[Linux] Programeertaal gezocht

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik zoek een programmeertaal waarmee ik manueel de parallelle poort kan besturen

Zat onderandere aan QBASIC te denken, wat zouden jullie pakken?

Liefst met GUI programmeerbaar :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Werkt QBasic onder GNU/Linux dan? Ik heb het nog nooit gebruikt, maar er ook nog nooit iets van gehoord en al helemaal niet van een GUI ervoor.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Try C#

Verwijderd

basic ??? :? - dat is voor dos... :P - nee, als je echt een goede programmeertaal wilt leren, en daarnaast ook nog eens gui's wilt gaan programmeren raad ik je aan om naar C++ of perl te kijken...

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:19 schreef jbalk het volgende:
Try C#
Waarom C#?? Dat is van MS

Liever C++

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 20:52
Zou dat niet met kylix kunnen?

|>

• lvh
Basic is idd voor dos, maar geef me een goede reden waarom er geen compiler voor zou bestaan voor GNU/Linux?
Op zondag 09 juni 2002 21:19 schreef jbalk het volgende:
Try C#
C++ dus :P
Op zondag 09 juni 2002 21:20 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Waarom C#?? Dat is van MS

Liever C++
Zie vorige post
Op zondag 09 juni 2002 21:19 schreef areana het volgende:
basic ??? :? - dat is voor dos... :P - nee, als je echt een goede programmeertaal wilt leren, en daarnaast ook nog eens gui's wilt gaan programmeren raad ik je aan om naar C++ of perl te kijken...
Lukt dat met perl?
* lvh zoekt even die grote perl guide op HD
Op zondag 09 juni 2002 21:20 schreef Jackabuzah het volgende:
Zou dat niet met kylix kunnen?
kylix? Wasda? Deftige taal?

==============

Ik denk btw dat ik C++ ga pakken, daar kan je later toch nog wel een hoop meer mee doen :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 20:52
zie http://www.borland.com

Een soort delphi voor linux.

|>

Verwijderd

ja, het kan ook met perl. voor perl zijn diverse modules beschikbaar, welke de functionaliteit van perl uitbreiden. dit maakt het mogelijk dat je ook een parallelle poort aan kunt sturen of zelfs een complete gui...

kylix overigens, is de linux-versie van delphi...

en ja, er is ook een basic compiler voor linux (meerdere zelfs)... ik raad het je alleen niet aan.

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:26 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
kylix? Wasda? Deftige taal?

==============
Kylix is de linux versie van delphi voor windows. Wordt gemaakt door het bedrijf Borland en maakt gebruik van de programmeertaal pascal. Hier kun je zeker parallelle poorten mee aanspreken net zoals met C/C++

Verwijderd

Tcl/Tk is erg leuk om te leren. Zeker voor text/stream georiënteerde scripts. Zeer makkelijk GUI programmeren.

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/usr/bin/wish8.3

label .l -text "Hallo, dit is een label"
pack .l    # beeld af

button .b -text Stoppen -command exit
pack .b

Zie verder de manual pages in sectie n als je Tcl en Tk (8.3.4 is actueel) geïnstalleerd hebt.

Andere programmeertalen zijn C, C++, Ruby, Python, Perl. Deze kunnen allemaal grafisch met de Qt, GTK, Tk, FLTK etc etc grafische toolkits geprogrammeerd worden.

Maar wat wil je eigenlijk met de parallelle poort?

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:35 schreef wbsoft het volgende:
Tcl/Tk is erg leuk om te leren. Zeker voor text/stream georiënteerde scripts. Zeer makkelijk GUI programmeren.

--knip--
eeey... dat ziet er leuk uit! (en makkelijk!)... ik ga daar denk ik ook maar eens naar kijken, lijkt me leuk, zeker als het nog eens zo makkelijk is ook!

:9~ :P

Verwijderd

Hier een voorbeeldje in C:
-----------

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>
#include <asm/io.h>

#define base 0x378 /* printer port base address */
#define value 0 /* numeric value to send to printer port */

main(int argc, char **argv)
{
if (ioperm(base,1,1))
fprintf(stderr, "Couldn't get the port at %x\n", base), exit(1);

outb(value, base);
}

----------------
Zo zet ik mijn fan in huis aan/uit. 8-)
Suc6

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Ikzelf zou C nemen.
Ik vind C een erg fijne taal waar je veel kanten mee op kunt.
In plaats van C kun je C++ nemen. De mogelijkheden van die twee zijn gelijk, en wat betreft een groot aantal zaken zijn ze uitwisselbaar, welke je kiest is meer een kwestie van smaak.
Op zondag 09 juni 2002 21:12 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Liefst met GUI programmeerbaar :)
Bedoel je dat je vanuit een GUI kunt coden of dat je grafische progs kunt maken?

Wat betreft het eerste: voor C/C++ (en een aantal andere talen) zijn IDEs beschikbaar, ik heb er alleen geen idee van hoe goed die werken (vim + commandline for me).

En grafische progs maken met C/C++ is ook zeker mogelijk (kijk naar de gemiddelde GNU/Linux desktop).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 21:47 schreef Erwin95 het volgende:
-----------

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>
#include <asm/io.h>

{
if (ioperm(base,1,1))

outb(value, base);
}

----------------
Suc6
Eek! Bah! :)

Beetje naar hardware ports lopen poken...
Doe het dan zo:
PHP:
1
<?/* This code is in the public domain */#include <stdio.h>#include <sys/types.h>#include <sys/stat.h>#include <fcntl.h>#include <string.h>#include <errno.h>#include <sys/ioctl.h>#include <linux/ppdev.h>#include <linux/parport.h>#include <unistd.h>/* parallel port device */char *parport_device = "/dev/parport0";/* byte to write */char data = 0;int main( int argc, char **argv ){        /* The file descriptor */        int ppfd;        /* Open the device */        ppfd = open( parport_device, O_RDWR );        if( ppfd == -1 )        {                printf( "Couldn't open %s: %s\n", parport_device,                                strerror( errno ) );                exit( 1 );        }        /* Claim it */        if( ioctl( ppfd, PPCLAIM ) == -1 )        {                printf( "Couldn't claim %s: %s\n", parport_device,                                strerror( errno ) );                exit( 1 );        }        /* Write the data */        if( ioctl( ppfd, PPWDATA, &amp;data ) == -1 );        {                printf( "Couldn't write to %s: %s\n", parport_device,                                strerror( errno ) );                exit( 1 );        }        /* Close the device */        close( ppfd );        return 0;}?>

Dit programma hoef je ook niet als root uit te voeren (maar als willekeurige user die schrijfrechten op /dev/parport0 heeft).

(php tags gebruikt ivm syntax highlighting... wrom doet topix dat niet ook voor C)

• lvh
Op zondag 09 juni 2002 21:47 schreef Erwin95 het volgende:
-----------

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>
#include <asm/io.h>

{
if (ioperm(base,1,1))

outb(value, base);
}

----------------
Suc6
Ik was er van plan mee bureaulamp en homemade HD looplicht, muziek looplicht en muziekversterker mee te schakelen. Bedantkt, je vindt het vast niet erg als ik je stukje code overneem neem ik aan?

• lvh
Op zondag 09 juni 2002 22:14 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Eek! Bah! :)

Beetje naar hardware ports lopen poken...
Doe het dan zo:
Dit programma hoef je ook niet als root uit te voeren (maar als willekeurige user die schrijfrechten op /dev/parport0 heeft).

(php tags gebruikt ivm syntax highlighting... wrom doet topix dat niet ook voor C)
Nog beter. Mag ik dat dan pakken :P

EDIT: lomp grote PHP tag eruit

Welke data moet ik dan versturen? Hoe kom ik erachter welk cijfer ik moet sturen om een bepaalde pin aan te spreken?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 22:15 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Nog beter. Mag ik dat dan pakken :P
Zie aangepaste post :)
Welke data moet ik dan versturen? Hoe kom ik erachter welk cijfer ik moet sturen om een bepaalde pin aan te spreken?
De data is gewoon 1 byte, dus 8 bits, met 1 bit voor elke van de 8 data-pinnen van de parallelle poort. Dus met 0x01 zet je pin 0 aan, met 0x02 pin 1, met 0x04 pin 2, met 0x08 pin 3, enz.
Welke pinnen dat precies zijn moet je maar even op internet zoeken.

• lvh
Op zondag 09 juni 2002 22:38 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Zie aangepaste post :)
[..]

De data is gewoon 1 byte, dus 8 bits, met 1 bit voor elke van de 8 data-pinnen van de parallelle poort. Dus met 0x01 zet je pin 0 aan, met 0x02 pin 1, met 0x04 pin 2, met 0x08 pin 3, enz.
Welke pinnen dat precies zijn moet je maar even op internet zoeken.
Bedankt. Ik zal dan ook maar meteen opzoeken hoe ik parameters in C++ gepropt krijg, tenzij iemand dat hier toevallig weet.

• Reptile209
  • Laatst online: 10:33

Reptile209

- gers -

Op maandag 10 juni 2002 07:55 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:

[..]

Bedankt. Ik zal dan ook maar meteen opzoeken hoe ik parameters in C++ gepropt krijg, tenzij iemand dat hier toevallig weet.
ff uit m'n hoofd, maar:

int main(int argc, char **argv)

met in argc het aantal commandline-argumenten en argv de array met de argumenten zelf. Voorbeeld:

Myprog /p /q geeft:
argc = 2
argv[0] = 'c:\mijnmeuk\myprog.exe'
argv[1] = '/p'
argv[2] = '/q'

Zoiets? :7
edit:
of waren het in C nou toch " in plaats van ' ... :o

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Gewoon C doen, en dan Gtk+ voor de GUI. :D.

[edit]
parameters in C:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
#include <stdio.h>
#include <getopt.h>

int
main (int   argc,
    char *argv[])
{
  int n;
  char *argument_van_p = NULL;

/* we zoeken op argument "-p <iets>" (p:) of "-q" (q)
   * p met dubbele punt erachter staat dus voor "p met argument"
   * q zonder dubbele punt staat voor "q zonder argument"
   */
  while ((n = getopt(argc, argv, "p:q")) != EOF)
  {
    switch (n)
    {
    case 'p':
      argument_van_p = optarg;
      ...
      break;
    case 'q':
      ...
      break;
    }
  }

...

return 0;
}

Verwijderd

Ik volg dit topic met interesse... Ik heb zelf een terrarium waar allerlei electronische aparatuur in zit. Zoals warmte-lampen, pompen e.d. Deze moeten allemaal geschakeld worden. Ik doe dat momenteel met stopcontact-tijdschakelaars. Ik wil dit echter opnieuw gaan doen door te gaan schakelen met een oude computer met daarop Debian GNU/Linux.

Wat ik wil doen is het volgende:

1). Ik wil pompen en filters kunnen schakelen (aan / uit op bepaalde tijden.

2). Ik wil lampen kunnen schakelen (aan / uit) en dimmen (80% - 50% - 30% - uit).

Is dit mogelijk met de paralelle poort van een computer? En zo ja, hoe moet ik dat hardware-matig aanpakken? (Zijn hier bestaande tekeningen voor?).

Ik ben zelf programmeur (met C / C++) ervaring. Dus, het programmeer gedeelte zal wel lukken. Het gaat mij dus voornamelijk om het hardware gedeelte.

Of zouden jullie dit anders aanpakken?

Bedankt!

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op maandag 10 juni 2002 08:37 schreef beelzebubu het volgende:
Gewoon C doen, en dan Gtk+ voor de GUI. :D.

[edit]
parameters in C:
code:
1
2
3
4
5
#include <stdio.h>
#include <getopt.h>

code.....
..
Sorry dat dit iets offtopic is, maar ik had even een vraagje tussendoor...

Dat getopt lijkt me wel handig om te gebruiken, maar is er geen standaard include-file/commando voor? getopt.h is GNU dus zit alleen in Linux, compiled dus alleen onder Linux en op die manier wil ik geen code maken. Dus is hier geen "normale" unix feature voor ofzo?

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 11:19 schreef 2P het volgende:

[..]

Sorry dat dit iets offtopic is, maar ik had even een vraagje tussendoor...

Dat getopt lijkt me wel handig om te gebruiken, maar is er geen standaard include-file/commando voor? getopt.h is GNU dus zit alleen in Linux, compiled dus alleen onder Linux en op die manier wil ik geen code maken. Dus is hier geen "normale" unix feature voor ofzo?
Hoezo alleen in Linux? Vrijwel elke Unix variant heeft GNU tools. Volgens mij heeft zowat elke Unix distributie wel een getopt.h file. Ik denk zelfs dat getopt() wel zo'n standaard functie is dat wanneer er geen GNU-implementatie aanwezig is er een andere implementatie zal zijn.

M.a.w. Ga er maar vanuit dat je getopt() vrijwel overal zult kunnen compilen.

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op maandag 10 juni 2002 11:32 schreef razor_harm het volgende:

[..]

Hoezo alleen in Linux? Vrijwel elke Unix variant heeft GNU tools. Volgens mij heeft zowat elke Unix distributie wel een getopt.h file. Ik denk zelfs dat getopt() wel zo'n standaard functie is dat wanneer er geen GNU-implementatie aanwezig is er een andere implementatie zal zijn.

M.a.w. Ga er maar vanuit dat je getopt() vrijwel overal zult kunnen compilen.
GNU != Unix
code:
1
2
3
peter@omega:~$ uname; locate getopt.h
OpenBSD
peter@omega:~$

Na even bezig zijn geweest merk ik dat ik getopt() idd gewoon kan gebruiken, maar de vraag is nog welke include file? Ik krijg nu namelijk nog steeds een warning tijdens het compilen (implicit declaration of function `getopt').

edit:
Ik heb het al gevonden. Staat gewoon in stdlib.h:
code:
1
2
3
4
5
peter@omega:~/dev$ grep "getopt" /usr/include/*
/usr/include/stdlib.h:int     getopt(int, char * const *, const char *);
/usr/include/stdlib.h:extern     char *optarg;          /* getopt(3) external variables */
/usr/include/unistd.h:int     getopt(int, char * const *, const char *);
/usr/include/unistd.h:extern     char *optarg;          /* getopt(3) external variables */

Waarom Linux nou een aparte .h daarvoor moet hebben is onbegrijpelijk |:(

Verwijderd

Waarschijnlijk omdat het de GNU implementatie is?
Anders zou ik het ook niet weten...

Beetje vreemd ja...

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 12:12 schreef 2P het volgende:

[..]
code:
1
2
3
4
5
peter@omega:~/dev$ grep "getopt" /usr/include/*
/usr/include/stdlib.h:int     getopt(int, char * const *, const char *);
/usr/include/stdlib.h:extern     char *optarg;          /* getopt(3) external variables */
/usr/include/unistd.h:int     getopt(int, char * const *, const char *);
/usr/include/unistd.h:extern     char *optarg;          /* getopt(3) external variables */

Nou... dat heeft linux ook niet :)
stdio.h:# define __need_getopt
stdio.h:# include <getopt.h>
unistd.h:# define __need_getopt
unistd.h:# include <getopt.h>

Hij komt gewoon mee via stdio.h.

De getopt.h van linux bevat naast te normale unix standaard getopt functie ook de gnu-extended getopt, namelijk getopt_long. Die zit in getopt.h verstopt, en is voor de --version en andere meer-letter opties nodig. :)

• lvh
Op maandag 10 juni 2002 10:08 schreef razor_harm het volgende:
Ik volg dit topic met interesse... Ik heb zelf een terrarium waar allerlei electronische aparatuur in zit. Zoals warmte-lampen, pompen e.d. Deze moeten allemaal geschakeld worden. Ik doe dat momenteel met stopcontact-tijdschakelaars. Ik wil dit echter opnieuw gaan doen door te gaan schakelen met een oude computer met daarop Debian GNU/Linux.

Wat ik wil doen is het volgende:

1). Ik wil pompen en filters kunnen schakelen (aan / uit op bepaalde tijden.

2). Ik wil lampen kunnen schakelen (aan / uit) en dimmen (80% - 50% - 30% - uit).

Is dit mogelijk met de paralelle poort van een computer? En zo ja, hoe moet ik dat hardware-matig aanpakken? (Zijn hier bestaande tekeningen voor?).

Ik ben zelf programmeur (met C / C++) ervaring. Dus, het programmeer gedeelte zal wel lukken. Het gaat mij dus voornamelijk om het hardware gedeelte.

Of zouden jullie dit anders aanpakken?

Bedankt!
Nou, denk eraan: je hebt slechts 8 pins waarvan je een signaal kan ontvangen :)

• lvh
Deadinspace

die 0x01, 0x02 enz, moet die in jouw versie naar decimaal worden veranderd?

Verwijderd

edit:
idd. ;).
getopt_long(). ;).

in ./configure zoek je naar getopt.h (AC_HEADER(getopt.h)). Dan doe je in elke file:
code:
1
2
3
#ifdef HAVE_GETOPT_H
#include <getopt.h>
#endif

En als HAVE_GETOPT_H gedeclareerd is kun je getopt_long zoeken (een apart configure entry hiervoor maken om het helemaal zeker te weten, AC_CHECK_FUNC(getopt_long, AC_DEFINE(HAVE_GETOPT_LONG),)), en dan kun je dus met HAVE_GETOPT_LONG ook getopt_long gebruiken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 juni 2002 11:19 schreef 2P het volgende:
getopt() is gewoon POSIX hoor.
Na even bezig zijn geweest merk ik dat ik getopt() idd gewoon kan gebruiken, maar de vraag is nog welke include file? Ik krijg nu namelijk nog steeds een warning tijdens het compilen (implicit declaration of function `getopt').

edit:

Voor getopt() moet je unistd.h includen.

In GNU/Linux geldt dat ook.

getopt_long() (die erg handig is) is GNU-only en staat in getopt.h.

Misschien dat je eerst even de manpages moet lezen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 juni 2002 17:01 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Deadinspace

die 0x01, 0x02 enz, moet die in jouw versie naar decimaal worden veranderd?
Nee, wrom dat?
Je kunt in C getallen gewoon als decimaal of als hex ingeven (mogelijk ook wel als binair of octaal, weet ik niet precies).

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op maandag 10 juni 2002 16:59 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:

[..]

Nou, denk eraan: je hebt slechts 8 pins waarvan je een signaal kan ontvangen :)
Leuk topic dit!

Dat je maar 8 pinnen hebt maakt niets uit hoor. Als je er twee opoffert aan een 8-bits schuifregister, dan heb je er weer 8 bij. Er zijn vast ook wel grotere schuifregisters te vinden (of te maken: koppel gewoon wat 8-bits dingen aan elkaar).
Een nadeel van dat geschuif is dat alles ietsje langzamer gaat (je moet tenslotte 8 bits verschuiven elke keer als je er 1 wilt wijzigen), maar voor een aquarium lijken die 2*10^-5 seconden me ook niet echt uitmaken. :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 17:26 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Nee, wrom dat?
Je kunt in C getallen gewoon als decimaal of als hex ingeven (mogelijk ook wel als binair of octaal, weet ik niet precies).
hex: 0x10 (16)
decimaal: 10 (10)
octaal: 10o (8)
binair: 10b (2)
float: 10. (10,000000)
(L for long, LL for long long, U for unsigned, etc.)

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:24
wat dacht je van python?

Is nog erg nieuw en in ontwikkeling, maar ik vindt het geweldig (heb het moeten leren voor mijn bijbaan, schrijf er een admin gedeelte voor een site in (die site is ook in python geschreven))

python programmeert heel snel en is goed leesbare code. Ook de compiler geeft er handige foutmeldingen (dus je kunt makkelijk debuggen).

Verder kun je er ook grafisch mee programmeren, hoewel ik dit nog niet gedaan heb (heb je ook een extra module voor nodig)

of je printer poort ofzo aan kunt sturen, geen idee, maar zal vast kunnen (zou niet weten waarom niet)

Enjoying life

Verwijderd

walto:
...python?

is nog erg nieuw en in ontwikkeling...
--knip--
dat valt wel mee toch?
Guido van Rossum created the Python language in the early 1990s at CWI in Amsterdam, responding to an inner desire for a more elegant and powerful scripting language.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 21:58 schreef walto het volgende:
of je printer poort ofzo aan kunt sturen, geen idee, maar zal vast kunnen (zou niet weten waarom niet)
Voor dit lowerlevel werk zou ik dus sowieso een lower-level taal gebruiken (C, C++)...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 juni 2002 21:46 schreef beelzebubu het volgende:
octaal: 10o (8)
binair: 10b (2)
Is dat gedefinieerd in ANSI ja? Dus elke C compiler slikt dat?

En ik dacht btw dat getallen die met een 0 begonnen als octaal geïnterpreteerd werden (dus 010 -> 8).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 10 juni 2002 22:22 schreef deadinspace het volgende:

[..]

En ik dacht btw dat getallen die met een 0 begonnen als octaal geïnterpreteerd werden (dus 010 -> 8).
In The C Programming Language wordt inderdaad gemeld dat 0123 als '123' octaal wordt gezien en 0x123 natuurlijk als hexadecimaal. Over binaire uitvoer is niets te vinden, daar is zo te zien geen directe functie voor (al kun je met shifts natuurlijk wel zoiets vrij eenvoudig afdrukken).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

lama...

Verwijderd

Even een vraagje...

Ik ben ook van plan een schakeling te gebruiken voor mijn aquarium.
Ik had het programmaatje paralle al gecomileerd.
http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Home-Electrical-Control/index.html

Dit stuurt dus ook de Bios poort aan, zoals in het eerste voorbeeld.
Hiervoor heb je dus geen /dev/parport0 nodig, of een parport driver.

Het tweede voorbeeld pookt richting /dev/parport0, ik neem aan dat je daarvoor de parport driver nodig hebt.
Gooit die driver de boel niet in de war, door bijvoorbeeld data over de lijnen te gooien?

Ik neem aan dat beide voorbeelden gewoon +5V schakelen, en verder niets doen met data over de parport.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 22:22 schreef deadinspace het volgende:
Geloof ik wel... Binair in elk geval wel. octaal denk ik ook - zelfde principe... [RMS] Bovendien, gcc is toch de enige compiler die ertoe doet [/RMS]
Weet ik niet, nooit geprobeerd... :P.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 juni 2002 22:41 schreef MarcelP het volgende:
Het tweede voorbeeld pookt richting /dev/parport0, ik neem aan dat je daarvoor de parport driver nodig hebt.
Ja, 'userspace parallel port drivers' in de kernelconfig, modulenaam 'ppdev.o'. Zit alleen in 2.4 btw.
Gooit die driver de boel niet in de war, door bijvoorbeeld data over de lijnen te gooien?
Door data te schrijven naar /dev/parport0 gaat hij data proberen te verzenden ja, maar met ioctl()s (die ik gebruik) kun je gewoon individuele pinnen up of down gooien.

Merk trouwens op dat je niet helemaal beperkt bent tot 8 pinnen... Er zijn er nog wat meer (voor metadata, dingen a la 'signal ready' enzo) die je ook met ioctl()s kunt besturen als je niet op de 'normale' manier data over je paralelle poort gaat sturen.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 22:56 schreef deadinspace het volgende:
Ja, 'userspace parallel port drivers' in de kernelconfig, modulenaam 'ppdev.o'. Zit alleen in 2.4 btw.
Is dat niet parport_pc.o? :?...

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

In linux ga je toch niet iets anders dan c(++) zoeken :?

你还记得吗 记忆的炎夏

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 juni 2002 23:07 schreef beelzebubu het volgende:
Is dat niet parport_pc.o? :?...
Owja, parport.o en parport_pc.o (parallel port support resp. pc style paralell port support) heb je natuurlijk ook nodig.
Maar om de paralelle poort aan te spreken zoals ik doe heb je ook ppdev nodig.
Pagina: 1