[M 8.2]X-windows probleem met Matrox G450

Pagina: 1
Acties:

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 20:52
Ik heb een matrox g450, en heb laatst Mandrake 8.2 geïnstalleerd, ging allemaal goed (behalve dat de cd ongesloten was zodat ik hem alleen in de brander kon gebruiken :(), na de installatie opstarten:

Ging goed tot:
het opstarten van X-windows, hij wou text inloggen, niet grafisch dus, waar ik wel voor had gekozen. Hierbij had ik gnome geïnstalleerd. Ik log dus in, en typ startx, en toen kreeg ik te zien dat X al bezig was op kanaal 0 (zal welm tty0 zijn) of iets dergelijks.

Dit gebeurde niet toen ik voor Icewm koos tijdens de installatie.

|>

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:36
ctrl-alt-F7 is daar nix bezig dan?
en wat zegt ps -aux ?
kijk even of je wel de goede drievrs en dergelijke heb geladen voor je videokaart en of de install van de gnome-sessie wel goed is gelopen.

• simon
Bij control-alt-F7 zie ik alleen maar zo'n blinkent streepje.

|>

• GeeMoney
dan heb je waarschijnlijk neit de goede drivers geinstalled of de resolutie van de monitor staat te hoog of de V-Sync en H-sync kloppen niet, verander dit eens in de XF86Config-4 verander de H-Sync en V-Sync in de maximale getalletjes van je monitor :)
weet zeker dat als je dat gedaan hebt emt de goede drivers dat ie moet werken :)

• simon
Op maandag 10 juni 2002 12:38 schreef The_Dart het volgende:
dan heb je waarschijnlijk neit de goede drivers geinstalled of de resolutie van de monitor staat te hoog of de V-Sync en H-sync kloppen niet, verander dit eens in de XF86Config-4 verander de H-Sync en V-Sync in de maximale getalletjes van je monitor :)
weet zeker dat als je dat gedaan hebt emt de goede drivers dat ie moet werken :)
De resolutie staat niet te hoog, 1152x864, de vernieuweings frequentie is goed. Als die fout is krijg ik zo'n mooie meldeng (out of frequency ofzo).
De driver die ik later heb geprobeerd werkt ook niet (de officiële van Matrox).

|>

Verwijderd

drivers kun je eventueel vinden op de matrox page
http://www.matrox.com

En het lijkt er eerder op dat een config niet goed zit, of dat kdm niet draait.
Wil je testen of X opzich wel werkt
log dan in als root en type:

startx -- :1

let op de dubbele - en de spatie voor :1
-- is er voor om de arumenten door xinit heen te parcen

• GeeMoney
Op maandag 10 juni 2002 13:50 schreef Jackabuzah het volgende:

[..]

De resolutie staat niet te hoog, 1152x864, de vernieuweings frequentie is goed. Als die fout is krijg ik zo'n mooie meldeng (out of frequency ofzo).
De driver die ik later heb geprobeerd werkt ook niet (de officiële van Matrox).
onder linux krijg je geen Out Of Sync, mijn monitor hoort dat ook te zeggen want ik heb dus ook eerst eht problem gehad zoals jou, alleen ik heb de frequency's handmatig goedgezet naar de hand van het boekje wat bij me monitor zat.
post anders je xf86config-4 eens op een gratis webspace ofzo

Verwijderd

als de frequenties niet haalbaar zijn bij de resolutie (of de driver/kaart) dan geeft X wel "HorizSync out of range" in z'n stderr en in zijn logfile

• GeeMoney
Op maandag 10 juni 2002 14:49 schreef ferengee het volgende:
als de frequenties niet haalbaar zijn bij de resolutie (of de driver/kaart) dan geeft X wel "HorizSync out of range" in z'n stderr en in zijn logfile
hij bedoelde dus dat de monitor dan een klein schermpje laat zien dat de frequency onhaalbaar is, voor zover ik weet heeft de persoon in kwestie de logs niet gelezen, maar ik weet bijna zeker dat het de frquenties zijn er zijn al veel mensen geweest die hetzelfde als hem hebben, en ook daar waren het de frequency's
oa. moi had dit :)

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Heb je de PCI of AGP versie? * Hermanvh is super Linux n00b, maar m'n G450 PCI deed het gewoon meteen op 1024x768 in Mandrake 8.2 :)

Dus misschien dat X je resolutie niet zo leuk vindt :(

Probeer eens 1024x768 op 60hz en ga daarna eens tweaken :)

webOS all the way!

• simon
Nee, ik heb de logs niet gelezen.
Het is een best oud beeldscherm maar dat is het niet.
Want normaal zou hij naar een grafische login overschakelen, ik denk dat er toch iets mis is met de resolutie.

|>

• simon
Op maandag 10 juni 2002 13:50 schreef ferengee het volgende:
drivers kun je eventueel vinden op de matrox page
http://www.matrox.com

En het lijkt er eerder op dat een config niet goed zit, of dat kdm niet draait.
Wil je testen of X opzich wel werkt
log dan in als root en type:

startx -- :1

let op de dubbele - en de spatie voor :1
-- is er voor om de arumenten door xinit heen te parcen
Ik gebruik KDM niet, maar die van gnome.

|>

Pagina: 1