Internet voor een 2000 Domein

Pagina: 1
Acties:

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
Ik ben een netwerk aan het aanleggen met 1 Windows 2000 Server en 5 clients. Er is daar een kabel internet verbinding. Hoe kan ik bij de clients het beste een internet verbinding krijgen.
Ik weet dat dit via een router kan maar hoe moet ik de clients dan configureren?
Het liefste heb ik dat het al volgend gaat
-----------------
kabelmodem
+
Router
+
Firewall
+
Windows 2000 Server
+
Client

Welke router heb ik hiervoor nodig?
De firewall moet een hardware firewall zijn bv Symantec dus geen software.
En welke software of wat moet ik configureren op mijn Windows 2000 Server.

Het moet wel goede apparaten zijn want ze moeten 24 per dag draaien zonder storing.

Iemand een idee.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
zelf doe ik altijd het volgende:

-Draytek router (met firewall aan boord) geconfigureerd als default gateway (192.168.0.1)
-Windows 2000 Server DNS server geconfigureerd als 'forwarder' (caching dus)

op de clients als DNS de windows 2000 server instellen (of middels DHCP al naar gelang de situatie) en als gateway dus de draytek.

-eventueel zou je (als je bv smallbusiness server van MS gebruikt) er nog een ISA server op kunnen zetten, deze kan dan als proxy dienen (niet als firewall!), aangezien je toch een licentie voor die software hebt en het wel lekker werkt (site's dichtzetten voor bepaalde gebruikers enzo)

A wise man's life is based around fuck you

• Movinghead
Dat is wel een idee
Maar moet ik aan internet explorer nog iets configureren dat hij automatisch naar de gateway gaat. En wat moet er nog in de DNS van Windows 2000 Server geconfiguurd worden.

Zijn er nog betere routers verkrijgbaar. En wat kosten die.

En de firewall moet een aparte kast zijn die volledige managebaar is. En wat kosten die

• Zwelgje
Op zondag 09 juni 2002 14:22 schreef Movinghead het volgende:
Dat is wel een idee
Maar moet ik aan internet explorer nog iets configureren dat hij automatisch naar de gateway gaat. En wat moet er nog in de DNS van Windows 2000 Server geconfiguurd worden.

Zijn er nog betere routers verkrijgbaar. En wat kosten die.

En de firewall moet een aparte kast zijn die volledige managebaar is. En wat kosten die
1)nee in internet explorer hoef je niks meer te configureren, die kan standaard blijven

2) betere routers? ja hoor, neem je toch lekker cisco (800 series) is niet beheersbaar via een webbrowser, die moet je met het 'handje' configgen (wil je dat?) overigens maken ze kwa functionaliteit niks uit (tenzij je geld over hebt..)

3) DNS moet als forwarder, gewoon ff forward ip van je internet provider invullen.

4) router moet manageble zijn? dat zijn ze allemaal wel :), zie ook antwoord vraag 3

• Movinghead
kan ik een Symantec Firewall VPN 100 gebruiken voor firewall in mijn domein ik zie dat deze wel een 4 poorts switch in zich heeft. Maar ik kan daar toch gewoon 1 poort voor pakken en dan in mijn 3com superstack 3300 switch doen.

En welke router moet ik dan gebruiken +- 500 euro?
En gaat dan eerst de router naar de firewall en van firewall naar de switch en dan naar het domein?

• Zwelgje
Op zondag 09 juni 2002 16:33 schreef Movinghead het volgende:
kan ik een Symantec Firewall VPN 100 gebruiken voor firewall in mijn domein ik zie dat deze wel een 4 poorts switch in zich heeft. Maar ik kan daar toch gewoon 1 poort voor pakken en dan in mijn 3com superstack 3300 switch doen.

En welke router moet ik dan gebruiken +- 500 euro?
En gaat dan eerst de router naar de firewall en van firewall naar de switch en dan naar het domein?
leuk ding die symantec, daar kun je ook mee VPN'en (daar is ie overigens voor gemaakt), je kan deze gewoon aansluiten op de uplink poort van je 3com switch, no probs!

internet--->>firewall(symantec)--->>router(symantec)--->>3com-switch3300-->>rest van het netwerk

Pagina: 1