Toon posts:

Voorbereiding cluster - IP Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om thuis een cluster op te zetten, en ik zit nu in de plan fase.

Omschrijving:

2 Proliant-servers
Windows 2000 datacenter
Shared disk via Fibre-channel ( Per server een Fibre kaart , naar een hub , naar een RA4000 fibre raidcontroller en 12 disken )

Het probleem is, het zijn nu 2 losse systemen. Ik wil een cluster bouwen om het eerste system te kunnen down brengen zonder gevolgen.Het tweede systeem moet dus alles kunnen overnemen. Op de eerste server draait onder andere Webserver , mailserver en forum. Dit onder mijn internet account ip adres ( static ).Je voelt het al aankomen. Het tweede systeem kan dus niet dat ip hebben denk ik , en ik heb geen tweede ip van mijn provider.Mijn dns + mx record staan onder het eerste ip.

De vraag is, hoe kan ik het ip van de tweede server gelijktrekken met die van het eerste,iets met virtual ips ofzo ? Kan het achter een router ? Want ik heb dus maar 1 aansluiting vanuit mijn provider . Wil ik twee servers op die 1e lijn hebben zal er iets tussen moeten ... toch ?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 22:14
Loadbalancer: http://www.tweakers.net/reviews/301/ Betekend overigens wel dat de servers vrijwel identieke services moeten aan bieden.

Verwijderd

Topicstarter
hardware matig wordt dus duur :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zondag 09 juni 2002 10:36 schreef scsi-freak het volgende:

2 Proliant-servers
Windows 2000 datacenter

Mijn dns + mx record staan onder het eerste ip.
Vertel nog iets meer over je configuratie. Je geeft aan een vast IP address te hebben, maar zit daar nog een router voor?

Even beknopt wat je moet doen voor een cluster (op W2K AS):
(wat ik me kan herinneren)

1). In elke cluster node komen 2 NIC's. Deze krijgen addressen in 2 verschillende subnets, 1tje wordt gebruikt voor interne cluster communicatie, en 1tje wordt gebruikt voor externe communicatie. Dit is niet perse nodig (Cluster en niet-cluster communicatie kunnen over 1 nic).
2). Je bereidt je disken helemaal voor qua formattering (alleen NTFS is mogelijk). Drive letters toekennen en eventueel labelen zal nodig zijn op beide nodes. Beide nodges mogen niet allebei geboot zijn, als er disk i/o op voorkomt (sharednothing cluster - zolang cluster service niet draait zijn de disken niet protected) zal het fs corrupt (kunnen) gaan.
3). Je installeert cluster service op beide nodes (1st installeer je node1 met node2 down. na het installeren van node1 en rebooten e.d. breng je node2 op, join cluster, en je hebt een cluster). Cluster wizardje draaien stelt bijzonder weinig voor.
4). Je cluster setup heeft nu al om een virtual ip gevraagd voor je cluster naam (virtueel ip address/virtuele nb naam).
5). Vervolgens installeer je al je services volledig cluster ready. Dit doe je dmv cluadmin.exe en het goed opzetten van de dependencies. Om te testen kan je natuurlijk (de bekende demo) clock.exe als resource draaien.

Ff voorbeeldje met IP addressen:

node1: LAN: 10.0.0.200
CLU: 172.16.254.1
node2: LAN: 10.0.0.201
CLU: 172.16.254.1
node: LAN: 10.0.0.210
myvirtualserver01: LAN: 10.0.0.211
myvirtualserver02: LAN: 10.0.0.212
(etc, etc)

(Node1-CLU <-> Node2-CLU zijn gekoppeld met crosslinkje)

Je kan nu zelf nieuwe virtuele IP addressen bijmaken, in jouw situatie zou ik er een router voor je cluster zetten, die port forwarding doet voor jouw services naar een zelf gemaakt virtueel address (ik gebruik zelf het management address niet, omdat je anders daar teveel resources aan toe moet voegen). Zorg wel dat je dependencies goed staan, maar ik dacht dat W2K daar een wizardje voor heeft.

(IP address maak je dependent on een disk, netbios/server name aan je ip address, je IIS instance aan een server name en msdtc object oid.)

[edit: heb leren tellen]

Verwijderd

Ja, of met de cluster service van Microsoft. Hiermee maak je een eigen, derde ip-adres aan (intern), waarop je je geclusterde services configureerd. Ik denk dat het mogelijk is om ook je externe ip-adres aan dat derde ip-adres te koppelen.
Dan heb je dus email, dns, etc.. gedeeld op het derde ip-adres. De twee servers moeten wel elkaar ook kunnen zien via een eigen, intern cluster netwerk, bij voorkeur aparte netwerkkaart en apart vlan/switch. Hiermee kunnen ze elkaar zien. Gaat de een plat (de master), dan zal de slave het ip-adres en de shares en alles overnemen.

Maar even een vraag over security? Het externe ip-adres van je ISP, is dat een dialup of hang je "direct" aan het net. Is dan een firewall niet ook een mogelijkheid. Daar configureer je op, dat email, dns, http (en evt https) verkeer doorgelust moet worden van het externe ip-adres naar elk willekeurig intern adres. Als je daar dan het interne cluster-adres voor gebruikt, weet je zeker dat het goed gaat.
't is maar een idee...
Op zondag 09 juni 2002 10:36 schreef scsi-freak het volgende:

Omschrijving:

2 Proliant-servers
Windows 2000 datacenter
Shared disk via Fibre-channel ( Per server een Fibre kaart , naar een hub , naar een RA4000 fibre raidcontroller en 12 disken )

Het probleem is, het zijn nu 2 losse systemen. Ik wil een cluster bouwen om het eerste system te kunnen down brengen zonder gevolgen.Het tweede systeem moet dus alles kunnen overnemen. Op de eerste server draait onder andere Webserver , mailserver en forum. Dit onder mijn internet account ip adres ( static ).Je voelt het al aankomen. Het tweede systeem kan dus niet dat ip hebben denk ik , en ik heb geen tweede ip van mijn provider.Mijn dns + mx record staan onder het eerste ip.

De vraag is, hoe kan ik het ip van de tweede server gelijktrekken met die van het eerste,iets met virtual ips ofzo ? Kan het achter een router ? Want ik heb dus maar 1 aansluiting vanuit mijn provider . Wil ik twee servers op die 1e lijn hebben zal er iets tussen moeten ... toch ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vaste kabel verbinding . Er moet inderdaad een router of loadbalancer voor.

maar stel dat mijn vaste ip waaraan alles gekoppelt is 10.10.10.1 is, dan zet ik die in de router, en die forward naar clusternode1 en 2 . is ie zo slim om te zien dat een node down is, of maakt dat niet uit ?

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zondag 09 juni 2002 12:46 schreef scsi-freak het volgende:
ik heb een vaste kabel verbinding . Er moet inderdaad een router of loadbalancer voor.

maar stel dat mijn vaste ip waaraan alles gekoppelt is 10.10.10.1 is, dan zet ik die in de router, en die forward naar clusternode1 en 2 . is ie zo slim om te zien dat een node down is, of maakt dat niet uit ?
nee. Je creert een nieuw IP address waar aan de services (http, e.d.) gaan hangen. Dit IP address koppel je aan een resource (zeg maar een disk ofzo).

Als er nou iets gebeurt waardoor de node die het virtuele ip address heeft niet meer kan opereren (hij 'failed' door dat je hem bijvoorbeeld uitzet of de server hangt), dan pakt de andere node deze resource automatisch over (tenzij je de andere node niet als owner hebt gezet).

Je moet het dus eigenlijk zo zien dat een IP address altijd bestaat, en vast hangt aan een disk. Die disk zweeft tussen de verschillende servers in naar gelang welke node's actief en bereikbaar zijn.

Je gaat in je router dus ook doormappen naar dat virtuele address.

Misschien gewoon eens configureren - het is heel simpel eigenlijk om een beginnetje werkend te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het gaan doen , wacht nog even op wat disken erbij , en een hba, dan kan ik mijn fileserver er ook bij hangen ( non clustered )

is dit een goede oplossing ?

Vigor V2200E Cable/DSL ook Mxstream + 4port switch

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zondag 09 juni 2002 13:01 schreef scsi-freak het volgende:
Ik zal het gaan doen , wacht nog even op wat disken erbij , en een hba, dan kan ik mijn fileserver er ook bij hangen ( non clustered )
zou zelf ook de fileserver in je cluster onderbrengen (tenzij er reden is dat absoluut niet te doen, natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, te weinig ruimte ... maar 4x9.1gb van de fibrearray. de rest op de fileserver zit intern op een raidcontroller (4x18.2 + 2x 9.1 )

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 13:01 schreef scsi-freak het volgende:
Vigor V2200E Cable/DSL ook Mxstream + 4port switch
Je hebt twee Proliant servers, met Win2k datacenter, een fibre diskarray, en komt met goedkoop spul ala Vigor aan?

What's wrong with this picture?

Verwijderd

Topicstarter
ehm .. het is voor thuis ? ..

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

Datacenter Cluster server met fibrearray raidcontroller voor thuis... LoL!!
Mijnheer gaat een server neerzetten voor 100.000 man...
over een chello verbinding...
erg gaaf experiment... gewoon om te kijken of je het kan

Maar goed, een cluster server moet zelf kunnen herkennen dat er een ander domain server in de lucht is en dan die instellingen transparant overnemen...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Pagina: 1