Toon posts:

[oc] Compaq pressario pIII 500 overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar manieren om mijn crompraq p3 500 mhz te kunnen overklokken, en op http://www6.tomshardware.com/cpu/00q2/000511/pentiumiii-09.html wordt uitgelegd hoe ik hem van 100 mhz naar 133 mhz kan laten draaien.
Mijn vragen zijn nu zal dit goed werken? Zijn er nog andere risicos waar ik mee rekening moet houden als de standaard verneuk de pc risicos bij het oc'en? wat voor koeling kan ik gebruiken?wil liever niet in de kast gaan zagen enzo want het is de (gratis)pc van me pa.

[edit]
dit is de eerste keer dat ik ga proberen te oc'en dus t spijt me als er domme vragen tussen zitten(en ik heb zeer weinig geld tot mn beschikking, anders had ik wel een nieuwe pc gekocht)

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 11:46

harlekein

Creator Owner

Oppassen! Compaq, Dell, HP en consorten laten hun systemen op het uiterste draaien. Ik heb nu zelf een extra koeler in mijn Compaq systeem gezet en na een tijd je op 100% draaien word mijn PIII 500 mhz al 78ºC.

Ook wordt het overklokken zelf behoorlijk moeilijk. Zie de talloze andere topics door middel van de search. In een Compaq bios kun je zulke instellingen niet veranderen. Wat overblijft zijn de software oc programma's. Daarvoor moet je echter precies weten welk moederbord en chipset je hebt. Het is ongetwijfeld een Intel, maar om erachter te komen welk type precies is niet eenvoudig.

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 16:37
Op zondag 09 juni 2002 15:31 schreef Device het volgende:
Oppassen! Compaq, Dell, HP en consorten laten hun systemen op het uiterste draaien.
Komt het daardoor dat die pc's zoals compraq onstabieler lopen ( vind ik ) ?

gewoon proberen zou ik zegge
wel uitkijke dat je temp niet te hoog wordt

Verwijderd

Topicstarter

Ook wordt het overklokken zelf behoorlijk moeilijk. Zie de talloze andere topics door middel van de search. In een Compaq bios kun je zulke instellingen niet veranderen. Wat overblijft zijn de software oc programma's. Daarvoor moet je echter precies weten welk moederbord en chipset je hebt. Het is ongetwijfeld een Intel, maar om erachter te komen welk type precies is niet eenvoudig.
maar die wordt dus niet via de bios of software matig gedaan maar zoals op die site staat wordt de fsb van 100 mhz naar 133 mhz gezet door met een plakbandje ofzo een pinnetje af te schermen

btw wat heb ik allemaal aan software nodig om bv de temp te checken als dit softwarematig gedaan wordt

Verwijderd

zelf bouwers roelen toch vind ik :)

ooit een 486 van comprak gehad wat een ellende was dat
maarja wie ben ik :)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Probeer gewoon MBM tezamen met coolmon. Die zal ongetwijfeld je temperatuur lezen. Je moet alleen zelf uitzoeken welke waar bij hoort. Dit kun je doen door te blijven opletten wat er gebeurt als je CPU een tijdje op 100% draait. Als de temperatuur extreem daarop reageert is het hoogst waarschijnlijk je CPU. Als de temp bijna constant blijft, je behuizing.

Gebruik zoeken even. Alle info is hier wel terug te vinden.

De manier waarop jij wilt overklokken is er een die ik zelf nog niet overwogen had. Misschien dat ik ook maar een goede CPU fan koop en dat zo ga doen.

Overigens kan ik kant en klaar merkcomputers iedereen afraden, maar de mijne heb ik bijna voor niks kunnen krijgen, anders had ik ook wel een bouwpakket genomen.

Ik vind trouwens wel dat ze stabiel draaien hoor. Alleen als je zelf gaat sleutelen zijn de resultaten onvoorspelbaar. Het is echt voor de consument die wil dat de pc draait en verder niet moeilijk doen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30
Oppassen! Compaq, Dell, HP en consorten laten hun systemen op het uiterste draaien. Ik heb nu zelf een extra koeler in mijn Compaq systeem gezet en na een tijd je op 100% draaien word mijn PIII 500 mhz al 78ºC.
daar zou ik echt wat aan doen.. dat houdtie niet lang vol denk ik

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:45
Op zondag 09 juni 2002 19:55 schreef Catch22 het volgende:

[..]

Daar sluit ik me bij aan... Doe anders mooi nieuw laagje koelprut over en smeer/schoonmaak je proc fan eens, dit is toch echt te hoog :)

Mijn P3-500 werd (in originele staat) stressed 65 graadjes, en dat is al redelijk aan de warme kant B-)

Topicstarter: compraq zijn idd erg lastig te oc'en, probeer het eens met cpuFSB. Vooral temperatuur wordt denk ik een probleem :7

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 15:23 schreef MetalMaupio het volgende:
Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar manieren om mijn crompraq p3 500 mhz te kunnen overklokken, en op http://www6.tomshardware.com/cpu/00q2/000511/pentiumiii-09.html wordt uitgelegd hoe ik hem van 100 mhz naar 133 mhz kan laten draaien.
Mijn vragen zijn nu zal dit goed werken? Zijn er nog andere risicos waar ik mee rekening moet houden als de standaard verneuk de pc risicos bij het oc'en? wat voor koeling kan ik gebruiken?wil liever niet in de kast gaan zagen enzo want het is de (gratis)pc van me pa.

[edit]
dit is de eerste keer dat ik ga proberen te oc'en dus t spijt me als er domme vragen tussen zitten(en ik heb zeer weinig geld tot mn beschikking, anders had ik wel een nieuwe pc gekocht)
als ik jouw was zou ik het niet doen ten 1e het scheelt misschien 100 of 200 mhz das niet veel vind ikzelf je proc word veel warmer of gaat misschien kappot en dan heb je helemaal nix meer ik zou zeggen spaar gewoon voor een niewe snelle computer >:)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Op zondag 09 juni 2002 19:55 schreef Catch22 het volgende:

[..]

Al een half jaar. :+

Zelfs na dagenlang een proggie voor een kankeronderzoek draaien (zoiets als de koe, maar dan voor een goed doel) loopt het nog stabiel.

Er zit zelfs geen fan op. Alleen een heel groot koelelement. Overigens is de airflow wel uitstekend. Hij koelt snel weer af naar 35-45ºC.

Maar ik wil er hoe dan ook nog een fan opzetten. Het is alleen lastig. Ik heb een deskpro en er zit nauwlijks ruimte in dus ik moet er een hebben van nog minder dan een centimeter dik. Of gewoon het hele koelingsgebeuren vervangen. Maar dat is me te duur en aangezien Compaq het systeem standaard nog slechter uitrust, geloof ik het wel zo.

Misschien wordt de temp wel niet goed gelezen. Kan natuurlijk ook.

Verwijderd

Topicstarter
ok dan thanx voor alle reacties ik denk dat ik ut gewoon ff ga proberen, als het niet stabiel wil dan heb ik pech en word het sparen voor een nieuwe pc(dit keer geen crompraq of andere kut kant en klare zooi, maar deze was grait :) )

als ut wel stabiel loopt is et wel mooi mee genomen toch weer ietsie sneller als die 500 mhz.

anyway ik ga t binnenkort ff proberen en als het gelukt is(ook als t niet gelukt is) dan horen jullie het wel

Verwijderd

Nog 12ºC te gaan en je proc sterft! (Die-temperature@90ºC)
Pagina: 1