Vraagjes over baybus schema (is schema aanwezig..)

Pagina: 1
Acties:

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 10:27

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Topicstarter
Ik heb op shrimpwars.be het volgende schame gevonden:

http://shrimpwars.be/image.php?file=hardware/casetuning/guides/dualvoltage_baybus/schema.jpg

Nu lees ik dat er weerstanden tussen moeten etc etc... ik ben geen electrowizzkid... ben wel handig met me handen.

Kan dit schema en welke weerstanden kan ik dan beste over de LED's zetten?

Oh voor het geval er weer de newbie replies komen:

Yes i am a newbie.... but i am proud of it! *D

*empty*

Verwijderd

Allereerst: Ik zou ze niet OVER de LED's zetten, maar in serie (achter elkaar)

Ik heb voor mijn fanmod (zie foto) een weerstand gebruikt van 820ohm/0,25w.
Dit is een goed berekende waarde (de weerstand mag nog wel IETS lager liggen)
Oh ja, deze weerstand is nodig bij 12V !!! :7

Verwijderd

ik zou iets van een 5-600 nemen

want ze moeten nog altijd branden op als ze op 5 volt staan he

Verwijderd

Als je het mooi wilt doen zodat de LED bij 5V en 12V even helder oplicht kun je een stroombron gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/stroombron.jpg

Het gaat om het rode LEDje, de LED aan de basis van de tor dient enkel voor een constante spanning, in plaats daarvan kun je ook 3 dioden in serie gebruiken.

• MR_VIPER

MR_VIPER

Topicstarter
Ik wil ook dat de LEDjes minder fel branden op 5v. Je kunt het met dubbel led doen maar dat vind ik niet zo mooi. Vind het wel makkelijk om toch te zien dat fans op 5v gaan draaien dus daarom vond ik een ietwat gedimd LEDje wel mooi.

Beste oplossing is dan om gewoon een 600ohm weerstand in serie met de LED te zetten? Als ik dus wil dat LED gedimd wordt op 5v en vol brand op 12v en verder dus gewoon de dualvoltage wil houden.

*empty*

• MR_VIPER

MR_VIPER

Topicstarter
Ik ben wat verder aan het lezen gegaan en zak regelmatig voorbijkomen dat je op 5v problemen krijgt met aanslaan van fan's. Hoe zou ik dit schema makkelijk kunnen aanpassen (dus zonder veel moeite) om de fan's op 7v te laten draaien. Iemand ideeën? Ik ben echt totaal slecht in natuurkunde en elektrotechniek. Gelukkig dat me handjes het wel kunnen maken :)

*empty*

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 08:29
5V geeft geen problemen hoor. Ik heb bij mijn baybus gewoon 5V/12V/uit gedaan, want ik had niet zo'n zin om moeilijk te gaan doen om die 7V te krijgen. Nooit problemen gehad met koelers die niet willen aanslaan...

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:06

Eraser127

Nijkerk

Op dinsdag 11 juni 2002 18:22 schreef DocB het volgende:
5V geeft geen problemen hoor. Ik heb bij mijn baybus gewoon 5V/12V/uit gedaan, want ik had niet zo'n zin om moeilijk te gaan doen om die 7V te krijgen. Nooit problemen gehad met koelers die niet willen aanslaan...
bij mij gaf 5V wel problemen, maar 7V is heel makkelijk; gewoon + maak je +12V - maak je -5V en hij gebruikt het verschil, dus 7V :)

My Discogs

• MR_VIPER

MR_VIPER

Topicstarter
bij mij gaf 5V wel problemen, maar 7V is heel makkelijk; gewoon + maak je +12V - maak je -5V en hij gebruikt het verschil, dus 7V
Ik ben dus a-elektrotechniek. Dus als het kan ff verduidelijken. En als enigzins kan zo simpel mogelijk houden. Zoals je ziet met eerste post heb ik ook een mega simpel schema. (Uhh hoe zou dat komen.... antwoord: Ik ben simpel en lui aangelegd :o ) Misschien kun je aan de hand van dat schema e/a aanpassen dat het voor mij duidelijker word. Vond de schema's op fanbus.com ook niet echt makkelijk te lezen :)

*empty*

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 08:29
oke, ik ben ook nog redelijk noob, maar deze ga ik proberen te beantwoorden ;)

In het schema zie je een keer 5V staan en een keer 12V voor de spanningsbronnen. dat bij 5V dus zeggen dat het ene draadje rood is (5V), en het andere zwart (0V). De 5V krijg je dan door het verschil tussen de twee. Bij de 12V hetzelfde verhaal.

Nou, als je bij die twee draadjes ipv 5 en 0, nou eens 12V en 5V neemt, is het verschil (jawel) 7V. Dus je neemt daar de rooie en de gele om aan te sluiten.

Khoop dat het hiermee wat duidelijker is, en anders mag iemand anders het proberen :)

• MR_VIPER

MR_VIPER

Topicstarter
Dan gooit dat in 1 klap me hele schema door de war... Aangezien die uitgaat van een 0v ground achter elke fan en led en niet van een 5v. Of zit ik nu heel mis te denken? Weet iemand anders misschien goede 80x80 fans die makkelijk aanslaan op 5v en dan ook stilletjes zijn. Is misschien makkelijkere oplossing *D

Waar een beetje denken al niet goed voor is... Ik zou het niet weten...

edit:

Ik heb inmiddels een ander simpel schema gevonden met de 7v/off/12v erin. Dit schema is heel duidelijk. Yes ken me baybus nu gaan maken :9 . Ik gebruik nu het volgende schema (thnx to bit-tech) Afbeeldingslocatie: http://orblivion.com/~bit/images/article/52/fanbus_7_12V_small.jpg

*empty*

Pagina: 1