[debian] probable hardware bug

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
ik heb een server draaien met linux debian 2.2.19_r6 die verschillende dingen doet zoals router, apache mysql enz enz.

nu is het probleem dat ik al 3 keer na 4 dagen de volgende melding krijg:
code:
1
2
3
4
probable hardware bug: clock timer configuration lost - probably a VIA686a.
probable hardware bug: restoring chip configuration
probable hardware bug: clock timer configuration lost - probably a VIA686a.
probable hardware bug: restoring chip configuration

jep twee keer het zelfde
vervolgens werkt mn adsl verbinding niet meer.....
dus dan doe ik adsl stop dan zegt ie dat ik al ben uitgelogd en dan weer adsl start en dan hangt het hele systeem.
Hebben dit met elkaar te maken of is dit toeval?

ik vindt het raar dat het nu al 3 keer is gebeurd na 4 uur!!

dus heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit natuurlijk oplos?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Via chipsets, en dan voornamelijk hun southbridges, wat hier dus het geval is, zijn berucht om hun buggyness, traagheid en onstabiliteit. Ik heb ooit eens hetvolgende gelezen in een .sig van een GoT'er (weet niet meer wie): "Via hardware is enkel goed voor blauwe schermen en patience." en ik kan mij daar dus gedeeltelijk bij aansluiten.

Zo stond er recent een post op de hoofdpagina van tweakers dat Via eindelijk toegaf dat ze een paar dingen uit kostenoverwegingen niet geïmplementeerd hadden in hun southbridge. De via686A, maar vooral de 686B hebben zwaar te lijden onder deze problemen. Hun PCI implementatie is brak, en als je "USB" en "VIA" in een zin hoort, zal je er bijna zeker van kunnen zijn dat het woord "probleem" er ook in gaat voorkomen. Op de kernel mailing list wordt IDE support voor Via chipsets behandeld als een paria, omdat Via niet echt wil meewerken, en hun chipsets niet echt van de hoogste kwaliteit zijn.

Maar goed, je wil natuurlijk verder gaan met je huidig mobotje. Staat er voor de rest nog iets bij die error melding ? Hoe is je ADSL modem geconnecteerd aan je systeem? Langs een USB poort, een losse NIC of een geïntegreerde ?

Misschien zou je er goed aan doen om de nodige packages van deze locatie te downloaden, en een recente 2.4 kernel voor je distro te bakken. Of misschien wachten op Woody, die er over een paar weekjes (eindelijk) zou aankomen, volgens deze post.

• x-force
nou het is een oude compaq P133 en die VIA chips zijn toch zitten toch niet in die oude bakken?

ik heb het ethernet pakket van adsl en de verbinding met mijn provider wordt gemaakt met dat pakketje van adsl4linux

maar klopt het dat deze melding na 4 dagen komt of is dat toeval.

het systeem geeft alleen deze melding zoals ik um heb gepost in de prompt.

PS maakt linux /var/log/messages leeg bij een reboot?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
Op zondag 09 juni 2002 16:05 schreef Hawk het volgende:
Via chipsets, en dan voornamelijk hun southbridges, wat hier dus het geval is, zijn berucht om hun buggyness, traagheid en onstabiliteit. Ik heb ooit eens hetvolgende gelezen in een .sig van een GoT'er (weet niet meer wie): "Via hardware is enkel goed voor blauwe schermen en patience." en ik kan mij daar dus gedeeltelijk bij aansluiten.

Zo stond er recent een post op de hoofdpagina van tweakers dat Via eindelijk toegaf dat ze een paar dingen uit kostenoverwegingen niet geïmplementeerd hadden in hun southbridge. De via686A, maar vooral de 686B hebben zwaar te lijden onder deze problemen. Hun PCI implementatie is brak, en als je "USB" en "VIA" in een zin hoort, zal je er bijna zeker van kunnen zijn dat het woord "probleem" er ook in gaat voorkomen. Op de kernel mailing list wordt IDE support voor Via chipsets behandeld als een paria, omdat Via niet echt wil meewerken, en hun chipsets niet echt van de hoogste kwaliteit zijn.
Ok, zullen we even het een en ander gaan nuanceren? VIA doet bij mij zn werk alweer 1,5 jaar op 2 machines zonder problemen en ik doe echt wel even wat meer dan patiancen. Blauwe schermen heb ik trouwens op mn 440BX'je vaker gezien dan op KT133a (icm 686b) (om precies te zijn, nog nooit op mn athlon!)
Verder heb ik de bovenstaande melding misschien 1 of 2x gezien in linux en op mn server zelfs nooit!
Het feit dat het niet goed gaat met sommige hardware komt omdat bijv die SB Live gewoon zelf niet met busparking overweg kan. Kortom, creative had beter moeten opletten en het niet klakkeloos moeten implementeren en via had het gewoon moeten implementeren.
Ik werk verder niet vaak met USB (heb vandaag voor het eerst een flashcardreader aan mn pc gehangen en 80MB overgesleurd in verschillende sessies van 10, 20 en 60MB), maar nog geen enkel probleem ondervonden! Misschien dat windows XP er gewoon goed mee overweg kan.

En dan verder nog, ruim de helft van de servers van tweakers hebben via chipsets... (5 van de 9)

Ik zou trouwens gewoon upgraden naar woody (edit /etc/apt/sources.list, vervang stable door woody, doe apt-get update && apt-get dist-upgrade). Daarna zou je zonder al te veel moeite gewoon kunnen upgraden naar kernel 2.4.

Dat die melding komt zal puur toeval zijn denk ik. Zoals ik al aan heb gegeven, ik heb op mn server (is ook een KT133a met 686b met 2 nic's en op beide ide kanalen 1 UDMA5 hardisk van IBM) Ik zou me er verder ook geen zorgen over maken, gezien het feit die machine toch alleen maar internet verkeer gaat routeren.

Verwijderd

Mja, misschien ben ik wat hard van stapel gelopen. Ikzelf heb trouwens een Via Apollo Pro 133A met een Via686A (2de revisie) southbridge, en dat ding is zo stabiel als een granieten ondergrond.

Een kennis van me heeft echter wel een KT133A met een Via686B, en hoe veel keer hij al niet gecrashet terwijl hij een cdtje aan het copiëren was, een cd aan het rippen, of iets naar z'n ftp server aan het pompen was is niet meer bij te houden. Elke keer als er wat zwaar verkeer op de PCI bus is, gaat z'n bak de lucht in, zowel in Windows als onder Linux. De eerlijkheid gebiedt me wel te vertellen dat hij voornamelijk een SB Live gebruikt. Hij heeft echter een nieuwe geluidskaart gekocht, en die heeft het crashen gedeeltelijk opgelost, maar het is nog altijd niet perfect.

Voor de rest zal je het toch met me eens moeten zijn dat er op het internet steen en been wordt geklaagd over Via chipsets. Op de LMK is Via ook al een beruchte klant. Misschien heb ik gewoon geluk gehad met mijn moederbord (een AOpen AX64), maar de volgende keer ga ik toch voor Intel hardware hoor.

• Jelmer
VIA is niet de enige hoor die chipsets voor AMD maakt... AMD maakt zelf de 760, SIS heeft ook erg leuke chippie's (de 735'ers zitten op die ECS borden) Zelfs ome Tom (van THG) is goed te spreken over die chipset. (trouwens, lees net dat die SIS North en Southbridge in 1 heeft :))

En trouwens, VIA maakt ook chippie's voor intel ;)

• x-force
okey wat jullie zeggen is dus "gewoon" woody installeren?
maar ik kom net van een hele oude debian en heb eigenlijk net een week um lekker draaien.

als ik dat apt-blabla ga doen hoe zit het dan met users, mysql database en alle andere instellingen? :?

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 17:43 schreef Jelmer Barhorst het volgende:

En trouwens, VIA maakt ook chippie's voor intel ;)
Dat weet ik, ik gebruik namelijk zelf een Via chipset voor m'n ouwe P3. Niet dat Intel daar gelukkig mee is, gelet op het aantal rechtzaken die tussen Via en Intel over en weer worden gespannen. Doch, dit geheel terzijde, terug on-topic.

X-Force -> misschien toch maar eens proberen een nieuwere kernel te bakken ? Desnoods neem je de laatste uit de 2.2 reeks, en probeer je maar wat uit in de IDE support subsectie van de kernel.

• x-force
Op zondag 09 juni 2002 17:51 schreef Hawk het volgende:

[..]
X-Force -> misschien toch maar eens proberen een nieuwere kernel te bakken ? Desnoods neem je de laatste uit de 2.2 reeks, en probeer je maar wat uit in de IDE support subsectie van de kernel.
raad es welke ik nu draai?

hint: zie boven aan

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 17:53 schreef x-force het volgende:

raad es welke ik nu draai?

hint: zie boven aan
2.2.19_r6 ? Klinkt een beetje raar. Waarschijnlijk Potato 2.2_r6 met een 2.2.19 kernel. De laatste kernel die op http://www.kernel.org/ staat is trouwens 2.2.21.

Volgens mij is de kernel revisie het probleem niet, maar het feit dat expliciete support voor Via chipsets blijkbaar niet in de stock kernel van Debian zit ingebouwd. Hence, de raad om je eigen kernel te bakken en dubbel na te kijken voor welke chipsets er support inzit.

• Jelmer
Op zondag 09 juni 2002 17:50 schreef x-force het volgende:
okey wat jullie zeggen is dus "gewoon" woody installeren?
maar ik kom net van een hele oude debian en heb eigenlijk net een week um lekker draaien.

als ik dat apt-blabla ga doen hoe zit het dan met users, mysql database en alle andere instellingen? :?
Dit wordt allemaal netjes meegenomen *D Heb het zelf een dag of 3 geleden ook gedaan op mn server en gisteren op een locale test install en het gaat gewoon goed en heb geen enkel probleem voorbij zien fietsen! Het enige wat mis ging was dat ik niet oplette en /etc/shells vervangen werd. Normaal gesproken hoef je die ook niet te editen, maar ik wil sommige ftpusers /bin/false als shell geven en dat gaat niet goed als die niet /etc/shells staat. Kortom, die ftpusers konden tijdelijk niet meer inloggen...
Pagina: 1