Satelliet-tv & ontvanger vraagje

Pagina: 1
Acties:

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 09:48
M'n pa leek satelliettv & radio wel een leuk alternatief voor de huidige kabelverbinding. Nu lopen we echter tegen het probleem aan dat er meerdere kamers in huis zijn waar een TV staat.
Wat ik er van begrepen heb, is dat je 'zapt' op de decoder/ontvanger. Dat zou echter betekenen dat iedereen in het hele huis naar hetzelfde kanaal moet kijken (:?). Is er een (betaalbare) mogelijkheid om te zorgen dat toch iedereen naar een ander net kan kijken?
Bestaan er bijvoorbeeld decoders die het signaal van verschillende kanalen door kunnen sturen over coax, zodat je gewoon je tv daarop kan tunen?

• pinolief
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01-2021
Die zijn er wel, daar zitten dan twee tuners in.
Merken zij Topfield en Samsung maar deze zijn een stuk duurder als ontvangers met 1 tuner.
kijk voor info eens op www.sat4all.com

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 14:20

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Je hebt ook ontvangers met meerdere koppen (die dus naar een verschillende decoder gaan). Maar dan mag je geen gemotorizeerde schotel nemen, want dan valt voor de ene plots het beeld weg als de andere begint te zappen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• bennierex
Op zondag 09 juni 2002 15:46 schreef pinolief het volgende:
Die zijn er wel, daar zitten dan twee tuners in.
Merken zij Topfield en Samsung maar deze zijn een stuk duurder als ontvangers met 1 tuner.
kijk voor info eens op www.sat4all.com
Maar dan kan je nog steeds maar 2 kanalen hebben, en het liefst hebben we er minimaal 3. Daar komt bij dat je dan nog op de decoder beneden moet zappen om van kanaal te wisselen op een TV boven (toch?).

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Bij een ontvanger met twee tuners heb je idd als nadeel dat je van de ontvanger een kabel moet leggen naar de andere tv, en idd ook met de ontvanger moet zappen. Nu zou je dit wel op kunnen lossen door zo'n video zender te kopen die ook ir signalen doorstuurt maarjah die zijn ook niet goedkoop.

Je kunt imho beter een goede ontvanger kopen voor de tv in de woonkamer en een paar goedkope tweedehandsjes voor op de slaapkamer etc.

edit:
Let er ook op dat sat radio niet hetzelfde gaat als radio via de kabel. Je plugt de kabel niet in de radio maar het gaat ook via de satontvanger. Je moet dus als je radio luistert de tv ook aan hebben staan en voor mooi geluid je tv op de hifi installatie hebben aangesloten.

You're so fucking special. I wish I was special.

• bennierex
Op zondag 09 juni 2002 17:18 schreef Exposure het volgende:
Bij een ontvanger met twee tuners heb je idd als nadeel dat je van de ontvanger een kabel moet leggen naar de andere tv, en idd ook met de ontvanger moet zappen. Nu zou je dit wel op kunnen lossen door zo'n video zender te kopen die ook ir signalen doorstuurt maarjah die zijn ook niet goedkoop.

Je kunt imho beter een goede ontvanger kopen voor de tv in de woonkamer en een paar goedkope tweedehandsjes voor op de slaapkamer etc.

edit:
Let er ook op dat sat radio niet hetzelfde gaat als radio via de kabel. Je plugt de kabel niet in de radio maar het gaat ook via de satontvanger. Je moet dus als je radio luistert de tv ook aan hebben staan en voor mooi geluid je tv op de hifi installatie hebben aangesloten.
OK, tanx voor de info. Maar er bestaat dus niet iets als een ontvanger die z'n kanalen gewoon kan doorsturen over coax? Dus bijvoorbeeld NED1 = 106.3 MHz en NED2 = 106.5, etc. zodat je gewoon de tv's (en radio's) kan tunen als je dat zou doen bij een gewone kabelaansluiting.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Op zondag 09 juni 2002 17:38 schreef bennierex het volgende:

[..]

OK, tanx voor de info. Maar er bestaat dus niet iets als een ontvanger die z'n kanalen gewoon kan doorsturen over coax? Dus bijvoorbeeld NED1 = 106.3 MHz en NED2 = 106.5, etc. zodat je gewoon de tv's (en radio's) kan tunen als je dat zou doen bij een gewone kabelaansluiting.
Zo'n systeem bestaat wel, en is eigenlijk bedoelt voor in flats of gebruik door kabelkopstations. Ik vermoed dat het dan ook wel erg duur zal zijn.

Je kunt wel 1 schotel nemen met een LNB (kop) erin met meerdere uitgangen, bijv. een twin of quattro LNB (dit is GEEN monoblock). Op elke uitgang sluit je dan een receiver aan.

Als je het niet erg vindt in alle kamers dezelfde zender tegelijk te kijken kun je natuurlijk het signaal van de receiver doorlussen.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 08:36

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Op zondag 09 juni 2002 17:38 schreef bennierex het volgende:

...
Maar er bestaat dus niet iets als een ontvanger die z'n kanalen gewoon kan doorsturen over coax? Dus bijvoorbeeld NED1 = 106.3 MHz en NED2 = 106.5
...
Ik denk niet dat er een betaalbare oplossing voor is.
Het probleem is dat volgens mij je sat decoder dan al die kanalen tegelijk moet decoden (ned1,ned2,ned3,rtl4,rtl5,sbs6,yorin,net5,tmf,mtv's,discovery,200 free to air channels) en dat kost iets te veel rekenkracht lijkt mij.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• bennierex
Op zondag 09 juni 2002 17:42 schreef THW Arie het volgende:

[..]

Het probleem is dat volgens mij je sat decoder dan al die kanalen tegelijk moet decoden (ned1,ned2,ned3,rtl4,rtl5,sbs6,yorin,net5,tmf,mtv's,discovery,200 free to air channels) en dat kost iets te veel rekenkracht lijkt mij.
Daar zit wat in jah. Hmmm, dan moeten we toch maar bij de reguliere kabelaansluiting blijven ben ik bang :(

• Bigfoot
Op zondag 09 juni 2002 17:42 schreef THW Arie het volgende:

[..]

Het is niet zozeer de rekenkracht denk ik omdat die zenders per provider meestal dezelfde codeersleutels gebruiken. Het probleem is de frequentie en polarisatie van de LNB, die is per transponder en soms ook per zender verschillend.

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Het is zeker niet de rekenkracht, sattv = mpeg2, dus weinig te decoden. Beveiligings-sleutels moeten natuurlijk wel gedecodeert worden enzo, maar das peanuts.

Het probleem is vooral de frequentie en polarisatie. Een transponder biedt plaats aan meerdere zenders, maar elke zender heeft wel haar eigen video en audio "PID". Beste oplossing is imho nog steeds een quattro lnb (90€) en een paar ontvangers (350€ voor een nieuwe, 100€ oid voor 2e hands). En believe me, als je sat hebt wil je nooit meer terug naar kabel ;).

You're so fucking special. I wish I was special.

• Bigfoot
Op maandag 10 juni 2002 19:29 schreef Exposure het volgende:
Het is zeker niet de rekenkracht, sattv = mpeg2, dus weinig te decoden. Beveiligings-sleutels moeten natuurlijk wel gedecodeert worden enzo, maar das peanuts.

Het probleem is vooral de frequentie en polarisatie.
Originele constatering hoor! ;)
Pagina: 1