Toon posts:

Koelpasta dilemma?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(ik heb search al gebruikt, voordat er binnen 2 min een slot op zit)

Ik ga dus deze woensdag een nieuwe pc aanschaffen met een AMD 2100+ proc. Nu vroeg ik me af moet er op deze processor koelpast want ik hoor want afwijkende verhalen:
1. Wel doen, altijd goed
2. Hoeft niet maakt ook nie veel uit!
3. NOOIT DOEN, want procesor wordt veel te warm waardoor koelpasta smelt en je je proc weg kan pleuren??

Welke is waar en wat moet ik nou doen????

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Dan wil ik wel eens weten waar jij die 3 dingen gehoort hebt.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Waar heb jij nr 3 gehoord :o
Het kan zeker geen kwaad zolang je er geen hele tube artic silver op gooit.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik ga voor optie 1, koelpasta vergroot het oppervlak waaraan de warmte afgezet kan worden aan de heatsink. De onderkant van de heatsink bevat altijd super kleine oneffenheden en de koelpasta gaat daar tussenin zitten.
Gebruik wel redelijk goede coolpasta (Artic Silver II/III ofzo). Het geleid over het algemeen wel elektriciteit, maar kan bij normale dosering nooit van de core af druipen.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Het goede antwoord is, ja t is wel zo handig, maar maar een heel dun laagje, om de eventuele oneffenheden op te vullen
Arctic Silver III als t mogelijk is graag :)
maar je proc zal niet ontploffen, smelten of andere gekke dingen hoor :)
maar t valt uds wel aan t raden, ja, t kan eventueel wel zonder, maar t is beter met hoor.
Ja of je meot isolerende thermal paste hebben :D
maar dat heb je dus niet :)
(hoop ik)

:)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Topicstarter
Uh da had ik gehoord van de pa van een maat van mij die bij zo'n computerrecherche team zit??? |:(

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:21 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Uh da had ik gehoord van de pa van een maat van mij die bij zo'n computerrecherche team zit??? |:(
LOL

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 09 juni 2002 21:21 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Vandaar dat het ze in nederland ook lekker lukt om computercriminaliteit aan te pakken. :+

Gewoon koelpasta er op doen en dan niet van die kauwgom die standaard onder de heatsink zit, maar een dun laagje kwaliteitsspul.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:52

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hoe komt iedereen er toch bij dat koelpasta niet goed zou zijn :?
Knsnapdatnooit....

Bovendien kun je ook gewoon die standaard koelprut onder de cooler laten zitten die er standaard al onder zit...

Dat werkt nl ook goed... Pas als je proc echt warm wordt hoef je goede koelpasta te overwegen :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29

Pogostokje

* twiet *

En belangrijk ... NIET TE VEEL PASTA! :P
Echt niet meer dan een rijstkorreltje op je core. Te veel pasta heeft namelijk een omgekeerd effect: de warmte kan niet weg en je proc wordt loeiend heet!

Ik kan het weten. >:)

Mijn arme AMD 1900+ ... 8-)
Gelukkig sloeg hij zelf af elke keer als hij belast werd. Duurde ff voor ik doorhad dat ik er eigenlijk wel erg veel pasta op had gedaan. Na een schoonmaakbeurtje draait hij nu als een toeter. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

rijstkorrel is soms al te veel op die die-shrinks van AMD
echt SUPER DUPER WEINIG !! ikke heb er misschien maar een halve korrel op men AMD T-Bird 1100, met een simpele koeler en die is 42 graden idle, 45 stressed

het standaard prut kan je er op laten zitten als je niet gaat overclocken, en als de kast een goede air-flow bezit.

zo niet, dan dat standaard prut weghalen, desnoods met wasbenzine of alcohol (> 89%), en er kwaliteit prut op doen ( Artic Silver bij voorbaat )

dat koelpasta niet goed is, hoor je van mensen die er teveel op doen, of op de verkeerde plek zoals ze dat hier doen in Finland.
Echt, koelpasta is misschien het beste wat je proc kan overkomen, naast Waterkoeling en Phase-change based cooling

Verwijderd

Phytagoras:
dat koelpasta niet goed is, hoor je van mensen die er teveel op doen, of op de verkeerde plek zoals ze dat hier doen in Finland.
En van AMD zelf, natuurlijk. Dit staat er in hun XP system build guide:
Always use an appropriate amount of an AMD-recommended thermal phase-change compound.

Note: For production builds, thermal grease is never an appropriate solution. Thermal grease can be used for short-term testing and validation. When used for a longer period, thermal grease has a tendency to be pumped out from the gap between the processor and the heatsink due to the differing thermal expansion and contraction rates of the aluminum heatsink and the processor.
Met 'phase-change compound' bedoelen ze zo'n kauwgommetje, 'thermal grease' == koelpasta. Waarom AMD dat zo in hun handleiding zet? Geen idee! :?

Verwijderd

Koelpasta dient om het contact tussen koeler en cpu te verbeteren. Zonder koelpasta zou door oneffenheden zeer lage contactoppervlakte. Dus koelpasta gebruiken, niet teveel, zeker geen halve tube erop knallen. Artic Silver is populair bij de tweakers, maar koelpasta (deze pasta bestaat jaaaarenlang, voordat de mensen pc hardware overklokte) uit de elektronica-winkels doen ook goed.

• lpetersen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01-2024
Als ik in m'n bios kijk staat er dat m'n cpu temperatuur tussen de 98-100*C is. Lijkt me heel sterk, aangezien ik deze cpu al bijna een jaar heb en nog nix mee is gebeurd. Ik heb de cpu temp maar op ignore gezet anders krijg je zo'n hele irritante piep! :) Er zit een ThermalTake cooler op ZONDER koelpasta, de vraag is dus; is dat de reden waarom m'n bios zo'n hoog aantal graden aangeeft?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zondag 09 juni 2002 21:33 schreef Pogostokje het volgende:
En belangrijk ... NIET TE VEEL PASTA! :P
Echt niet meer dan een rijstkorreltje op je core. Te veel pasta heeft namelijk een omgekeerd effect: de warmte kan niet weg en je proc wordt loeiend heet!

Ik kan het weten. >:)

Mijn arme AMD 1900+ ... 8-)
Gelukkig sloeg hij zelf af elke keer als hij belast werd. Duurde ff voor ik doorhad dat ik er eigenlijk wel erg veel pasta op had gedaan. Na een schoonmaakbeurtje draait hij nu als een toeter. :)
Dan had je er wel errug veel op zitten zeg, normaal wordt de overbodige koelpasta weggedrukt door de koeler.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 09 juni 2002 21:10 schreef PsychoDude_666 het volgende:
(ik heb search al gebruikt, voordat er binnen 2 min een slot op zit)
Geloof er echt helemaal NIKS van:

[search=koelpasta nut]
[search=koelpasta nuttig]

etc.

Het spijt me, maar je krijgt nu echt een officiele waarschuwing. Bij deze topic was je ook al tamelijk lui:
[topic=500974]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.