Proud member of Tacopsclan [CLS]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
heb je zeker geen vreemde spanningen op je psu
en draait je fan op 8V
1
2
3
4
5
6
7
8
| _____
|_____|
|7808 |
|_____|
+12 ___| | |_____
| |+
| (fan)
- _____|_______| |
En zo'n heel klein miniscul potmetertje dan. zo'n zwarte met 3 pootjes en en wit draaidingetje. Die je met een schroevendraaiertje moet regelen. Is dat ook nog een optie?
Verwijderd
Denk niet dat ie het vermogen aan kan.
Ik vind PWM toch wel het mooiste. Kan superlangzaam draaien en toch geen aanloopproblemen en geen extra warmteontwikkeling in potmeters/baybussen etc.
Maar met welk schematje zou ik een instelbaar voltage kunnen realiseren. Het is niet de bedoeling dat er een complete reoho bus gebouwd word.
Anders gaan we voor de spanningsregelaar.
En weet je zeker dat het niet kan met zo'n instelregelaar als ze het noemen bij conrad.
Specs van het dingetje:
De stand van het sleepcontact wordt door middel van een pijl aangegeven.
Raster 5/10 mm · Nauwkeurigheid ± 30% · Voor boorgat-Æ 1,3 mm · Temperatuur
-25 tot +70°C · Buiten-Æ 15 mm · Belastbaarheid 0,25 W · Draaingshoek 270° · Grenswaardespanning 250 V.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
[noob mode]
Pffff wie noemt dat nou motor regeling, tis toch een fan
[/noob mode]
Ze kunnen warm worden. Als jij bij hun max zit van het aantal Ampere dat je erit kunt trekken dan zijn ze behoorlijk heet. Ze hebben een speciale metalen behuizingen zodat je daar koelelementen op kunt bevestigen, maar dit is alleen nodig als je veel stroom trekt.Op maandag 10 juni 2002 17:03 schreef Interstice het volgende:
Verbruikt die spanningsregelaar energie die worden toch niet warm of wel? 7809 oid bedoel ik
[noob mode]
Pffff wie noemt dat nou motor regeling, tis toch een fan
[/noob mode]
Een PWM is ook een mooie oplossing, maar ook meteen iets duurder en complexer om te maken. Ik heb uiteindelijk besloten om 'for-the-time-being' te gaan voor de 7v truuk, en op lange termijn ben ik bezig met een volledig microcontroller gestuurde schakeling met 8 temp. sensors en 8 PWM's, die m.b.v. fuzzy-logic de temperatuur in mijn kast zo laag mogelijk houdt, terwijl ook de RPM's van de fans minimaal gehouden worden. Dit was in mijn ogen een 'ideale' oplossing, maar het heeft wel als nadeel dat je er een halve robotica-cursus voor moet volgen, en het is ook redelijk prijzig.
De 7v-truuk levert bijna hetzelfde resultaat met een minimum aan inspanning.
"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein
Verwijderd
maar als je meer info wilt over het princiepe spaningsdeler dan kan je my wel ff contacten...
idd, heb ik ook; fan uit of op 7V of 12VOp maandag 10 juni 2002 17:12 schreef tofus het volgende:
De 7V 'truuk' kan over het algemeen zonder problemen worden toegepast. De meeste (moderne) voedingen hebben hier over het algemeen helemaal geen probleem mee. Ik dacht eerst ook dat het electro-technisch misschien niet helemaal jovel was, maar ik heb van diverse electro-'lichten' hier op tweakers inmiddels begrepen dat ik me druk maakte om niks.
Een PWM is ook een mooie oplossing, maar ook meteen iets duurder en complexer om te maken. Ik heb uiteindelijk besloten om 'for-the-time-being' te gaan voor de 7v truuk, en op lange termijn ben ik bezig met een volledig microcontroller gestuurde schakeling met 8 temp. sensors en 8 PWM's, die m.b.v. fuzzy-logic de temperatuur in mijn kast zo laag mogelijk houdt, terwijl ook de RPM's van de fans minimaal gehouden worden. Dit was in mijn ogen een 'ideale' oplossing, maar het heeft wel als nadeel dat je er een halve robotica-cursus voor moet volgen, en het is ook redelijk prijzig.
De 7v-truuk levert bijna hetzelfde resultaat met een minimum aan inspanning.
Verwijderd
Een weerstand voor een fan is al een spanningsdeler.Op maandag 10 juni 2002 17:13 schreef Sirchay het volgende:
je kan ook een spannigs deler maken met weerstanden dan maak je van 12 6 volt, en als je niet teveel trekt wordt dat ook niet warm netzoals met die potmetertjes..
maar als je meer info wilt over het princiepe spaningsdeler dan kan je my wel ff contacten...