Verschil tussen auto speaker en HiFi speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 13:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Wat is nou echt het verschil tussen een speaker die je in je auto legt en die je in je huiskamer hebt staan?

Ok autospeakers zijn 4Ohm en HiFi speakers zijn vaak 8Ohm..

maar een autospeaker van 450w maakt die nou evenveel herrie als een HiFi speaker van 450w?

Ok, want ik wil namelijk een baskist gaan maken voor mijn drive-in en aangezien een autospeaker van Zeus van 300w RMS minder kost dan een Zeus 300w RMS 8Ohm speaker, vandaar dus deze vraag.

Wat is nou het wezelijke verschil tussen deze dingen?

Verwijderd

Geluidsinstallaties zijn niet zo simpel, je kan de kwaliteit en het vermogen niet echt in 1 grootheid vermelden. De omgeving is ook heel belangrijk. Voor een drive in wordt meestal geen hifi apparatuur gebruikt, is onnodig duur. En de boxen staan afgestemt op huiskamer gebruik. Voor drive-ins worden zeker geen sub-woofers uit de auto industrie gebruikt. Met name omdat de auto een kleine ruimte is, daar zijn die boxen op gebouwd. En met betrekking tot de auto industrie, Daar wordt altijd rekening gehouden met het feit dat een accu maar 12 volt geeft en dat er een dure DC-DC converter nodig is en omdat het vermogen kost, om de spanning op te krikken. En een accu levert genoeg amperes. Je kan beter meer informatie opzoeken in boeken enzo. btw als je iets wilt kopen voor je drive in, Zorgt altijd voor een demonstratie. Niets kan de kwaliteit beter testen dan je eigen gehoor.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-04 16:44
Op zondag 09 juni 2002 16:55 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Geluidsinstallaties zijn niet zo simpel, je kan de kwaliteit en het vermogen niet echt in 1 grootheid vermelden. De omgeving is ook heel belangrijk. Voor een drive in wordt meestal geen hifi apparatuur gebruikt, is onnodig duur. En de boxen staan afgestemt op huiskamer gebruik. Voor drive-ins worden zeker geen sub-woofers uit de auto industrie gebruikt. Met name omdat de auto een kleine ruimte is, daar zijn die boxen op gebouwd. En met betrekking tot de auto industrie, Daar wordt altijd rekening gehouden met het feit dat een accu maar 12 volt geeft en dat er een dure DC-DC converter nodig is en omdat het vermogen kost, om de spanning op te krikken. En een accu levert genoeg amperes. Je kan beter meer informatie opzoeken in boeken enzo. btw als je iets wilt kopen voor je drive in, Zorgt altijd voor een demonstratie. Niets kan de kwaliteit beter testen dan je eigen gehoor.
Dat maakt allemaal geen fuck uit imho t.o.v. de speaker zelf. Is alleen van toepassing voor de versterkers, behuizing enz.

Topicstarter wil het verschil weten tussen een LOSSE speaker voor huisgebruik, en een LOSSE speaker voor autogebruik. Kassie bouwt ie zelf wel :)

Overigens zag ik bij Conrad in de restpartij-catalogus wel een paar leuke speakertjes staan.. audio-fiel gezien zal het wel rotzooi zijn, maar imho kun je er wel iets van bouwen wat erg HARD gaat :)
120W nominaal, 160W muziek, impuls 180W.. 6.5ohm, 228mm rond... 14.95 EUR :)
of
120/300W, 305mm, 8ohm... 26,50 EUR

Bouw eens een kassie met 4 van die dingen, gaat wel hard :)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 13:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 16:58 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Dat maakt allemaal geen fuck uit imho t.o.v. de speaker zelf. Is alleen van toepassing voor de versterkers, behuizing enz.

Topicstarter wil het verschil weten tussen een LOSSE speaker voor huisgebruik, en een LOSSE speaker voor autogebruik. Kassie bouwt ie zelf wel :)
jij begrijpt um ja, ik wil losse woofers kopen 2x 25cm en ja dan heb je de woofers van Zeus voor een auto staan in de gids en de disco woofers en dan vraag ik me af wat is het wezelijke verschil!?