Toon posts:

[delphi] kleuren aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik handmatig de kleuren van standaardobjecten in delphi aan kan passen?
Ik wil namelijk wel 's van dat eeuwige grijs af, maar de meeste objecten hebben geen 'color'-variable :(

Neem bijvoorbeeld de buttons; je kunt de font-color wel veranderen, maar ik zou niet weten hoe ik de achtergrondkleur moet veranderen. Ik heb even in de help gekeken en er blijken allerlei constantes te zijn gedefinieerd (zoals 'clBtnFace', welke de achtergrondkleur
voor buttons is). Moet ik deze constantes gaan veranderen (en zo ja: hoe?), of kan ik op e.o.a. manier duidelijk maken dat een bepaalde button niet de kleur clBtnFace moet hebben, maar een zelf ingestelde waarde (zoja: hoe?)

Bij voorbaat dank ..

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

Zoek maar eens in de source units van delphi naar die constanten.. Toevoegen is dan niet zo moeilijk meer :)

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

ClBtnFace is een door windows gedefinieerde contstante... Die pas je niet zomaar aan.

Je kunt beter een TBitBtn gebruiken. Een normale TButton kan het namelijk niet :)

Verwijderd

Constanten toevoegen is natuurlijk een leuk tijdverdrijf, maar daar kijg je je button niet gekleurd mee.

Zoals de reply hierboven vermeldt kan een standaard button geen kleur krijgen, je kan een bitbtn gebruiken, maar dat is mijn opinie een beetje een lelijke oplossing.
Er zijn echter op de bekende delphi site genoeg oplossingen en zelfs kant en klare kleuren buttons te downloaden.
Dit zijn buttons die dan van de TButton af erven (net als de bitbtn) maar als toevoeging nog een kleur hebben.