[PS] technieken voor digitaal tekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ddtommie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:03
Ik heb net m'n wacom binnen en ben meteen aan de slag gegaan met photoshop. De techniek die ik nu gebruik is eerst simpele omtrek tekenen, dan met paintbrush er overheen gaan en alles buiten de randjes weggummen.

Op zich lukt het best aardig maar een nadeel waar ik net achter kwam is als ik een andere kleur achtergrond neem dat die kleur dan ook door de transparante paintbrush heenkomt, niet leuk... verder lijkt het hele plaatje erg blurry

Hebben jullie tips hoe ik het beter aan kan pakken en wat voor technieken gebruiken jullie voor digitaal tekenen?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vbest/mage.jpg
Dit zijn mijn tekenkunsten tot nu toe...

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Ik vind het jammer dat ik nu weer XanŽs site moet gaan spammen, maar ik doe het toc maar:

http://www.xangadix.net/

Hij heeft een goede tut geschreven over Wacom en Photoshop en tekenen

daarnaast: http://www.sijun.com/

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:57
Probeer als je van plan bent te gaan tekenen ook "painter" eens. waarschijnlijk kreeg je een versie hiervan bij je wacom.
Painter is echt bedoeld om in combinatie met een wacom te gebruiken. Sommige mensen zweren bij het gebruik van Photoshop...andere bij painter
Je zou het zeker eens moeten proberen!
vroeger was het metacreations Painter, tegenwoordig overgenomen door Corel. Versie 7 werkt errug relaxed.
Persoonlijk vind ik het prettiger werken dan Photoshop.
Je kunt net als bij PS gebruik maken van layers en je kan zelfs als .psd saven. Grote voordeel vind ik de brushes van painter. Probeer het en oordeel zelf zou ik zeggen.

Btw: behalve www.sijun.com wat hierboven al wordt genoemd is ook www.eatpoo.comeen erg mooie site vol digipaintings.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:52

Tim Schuhmacher

abasios

ik vind het trouwens moeilijk om met photoshop en een wacom een nette lijn te trekken. Het hobbelt bij mij aan alle kanten.
Is dit een bekend problem of ligt het aan mij? of zou je zo'n probleem kunnen afvangen door op hoge resolute te werken?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op zondag 09 juni 2002 23:36 schreef waxle het volgende:
Ik vind het jammer dat ik nu weer XanŽs site moet gaan spammen, maar ik doe het toc maar:

http://www.xangadix.net/

Hij heeft een goede tut geschreven over Wacom en Photoshop en tekenen

daarnaast: http://www.sijun.com/
als je spamt, spam dan goed:

*klick* :P
ik vind het trouwens moeilijk om met photoshop en een wacom een nette lijn te trekken. Het hobbelt bij mij aan alle kanten.
Is dit een bekend problem of ligt het aan mij? of zou je zo'n probleem kunnen afvangen door op hoge resolute te werken?
weleens geprobeerd met een kwast? >:)

sure, een snelle lijn gaat zo, maar langzaam zoals je met je wacom doet? is ongeveer net zo moeilijk. Je moet je zelf een beetje een vaste hand aanleren :)

Stoer; Marduq

• XangadiX

XangadiX

he waxle, dit: http://www.eatpoo.com/gallery.html lijkt wel een beetje op jouw stijl :)

ga jij eens digitaal graffitti doen, in plaats van websites maken, volgens mij kun jij dat ook :P

(als je weer tijd hebt ;))

Stoer; Marduq

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Woah.
Heeft wel wat weg van mijn franse idool
MODE2

http://www.whitedust.demon.co.uk/mode2/mode2.html

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op maandag 10 juni 2002 00:18 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Ik heb het ook hoor... ik dacht dat het best makkelijk zou zijn om gewoon strakke lijnen te tekenen, zo'n bézier-ideetje, maar dat is nog verrekte moeilijk.

Natuurlijk kun je eerst je figuurtje met zwarte lijnen opzetten, zorgen dat alles aansluit (het kleurplaat idee) en dan met de Magic Wand de binnenkant selecteren - selectie expanden, waarna je in een nieuwe layer precies binnen die lijnen blijft werken. Met een kleine feather na de expand merk je misschien niet eens meer dat er rafels aan zitten en kun je de zwarte lijnen na het tekenen gewoon weghalen.

Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe DarkX het zo mooi tekent... in het teken-dames-topic had hij geloof ik die geairbrushte vrouwen gemaakt? Ook met eerst selecteren en dan blurren ofzo toch...?

Ik ga thuis (nu USB weer werkt joepie joepie) die Wacom tutorial maar eens volgen want dan kan ik het ook mijn moeder goed leren...
offtopic:
Ik had laatst een Graphire OEM besteld, die goedkoopste, en nou is mn ma jarig en zijn ze uitverkocht, heeft mn vader een **** dure Graphire 2 eventjes voor haar gekocht! Aargh! Geldverspilling :'(

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 12:17 schreef Dark Blue het volgende:
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe DarkX het zo mooi tekent... in het teken-dames-topic had hij geloof ik die geairbrushte vrouwen gemaakt? Ook met eerst selecteren en dan blurren ofzo toch...?
DarkX werkt gewoon met een muis ipv een Wacom....

• ddtommie
sanderb: ik heb nu painter classic even geprobeerd van de wacom-cd ik vind de interface behoorlijk gaar, waarschijnlijk moet ik nog ff wennen maar photoshop ging toch lekkerder

Wat is het nut van al die verschillende brushes trouwens? Met een ronde brush en variabele diameter kan je toch ook alles tekenen :D

bedankt trouwens allemaal voor de links, die tutorial van xangadix was ook erg handig!!

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 12:17 schreef Dark Blue het volgende:

[..]

*ping* :P

Feitelijk wel hetzelfde principe, airbrushen en gummen, lagen multiplien (of screenen voor highlights). Ik gebruik alleen een muis ipv een wacom. Meestal zwartwit, maar er kan vrij simpel een kleurlaag achter gegooid worden.

Voorbeeldjes

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/fantasy/angel/heaven.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/fantasy/daemon/daemon.jpg

• XangadiX

XangadiX

Op maandag 10 juni 2002 15:27 schreef ddtommie het volgende:

Wat is het nut van al die verschillende brushes trouwens? Met een ronde brush en variabele diameter kan je toch ook alles tekenen :D
hehe, kijk je wel eens bob ross? dan snap je opeens waar brede kwasten, dunne kwastn, platte kwasten etc voor kunnen dienen (om nog maar te zwijgen van het palletmes :))

maar het mooiste van painter is het gedrag van de verf, het mengen van aquarel bijvoorbeeld :P

Stoer; Marduq

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 16:23 schreef XangadiX het volgende:

[..]

hehe, kijk je wel eens bob ross? dan snap je opeens waar brede kwasten, dunne kwastn, platte kwasten etc voor kunnen dienen (om nog maar te zwijgen van het palletmes :))

maar het mooiste van painter is het gedrag van de verf, het mengen van aquarel bijvoorbeeld :P
Idd, die aquarel is vooral erg vet. Ik was laatst trouwens de naam van Bob Ross kwijt, die gast is wel leip :)

Verwijderd

Remember to have you Wacom set on pressure sensitive.
Hoe doet ik dit in Photoshop? (Voor de rest echt supertutorial Xangadix, thx)

• ddtommie
hmm ok ik ga een bob ross videoband kopen en digibob rossen met painter :o :D

(weet iemand nog goeie sites met paintertutorials? (jaja ben zelf ook al aan 't zoeken))

• ddtommie
in photoshop 7 moet je naar
brushes > shape dynamics > pen pressure aanzetten

in 6 weet ik niet |:( heb die wacom ook pas sinds gister

Verwijderd

hmm daar kan ik het niet vinden. ik zet control bij allemaal op pen pressure maar de opacity verandert er niet mee :?

• ddtommie
voor opacity moet je bij
brushes > other dynamics zijn

en als dat niet werkt weet ik het ook niet meer :?

Verwijderd

aargh stom |:( bedankt!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:52

Tim Schuhmacher

abasios

DarkX: Hoe groot zijn de afbeelding waar jij mee werkt (pixels)?

En nee nog nooit een kwast vast gehad - nou niet meer sinds de kleuterschool. (toen waren de lijnen niet recht :) )

Verwijderd

Pluim voor degene die mij verteld waarom deze instellingen er niet (meer) voor zorgen dat mijn opacity afhankelijk is van hoe hard ik druk.

Afbeeldingslocatie: http://www.thaxdesign.nl/~peter/brush.jpg

• ddtommie
je pen tablet is kaput :P

kom maar hier met die pluim :7

Verwijderd

:P :+ fijn ook echt dat die het 2 sec daarvoor nog wel deed :?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

(jarig!)
Op maandag 10 juni 2002 22:58 schreef YaZe het volgende:
:P :+ fijn ook echt dat die het 2 sec daarvoor nog wel deed :?
Ik weet hoe het voelt.. hier zelfde verhaal..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 20:03 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
DarkX: Hoe groot zijn de afbeelding waar jij mee werkt (pixels)?

En nee nog nooit een kwast vast gehad - nou niet meer sinds de kleuterschool. (toen waren de lijnen niet recht :) )
Origineel? Euh, de eerste was 2500x2500, tweede 2000x2000. Daaromtrend dus, is hoog genoeg om later wallpaper of wat dan ook van te maken, en klein genoeg dat mijn PC niet na elke aanzet over z'n toeren gaat :)

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op maandag 10 juni 2002 16:23 schreef XangadiX het volgende:

[..]

* Annie snapte, na het zien van Bob, ineens wel waar de bedenker van de "kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper" campagne aan gedacht moet hebben toen hij deze verzon.

:P

Today's subliminal thought is:

Pagina: 1