Verwijderd
Het is error 26, niet regel 26, dat weet je?
Waar staat de cursor als je deze foutmelding krijgt? Wordt aangegeven waar de fout precies te vinden is?
edit: Ik denk dat het in regel 28 zit. Je kunt geen floating point getallen in Integers stoppen. Die zul je dus moeten afronden (met round(getal) zo uit mijn hoofd).
edit: Ik denk dat het in regel 28 zit. Je kunt geen floating point getallen in Integers stoppen. Die zul je dus moeten afronden (met round(getal) zo uit mijn hoofd).
zie editOp zondag 09 juni 2002 18:46 schreef Zef het volgende:
Het is error 26, niet regel 26, dat weet je?Waar staat de cursor als je deze foutmelding krijgt? Wordt aangegeven waar de fout precies te vinden is?
Je haalt je types door elkaar. omtrek, straal en oppervlakte zijn gedefinieerd als integers (gehele getallen), en daar probeer je 2 * 3.14(float) * straal in op te slaan...
hmmz, I see, het was een opdracht uit het boek (maar er stonden geen antwoorden bij). EN ik kon niet alle syntaxis fouten vinden dus ik d8, laat ik het maar ff gaan compilen die hap, dan vind ik het misschien wel.
maar INTEGER moet REAL zijn dan, is dat ook een syntactische fout?
"omtrek" is op regel 12 gedefinieerd als een integer. Maak daar eens een double van en probeer het nog eens
hmmz, dit staat in m`n boek:Op zondag 09 juni 2002 18:50 schreef jcross het volgende:
hmmz, I see, het was een opdracht uit het boek (maar er stonden geen antwoorden bij). EN ik kon niet alle syntaxis fouten vinden dus ik d8, laat ik het maar ff gaan compilen die hap, dan vind ik het misschien wel.
dit is dan een logische fout? en geen syntactische of semantischeSyntactische fouten zijn fouten tegen de grammatica van de taal. In Basic bijvoorbeeld kun je een aantal opdrachten op een programmaregel zetten, maar je moet ze wel van elkaar scheiden met dubbele punten.
Ook typfouten horen bij deze soort. Schrijf je PRNT dan ontdekt het vertaalprogramma dat als spellingsfout.
offtopic:
Dat er nog steeds in Pascal wordt gecodeerd, cool, hier ben ik 10 jaar geleden ook mee begonnen....
Dat er nog steeds in Pascal wordt gecodeerd, cool, hier ben ik 10 jaar geleden ook mee begonnen....
Zeker nooit van delphi gehoordOp zondag 09 juni 2002 18:55 schreef bartoz het volgende:
offtopic:
Daar doelde ik niet opOp zondag 09 juni 2002 19:28 schreef jcross het volgende:
[..]
dat zou ik idd liever willen, maarja, als wij voor informatica op school pascal, basic en java moeten kunnen voor het se ga ik natuurlijk niet delphi doen, snappie
bartoz gaf me een beetje het idee dat pascal allang niet meer gebruikt wordt, terwijl het ook gewoon in moderne developement systems wordt gebruikt (delphi). Pascal is dus nog lang niet uit
Haha dat Pascal niet meer gebruikt wordt was maar een geintje, het is juist de perfecte taal om te leren programmerenOp zondag 09 juni 2002 19:30 schreef WOmBaT het volgende:
[..]
Daar doelde ik niet op
bartoz gaf me een beetje het idee dat pascal allang niet meer gebruikt wordt, terwijl het ook gewoon in moderne developement systems wordt gebruikt (delphi). Pascal is dus nog lang niet uit
Toen ik op de MAVO zat hadden ook het vak informatica, maar dit bestond uit het invoeren van een tekst in wp5.1 oid....
Hoi, zou ik misschien nog 1 ding kunnen vragen 
Ik heb nu een vraag, waarbij dit programma hoort:
en de vraag is:
Hoeveel regels bevatten een of meer fouten?
Het goede antwoord is 4 volgens het boek.
Maar ik kan er niet meer dan 3 vinden (regel 1, 6, 7).
Weet er iemand misschien nog 1
?
Ik heb nu een vraag, waarbij dit programma hoort:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| {1} PROGRAM vraag1920 (INPUT, OUTPUT)
{2} VAR weerstand, stroom, spanning: INTEGER;
{3}
{4} BEGIN
{5} writeln('Ik gebruik de Wet van Ohm voor U.');
{6} writeln('Typ de spanning (Volt):'); read(stroomsterkte);
{7} writeln('Typ de stroomsterkte (Ampere):'); read(spanning)
{8} weerstand := spanning + stroom;
{9} writeln('De weerstand is:',weerstand);
{10}END. |
en de vraag is:
Hoeveel regels bevatten een of meer fouten?
Het goede antwoord is 4 volgens het boek.
Maar ik kan er niet meer dan 3 vinden (regel 1, 6, 7).
Weet er iemand misschien nog 1
Ampere is net als Volt niet gedeclareerd 
en regel 6 en 7 de input omdraaien
Verder de read moet readLn zijn. Commentaar op de eerste regel moet met {} ipv () en eindigen op ;
Verder de read moet readLn zijn. Commentaar op de eerste regel moet met {} ipv () en eindigen op ;
ok, maar dan alsnogOp zondag 09 juni 2002 21:05 schreef WOmBaT het volgende:
Ampere is net als Volt niet gedeclareerd
dan hebben we nu nog steeds dat regel 1, 6 en 7 fout zijn. Maar er moet nog een andere regel zijn
Verwijderd
een dingetje:
Het belangrijkste bij Programeren is de OPMAAK!!!
Om fouten te kunnen vinden ehhe....
begin zo:
Het belangrijkste bij Programeren is de OPMAAK!!!
Om fouten te kunnen vinden ehhe....
begin zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| PROGRAM vraag1920 (INPUT, OUTPUT)
VAR weerstand: integer;
stroom : integer;
spanning : integer;
BEGIN
writeln('Ik gebruik de Wet van Ohm voor U.');
writeln('Typ de spanning (Volt):'); read(stroomsterkte);
writeln('Typ de stroomsterkte (Ampere):'); read(spanning)
weerstand := spanning + stroom;
writeln('De weerstand is:',weerstand);
END. |
Dat zou dan regel 2 zijnOp zondag 09 juni 2002 21:07 schreef jcross het volgende:
ok, maar dan alsnog
dan hebben we nu nog steeds dat regel 1, 6 en 7 fout zijn. Maar er moet nog een andere regel zijn
wat is daar fout aan, dat werkt zo ook hoor ?Op zondag 09 juni 2002 21:07 schreef WOmBaT het volgende:
[..]
Dat zou dan regel 2 zijn
Maak dan gelijk even REAL's of DOUBLE's van je variabelen en vul de juiste formule voor de weerstand in.
- This line is intentionally left blank -
ja, dat zal het wel zijn! want de eerste vraag is, hoeveel fouten merkt de compiler op, en dat is 3 (dus 1, 6 en 7), en dan vraag 2, hoeveel fouten zijn er in totaal...en vul de juiste formule voor de weerstand in.
Maar wat is dan de formule van de weerstand
Stroom heeft geen waarde
regel 8
Wel als het het einde van het programma isOp zondag 09 juni 2002 21:25 schreef Coppertop het volgende:
Regel 9, voor een END. moet geen ;
Owja das waar ook... damn het is ook allemaal zo lang geledenOp zondag 09 juni 2002 21:26 schreef WOmBaT het volgende:
[..]
Wel als het het einde van het programma is
nope. R=U/I.Op zondag 09 juni 2002 21:29 schreef Cyberneer het volgende:
R = U . I toch?, dan klopt de formule van regel 8 niet.
Da's dus een goede reden om geen integers te gebruiken.
- This line is intentionally left blank -
Verwijderd
Sorry, ik blijk uw reactie gemist te hebben, mijn excuses...(Bedankt voor het lesje electronica, desalnietteminOp zondag 09 juni 2002 21:08 schreef Knutselsmurf het volgende:
Maak dan gelijk even REAL's of DOUBLE's van je variabelen en vul de juiste formule voor de weerstand in.
Weerstand = Spanning (in Volt) * Stroom (in Ampère)
in plaats van +
dat was dus de fout
bedankt allemaal!
nu maar hopen dat ik morgen moet gaan debuggen in plaats van een nieuw programma maken, want die codes zitten er nog niet zo goed in...
in plaats van +
dat was dus de fout
bedankt allemaal!
nu maar hopen dat ik morgen moet gaan debuggen in plaats van een nieuw programma maken, want die codes zitten er nog niet zo goed in...
Waarom edit jij je beginpost? Dit is niet echt lief/behulpzaam.
Syntax en compilatie-errors zou je er trouwens zelf gemakkelijk moeten kunnen uithalen als je de manual erbij pakt en de compiler errors goed kunt interpreteren.
Syntax en compilatie-errors zou je er trouwens zelf gemakkelijk moeten kunnen uithalen als je de manual erbij pakt en de compiler errors goed kunt interpreteren.
https://fgheysels.github.io/
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()