sms tarieven, té hoog..(?)

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Na aanleiding van een stuk in de Computer Idee, maar ook omdat ik het zelf belachelijk vind, deze topic. Is het echt zo? Kunnen we er niet iets tegen doen? :?

Een citaat uit de Computer Idee nr. 13 van 7 juni:
"Navraag bij de diverse mobiele providers levert zeer terughoudende reacties op, die allemaal neerkomen op het feit dat deze informatie onder concurrentiegevoelige gegevens valt. En dus kan er niet worden uitgewijd over de totstandkoming van de kostprijs voor een sms'je.
Alleen Ben klapt uit de school; een medewerkster daar laat weten dat sms-tarieven niet op 'werkelijke' kosten zijn gebaseerd, maar op de prijzen van de concurrent. 'Marktconform pricing' heet dat volgens haar, en dat betekent dat de uiteindelijke prijs NIET is opgebouwd zoals bijvoorbeeld een pak waspoeder, waarbij het gaat om kostprijs van grondstoffen, arbeidstijd, winst enzovoorts. Daar draait het dus allemaal om! U betaalt per sms'je wellicht 99% pure winst voor de telecommaatschappij, de 'rest' zijn de 'echte' onkosten in de vorm van interconnectiekosten (het daadwerkelijke verzenden), netwerkkosten (onderhoud en afschrijving) en btw (ook Den Haag eet uiteraard mee). Omdat de providers zich verder in stilzwijgen hullen - ook Ben wilde de door haar medewerkster gedan uitspraak niet zwart op wit zetten - is ons 'onbestemde onderbuikgevoel' alleen maar toegenomen!"
Zou 't echt zo zijn!? Het is natuurlijk wel erg duur, en zeker als je 't vergelijkt met het nieuwe I-mode systeem. Dan betaal je ong. 1 eurocent per kilobyte. Met smsen zijn het soms twee woorden, dat zijn een paar bytes. Dat komt dus neer dat smsen (wat meestal rond de 25 eurocent per sms kost) meer dan 25 keer zo duur is! :+
Belachlijk, we worden gewoon belazerd! :(:( Of zit er iets anders achter?

(Computer Idee heeft een actie opgezet, zie ook: www.geocities.com/smstarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Hehe :)

Dit is eigenlijk (voor mij dan) al bekend sinds ze begonnen met sms. Dat is ook de reden waarom ik pratisch nooit een sms verstuur.

Maarjah al de "jongeren" trekken zig daar weinig van aan, dus zal de prijs ook niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:38
De meeste mobiele telecom bedrijven maken op het moment geen winst, ze moeten toch ergens het geld vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Op zondag 09 juni 2002 12:43 schreef Pc123 het volgende:
De meeste mobiele telecom bedrijven maken op het moment geen winst, ze moeten toch ergens het geld vandaan halen.
Maar dat ze ons zo uitbuiten op één onderdeel, is toch een schande pure oplichterij! En ze hebben wel winst gemaakt de afgelopen jaren, maar de sms-tarieven zijn niet lager geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tuurlijk is smsen veels te duur kijk gewoon eens naar een telfoongesprek wat kost dat per minuut. niet meer dan 50 eurocent. Daar heb je dan denk ik zo'n 32 kilobit/s verbinding mee met de andere kant. (weet niet of dit klopt heb voor het gemak ff de helft van isdn genomen.
Kortom je kan in een halve minuut telefoneren (wat evenveel kost) vele malen meer zeggen
p.s. lees jijd ecomputer idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is toch al eens een programma over geweest. Voor elke Tel. maatschapij zat er toen een vertegenwoordiger, en de conclusie was dat het vele malen goedkoper kon! (enkele centen per min dus, en natuurlijk hoeft die sms ook niet zo achterlijk duur te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen SMS kosten zijn (te) hoog.
Het hele mobiele bel gedoe is duur. En dan te bedenken dat mobiel bellen technisch gezien veel goedkoper is dan een vaste lijn verbinding.

Moet je eens kijken wat een koperen leiding naar je huis kost, alleen al aan onderhoud !
Straten worden ervoor open gelegd, etc etc.
En dan nog de vele patch kasten die glasvezel signaal opzetten in een "analoog" signaal zodat het aansluitbaar is op de koperen leiding.

Neej, dan is 1 enkele zendmast met een bereik van 2 a 3 kilometer incl. onderhoudskosten veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Op zondag 09 juni 2002 14:33 schreef Toverstaf het volgende:
Niet alleen SMS kosten zijn (te) hoog.
Het hele mobiele bel gedoe is duur. En dan te bedenken dat mobiel bellen technisch gezien veel goedkoper is dan een vaste lijn verbinding.

Moet je eens kijken wat een koperen leiding naar je huis kost, alleen al aan onderhoud !
Straten worden ervoor open gelegd, etc etc.
En dan nog de vele patch kasten die glasvezel signaal opzetten in een "analoog" signaal zodat het aansluitbaar is op de koperen leiding.

Neej, dan is 1 enkele zendmast met een bereik van 2 a 3 kilometer incl. onderhoudskosten veel goedkoper.
Inderdaad, maar om de bel kosten naar beneden te halen lukt denk ik niet..
ik hoop dat deze actie 'iets' voor elkaar krijgt! Als we met z'n allen massaal een mail sturen naar de verschillende bedrijven zal het denk ik in ieder geval bij één bedrijf lukken, en dat is genoeg. Andere bedrijven zullen dan ook omlaag moeten gaan met hun tarieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
Het aanleggen van een mobiel net is idd 5x goedkoper, maar het vaste net ligt er al heel lang, veel mobiele telecom bedrijven maken verlies dus daaruit blijkt dat het waarschijnlijk niet veel goedkoper kan (vergunningen zijn ook duur), in de toekomst waarschijnlijk wel. Met een vaste aansluiting kan je natuurlijk wel veel meer, bijvoorbeeld ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 15:12 schreef Pc123 het volgende:
Het aanleggen van een mobiel net is idd 5x goedkoper, maar het vaste net ligt er al heel lang, veel mobiele telecom bedrijven maken verlies dus daaruit blijkt dat het waarschijnlijk niet veel goedkoper kan (vergunningen zijn ook duur), in de toekomst waarschijnlijk wel. Met een vaste aansluiting kan je natuurlijk wel veel meer, bijvoorbeeld ADSL.
Fysiek kost het niks, het zijn idd de vergunningen (om bepaalde frequenties te gebruiken) én het geld dat het om antennes te mogen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 09 juni 2002 16:00 schreef svdmeer het volgende:

[..]

Fysiek kost het niks, het zijn idd de vergunningen (om bepaalde frequenties te gebruiken) én het geld dat het om antennes te mogen plaatsen.
is niet helemaal waar. Vanaf elke mast loopt een klasieke ISDN 30 heb ik wel eens gehoord en daar moet je echt gewoon voor betaln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
Die antenne's zelf zijn ook niet echt goedkoop, en vanaf de antenne is het vaste net weer nodig, al wordt er ook gebruik gemaakt van steunzenders geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 15:43

qless

...vraag maar...

Ik heb vorige jaar eens gemaild met de Opta.

Opta -> SMS tarieven vallen niet onder ons, bel de NMA
NMA -> SMS = mobiel = OPTA
enz...

NL - sms kost +/- 22 c
BE - sms kost +/- 11 c

aardig verschil toch?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ach ja, ik vind het wel logisch. Als het zo goed verkoopt, waarom dat met opzet je eigen winst naar beneden halen?

Zo'n SMS centrale kost iets van 100.000 piek, dit heb je er na een dag weer uit :) De winst is dus vrijwel 100%, even de verbindingskosten niet meegerekend, maar die zullen niet veel hoger dan 0,01 cent zijn

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Dit heet nu marktwerking. Misschien dat de OPTA er iets van kan zeggen?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n SMS centrale kost iets van 100.000 piek, dit heb je er na een dag weer uit :) De winst is dus vrijwel 100%, even de verbindingskosten niet meegerekend, maar die zullen niet veel hoger dan 0,01 cent zijn
In sommige landen kost een smsje 0,01 eurocent (Filippijnen bijvoorbeeld) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 15:17
Ik heb me weleens laten vertellen dat er landen zijn waar SMS verzenden helemaal niks kost.

Maar ja het kost inderdaad aardig wat centjes, daarom heb ik max. sms abo bij vodafone. 75 stuks per maand. Ook daar kom ik ver overheen maar het is in ieder geval voor de 75 1e smsjes die ik verstuur een iets aantrekkelijker bedrag.

ps. ik sms niet alleen veel ik bel ook veel, voordat mensen zeggen dat ik beter kan bellen. Op andere topics hier op got is wel te vinden welke andere specs, kwa abo ik heb. :)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguan
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

SMS'en was vroeger gratis, maar toen het uit de klauwen begon te lopen zijn ze er geld voor gaan vragen.

Ik vind het zelf erg duur voor dat wat je er voor terug krijgt.

Wel raar dat de Opta nog nooit wat erover gezegd heeft, meestal zijn die wel redelijk goed bezig namelijk.

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:30

ThaHandy

Discovery Channel

dr is ergens gezegt dat er makkelijk een duppie af kan.. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Laatst online: 20:44
Op maandag 10 juni 2002 09:57 schreef feeble het volgende:

[..]

In sommige landen kost een smsje 0,01 eurocent (Filippijnen bijvoorbeeld) >:)
Denk dat je NL moeilijk met de Filippijnen kunt vergelijken. Maar denk dat een vergelijking met andere EU landen beter is. Als het in Belgie inderdaad maar 50% van hier in NL kost, dan zijn de tarieven duidelijk te hoog! En moet de OPTA wakker worden.

Een vergelijk met imode is niet goed. Met GPRS betaal je inderdaad maar 1 cent. Ook bij Vodafone. Maar het GPRS netwerk is een compleet andere netwerk als het GSM netwerk.
GSM is gebaseert op spraak
GPRS op data.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prebeer gewoon uit wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
O2 is 11 cent, de rest 22 cent. maarja ik weet de dekking niet van O2.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 09:17
Op maandag 10 juni 2002 12:00 schreef Justice het volgende:
O2 is 11 cent, de rest 22 cent. maarja ik weet de dekking niet van O2.
??? Weet je dat wel zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Op maandag 10 juni 2002 12:04 schreef Jaded het volgende:

[..]

??? Weet je dat wel zeker ?
Ik betaal ook 11 cent bij O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Laatst online: 24-09 08:46

Masselink

Voor de dorst

Tarieven zijn te hoog...het is in veel gevallen goedkoper bellen dan SMS-en. Alleen dat start bedrag......

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Op maandag 10 juni 2002 12:11 schreef Masselink het volgende:
Tarieven zijn te hoog...het is in veel gevallen goedkoper bellen dan SMS-en. Alleen dat start bedrag......
Je kunt bellen natuurlijk niet vergelijken met SMSen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIAS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

maarwaarom zou je ook een sms versturen?
bellen is toch veel goedkoper, en het gata sneller want je hebt direkt antwoord,
maar het is inderdaad vel te duur, en dan heb je ook nog een beperkt aantal characters, en je betaald altijd even veel, slaat ook nergens op.

maar het is gewoon met z'n alle de prijd hoog houden.
waarschijnlijk gewoon een cartel,

jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je bij vodafone een sms voorraad koopt van 75 dan betaal je ook maar 0,11 Euro cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Libertel was het smsen vroeger gratis bij een libertel 150 abbo. Kan je zien hoeveel het ze kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2024

YKW

mobiliteit ten top

Tjsa, het kan goedkoper.
In Italie SMS-de ik ook voor 11 cent naar Nederland.
Met Roaming. Dus het lijkt dat het idd een stuk goedkoper kan dan de 17 ct die ik nu betaal IN nederland.

Automatiseren kan je leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij Vodafone iZi is sms'en gratis als je beltegoed 0,00 euro is. Het wordt namelijk pas later van je beltegoed afgehaald, en je kan gewoon sms'jes versturen als je beltegoed op is.

Word soms wel negatief als je *101# kiest, maar als je een dag ofzo wacht is het weer 0 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
Op maandag 10 juni 2002 22:49 schreef Z___Z het volgende:
Bij Vodafone iZi is sms'en gratis als je beltegoed 0,00 euro is. Het wordt namelijk pas later van je beltegoed afgehaald, en je kan gewoon sms'jes versturen als je beltegoed op is.

Word soms wel negatief als je *101# kiest, maar als je een dag ofzo wacht is het weer 0 :D
Wanneer je een saldo 2,50 of lager is kun je geen SMS meer sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit vind ik echt gewoon puur onzin hoe er hier word gereageerd.

De markt waar SMS zich op bevindt daar komt de prijs puur tot stand door de VRAAG&AANBOD functie.

En het wordt zeker niet door monopolisten aangeboden want ze hebben een homogeen-product maar de uitwijking is mogenlijk en er zijn meerdere onafhankelijke aanbieders.

En jullie (en ik) betalen er voor.

Je hoort ook niemand klagen over een patatje (die prijs gaat ook 20x over de kop) en kleding ect. zo werkt de economie nou eenmaal.

En wees eerlijk het is gewoon eerlijk geld verdienen een een goede marketing zit er achter het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
En al die Kickbackfees die providers willen verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Niet alleen SMS is duur, laatst nog een artikel over bellen in het buitenland gelezen. Die telecom providers voelen zich niet geroepen de prijzen te verlagen. De roaming partners vragen nu eenmaal hoge tarieven en die betalen we.

Een uitstekend voorbeeld is hierbij Vodafone, hebben in heel europa een netwerk. Zou je zeggen dat de kosten dan omlaag kunnen. Niets is minder waar, ze komen met 1 tarief voor europa E1,15 per minuut van buitenland naar NL. Dit betekend effectief dat bellen duurder wordt.

Aan de andere kant, ze moeten ergens het geld vandaan halen om hun schulden af te lossen. Maar ik vind dat het wel op een iets nettere manier zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Laatst online: 20:49
Op dinsdag 11 juni 2002 00:07 schreef crazy_gijs het volgende:
Dit vind ik echt gewoon puur onzin hoe er hier word gereageerd.

De markt waar SMS zich op bevindt daar komt de prijs puur tot stand door de VRAAG&AANBOD functie.

En het wordt zeker niet door monopolisten aangeboden want ze hebben een homogeen-product maar de uitwijking is mogenlijk en er zijn meerdere onafhankelijke aanbieders.

En jullie (en ik) betalen er voor.

Je hoort ook niemand klagen over een patatje (die prijs gaat ook 20x over de kop) en kleding ect. zo werkt de economie nou eenmaal.

En wees eerlijk het is gewoon eerlijk geld verdienen een een goede marketing zit er achter het product.
Het leuke is nu vaak dat je helemaal niet te maken heb met een vrije markt, maar met een oligopolie. Dit wil zeggen dat er een beperkt aantal spelers is (in dit geval 5) die reuze goed kunnen inschatten wat de gevolgen van hun handelen zal zijn. Bijvoorbeeld: Ben gaat sms voor 5ect aanbieden. Overige aanbieders blijven niet achter, het komt er dan weer op neer wie de best gevulde oorlogskas heeft. Een ander voorbeeld is het door mij al eerder genoemde roamen in het buitenland. Die prijzen dalen niet omdat alle aanbieders er baat bij hebben dat de prijzen hoog blijven, Niemand durft de eerste stap te zetten om de tarieven te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 08:41
<SMS> Vodafone introduceert SMS Happy Hours: buiten uw SMS voorraad SMS-en voor 11 eurocent per bericht in jini en julie op werkdagen van 16.00-19.00 uur! (in NL) </SMS>

HEt is nog niet veel, maar het is een begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 11:57 schreef Sahi_NL het volgende:
<SMS> Vodafone introduceert SMS Happy Hours: buiten uw SMS voorraad SMS-en voor 11 eurocent per bericht in jini en julie op werkdagen van 16.00-19.00 uur! (in NL) </SMS>

HEt is nog niet veel, maar het is een begin :)
Lol wil dat net posten, krijg 10 sec geleden die SMS :) weet alleen niet of t alleen voor abbo's is :)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
denk het wel, want 't gaat over sms tegoed.. dat heeft een pre-paid niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguan
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

Ik heb geen sms voorraad, maar wel een Vodafone abo (4 uur), krijg ik dan ook die 'korting' :?

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
Als je die sms krijgt wel... ik kreeg hem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met O2 kan je al SMS'en voor 0,11.
Dit tussen 0u en 16u op werkdagen.
Tussen 16u en 0u en in het weekend is het gwoon 0,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 30-09 19:01
Op dinsdag 11 juni 2002 12:53 schreef Blackwater het volgende:
Met O2 kan je al SMS'en voor 0,11.
Dit tussen 0u en 16u op werkdagen.
Tussen 16u en 0u en in het weekend is het gwoon 0,22
Dat is bij Q prepaid van Telfort/O2 alleen...
Bij andere prepaid niet. Verder bij abbo mogelijk bij een sms-bundel van 120 (€12), dan is het zelfs 0,10 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
Het zal altijd geldklopperij zijn en blijven :(, zie UPC, voert de prijzen alleen maar omhoog om van de schulden af te komen :(.
Pagina: 1