje dude:

coole site hoor, die http://www.nvidiareference.com/ , maar hoe weet je nou dat ze die drivers getest hebben met een Hercules 3D Prophet II mx 5.5ns ???

ze kunnen die drivers toch net zo goed getest hebben met een andere geforce-kaart??

krijg je dan niet hele andere resultaten?

thx man,

Bas.

• Oppie
Je kan ze ook zelf testen, maar ik vertel je dat de 626/627 beter zijn (mijn mening).

Dat zon test het onderstreept lijkt me het alleen maar duidelijker worden. Dus je moet zelf installeren wat jezelf hetbeste lijkt...

Oppie

Verwijderd

IMHO heb je problemen met de doorvoersnelheid op je AGP-bus. De hercules wil wel, maar krijgt de weinig data om een plaatje op te kunnen bouwen.

Ik weet niet of het ligt aan het feit dat je alleen AGP 1x/2x kunt draaien. Zou in dat geval een nieuw moederbord betekenen.

Verwijderd

Topicstarter
okay :P,

wanneer ik de volgende dingen verander in m'n bios:
> Aperture Size '64'
> Video BIOS Shadow 'Enabled'
> Video BIOS Cacheable 'Disabled'
> Video RAM Cacheable 'Disabled'

en ik installeer de Nvidia 6.27-drivers, dan krijg ik met 3dmark2000 bij de standaard benchmark: 3624.
-Een groei van zo'n 100 puntjes dus.

-alleen nu krijg ik weer grafische foutjes bij o.a. midtown madness, die ik niet had bij de officiele hercules drivers... :( kut

-wat me opviel, was dat ik bij veel spellen EN bij de benchmarking van 3dmark2000 het volgende verschijnsel krijg:

vooral als het beeld draait, lijkt het net alsof het beeld verdeeld is in horizontale vlakken die langzamer meedraaien dan het hele beeld... snappie?
als je dus snel wegdraaid langs een paal, dan is tie niet meer echt recht omdat het beeld de paal niet als een vast geheel weergeeft.. ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel... ;)
VRAAG: is hier iets aan te doen? heeft het met de refreshrate temaken of weer met m'n moederbord/ram/proc.?

dit ziet er eigenlijk dus niet uit, alleen is het niet zo drastisch als het klinkt.

thx peoplezzz,

Bas.

• Oppie
* Oppie snapt het niet, maar dat ligt aan mij :)

Zou het niet weten, heb zelfs geen hercules... :(

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 22:27 schreef xystus het volgende:
vooral als het beeld draait, lijkt het net alsof het beeld verdeeld is in horizontale vlakken die langzamer meedraaien dan het hele beeld... snappie?
als je dus snel wegdraaid langs een paal, dan is tie niet meer echt recht omdat het beeld de paal niet als een vast geheel weergeeft.. ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel... ;)
VRAAG: is hier iets aan te doen? heeft het met de refreshrate temaken of weer met m'n moederbord/ram/proc.?[/quote]Ik snap precies wat je bedoelt. Alsof er een beeldje wordt opgebouwd terwijl de vorige nog niet af is. Dacht dat het bij Quake3 aan mij lag... overkritisch en zo :-)

Bij Quake3 (bestand q3config.cfg) heb ik net wat zitten experimenteren met de variable COM_MAXFPS. Als je deze iets lager zet dan '85' wordt het minder. Bij '70' had ik een stabieler beeld.
Lijkt mij niet DE oplossing, maar wellicht kom ik daar nog achter. Iemand?
Pagina: 1