Plaatsen casefans

Pagina: 1
Acties:

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
De system temp van mijn putertje is redelijk hoog (+/-42 graden), dus ik wil wat casefans gaan plaatsen. Voorin mijn kast kan een 80mm fan en achterin een 60mm fan (past geen 80 mm fan met convertor op, doordat de cpu cooler dan in de weg zit). Wat is de handigste manier om dit te doen? Vooraan intake en achteraan lucht eruit laten blazen, of andersom? Of is een system cooler voor in een 5 1/4 slot een betere optie?

Facebook :: Twitter :: PSN

Verwijderd

Wat is 42 graden?
Je kast of je cpu, idle of stressed?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ikzou een intake in het vooronder doen, en een outtake in achterboven..., misschien ook nog op 7V, en ik zou achter de grootste doen, lucht zet uit als et warmer word...

Electronics development

• riotrick
Op zondag 09 juni 2002 15:23 schreef 3lmowww het volgende:
ikzou een intake in het vooronder doen, en een outtake in achterboven..., misschien ook nog op 7V, en ik zou achter de grootste doen, lucht zet uit als et warmer word...
Voorin (onder) zit een plek voor een 80mm fan. Achter kan ik alleen een 60mm fan plaatsen, of ik moet flink in m'n case gaan zagen. Misschien een optie om achterin een fan te plaatsen die meer lucht kan verplaatsen dan de voorste fan.

• riotrick
Op zondag 09 juni 2002 15:21 schreef Capice het volgende:
Wat is 42 graden?
Je kast of je cpu, idle of stressed?
Bij een redelijk load is m'n cpu zo'n 55 graden en m'n case zo'n 45 graden. Idle is m'n cpu zo'n 49 graden en m'n case 41/42 graden. Als ik een zijpaneel eraf (stressed-) haal daalt de casetemp tot zo'n 36 graden en de cpu temp tot 47 graden. Ik wil dus wat betere airflow gaan creeeren.

• riotrick
Op zondag 09 juni 2002 15:33 schreef JoZ het volgende:
Kijk hier uns:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21#21
Thx voor de link. Nuttige info.

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

heb je nu wel airflow eigenlijk???

Electronics development

• riotrick
Op zondag 09 juni 2002 15:36 schreef 3lmowww het volgende:
heb je nu wel airflow eigenlijk???
Er zitten nu geen casefans in m'n kast. Wel een in de voeding (80x80), een spire cpu koeler en een chipset cooler. Ik heb trouwens een Athlon XP 1500+ op een abit kg7 moederbord.

• riotrick
Op zondag 09 juni 2002 15:32 schreef riotrick het volgende:

[..]

Voorin (onder) zit een plek voor een 80mm fan. Achter kan ik alleen een 60mm fan plaatsen, of ik moet flink in m'n case gaan zagen. Misschien een optie om achterin een fan te plaatsen die meer lucht kan verplaatsen dan de voorste fan.
Zou dit goed helpen?

Voorin deze fan:

http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=145

en achterin deze:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=150

Of is het beter om voorin een koeler te plaatsen die wat meer lucht verplaatst.

Overigens wil ik wel graag redelijk stille koelers, heb geen zin in constant veel herrie.

• Verdicampo
  • Laatst online: 22:36
Ik zou achterin een grotere, stillere plaatsen...

• riotrick
Op zondag 09 juni 2002 18:41 schreef Verdicampo het volgende:
Ik zou achterin een grotere, stillere plaatsen...
Wat ik al twee keer heb gepost, dat past niet echt, er is maar plek voor een 60mm fan. Een convertor plaatsen naar 80mm gaat niet echt, want er is maar 4cm ruimte tussen de fanplek en m'n cpu cooler.

Verwijderd

dit gaat denk ik wel :)

POST 1100 :)!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 22:42
Volgens mij is het gewoon een kwestie van smaak en eigen inzicht wat je doet. Als je maar airflow krijgt. Liefst wel onder intake boven exaust (of hoe schrijf je dat).

Je kunt ook 2 fans van 60 mm onder elkaar doen i.p.v. een 80mm achter-bovenin ;)

Als je meer lucht je kast in laat blazen dan dat er uit gaat krijg je overdruk in je kast. Dat betekent wel iets warmer, maar ook minder stof in je kast. V.V. krijg je onderdruk en dus koeler, maar meer stof in je kast. Hier is veel discussie over dus eigen keuze.

Het argument dat lucht uitzet en het daardoor goed is om meer lucht uit je kast te laten zuigen vind ik vaag :?
Dit is relatief gezien maar zo'n kleine bijdrage dat het volgens mij te verwaarlozen valt :7

sucseven... b.t.w. freezinghardware heeft veel mooie dingen maar is ook best prijzig...heb je al eens gezocht in de pricewatch ;)

• AAC
  • Niet online

AAC

lees eerst ff de casemod faq...
of gebruik de search |:(

Verwijderd

Helemaal met AAC eens dit soort vragen komen minstens 100 keer per daag hier langs op de forum dus als je een beetje zou gaan zoeken had je het antwoord eerder dan dat je hier antwood krijgt

• riotrick
Nou ik heb net dus wat casefans geplaatst. een 60mm titan fan achter bovenin die lucht eruit blaast. Een 80mm titan fan onder voorin die lucht erin zuigt en een titan pci fan onder die zit onder m'n geforce2 mx400 en zuigt lucht naar buiten. De stressed temperaturen (lc3 password cracker 100% load) zijn nu 45 graden cpu temp en 36 graden system temp. Is dus best wat gedaalt. Ik vind alleen dat de fan voorin niet zoveel lucht naar binnen kan zuigen, doordat er maar kleine gaatjes voor in het plastic omhulsel van mijn kast zitten. Ga ik binnenkort nog wel even modden, zodat ie wat meer lucht naar binnen kan zuigen.

Verwijderd

FAQ :)

• krozzzkabouter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

krozzzkabouter

Vroemmm vroemm....

als tie te weinig lucht er uit haalt aan de achterkant zou je bovinin ook nog een coolertje kunnen plaatsen. :)

Specs: [Gamestation] - [Laptop] - [Server/Mediacenter]

Verwijderd

k'heb een 80mm onder voor in
een 120mm boven achter kant
120mm boven in deksel
120mm in zijkant blaast op CPU
120mm binnen case blaast op mem en grafix card :)

heeeeeel veel herrie

• riotrick
Op woensdag 12 juni 2002 20:40 schreef krozzzkabouter het volgende:
als tie te weinig lucht er uit haalt aan de achterkant zou je bovinin ook nog een coolertje kunnen plaatsen. :)
De fan voorin (onder) haalt nogal weinig lucht binnen. In het metalen frame van de case zitten op die plek genoeg gaten. Alleen het kunstof aan de voorkant wat daaroverheen zit heeft maar een aantal (naar mijn idee veel te kleine) gaatjes. Dat kunststof loopt een beetje in een bocht, het is nogal lastig om daar dus een 80mm gat uit te halen en een fingerguard eroverheen te plaatsen. Ik denk dat ik dus maar aan de zijkant van mijn kast (onder) in de metalen kap een gat ga maken, zet ik daar m'n intake fan achter. Dan is het probleem ook opgelost.

Pagina: 1