Toon posts:

welk mobo zoek ik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
op shop.tweakers.net zag ik deze kast staan:
Procase IPC-C2S 300 Zwart €344,45

Zwarte 2U rackmount kast
Afmetingen 19"(B) x 21"(D) x 3.5"(H)
3 80mm kogelgelagerde ventilatoren
300Watt AT/ATX-voeding
Inclusief PCI 3-Slot riser card
Drive bays: 1x 5.25" + 1x 3.5" , intern 2x 3.5"
Geschikt voor elk 12"(B) x 9.6"(D) ATX moederbord
Ik moet een server samenstellen voor co-located hosting. Dit leek mij wel een goed kastje. En om 2u te hosten hoef je niet zo gek veel te betalen.

Ik ben dus voor dit kastje opzoek naar een goed moederbordje. Het liefst met UW scsi II (als je dat zo zegt/typt) (10 tot 20gb hardeschijf is ruim voldoende, snelheid is belangrijker) En verder zat ik te denken in de richting van een 1200 mhz processor (AMD/intel) met ddr geheugen en dit alles rond de € 1200.

Welk moederboard zou ik dan het beste kunnen kiezen ?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dit wordt denk ik een flamewar.

Maar je zou eens kunnen kijken naar tyan of MSI (master). Beide zeer stabiel.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

Maximus

PhD i.o.

beter Tyan. MSI vind ik persoonlijk erg onstabiel en brak. Helemaal de K7TPro

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 15:34 schreef Tha_HCT het volgende:
beter Tyan. MSI vind ik persoonlijk erg onstabiel en brak. Helemaal de K7TPro
toch komt msi altijd als 1 van de stabielste uit de test hoor.

Maar tyan is gewoon een server mobo producent dus kan je beter daar ff gaan kijken

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
ik zal even bij tyan kijken. Verder vraag ik me eigenlijk ook nog af of het nog nut heeft om UW scsiII te nemen. Ik heb namelijk wel eens mensen horen zeggen dat nu die ATA-133 schijfjes eigenlijk net zo snel gaan. (b.v. een maxtor 40,9GB 7200rpm, ATA-133 133MB/sec, 2mb)

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

Maximus

PhD i.o.

Op zondag 09 juni 2002 15:39 schreef thedolf het volgende:

[..]

toch komt msi altijd als 1 van de stabielste uit de test hoor.

Maar tyan is gewoon een server mobo producent dus kan je beter daar ff gaan kijken
ik her zie mijn mening. Bleek dat mijn onstabiliteit wat ik de laatste 2 maand had lag aan een defecte netwerkkaart. en niet aan het MSI mainboard.

Dus MSI is goed :) hij draait weer als een tierelier

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Belangrijk punt is om te letten op de plaats waar de PCI riser terecht moest komen. Zelfs T.net heeft zich laatst daarin verkeken.

De conclusie leek te zijn dat voor dit soort kasten een mobo met 6 PCI sloten noodzakelijk is (nouja, nauwkeuriger gezegd, dat de bovenste PCI slot zou staan bij de tweede externe slot plek van de ATX standaard.

Met die PSU is een dual-Athlon niet aan te raden, bovendien lijkt het me zwaar overkill gezien wat je wilt doen. Maar bij die 760MPX waren alleen de Tyan en de IWill planken voor deze kasten geschikt, dus de Asus en MSI gevallen helaas niet.

Verder denk ik dat je maar wat meer info mag posten over precies hoe/wat/waar het beestje moet werken.
Bovendien is het misschien ook de moeite waard om te kijken of een losse U2W SCSI kaart niet beter zou zijn (ivm grotere keus in mobo's en een makkelijkere upgradepad als het ooit zover komt)

Ik zou gaan kijken in de richting van een Tualatin m. 512KB cache of een AthlonXP, bij de Tualatin is DDR niet zinnig, een goede i815 of 694T-based mobo voldoet prima, de meerwaarde van een ALi, SIS of Via chipset met DDR is verwaarloosbaar (<2% sneller meen ik me te herinneren).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 17:07 schreef dion_b het volgende:
Belangrijk punt is om te letten op de plaats waar de PCI riser terecht moest komen. Zelfs T.net heeft zich laatst daarin verkeken.

De conclusie leek te zijn dat voor dit soort kasten een mobo met 6 PCI sloten noodzakelijk is (nouja, nauwkeuriger gezegd, dat de bovenste PCI slot zou staan bij de tweede externe slot plek van de ATX standaard.
ok... daarvoor alvast erg bedankt. Ik dacht dat die PCI riser simpelweg te plaatsen was op elk mobo met pci sloten...
Met die PSU is een dual-Athlon niet aan te raden, bovendien lijkt het me zwaar overkill gezien wat je wilt doen.
dual-athlon.. een enkele processor leek mij ook voldoende.
Maar bij die 760MPX waren alleen de Tyan en de IWill planken voor deze kasten geschikt, dus de Asus en MSI gevallen helaas niet.
passen die MSI en Asus moederborden er niet in dan ?
Verder denk ik dat je maar wat meer info mag posten over precies hoe/wat/waar het beestje moet werken.
Het is nog niet besloten waar we het beestje gaan neerzetten. Zelf dacht ik in de richting van iets goedkoops.. idomein.nl ofzo.
Het hele systeem wordt in principe voor 1 website neergezet. Een heel intensieve pagina. Deze site werkt met een mysql database waar veel SELECT's op gedaan worden. Wegschrijven zal veel minder vaak gebeuren. Daarnaast komen er misschien een paar andere sites op, maar die zijn grotendeels bijzaak. Maar ook deze pagina's gaan waarschijnlijk mysql gebruiken.
Bovendien is het misschien ook de moeite waard om te kijken of een losse U2W SCSI kaart niet beter zou zijn (ivm grotere keus in mobo's en een makkelijkere upgradepad als het ooit zover komt)
Ja betreft dat U2W SCSI is dat echt nodig ? Of ben je ook goed af met een ATA-133 RAID ?
Ik zou gaan kijken in de richting van een Tualatin m. 512KB cache of een AthlonXP, bij de Tualatin is DDR niet zinnig, een goede i815 of 694T-based mobo voldoet prima, de meerwaarde van een ALi, SIS of Via chipset met DDR is verwaarloosbaar (<2% sneller meen ik me te herinneren).
Beter om geen intel te nemen ? wat is een Tualatin dan precies ? Ik heb daar nog nooit van gehoord maar het klinkt wel :9
Maar bedoel je dat je er net zo goed SDRAM in kan rammen, dat het weinig uitmaakt voor de snelheid. Klinkt best grappig.. ze doen altijd zo groots over DDR..

bedankt iig :D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 09 juni 2002 17:30 schreef Raggie2 het volgende:

[..]

ok... daarvoor alvast erg bedankt. Ik dacht dat die PCI riser simpelweg te plaatsen was op elk mobo met pci sloten...
[..]

dual-athlon.. een enkele processor leek mij ook voldoende.
[..]

passen die MSI en Asus moederborden er niet in dan ?
Die riser gaat idd in elke PCI slot, maar de vraag is of dan je kast de externe aansluitingen op de juiste plek heeft. En dat is dus het probleem bij sommige mobo/kastgevallen. Veiligst is om altijd een 6-PCI mobo te nemen, dan zal het vrijwel altijd werken. De Asus en MSI 760MPX hebben dus maar 5 PCI en dat werkt in sommige kasten niet.
[..]

Het is nog niet besloten waar we het beestje gaan neerzetten. Zelf dacht ik in de richting van iets goedkoops.. idomein.nl ofzo.
Het hele systeem wordt in principe voor 1 website neergezet. Een heel intensieve pagina. Deze site werkt met een mysql database waar veel SELECT's op gedaan worden. Wegschrijven zal veel minder vaak gebeuren. Daarnaast komen er misschien een paar andere sites op, maar die zijn grotendeels bijzaak. Maar ook deze pagina's gaan waarschijnlijk mysql gebruiken.
Dan wil je waarschijnlijk vrij veel RAM. Dat is irritant want de i815EB chipset ondersteunt maar 512MB, wat een beetje weinig is.
Ja betreft dat U2W SCSI is dat echt nodig ? Of ben je ook goed af met een ATA-133 RAID ?
Hmm, de seek/access times van een snelle SCSI (10K/15K) zijn veel lager dan je met IDE kunt halen, die zijn ook belangrijker in zo'n geval dan de transfer zelf.

U2W is trouwens bijna niet meer te krijgen, U160 is het nieuwe standaard.

Ik zou gaan kijken wat de eisen zijn mbt redundancy, oftewel gaat jouw bedrijf op z'n gat als de data verloren gaat :?
Zo ja moet je een RAID 1 of hoger toepassen, dat kan VEEL goedkoper met IDE dan SCSI (reken maar uit: ATA100/133 RAID kaartje met 2 grote schijven=rond de €250. SCSI RAID controller alleen kost meer dan dat)
Beter om geen intel te nemen ? wat is een Tualatin dan precies ? Ik heb daar nog nooit van gehoord maar het klinkt wel :9
Kwestie van smaak. AMD CPU's zijn tegenwoordig gewoon net zo betrouwbaar als Intel, kosten minder maar worden een stuk heter dan een P3-Tualatin (een P4 daarentegen is net zo heet). Ik zou eerst een goede mobo zoeken en daar de CPU type op aanpassen in dit geval.

Tualatin is de laatste variant P3- het is vrijwel identiek aan de Coppermine reeks (500MHz-1100MHz), maar op een kleinere die gebakken, wat hogere snelheden toestaat en de warmteproductie vermindert. Bovendien is er speciaal voor servers een 512KB cache versie, die wel een stuk duurder is. Tualatin CPUs heb je van 1000 tot 1400MHz, waarbij een 1400MHz in serveren een snellere P4 makkelijk voorbij kan streven.
Maar bedoel je dat je er net zo goed SDRAM in kan rammen, dat het weinig uitmaakt voor de snelheid. Klinkt best grappig.. ze doen altijd zo groots over DDR..
Tja, 'ze' zijn de marketingmensen en mijn meningen over hen spui ik vaak genoeg.

Punt is dat je ideaal gezien een geheugenbus wil hebben met dezelfde bandbreedte als de FSB. De P3 heeft een 133MHz 64b SDR bus, dus 1066MB/s. Een bredere geheugenbus dan dat (bijv. 1600MB/s van PC-800 RDRAM of 2100MB/s van PC-2100 DDR) is verspild, de CPU kan er toch geen gebruik van maken.
Daarentegen merk je het verschil wel bij een Athlon omdat die een bus van 133MHz 64b en DDR heeft, dus 2100MB/s. Alleen is het punt bij DDR (en de Quad-pumped bus van een P4) dat die getallen theoretisch maxima zijn. Maar die haal je nooit omdat de command rate (hoe vaak een verzoek gestuurd kan worden) nog steeds maar met 133MHz gaat. Dat betekent dat zelfs bij de Athlon in zuiver synthetische benchmarks DDR niet meer dan 25% sneller is dan SDR en dat de totale systeemperformance er maar 5% op vooruit gaat.
Bij P4 zijn die getallen wat hoger omdat de afknijping bij SDR extreem is- de CPU heeft een FSB van 100x64bx4=3200MB/s, en SDR-SDRAM trekt maar 1066MB/s. Maar zelfs bij een P4 scheelt het hooguit 20%, zeker niet het dubbele.

Maar om ff terug on-topic te komen, als je een P3 neemt is SDR-SDRAM aan te raden, neem je een Athlon is DDR-SDRAM aan te raden en bij een P4 (wat ik niet aanraad ivm prijs/prestatie) DDR-SDRAM of RDRAM.

Ik zou voor de P3-1400/512KB een mobo op basis van de Via 694T chipset aanraden en voor een AthlonXP 2000+ (1666MHz) een mobo op basis van de Via KT333 of SiS 745 chipset aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hee dion_b aan de hand van jouw post heb ik even nagedacht en ik kies waarschijnlijk toch voor een AMD ATHLON XP, in de richting van 1.7ghz met DDR-SDRAM (die athlon omdat het budget toch enigzins aan de krappe kant is).

Verder is het voor ons makkelijk om na een update meteen een backup te maken. (gezien er toch maar weinig update's zijn) dus we gaan niet meteen over de kop als de data een keertje verloren gaat, redundancy is niet zo belangrijk.

Ik denk dat ik gewoon voor een moederbord kies met ATA-133 controller en daar 1 snelle, maar kleine, schijf aan hang. En verder natuurlijk het 2u kastje dat bovenaan staat. Dan rest mij nog steeds de vraag, welk moederbordje moet ik kiezen ?

nu dus met deze eisen:
1. is een 12"(B) x 9.6"(D) ATX moederbord
2. heeft 6 PCI sloten
3. heeft ATA-133 controller
4. kan 1GB DDR werkgeheugen aan
5. ondersteunt ATHLON XP 1700+
6. kost ongeveer 200-250 €

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 09 juni 2002 19:31 schreef Raggie2 het volgende:
Hee dion_b aan de hand van jouw post heb ik even nagedacht en ik kies waarschijnlijk toch voor een AMD ATHLON XP, in de richting van 1.7ghz met DDR-SDRAM (die athlon omdat het budget toch enigzins aan de krappe kant is).
1700+ of 1.7GHz (niet hetzelfde- weer die :r marketing mensen :( ) maakt nog de nodige € uit.
Verder is het voor ons makkelijk om na een update meteen een backup te maken. (gezien er toch maar weinig update's zijn) dus we gaan niet meteen over de kop als de data een keertje verloren gaat, redundancy is niet zo belangrijk.
OK, geen RAID dan nodig. Bovendien verlaagt RAID de access times toch niet, dus schiet dat niet op.
Ik denk dat ik gewoon voor een moederbord kies met ATA-133 controller en daar 1 snelle, maar kleine, schijf aan hang.
Er zijn wel 'ATA133' schijven (de PC waar ik nu op tik heeft er een), maar niet een heeft een maximale burst van boven de 100MB/s. Kortom, die ATA-133 eis lijkt me overdreven, het is namelijk geen steek sneller dan ATA-100 bij een enkele schijf. Het enige voordeel ervan is dat schijven boven de 128GB mogelijk zijn, maar dat heb jij lang niet nodig.
En verder natuurlijk het 2u kastje dat bovenaan staat. Dan rest mij nog steeds de vraag, welk moederbordje moet ik kiezen ?

nu dus met deze eisen:
1. is een 12"(B) x 9.6"(D) ATX moederbord
2. heeft 6 PCI sloten
3. heeft ATA-133 controller
4. kan 1GB DDR werkgeheugen aan
5. ondersteunt ATHLON XP 1700+
6. kost ongeveer 200-250 €
Die eis van 6 PCI is de enige lastige, Asus bijvoorbeeld heeft geen mobo's die een AthlonXP en DDR ondersteunen en daaraan voldoen. De volgende wel:

MSI heeft de KT3-Ultra (5 PCI, maar de eerste zit gewoon op de goede plek)
Pricewatch: €123

Tyan heeft geen single-processor AMD solutions met DDR, Supermicro hoegenaamd geen AMD.

Soltek, Soyo, Gigabyte ook niet.

Abit wel: de KX7-333 (of de KR7, trouwens, het verschil is bij het serveren verwaarloosbaar)
Pricewatch: KR7A: €113 KX7: €158

EPoX ook, de 8KHA+ of de 8K3A
Pricewatch: 8KHA+: €119, 8K3A: niet vermeld :'(

AOpen evengoed: de enige met een SiS745 mobo met 6 PCI sloten: de AK75. Gek genoeg heeft hun KT333 mobo maar 5 sloten en is niet te gebruiken.
Pricewatch: ook niet vermeld LET OP: als je hiervoor Googlet kom je veel de DFI AK75 tegen. Dat is een ander mobo, met KT133A chipset (dus GEEN DDR)!!!

Welke de voorkeur geniet zou ik van persoonlijke smaak en/of prijs laten afhangen, het zijn stuk voor stuk goede, stabiele mobo's die aan al de gestelde eisen voldoen.
Ik zou niet zo snel de '-R', 'Pro' of 'U' speciale versies nemen- die extra features zijn leuk, maar een webserver heeft weinig aan een extra firewire ofzo.

Zelf zou ik voor de AOpen gaan, puur op basis van mijn goede ervaringen met de SiS 7xx chipsets en dubieuze met de Via KTxxx gevallen, maar dat is persoonlijk en grotendeels naar aanleiding van geluids- en TV kaarten, twee dingen die niet in jouw server gaan, dus laat je daar niet door leiden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hee Dion_b echt heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp er nu een stuk meer van.

Ik heb die AK75 (met SiS 745) opgezocht maar ik ben bang dat die niet in het kastje past. Er staat namelijk:
Board Size: 244mm x 305mm, ATX Form Factor
en dat heb ik van: http://english.aopen.com.tw/products/mb/ak75.htm

Ik heb het even uitgerekend (met 1" = 2.2cm ) en dan passen er alleen moederboarden van 264X211mm in. Mijn vraag is eigenlijk of deze aanname wel klopt. Jouw precisie van toelichting doet mij namelijk denken dat jij dit NIET over het hoofd hebt gezien :9

bedankt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 10 juni 2002 09:13 schreef Raggie2 het volgende:
Hee Dion_b echt heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp er nu een stuk meer van.

Ik heb die AK75 (met SiS 745) opgezocht maar ik ben bang dat die niet in het kastje past. Er staat namelijk:
[..]

en dat heb ik van: http://english.aopen.com.tw/products/mb/ak75.htm

Ik heb het even uitgerekend (met 1" = 2.2cm ) en dan passen er alleen moederboarden van 264X211mm in. Mijn vraag is eigenlijk of deze aanname wel klopt. Jouw precisie van toelichting doet mij namelijk denken dat jij dit NIET over het hoofd hebt gezien :9

bedankt
1"=2.6cm, niet 2.2cm :7

Dan kom je uit op 12"x 9.6"=305mm x 244mm.

305mm is gewoon de standaardhoogte van een full-length ATX plank, dat past dus precies, en 244mm is ook precies de grootte van die plank.

Maar goed, waar je die AOpen zou kunnen halen is maar de vraag. Je kunt ze evt een mailtje sturen over waar het te krijgen is (en of ze kunnen bevestigen dat het in de Procase kast die je wilt zal passen) (ze zitten in 's Hertogenbosch en staan erom bekend vrij snel te antwoorden)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 15:20 schreef dion_b het volgende:

[..]

1"=2.6cm, niet 2.2cm :7

Dan kom je uit op 12"x 9.6"=305mm x 244mm.
Sjees :D das echt stom van mij. Het komt gewoon doordat ik mijn BINAS kwijt ben. Ik dacht dat die 2.2 wel klopte ;) niet dus.

Ik ga denk ik voor de Aopen omdat ik nog niet veel goede ervaringen met de andere merken heb gehad.
Heel erg bedankt voor je reacties !! :D :D :D
Pagina: 1