[XP-NTFS] Encrypted bestand openen na herinstall

Pagina: 1
Acties:

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:10

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Ik heb gisteren een XP herinstall gedaan. Een pletter-er-maar-over-heen installatie wel te verstaan.

Wat ik alleen vergeten was, is een bestandje met wat belangrijke dingen (passwords enzo) die geencrypt was onder mijn oude administrator account.
Met mijn nieuwe installatie kan ik dit bestandje niet meer openen omdat ik geen access heb.

Daarom mijn vraag:
Hoe kan ik dat geencrypte bestand weer openen?
In de windows help stond een stukje over cipher, maar dat werkt nogal onduidelijk, dus daarom vraag ik het hier maar aan (hopelijk) experts :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt dus blijkbaar niet de encryptie sleutel gebackupt voor de reinstall? Die heb je nl nodig om het bestand te decrypten.

Zie ook HOW TO: Remove File Encryption in Windows XP (Q308993).

Als je dat vergeten bent, heb je een probleem...

Of en waar de sleutel in je register is achtergebleven na een reinstall weet ik niet. Maar die is dan iig zelf ook encrypted.

Op GoT zal je in ieder geval geen hulp kunnen krijgen over hoe het bestand weer te openen. We kunnen per slot van rekening nooit zeker weten of jij echt de eigenaar van het bestand bent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 08:47
Dit is dus een van de redenen waarom iknog steeds FAT32 gebruik :D

Maar idd het decrypten zal moeilijk gaan.....

if broken it is, fix it you should

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Op zondag 09 juni 2002 17:16 schreef elgringo het volgende:
Dit is dus een van de redenen waarom iknog steeds FAT32 gebruik :D
NTFS rechten resetten is simpel. Maar de extra stap om het te (de)coderen is wat lastiger...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Hmm jammer, nu heb ik dus zo'n spookbestand op me hd staan.
Kan hem niet verwijderen, kan hem niet openen :(

Ach, dan blijft het maar als een blijvend geheugensteuntje voor de volgende keer rondwalen op mijn HD :)
Je hebt dus blijkbaar niet de encryptie sleutel gebackupt voor de reinstall? Die heb je nl nodig om het bestand te decrypten.
Is dat bestand te importeren in mijn nieuwe administrator profiel (ADMINISTRATOR.COMPUTERNAAM ipv ADMINISTRATOR), of is dit bestand automagisch gedelete bij het installeren?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• LionOne
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

LionOne

There can be only one

Je kunt 'm ook niet verwijderen?
Als je admin bent maar niet over de recovery key beschikt kun je 't bestand idd niet openen maar je zou 'm wel moeten kunnen verwijderen, dat staat verder los van de encryptie.
Op zondag 09 juni 2002 17:48 schreef THW Arie het volgende:
Is dat bestand te importeren in mijn nieuwe administrator profiel (ADMINISTRATOR.COMPUTERNAAM ipv ADMINISTRATOR), of is dit bestand automagisch gedelete bij het installeren?
(?) als je 'm kan exporteren, ja.

"The answer to the Great Question Of Life the Universe and Everything... is Forty-two."

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Op zondag 09 juni 2002 17:48 schreef THW Arie het volgende:
Ach, dan blijft het maar als een blijvend geheugensteuntje voor de volgende keer rondwalen op mijn HD :)
Je kan het bestand wel verwijderen als je als admin take ownership doet en rechten toekent aan jezelf.
Op zondag 09 juni 2002 17:08 schreef F_J_K het volgende:
Of en waar de sleutel in je register is achtergebleven na een reinstall weet ik niet. Maar die is dan iig zelf ook encrypted.
:X

De originele sleutel is geen bestand AFAIK. Nou ja, het register is natuurlijk ook een bestand. Maar als je de key ook gebackupt hebt zou het moeten werken. Voor de volgende keer in ieder geval:
HOW TO: Back Up Your Encrypting File System Private Key in Windows 2000 (Q241201) :P

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 18:01 schreef F_J_K het volgende:
Je kan het bestand wel verwijderen als je als admin take ownership doet en rechten toekent aan jezelf.
Uhuh, klinkt interessant, want ik heb hier ook nog een directory met compressed files van 1 gb die ik dus ook niet meer weg kan gooien.

Hoe doe ik dat precies? Ik ben namelijk niet zo thuis in NTFS.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op zondag 09 juni 2002 18:10 schreef THW Arie het volgende:

[..]

Uhuh, klinkt interessant, want ik heb hier ook nog een directory met compressed files van 1 gb die ik dus ook niet meer weg kan gooien.

offtopic: goh jij hier? >:)

hint, kijk in mijn sig

specs

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Op zondag 09 juni 2002 18:10 schreef THW Arie het volgende:

edit:
ik ga ff hiermee klooien :) Xcacls
Als het nieuw is voor je kan je het misschien beter allemaal met de muis doen - 'speelt' makkelijker.

Eigenschappen bestand - security - advanced en dan jezelf selecteren (dan moet je wel admin zijn natuurlijk).

Dan jezelf onder security alle rechten toebedelen.
Zoals onder F1 is te vinden

Het leren gebruiken van iets als xcalcs moedig ik trouwens wel aan :)

Edit: oeps, ik was idd simple file sharing vergeten

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
tnx F_J_K, als ik gewoon gelijk simple file sharing had uitgezet had ik het zelf op kunnen lossen.
Maar als je simple file sharing aan hebt staan dan zie je geen security tabje :P

nou ja....tnx iig :)

Pagina: 1