[WC] Snelheidsregeling waterpomp

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:30
Weet iemand welke motor er in een impellerpomp zit, zodat ik een snelheids (-->lawaai) regeling kan maken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ja, info graaag...

wisselspanning? triac + potmeter
gelijkspanning? transistor + potmeter

en dan het voltage>

Electronics development

• naftebakje
Hé 3lmowww, ik ben een volledige cursus over gelijk-wissel-en universele asynchrone en synchrone motoren aan het studeren. Hetgeen jij zegt werkt wel, maar zal zeker niet ideaal zijn in alle gevallen. Als het vb. een universele motor is, kan ik gewoon een enkelzijdig gelijkrichtertje nemen om ongeveer de helft van de spanning te bekomen, en zal de motor heel soepel blijven draaien. Probeer ik dit echter met een wisselstroommotor, zal hij niet draaien en heb ik een heuse kortsluiting :( .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

daarom wil ik precies weten wat voor pomp het is :)

maar je hebt wel gelijk...

bij gelijkstroom kan je ook PCM gebruiken (puls code modulatie ofzo)

maar krijg je bij die cursus dan nix over snelheidsregeling???

ojah, bij gelijkstroom kan je ook een lm spanningsregelaartje gebruiken...

Electronics development

• naftebakje
Hetgeen je bedoeld is waarschijnlijk PWM (Puls Wijdte Modulatie, heb ik al voor een fan op 12 V), dit is moeilijk voor 220 V, en dan moet het nog gelijkspanning zijn ook.
Ik heb wel alle uitleg van snelheidsregeling, en ook een andere cursus (150 tal bladen) over alles van B-en E-mutatoren en zo, dus de theorie is er, ik moet enkel weten welk type pomp dat is.
Nobody???

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

je hebt bij de conrad geloof ik wel een universele gelijkspanningsmotor aansturing, misschien is dat wat?

Gregor van Egdom Krekr

• naftebakje
Eh Krekrrr, nee. Ik wil enkel weten welk een motortje er in zit, zodat ik een regeling kan (jaja, helemaal zelf) maken. Trouwens, normaal moet je de pomp op 2120 V wissel aansluiten, dus ...

Verwijderd

Hier zit idd een wisselspanningsmotortje in, maar ik denk da je deze alleen maar kunt regelen door de frequentie te veranderen (werkt op het princiepe van't draaiend veld. Dit veld draait tegen de snelheid van de netfrequentie), en die regelaars zijn nogal ingewikkeld en duur.

• naftebakje
D-dayzz, er zijn véél soorten wisselspanningsmotoren, en je kan ook veel andere manieren dan frequentieregeling gebruiken. (spanningsregeling, faseaansnijdding met B-mutatoren, inwerken op de inwendige weerstand,...)
Je hoeft het me niet te leren, dat doen die saie leraars wel :+ (8>

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 08:26

Acid_Burn

uhuh

Als je pomp zoveel lawaai maakt dat je het wilt terugregelen, dan moet je een andere pomp kopen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Jamaar, vermits je rotor draait met de snelheid van't netfrequentie weet je toch al genoeg? Het zal waarsch. niet anders gaan dan frequentieregelend.
Zo'n motortje werkt d8 ik gelijk een asynchrone motor met permanente magneten als rotor.

• naftebakje
Een asynchrone motor draait nooit aan de snelheid van de natfrequentie, dan is het koppel namelijk 0. Er is altijd een zekere "slip" (daarom asyncrone motoe --> toerental niet constant maar afhankelijk van belasting). Door bijvoorbeld een spanningsverlaging kun je de slip vergroten en dus het toerental verlagen, als het inderdaad de motor is die je zegt. Het verbaast me dan wel dat de rotor magnetisch is, normaal is de rotor een aantal geleidende staven die korthesloten zijn. Trouwens, er zit eeen gleuf in, dus kunnen de spoelen niet rondomrond liggen :? . Ik denk dat het meer een soort spleetpoolmotor os, maaar ik ben het jammergenoeg niet zeker. De spleet lijkt me dan echter wel heel groot in vergelijking met het model dat we op school gezien hebben.
Begrijp je (8>

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

Op zondag 09 juni 2002 19:20 schreef Acid_Burn het volgende:
Als je pomp zoveel lawaai maakt dat je het wilt terugregelen, dan moet je een andere pomp kopen.
amen :P Ik heb een heerlijk goedkoop AquaClear Powerhead pompje van 1100l en hij trilt niet eens :9

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• naftebakje
Waar zit de uitdaging van het tweaken :? :? :?
Shame on you two :+
*Droomt weg over veel mooie grote draaiknoppen om alles bij te regelen*
*gaat dan toch maar naar bed, even cursus elektriciteit lezen*

• naftebakje
Ik heb vanochtend even et mijn leraar gepraat en hij zegt dat het een spleetpoolmotor is.
Dus de snelheid kan geregeld worden door de voedingsspanning te regelen (slipregeling). Dit kan met een regelbare transfo (veel te duur), een weerstand (aan de dure kant voor die stromen, warmteverliezen) en met electronica.
25 Watt op 220 V --> 7.58 A Edit: dat moet 0.113 A zijn, rekenfoutje (ik ben ook maar een Belg hé) :+
Triac kan gebruikt worden, met een eenvoudige RC-kring en diac als pulssturing.
Als er iemand interesse heeft kan ik wel een schema posten, je zal wel even moeten nakijken of de triac geschikt is voor jouw pomp.

Thnx iedereen.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Op maandag 10 juni 2002 15:16 schreef naftebakje het volgende:
Ik heb vanochtend even et mijn leraar gepraat en hij zegt dat het een spleetpoolmotor is.
Dus de snelheid kan geregeld worden door de voedingsspanning te regelen (slipregeling). Dit kan met een regelbare transfo (veel te duur), een weerstand (aan de dure kant voor die stromen, warmteverliezen) en met electronica.
25 Watt op 220 V --> 7.58 A
Triac kan gebruikt worden, met een eenvoudige RC-kring en diac als pulssturing.
Als er iemand interesse heeft kan ik wel een schema posten, je zal wel even moeten nakijken of de triac geschikt is voor jouw pomp.

Thnx iedereen.
Die 7,58 A is wel aan de hoge kant, je berekent de stroom I met de formule: I = P / U, dus moet het zijn 25 / 220 = 113,6 mA :)

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

ik heb zo'n ding uit een stofzuiger werkt net zoals de LM 317 alleen dan met meer ampere en voltage (220 volt) :z

• naftebakje
-LoOneY-, inderdaad, foutje van mij, dat zou een beetje overkill zijn hé.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 15:39 schreef Multisync het volgende:
ik heb zo'n ding uit een stofzuiger werkt net zoals de LM 317 alleen dan met meer ampere en voltage (220 volt) :z
Is gewoon een triacregeling.
Pagina: 1