Toon posts:

User details Mandrake 8.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik weet niet wat ik precies gedaan heb maar sinds een paar dagen meldt mijn server me dat ik geen naam heb als ik inlog. Hij zegt dan :
login as: ramonnekke
Sent username "ramonnekke"
ramonnekke@xx.xxx.xxx.xxx's password:
Last login: Sat Jun 8 11:48:48 2002 from somewhere.com
id: cannot find name for user ID 506
id: cannot find name for user ID 506
[I have no name!@aptiva ramonnekke]$
Als ik met een root inlog werkt het wel dan zegt ie ook mooi wie het is.
[root@aptiva root]$
Iemand een idee ik kan het niet vinden met de search helaas :?

Verwijderd

Een paardemiddel wellicht maar met het onderstaande moet je het kunnen "repareren"

userdel -r rammonneke

useradd rammonneke
passwd rammonneke

Let wel op dat de eerste opdracht de gehele home-directory van "Rammonneke" verwijdert dus ook alle bestanden daarin.

Verwijderd

Topicstarter
het verwijderen van de user is geen optie, de rechten zijn allemaal goed ingesteld en als ik deze verwijder kan ik niet meer inloggen op mijn MySQL server (remote dan).

Liever een iets andere oplossing (als het mogelijk is).

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Op zondag 09 juni 2002 12:16 schreef Ramonnekke het volgende:
het verwijderen van de user is geen optie, de rechten zijn allemaal goed ingesteld en als ik deze verwijder kan ik niet meer inloggen op mijn MySQL server (remote dan).

Liever een iets andere oplossing (als het mogelijk is).
Het ligt waarschijnlijk aan de toegangsrechten van je passwd file, deze moeten als volgt staan:

raekwon:/etc# ls -la passwd
-rw-r--r-- 1 root root 1137 May 9 20:57 passwd
raekwon:/etc#

als ze niet zo staan doe je cd /etc
chmod 644 passwd

Succes

Verwijderd

Ehmm, weten doe ik het niet, maar je uid kan je zien in linuxconf (via start->config->other->linuxconf), daar kan je ook een hoop dingen instellen.

Je users beginnen met 500 of 501 (?), misschien dat daar het eea misgaat, je hebt blijkbaar 506 als uid..?
En als je een nieuwe user aanmaakt?

Kijk ook met "ll" wat de uid's en gid's zijn in je home dir etcetc. Probeer verder met 'man' wat meer info te vinden (over bv.: setuid, setgid), en de search hier natuurlijk.

Oh en laat het ff weten als het gelukt is en hoe, voor anderen die hetzelfde probleem hebben en de search hier gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 12:24 schreef ErwinvA het volgende:

[..]

Het ligt waarschijnlijk aan de toegangsrechten van je passwd file, deze moeten als volgt staan:

raekwon:/etc# ls -la passwd
-rw-r--r-- 1 root root 1137 May 9 20:57 passwd
raekwon:/etc#

als ze niet zo staan doe je cd /etc
chmod 644 passwd

Succes
thx, dit was hem :) kan nu weer inloggen en dan weet ie ook weer wie ik ben, volgens mij heb ik eens lopen klooien met die files (samba rechten veranderen) en vergeten de chmod uit te voeren, thx :)

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

dat zou kunnen ja.. over het algemeen doe je nie zoveel met de rechten van je passwd file :)

Verwijderd

Topicstarter
ja heb hem geedit via webmin ?? en daarna werkte het niet meer, dus zal waarschijnlijk wel daaraan gelegen hebben. Maar goed nu werkt het weer perfect, en achteraf bleek het ook niet nodig te zijn om mijn passwd file aan te passen voor samba. Heb het op een andere manier gedaan werkte veel beter :)
Pagina: 1