[alg] GIM / online projecten

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hallo,

Tijdens de zoektocht om het probleem op te lossen dat anderen je MSN Messenger kunnnen laten crashen kwam ik op het idee om (met een aantal anderen) GIM (Gathering Instant Messenger) te ontwikkelen. Voor je gaat blaten, lees eerst ff het volgende:

Hoe ben je erop gekomen?
Terwijl ik op zoek was naar een manier om dit crashen te kunnen voorkomen, stuitte ik op de informatie dat dit crashen mogelijk was doordat er foutieve headers werden meegestuurd met een bericht. Daar stond ook een voorbeeld van een gewone header bij.
Toen ik deze zag dacht ik, hey het moet helemaal niet moeilijk zijn om extra functies te krijgen, als je rechtstreeks de headers bewerkt. Toen ik erover sprak met een kameraad kwamen ideeën boven als het rechtstreeks laten zien van een plaatje, geen gecensureerde woorden in namen en uiteraard GoT smileys.

Maar er zijn toch al genoeg IM programma's zoals Trillian?
Klopt. Toch zijn er geen IM programma's waarmee je html achtige dingen kunt. Dankzij de simpelheid die een IM via het MSN netwerk heeft, moet dit niet al te moeilijk te bewerkstelligen zijn, volgens mij.

In welke taal wilde je dit programma schrijven?
Ik dacht zelf dat VB het makkelijkst zou zijn voor het schrijven van dit programma, als er echter goede redenen zijn om het programma in een andere taal te ontwikkelen, sta ik daarvoor open.
Dankzij het sterke verhaal van [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/8499]ArthurS[/url] hebben we besloten tóch met een bestaand protocol verder te gaan. Dit wordt dan het MSN-protocol. We hebben dan ook het plan opgesteld om over zo'n twee weken een werkende MSN messenger client te hebben. Vanuit deze basis gaan we verder met het GIM (Gathering Instant Message) gedeelte.
Ook is met [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/39053]Glock[/url] besloten dat het programma in C++ geschreven gaat worden, vanwege de nadelen die VB heeft. Ook is het daardoor makkelijker een Linux client te maken.

Hoe dacht je dat het er uit zo moeten komen te zien?
Ik dacht zelf dat het het mooist was, als het gewoon heel simpel bleef, door onder andere de buddylist en het gewone spreekwindow in één window te integreren. Hier een voorbeeld van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://213.93.129.81:8080/uploads/GoT.gif
Het bovenstaande is slechts een voorbeeld en de in de afbeelding genoemde namen zijn slechts ter illustratie en berusten NIET op waarheid

Als het allemaal zo makkelijk is, waarom maak je het dan niet in je eentje?
Simpel, omdat ik niet genoeg ervaring met programmeren heb met programmeren, en omdat ik samen met jullie allemaal functies wil bedenken en maken, om het een goed programma te laten worden, die wat toe te voegen heeft!

Hoe ga je voorkomen dat er allemaal veiligheidsproblemen ontstaan?
Ik snap natuurlijk ook wel dat door het gebruik van iets HTML achtigs er heel makkelijk scriptjes geschreven kunnen worden die het programma bijvoorbeeld laten crashen. Daarom lijkt me het slim met een soort UBB te werken. Wat je je hierbij voor moet stellen is zoals in het voorbeeld van de plaatjes direct meesturen en zichtbaar laten zijn dat je bijvoorbeeld [img]-tags gebruikt, die door het programma omgezet worden alvorens via het MSN netwerk verstuurd te worden.

Hoe ziet zo'n header er dan uit?
code:
1
2
3
4
5
6
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
X-MMS-IM-Format: FN=MS%20Sans%20Serif; EF=B; CO=ff; CS=0; 
PF=22

hey friend, how are you?

Wanneer kan ik m'n ideeën over functies kwijt?
Vanaf nu al. Als de client werkend is zullen we de functies bespreken en rangschikken naar belangrijkheid.

Voor welk OS moet GIM uitkomen?
Er is besloten dat GIM een Windows en een Linux variant gaat krijgen.

Hoe ga je dat doen met het MSN protocol?
Zoals eerder gezegd, gaan we gebruik maken van het MSN-protocol. Om GIM compatible te houden met de normale MSN Messenger client, maken we gebruik van extra regels in de header. Dit zal op ongeveer de volgende manier gaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PF=22
<got-messenger>
<font>comic sans ms</font>
<msg>hey friend, how are you?</msg>
</got-messenger>

met dank aan [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/29908]Foxboy[/url]

Wat wil je nou met deze post bereiken?
Ik wil allereerst weten of het überhaupt wel mogelijk is en of het zo simpel is als ik het me voorstel. Kom alsjeblieft met goed onderbouwde stellingen hierop.
Als we het met zn alleen erover eens kunnen worden dat het zou kunnen gaan werken, dan kunnen we met een paar mensen hieraan beginnen, echter we beginnen niet voordat we alles precies weten hoe we het willen hebben en hoe we het aan moeten pakken!

Wanneer krijgen we meer te horen/zien?
Ik zal iedereen in beginsel via dit topic op de hoogte houden, later (ook) via een website.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Er lopen hier nog wel wat mensen van Wasp rond met ervaring met het MSN protocol :X . Weet je niet wat Wasp is? Zoek maar eens in P&W ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

First of all:
In de FAQ van P&W staat dat je 'voor personeel zoeken' in principe toestemming van een van de moderators moet hebben.

Maar goed, je hebt het meer over een voor onderzoek en niet echt over het daadwerkelijk zoeken van mensen voor je projectje :)

Helaas hebben projecten gestart op GoT nogal de neiging te verdwijnen in het niets zonder echt ver te komen.
Er was al eens het idee voor een messenger, zoek eens met key 'wasp' hier in P&W.

• mEdnass
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12-2021
Op zondag 09 juni 2002 17:33 schreef sdomburg het volgende:
[..]
Toch zijn er geen IM programma's waarmee je html achtige dingen kunt.
[..]
Ik vind het wel een leuk idee, maar volgens mij kun je wel al allerlei < FONT > achtige dingen met je text doen. DWZ je kan kleurtjes geven en tekst groter maken... Maar echte opmaak is volgens mij pas handig met groter stukken tekst. En da's IMHO nou net waar een messenger niet voor bedoeld is ;)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Content-type text/html werkt niet in MSN.... en aangezien 99% van de mensen in mijn lijst de 'originele' msn gebruiken (en waarschijnlijk blijven gebruiken) zie ik het nut niet in van zo'n GoT messenger. En waarom zou ik HTML/BBCode willen gaan typen als ik even snel een bericht wil sturen :? ALs je je nou es gaat richten op een messenger die 'echt' nieuwe features heeft, zoals bijv. Text-to-speech ofzo, of misschien wel voice-recognition.... schijnt tegenwoordig makkelijk te kunnen met een hoop Microsoft API's. Dat zijn pas dingen waar je echt wat aan hebt 8-)

Just my 2 (euro)cents :)

Verwijderd

technisch is het wel mogenlijk.
zoek maar eens bij pscode.com
op messenger er staan daar al
een hele zooi vb msn-clients

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 20:31
Lijkt me zeker een uitdaging.

i'm in

• Glock
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 17:40 schreef ACM het volgende:
Helaas hebben projecten gestart op GoT nogal de neiging te verdwijnen in het niets zonder echt ver te komen.
Ik vind eigenlijk wel een beetje bij elk projectie dat ik hier in PW aan me neus voorbij zie schieten dat dit wel heel erg benadrukt, misschien een van de grootste redenen voor het niet slagen, het word van te voren al flink 'afgezeken'. So my thought for future projects :) Be more positive. 8-)

Verders lijkt me dit wel een leuk projectje, verder ken ik iemand ook die die al van plan is te maken en ik geloof dat hij al een klein beetje begonnen was en een opzetje had. Alleen had hij o.a. het probleem een server om het te draaien :) Dat lijkt me hierbij ook een groot probleem, als je echt een eigen messenger wil gaan maken. Een ADSL lijntje of misschien iemands eigen server met datalimiet lijkt me ook niet alles. Misschien dat T.net eventueel open zou staan voor het draaien van de server. Maar ik weet natuurlijk niet in hoe verre dat mogelijk zou zijn, dus als er genoeg mensen aan zouden meewerken lijkt me dit een belangrijk punt om eerst naar te kijken.

Verders zou ik ook wel mee willen werken, maar heel veel programmeer ervaring heb ik ook niet, ik kan met PHP overweg en een beetje basic C++ en natuurlijk het slepen van een C++ builder ;)

Edit: Verder vind ik btw dat je erg aan het afkijken ben van het MSN protocol ;) en to ACM: dit betekend natuurlijk niet dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben :P

• sdomburg
Op zondag 09 juni 2002 18:57 schreef een heel verhaaltje waar ik het wel mee eens was:

[..]

Edit: Verder vind ik btw dat je erg aan het afkijken ben van het MSN protocol ;)
Jah, met dat laatste heb je waarschijnlijk ook wel gelijk, want met het MSN protocol is niets mis :)

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Mjah als het je vooral om het leren gaat, waarom dan niet een andere taal leren? Ga bijvoorbeeld eens met java/c# aan de gang. En waarom niet een irc-style messenger? Dus alles gewoon helemaal plain.....
En er zijn genoeg topics over vb vs. andere talen geweest, als je die ff gaat opzoeken dan zul je zien waarom je beter niet met vb kunt gaan werken.

• MisterData
Op zondag 09 juni 2002 19:05 schreef /dev/null het volgende:
En waarom niet een irc-style messenger? Dus alles gewoon helemaal plain.....
Ach waarom ga je niet gewoon lekker met telnet handmatig op msn inloggen ;)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ik wil het allemaal best positief benaderen maar je moet toch eerst naar wasp zoeken ;)

Echt ;)

• Glock
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 19:17 schreef wasigh het volgende:
Ik wil het allemaal best positief benaderen maar je moet toch eerst naar wasp zoeken ;)

Echt ;)
al gedaan, maar al die sites bestaan niet meer :P

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 09 juni 2002 19:21 schreef Glock het volgende:

[..]

al gedaan, maar al die sites bestaan niet meer :P
hoe zou dat komen ;) denk je :?

Ik denk dat ik nog eens een artikel ga schrijven waarom internet projecten gedoemd zijn te mislukken

(hoe gaat het met het 3D engine project van een tijdje terug? )

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zondag 09 juni 2002 19:22 schreef wasigh het volgende:

(hoe gaat het met het 3D engine project van een tijdje terug? )
loopt nog wel, er was laatst nog een irc-meeting. alleen ligt het (volgens mij) op het moment vrij stil wegens tentamens/examens/proefwerken/<insert random school shit>

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Glock
  • Niet online
hoe zou dat komen ;) denk je :?
Mensen die er geen zin meer in hebben dit of omdat ze zichzelf overschat hebben, te kort tijd hadden uiteindelijk of de groep te groot was waardoor samenwerking heel slecht ging.

Ik weet nog toen ik met idee kwam om voor GoT een forum te schrijven en aan alle kanten niks anders als kritiek kreeg. Ik was een 'n00b' met weinig ervaring op GoT omdat ik te weinig posts had. Een punt wat langzamerhand op GoT duidelijker begint te worden dat dit nergens op slaat. Daarnaast weer het geval, projecten op GoT zijn gedoemd te falen.

Daarom vind ik ook dat dit idee misschien te snel gepost is en ik heb hem net ook op MSN gesproken, en zo is er al een mini opzetje om een begin te maken. 2 man die iig bereid zijn om er tijd in te stoppen. Misschien dat er nog een paar mensen (4 á 8 ) zijn die ook bereid zijn mee te werken en met zekerheid kunnen zeggen om door te gaan. Daarom ook misschien iets om zo snel mogelijk met een very basic opzet te komen en een mini mini werkend iets. Door kleine resultaten te boeken (vind ik) hou je al gauw meer intresse ervoor. En natuurlijk de aankomende vakantie waardoor ik iig weer genoeg tijd heb.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
hehe, ik doop dit project wasp2 :P

• Glock
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 19:36 schreef brammetje het volgende:
hehe, ik doop dit project wasp2 :P
ik niet, deze naam is besmet met het faal virus ;)
maar ff ONTOPIC houden aub 8-)

Verwijderd

Iemand op mijn IRC kanaal heeft ook zelf (voor linux) een MSN messener geschreven. Het is echt heel makkelijk, als je het protocol een beetje kent. Als je geen problemen met GPL code hebt (let wel: jouw code moet dan ook GPL zijn!), kun je het protocol letterlijk uit bestaande opensource linux proggies slopen.

Voor de rest: succes, ik ben benieuwd. 8-). Zelf heb ik het veel te druk als linux video/multimedia devver, en ik gebruik dus uberhaupt geen windows :P, maar toch ben ik benieuwd naar het eindresultaat.

• Glock
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 20:10 schreef beelzebubu het volgende:
Iemand op mijn IRC kanaal heeft ook zelf (voor linux) een MSN messener geschreven. Het is echt heel makkelijk, als je het protocol een beetje kent. Als je geen problemen met GPL code hebt (let wel: jouw code moet dan ook GPL zijn!), kun je het protocol letterlijk uit bestaande opensource linux proggies slopen.

Voor de rest: succes, ik ben benieuwd. 8-). Zelf heb ik het veel te druk als linux video/multimedia devver, en ik gebruik dus uberhaupt geen windows :P, maar toch ben ik benieuwd naar het eindresultaat.
mjah, nu heb je het dus over een messenger voor een bestaand netwerk? Het is de bedoeling dat het een eigen messenger word, en niet dus een icq of msn client :)

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Na overleg met Glock, die dit project wel ziet zitten is besloten zelf een basic protocol te schrijven voor plain text. Dit protocol wordt de basis voor het hele IM gebeuren
Een eigen protocol vraagt dus om een eigen netwerk. Het lijkt me dat dat lastig te realiseren is, maar vooruit.

Verder heb je het erover dat je wat beperkingen van MSN wilt wegwerken, maar mocht je toch gebruik willen maken van het MSN-protocol dan heb je waarschijnlijk in de meeste gevallen pech!
Ik denk dat ik nog eens een artikel ga schrijven waarom internet projecten gedoemd zijn te mislukken
Doe mij een lol en schrijf hoe je ze wel kunt laten lukken, das misschien wat nuttiger :)

|_____vakje______|

• mbravenboer
Misschien dat ik je nog kan helpen met ervaringen uit eerdere projecten:

1. Je moet een duidelijk visie ontwikkelen voor het project: wat zijn de gedachten achter deze messenger en is deze visie de moeite waard naast het leer proces?

2. Voor het project is het van levensbelang dat de mensen die deelnemen deze visie ondersteunen en niet meedoen omdat (a) ze andere idealen willen verwezelijken via dit project (b) het wel stoer klinkt om mee te doen aan een online project. Een gemeenschappelijke visie is een absolute vereiste .

3 .Zorg voor een degelijke organisatie: documentatie van plannen, ideeen en de visie, centrale organisatie van het project en later van de source code: geen thuis projectjes die ooit samengevoegd gaan worden.

4. Geen eindeloze discussies over features, doelstellingen, programmeertalen, platformen: begin klein en zorg dat er snel voortgang zichtbaar is zodat de 'roes' blijft leven.

5. Bekijk goed wat de capaciteiten van de deelnemers zijn en durf nee te zeggen tegen mensen die eigenlijk weinig toevoegen aan het project.

Nog even specifiek over de techniek van een messenger:

1. Eigen servers is over het algemeen niet realistisch. Beperk je dus (indien te combineren met de visie) tot een bestaand protocol: MSN, ICQ (erg lastig ivm geslotenheid) of nog beter: Jabber.

2. HTML rendering is niet bepaald gemakkelijk en dus best wel een hoge doelstelling als je geen standaard componenten gebruikt. Doe dat dus wel als je dit wilt ondersteunen :P .

3. Verzien niet gelijk 100 en 1 features, maar zorg er uiteraard wel voor dat de opzet uitbreidbaar is: beter 1 feature geimplementeerd dan 100 besproken. Werk dus incrementeel en probeer niet alles tegelijk te realiseren.

4. Probeer niet alles zelf te implementeren, maar maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande componenten, ook al voldoen die wellicht niet helemaal aan je wensen. Bestaat er al een library voor je protocol? Gebruik die! Bestaat er al een GUI library met skin functionaliteit? Gebruik die! Wil je encryptie ondersteunen? Gebruik een standaard protocol en een standaard implementatie.

Ik kan nog veel meer punten opnoemen en ik heb wellicht niet de belangrijkste punten genoemd, maar wellicht dat je er toch iets aan hebt...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56
Begrijp ik het goed? Een hele eigen messenger, dus niet gebaseerd op MSN?

Maar hoe doe je het met je accounts, contactenlijsten enz. Bewaar je die op een server, zo ja, wiens server?

Volgens mij is een hele eigen messenger best moeilijk.

|>

• sdomburg
Op zondag 09 juni 2002 20:31 schreef Jackabuzah het volgende:
Begrijp ik het goed? Een hele eigen messenger, dus niet gebaseerd op MSN?

Maar hoe doe je het met je accounts, contactenlijsten enz. Bewaar je die op een server, zo ja, wiens server?

Volgens mij is een hele eigen messenger best moeilijk.
We hebben een 100 mbit verbinding met 100 GB datalimiet tot onze beschikking, eventueel later uit te breiden...

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 09 juni 2002 20:27 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Daar gaat mijn artikel :( ;)

• sdomburg
Op zondag 09 juni 2002 20:27 schreef mbravenboer een heleboel punten om op te letten...
Dank je voor deze informatie, een aantal punten hebben we al duidelijk rekening gehouden, met anderen in mindere mate.

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Aan het voortreffelijke lijstje van (ons aller) mbravenboer wil ik toevoegen:

6. Bereik overeenstemming over alles alvorens het te implementeren en zet kleine stappen. Het heeft geen zin om iets prachtigs abstracts te bedenken en dat als een groot blok in je software te gooien zonder dat iedereen dat wil / kan gebruiken.

7. Leer uit het verleden maar laat het je niet hinderen. Projecten kunnen wel degelijk slagen en uitgroeien tot iets moois.

|_____vakje______|

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 09 juni 2002 20:37 schreef CyberSnooP het volgende:
Aan het voortreffelijke lijstje van (ons aller) mbravenboer wil ik toevoegen:

6. Bereik overeenstemming over alles alvorens het te implementeren en zet kleine stappen. Het heeft geen zin om iets prachtigs abstracts te bedenken en dat als een groot blok in je software te gooien zonder dat iedereen dat wil / kan gebruiken.

7. Leer uit het verleden maar laat het je niet hinderen. Projecten kunnen wel degelijk slagen en uitgroeien tot iets moois.
8. zorg dat je weet dat je wat je wil doen dat je dat technisch ook kunt. Als het nieuw voor je is probeer het dan niet gelijk in een project te verwerken maar maak eerst een demo progje waarmee je bewijst dat je het kan.

9. Maak het af, niets zo frusterend als een project dat maar niet af komt. ook hier weer je kunt beters iets kleins maken en dat afmaken dan groot beginnen en niet halverwege komen :)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zondag 09 juni 2002 20:35 schreef sdomburg het volgende:
We hebben een 100 mbit verbinding met 100 GB datalimiet tot onze beschikking, eventueel later uit te breiden...
Het spijt me, maar naar mijn bescheiden mening heeft de IM-wereld geen behoefte aan een nieuw, niet compatible protocol. Tenzij je visie (zie ook mbravenboer:1:1 ;)) je vertelt dat het project voor een kleine groep gebruikers bedoeld is die bereid zijn nog meer IM software naast elkaar te draaien.

|_____vakje______|

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Nog een kleine toevoeging (ookal gaat deze discussie op deze manier niet zozeer over de Messenger zelf, beter bekend als off-topic)

Vecht van te voren uit onder welke licentie je je software wilt verspreiden. Eens gekozen voor bijvoorbeeld GPL wordt het wel erg lastig om een meer restrictieve licentie te kiezen. En denk 2 3 keer na voordat je zelf een licentie bedenkt.

|_____vakje______|

• Glock
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 20:42 schreef CyberSnooP het volgende:
Nog een kleine toevoeging (ookal gaat deze discussie op deze manier niet zozeer over de Messenger zelf, beter bekend als off-topic)

Vecht van te voren uit onder welke licentie je je software wilt verspreiden. Eens gekozen voor bijvoorbeeld GPL wordt het wel erg lastig om een meer restrictieve licentie te kiezen. En denk 2 3 keer na voordat je zelf een licentie bedenkt.
idd een zeer goed punt.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Het idee is supergaaf.

Maar je moet niet vergeten dat we al IRC hebben. Dit werkt compleet naar behoren en bespaard je een hoop moeite.

Bovendien zullen er veel tegenop zien om WEER een chat client te moeten installeren.

Maar desondanks hoop ik dat het lukt! Ik 8 mijzelf niet capabel genoeg om mee te helpen, maar ik zal het zeker met intresse blijven volgen :)

• mbravenboer
CyberSnooP: En denk 2 3 keer na voordat je zelf een licentie bedenkt.
Dit sluit goed aan op mijn verhaal over protocollen en hergebruik van componenten. Je hebt als programmeur vaak de neiging om zodra een fractie van een onderdeel wat je kan gebruiken (of dat nu een licentie, een protocol of een library is) je niet aanstaat of niet geheel voldoet, maar gelijk een volledig eigen oplossing te implementeren of te bedenken.

Dat kan heel educatief zijn, maar is absoluut niet goed voor het slagen van een project of het afkomen van een stuk software: accepteer 'gebreken' in protocollen, libraries of licenties ten bate van het succes van het geheel.

(Dit dreigt inderdaad wel een 'hoe slaagt een online project' topic te worden.... :o )

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
10. Ga niet alleen regeltjes en ideeën opstellen, maar ga nou eens programmeren!

;)

Verwijderd

kun je niet een prog schrijven dat berichten verzend via het messenger netwerk maar waarbij je wel je eigen "berichtindeling" gebruikt:

standaard msn-bericht
PF=22
hey friend, how are you?
Ons bericht:
PF=22

<got-messenger>
<font>comic sans ms</font>
<msg>hey friend, how are you?</msg>
</got-messenger>
hiermee bedoel ik dus niet dat we alles in xml-style moeten gaan doen maar het is maar een voorbeeld.

je laat dan gewoon het hele netwerk en de autenthicatie over aan het netwerk van msn, maar de berichten verwerken doe je lekker zelf.

geen kostbare servers en/of datalimieten en mensen hoeven zich niet opnieuw in te schrijven maar kunnen gewoon hun msn user/pass gebruiken.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 17:05
Als ik zo kijk naar wat je wil dat die messenger van je kan ("het rechtstreeks laten zien van een plaatje, geen gecensureerde woorden in namen en uiteraard GoT smileys." - later noemde je ook nog dingen als html e.d.) dan denk ik dat je voor een heel groot deel toe kan met bijvoorbeeld een programma dat gebruik maakt van het MSN Messenger netwerk.

Ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar als je wil dat functies als tags als [ b] en [ img] werken dan kun je dat grotendeels client side doen. Je moet alleen zorgen dat het programma aan de andere kant die tags juist interpreteert. Ik denk dat je daar al een heel eind mee kan komen.

Als je het zo doet, zou het ook mogelijk zijn om gewoon met mensen die de normale MSN Messenger gebruiken te communiceren. Als je ervoor kan zorgen dat je client wéét of hij met een normale Messenger client of met een andere 'GoT-messenger' te maken heeft, hoef je niet nóg een extra messenger te installeren voor die paar mensen van GoT. Bovendien hoef je zelf niet te kloten met het goed opzetten van een protocol, servers etc.

Nog een niet erg relevant voorbeeld van hoe je beperkingen van een protocol kan 'omzeilen': stel dat de max berichtlengte 200 karakters is en jij wil dat onbeperkt. Dan kan je het zo construeren dat als iemand een bericht in je messenger typt van 250 karakters, dat dit afgebroken wordt bij, zeg, 198 karakters, gevolgd door een combinatie van twee karakters (zeg 0x95 en 0x134 om maar wat te noemen). Vervolgens voorzie je het tweede deel van het bericht (de resterende 50 chars) van een extra header (0x134 0x95 bijvoorbeeld) en programmeer je je client zodanig dat het aan de kant van de ontvanger weer tot 1 bericht wordt gemaakt. Zoiets als Nokia dus gedaan heeft in o.a. haar 3310's met het SMS protocol dus eigenlijk, bedenk ik me nu. Zo kun je dat met heel veel 'beperkingen' doen.

Om het zo te doen lijkt me een veel reëler streven, je kan gebruik maken van een hoop werk van anderen en daar relatief eenvoudig op voortborduren. Zo heb je al snel iets werkends, en mocht je dan toch tegen ernstige beperkingen aanlopen kan je altijd nog je eigen server gaan gebruiken om daar een afgeleide van het eerder gebruikte protocol op te gaan draaien oid (dan hoef je niet alles opnieuw te programmeren). Je moet niet opnieuw het wiel willen uitvinden imho.

edit:
Foxboy had hetzelfde idee maar legde het wat korter uit :D

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

:D

ik ben trouwens best bereid te helpen, ik ben al een tijdje bezig met messenger-like proggies in perl en ik heb vb 6 thuis, en ik snap aardig hoe het werkt.

count me in.

• mEdnass
  • Laatst online: 04-12-2021
Op zondag 09 juni 2002 20:58 schreef |HunterPro| het volgende:
10. Ga niet alleen regeltjes en ideeën opstellen, maar ga nou eens programmeren!

;)
Nou weet ik uit ervaring dat dat niet werkt. Al helemaal niet als je een project wilt beginnen met mensen die je niet eens kent...
Op zondag 09 juni 2002 21:07 schreef Foxboy het volgende:
kun je niet een prog schrijven dat berichten verzend via het messenger netwerk maar waarbij je wel je eigen "berichtindeling" gebruikt:
[..]
Da's natuurlijk heel leuk, maar zou het niet fijn zin als je compatibiliteit hebt met de bestaande clients? Misschien moet je de bron van een html mailtje eens bekijken, staat ook (vaak) alle text dubbel in(plain en html)

[EDIT:] Oops, beetje overbodig ;) Ben niet ZO snel met tikken ;)
Arthur kwam tevoorschijn toen ik aant tiepen was :P

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

titel meer dekkend gemaakt ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:13 schreef mEdnass het volgende:

[..]

Da's natuurlijk heel leuk, maar zou het niet fijn zin als je compatibiliteit hebt met de bestaande clients?
lees de post van ArthurS even door :)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zondag 09 juni 2002 21:13 schreef mEdnass het volgende:
Da's natuurlijk heel leuk, maar zou het niet fijn zin als je compatibiliteit hebt met de bestaande clients?
Je kunt natuurlijk een listig truukje bedenken waardoor de software merkt dat de andere kant de extra functionaliteit ondersteund, en alleen als dat het geval is de functies in de software activeren. Net zoiets als Trillian met SecureIM over het ICQ-protocol doet.

|_____vakje______|

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ff de BOFH uit te hangen: vergeet je niet te kijken of er überhaupt wel een markt is :?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Glock
  • Niet online
ArthurS zijn uitgebreide verhaal vinden wij een zeer strak plan 8-) Dit scheelt idd een hoop met compibaliteit en de animo voor het gebruik van de software. De servers schelen hierbij ook.
Om te controleren of een client compatible is zou je dus een header mee kunnen sturen als bv.
code:
1
X-Compatible: GIM

Door het op deze manier te doen zal het idd ook een hoop schelen kwa coding omdat je ook geen server hoeft op te zetten.

Bedankt voor dit geweldige idee en we zullen hier zekers iets mee doen!! :)

Verwijderd

Zorg ervoor dat je met een klein groepje bent, anders is het zowiezo gedoemd tot falen.

trouwens,veel ex-wasp-ers hier

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

11. vraag altijd mensen met ervaring advies (in dit geval niet nodig omdat ze al uit zichzelf reageren.. :) ) ;)

• sdomburg
Ik heb vanwege oa. het sterke verhaal van ArthurS het verhaal in de beginpost aangepast.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zondag 09 juni 2002 21:07 schreef Foxboy het volgende:
..iets over xml..
ok, erg offtopic maar waarom doe je in hemelsnaam de message in xml, en de headers niet??

Doe dan alles in xml :P

edit: ouch, vette diss :) Lezen is ook een vak, sorry :)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zondag 09 juni 2002 21:37 schreef brammetje het volgende:
ok, erg offtopic maar waarom doe je in hemelsnaam de message in xml, en de headers niet??

Doe dan alles in xml :P
Tsss.. hij maakt gebruik van het MSN-protocol wat nou eenmaal niet XML gebaseerd is. Dat omvormen is niet mogelijk als je het bestaande netwerk wilt gebruiken.

|_____vakje______|

• mbravenboer
Ik zie trouwens dat je ook druk bezig bent met beslissingen over programmeertalen en het aanpassen van die beslissingen. Dat is naar mijn mening dus typisch ook iets wat in dit stadium niet zo heel erg verstandig is, hoe boeiend die discussies ook zijn ;) .

• MisterData
Ik heb al es ooit een MSN geschreven in Java, dus mocht je nog mensen zoeken, stuur dan maar een email. Het is natuurljik prachtig als we vanaf alle platformen gebruik kunnen maken van deze prachtige Got Messenger ;)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zondag 09 juni 2002 21:44 schreef mbravenboer het volgende:
Ik zie trouwens dat je ook druk bezig bent met beslissingen over programmeertalen en het aanpassen van die beslissingen. Dat is naar mijn mening dus typisch ook iets wat in dit stadium niet zo heel erg verstandig is, hoe boeiend die discussies ook zijn ;) .
* CyberSnooP wel meer negatieve signalen op... heb nu al medelijden

|_____vakje______|

Pagina: 1