Windows XP Prof. verwijderen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-07 00:27

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Hoe verwijder ik Win XP van m'n PC. Of hoe kan ik m'n systeem met XP formateren? Het gaat om Windows XP professional.
Misschien nog wat PC freaks hier die dit weten?
Ik krijg m'n C schijf niet geformatteerd. Heb ook geprobeerd om met een win98 cd op te starten en dan te formateren, dit lukte en de schijf was geformateerd. Totdat ik opnieuw opstartte; windows XP werd gewoon weer opgestart??!?!

Windows XP (professional) lijkt wel een virus, ik krijg het niet van m'n HD af. :?

Iemand een idee?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Je hebt XP waarschijnlijk onder NTFS geinstalleerd. DOS kan dit niet lezen, dus ook niet formatteren.
Wat je kan doen is met de XP cd-rom de pc opstarten en doorgaan tot het installatie gedeelte. Daar moet je dan kiezen op welke partitie hij moet komen. Daar kies je ervoor om de partitie te verwijderen. Dan stop je de setup en maakt met FDisk onder DOS (opstarten met DOS-flop) een nieuwe FAT32 partitie aan en formateerd deze.

Je kan ook gewoon met FDisk de NTFS partitie verwijderen. Deze partitie staat bij optie 3 (partitie verwijderen) en dan bij Niet-DOS partitie verwijderen.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Laatst online: 25-07 00:27

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Bedankt voor de reactie! Ik zal het eens proberen.
Ik kan dus beter XP onder fat32 installeren?
Ik heb op het moment 2 partitie's (c en d) als ik dus de c partitie verwijder en deze overzet op FAT32 behoud ik dan alle gegevens op de D schijf? Want deze wil ik graag behouden en als backup gebruiken.

Bvd!
Ruud

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

start de computer op met behulp van je windows xp cd.
die begint automatisch de setup.
eenmaal bij het formatteren aangekomen, kies je voor de optie FAT32 formatteren.
eenmaal geformatteerd stop dan de installatie van xp.
en nu kan je windows 98 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:41
Is het ook mogelijke om XP te removen zonder te formateren? Ik heb al bij SOFTWARE gekeken, maar backupbestanden zijn niet meer OK en Win 98 SE werkt niet met NTFS

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeni schreef op 21 maart 2003 @ 15:14:
Is het ook mogelijke om XP te removen zonder te formateren? Ik heb al bij SOFTWARE gekeken, maar backupbestanden zijn niet meer OK en Win 98 SE werkt niet met NTFS
Wat dacht je van de Program Files en Windows map te deleten? Dan heb je XP ook weg :)

Maar dit is toch wel een erge ouwe koe hoor :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-07 19:51
Als je XP wilt verwijderen zul je eerst win2k(als je ntsf hebt) of een ander OS op een andere partitie moeten installeren, omdat je anders je pc niet meer kan starten nadat je de winhoos map weggooit :P

toch aan te raden de partitie te verwijderen waar je OS op staat, voorkomt veel problemen. Waarom denk je dat de meeste tweakers hun OS op een aparte schijf/partitie hebben staan? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

ga naar dos, typ:
C:\
[enter]
del *.*
Duurt ff, maar dan heb je niet geformateerd :)

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee hoor *.* gooit alleen de bestanden in je root weg.
Zeker kun je XP weghalen zonder de boel te formatten, maar je moet jezelf ff afvragen of er geen snellere en makkelijkere manier is.
Die is er wel: alle bestande/mappen die je wilt bewaren backuppen en gewoon partitie c: wegpleuren.

[ Voor 69% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-03-2003 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

ik bedoel natuurlijk deltree *.*
sorry vergissing :)

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c:\ is waarschijnlijk de backupschijf die onder windows xp d:\ was (omdat dos/windows98 geen ntfs herkennen).............. dus haal je je backup weg. Lijkt me niet handig !

Je kunt altijd een redhat (of andere distro) installatie starten of een partition magic bootdisk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 11:28
heeft niemand hier ooit van convert gehoord?

daarmee kun je een NTFS partitie omzetten naar fat32 of omgekeerd....
staat gewoon op je hd

en daarna kun booten met bv je win98 cd en de mappen winnt en program files wissen

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sjakskus schreef op 21 maart 2003 @ 15:48:
heeft niemand hier ooit van convert gehoord?
Ja, ikke!
daarmee kun je een NTFS partitie omzetten naar fat32 of omgekeerd....
staat gewoon op je hd
*buzz* wrong. Alleen van FAT32 naar NTFS, niet andersom.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:50
blackd schreef op 21 March 2003 @ 15:50:
*buzz* wrong. Alleen van FAT32 naar NTFS, niet andersom.
Kan eventueel wel met Partition Magic, 'k weet niet of de evaluatieversie dit ook kan...

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

Leuk, goed dat ik refreshte want die "coolguy" was me weer voor.. :P

Je kan btw wel terug van NTFS naar FAT32 met Partition Magic.

Dus:

Win2K/XP convert tool FAT32 naar NTFS --> KAN
Win2K/XP convert tool NTFS naar FAT32 --> KAN NIET.

One way trip dus.

PM kan dit imho wel. Vanaf versie 7.

edit:
DAMN! ben ik nog te laat!!! :P .. MAAR, ik kan wel ff toevoegen dat je met PM evalution version helemaal niks kan... je moet de hele versie hebben anders gaat ie zeuren zodra je op de "Apply Changes" knop drukt. Maar de meeste mensen weten hier wel een "minder legale" oplossing voor. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door DeMoN op 21-03-2003 15:58 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
deltree *.* gaat uren duren (beetje overdreven). Hij gaat dan nl. alle individuele bestanden langs om een soort flag aan te zetten die aangeeft dat de ruimte overschreven mag worden ('t wordt gemarkeerd als lege ruimte, maar het bestand staat er nog (daarom werken undelete programma's)). Niet doen dus. Gewoon een partitioneringsprogramma gebruiken en de partitie wissen/formatteren/verwijderen. Als je 'm verwijdert, gewoon een nieuwe FAT32 partitie aanmaken.

Ja, PM rulez. ;) Het is een perfect programma hiervoor. Je hebt er ook een DOS versie van, wat superhandig is als je Windows eraf hebt gegooid en je wil je partities nog veranderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-03-2003 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beste optie is om naar DOS te gaan met een Windows 98 of Me opstartschijfje en daar typ je fdisk en dan gewoon de partities weghalen. Als hij vraagt om ondersteuning voor grote schijven in e schakelen zeg je Ja En om alle NTFS partities als even groot te beschouwen zeg je Nee Daarna ff fdisk /mbr typen gewoon voor de zekerheid. Als je nu je pc opnieuw opstart is alles leeg :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 22 maart 2003 @ 10:51:
De beste optie is om naar DOS te gaan met een Windows 98 of Me opstartschijfje en daar typ je fdisk en dan gewoon de partities weghalen. Als hij vraagt om ondersteuning voor grote schijven in e schakelen zeg je Ja En om alle NTFS partities als even groot te beschouwen zeg je Nee Daarna ff fdisk /mbr typen gewoon voor de zekerheid. Als je nu je pc opnieuw opstart is alles leeg :)
Idd. Zo zou ik het ook doen :) DOS ziet een NTFS als een non DOS partitie, en kan hem dus wel wissen :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

zorg wel dat je de meest recente fdisk hebt die ook >80G schijven doet (is ergens @ MS te downloaden bij win98 downloads, even zoeken bij de knowledgebase op Fdisk )

Anders heb je mogelijk nog een probleem dat een extended partitie met daarin een logisch NTFS station niet herkend wordt.
Dan kun je nog niks dellen :/

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1