Op zondag 09 juni 2002 17:30 schreef Raggie2 het volgende:
[..]
ok... daarvoor alvast erg bedankt. Ik dacht dat die PCI riser simpelweg te plaatsen was op elk mobo met pci sloten...
[..]
dual-athlon.. een enkele processor leek mij ook voldoende.
[..]
passen die MSI en Asus moederborden er niet in dan ?
Die riser gaat idd in elke PCI slot, maar de vraag is of dan je kast de externe aansluitingen op de juiste plek heeft. En dat is dus het probleem bij sommige mobo/kastgevallen. Veiligst is om altijd een 6-PCI mobo te nemen, dan zal het vrijwel altijd werken. De Asus en MSI 760MPX hebben dus maar 5 PCI en dat werkt in sommige kasten niet.
[..]
Het is nog niet besloten waar we het beestje gaan neerzetten. Zelf dacht ik in de richting van iets goedkoops.. idomein.nl ofzo.
Het hele systeem wordt in principe voor 1 website neergezet. Een heel intensieve pagina. Deze site werkt met een mysql database waar veel SELECT's op gedaan worden. Wegschrijven zal veel minder vaak gebeuren. Daarnaast komen er misschien een paar andere sites op, maar die zijn grotendeels bijzaak. Maar ook deze pagina's gaan waarschijnlijk mysql gebruiken.
Dan wil je waarschijnlijk vrij veel RAM. Dat is irritant want de i815EB chipset ondersteunt maar 512MB, wat een beetje weinig is.
Ja betreft dat U2W SCSI is dat echt nodig ? Of ben je ook goed af met een ATA-133 RAID ?
Hmm, de seek/access times van een snelle SCSI (10K/15K) zijn veel lager dan je met IDE kunt halen, die zijn ook belangrijker in zo'n geval dan de transfer zelf.
U2W is trouwens bijna niet meer te krijgen, U160 is het nieuwe standaard.
Ik zou gaan kijken wat de eisen zijn mbt redundancy, oftewel gaat jouw bedrijf op z'n gat als de data verloren gaat

Zo ja moet je een RAID 1 of hoger toepassen, dat kan VEEL goedkoper met IDE dan SCSI (reken maar uit: ATA100/133 RAID kaartje met 2 grote schijven=rond de €250. SCSI RAID controller alleen kost meer dan dat)
Beter om geen intel te nemen ? wat is een Tualatin dan precies ? Ik heb daar nog nooit van gehoord maar het klinkt wel

Kwestie van smaak. AMD CPU's zijn tegenwoordig gewoon net zo betrouwbaar als Intel, kosten minder maar worden een stuk heter dan een P3-Tualatin (een P4 daarentegen is net zo heet). Ik zou eerst een goede mobo zoeken en daar de CPU type op aanpassen in dit geval.
Tualatin is de laatste variant P3- het is vrijwel identiek aan de Coppermine reeks (500MHz-1100MHz), maar op een kleinere die gebakken, wat hogere snelheden toestaat en de warmteproductie vermindert. Bovendien is er speciaal voor servers een 512KB cache versie, die wel een stuk duurder is. Tualatin CPUs heb je van 1000 tot 1400MHz, waarbij een 1400MHz in serveren een snellere P4 makkelijk voorbij kan streven.
Maar bedoel je dat je er net zo goed SDRAM in kan rammen, dat het weinig uitmaakt voor de snelheid. Klinkt best grappig.. ze doen altijd zo groots over DDR..
Tja, 'ze' zijn de marketingmensen en mijn meningen over hen spui ik vaak genoeg.
Punt is dat je ideaal gezien een geheugenbus wil hebben met dezelfde bandbreedte als de FSB. De P3 heeft een 133MHz 64b SDR bus, dus 1066MB/s. Een bredere geheugenbus dan dat (bijv. 1600MB/s van PC-800 RDRAM of 2100MB/s van PC-2100 DDR) is verspild, de CPU kan er toch geen gebruik van maken.
Daarentegen merk je het verschil wel bij een Athlon omdat die een bus van 133MHz 64b en DDR heeft, dus 2100MB/s. Alleen is het punt bij DDR (en de Quad-pumped bus van een P4) dat die getallen theoretisch maxima zijn. Maar die haal je
nooit omdat de command rate (hoe vaak een verzoek gestuurd kan worden) nog steeds maar met 133MHz gaat. Dat betekent dat zelfs bij de Athlon in zuiver synthetische benchmarks DDR niet meer dan 25% sneller is dan SDR en dat de totale systeemperformance er maar 5% op vooruit gaat.
Bij P4 zijn die getallen wat hoger omdat de afknijping bij SDR extreem is- de CPU heeft een FSB van 100x64bx4=3200MB/s, en SDR-SDRAM trekt maar 1066MB/s. Maar zelfs bij een P4 scheelt het hooguit 20%, zeker niet het dubbele.
Maar om ff terug on-topic te komen, als je een P3 neemt is SDR-SDRAM aan te raden, neem je een Athlon is DDR-SDRAM aan te raden en bij een P4 (wat ik niet aanraad ivm prijs/prestatie) DDR-SDRAM of RDRAM.
Ik zou voor de P3-1400/512KB een mobo op basis van de Via 694T chipset aanraden en voor een AthlonXP 2000+ (1666MHz) een mobo op basis van de Via KT333 of SiS 745 chipset aanraden.