[debian] cdrom linken?

Pagina: 1
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:36
na mijn mooie dvd-speler te hebben geinstalleerd en die werkt dan ook :) wijst dus /dev/cdrom naar /dev/hdb dat is dus mijn dvd :(
nu deed ik ls -s /dev/cdrom /dev/hdc dat is dus mijn cd-rom dan keert ie dit terug:

DartsPlace:/home/dart# ls -s /dev/cdrom /dev/hdc
0 /dev/cdrom 0 /dev/hdc

en nu probeer ik dus /dev/cdrom te mounten maar hij pakt nog steeds /dev/hdb doe ik nu iets fout of..???

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

het is ln, geen ls

• GeeMoney
bedankt :) stom foutje van me |:(

/edit

file exists zegt ie, maar niet gelinked?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 15:44 schreef The_Dart het volgende:
file exists zegt ie, maar niet gelinked?
Als de link die je aan wilt maken (/dev/cdrom in jouw geval) al bestaat, dan krijg je die melding.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
ln -s /dev/cdrom /dev/hdc

De syntax is: 'ln -s doelbestand linknaam'. Je wilt dus nu een bestand '/dev/hdc' aanmaken dat naar /dev/cdrom verwijst. Ik denk dat je het eigenlijk andersom bedoeld had :). Mocht dat niet werken, dan bestaat /dev/cdrom al (waarschijnlijk is dat zo, gezien de uitvoer van ls die je krijgt). Je kunt dan even kijken met 'ls -l /dev/cdrom' of hij al naar de goede verwijst en anders met 'unlink /dev/cdrom' de link weghalen en hem met dat ln-commando opnieuw aanmaken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• GeeMoney
Op zondag 09 juni 2002 19:16 schreef odysseus het volgende:
code:
1
ln -s /dev/cdrom /dev/hdc

De syntax is: 'ln -s doelbestand linknaam'. Je wilt dus nu een bestand '/dev/hdc' aanmaken dat naar /dev/cdrom verwijst. Ik denk dat je het eigenlijk andersom bedoeld had :). Mocht dat niet werken, dan bestaat /dev/cdrom al (waarschijnlijk is dat zo, gezien de uitvoer van ls die je krijgt). Je kunt dan even kijken met 'ls -l /dev/cdrom' of hij al naar de goede verwijst en anders met 'unlink /dev/cdrom' de link weghalen en hem met dat ln-commando opnieuw aanmaken.
ja kijk het zit zo :)
nadat ik een dvd-rom erbij heb gezet (primary slave) op de oude plaats van de cd-rom speler want die is nu (secondary) master geworden, dus /dev/hdb verwijst nu naar de dvd en /dev/hdc verwijst naar de cd-rom, /dev/cdrom verwijst dus naar /dev/hdb en dat is de dvd, dus ik unlin /dev/cdrom gedaan en toen wou ik de link opnieuw aanmaken maar kan ik dan dus rustig /dev/hdc verwijderen? anders zegt ie file already exists.

ERG ingewikkeld klinkt het zo :P

/dev/cdrom verwijst nu nergens naar, maar linken doet ie dus ook niet meer :)

/edit

ik kijk nog eens goed en /dev/cdrom is nu helemaal weg na unlink /dev/cdrom :)
euh en nu? rebooten ofzo?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, na dat unlinken draai je 'ln -s /dev/hdc /dev/cdrom' en alles is weer correct :). Eventueel moet je je /etc/fstab nog aanpassen, dat hangt van de configuratie in dat bestand af. Rebooten is niet nodig en je moet in ieder geval niet /dev/hdc verwijderen...die kun je daarna wel weer terughalen maar probeer het liever maar niet :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• GeeMoney
Op zondag 09 juni 2002 20:21 schreef odysseus het volgende:
Nee, na dat unlinken draai je 'ln -s /dev/hdc /dev/cdrom' en alles is weer correct :). Eventueel moet je je /etc/fstab nog aanpassen, dat hangt van de configuratie in dat bestand af. Rebooten is niet nodig en je moet in ieder geval niet /dev/hdc verwijderen...die kun je daarna wel weer terughalen maar probeer het liever maar niet :).
yeah yeah yeah :) :)
hij doet het weer thnx weer
Pagina: 1