k dan. moet fdisk gebruiken, help plz?

Pagina: 1
Acties:

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik moet dus waarschijnlijk fdsk gebruiken om een partitie aan te maken, want hij ziet mijn hdd nog steeds niet

HOe doe ik dat? iemand link met handleding, of kan iemand hier ff instructies geven?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

zorg voor een bootfloppie (format a:/s) (desnoods op andere machine maken) en zet hierop:

fdisk.*
format.*
edit.*
qbasic.* (is dit nog nodig?)
en als het effe kan de drivers van je CD speler, zodat die start. Laatste is niet direct noodzakelijk.

Start van de floppie (in de bios wel boot-sequence op A,C zetten, in ieder geval A eerst)

tik nu fdisk
Meestal krijg je nu de vraag of je grote schijven ondersteuning wilt. Als je windows 98 of ME gaat installeren, tik ja. Anders voor nee kiezen. (windows 2000, NT, linux etc)

je komt nu in een menuutje.
met 5. kan je een harddisk kiezen. Als je slim bent heb je je harddisk met je belangrijke data (afstudeerscripties etc) nu nog niet in je computer zitten, daar krijg je anders verschrikkelijke spijt van.....)
Kies de goede harddisk (meestal uitelkaar te houden vanwege de grootte / indeling). Alsje maar 1 harddiskhebt, kan je deze stap overslaan, ik geloof zelfs dat deze optie dan niet gegeven wordt.

Kies nu voor 1. Maken van nieuwe primaire partitie.
Je wordt nu gevraagd of deze de hele schijf moet vullen. Bij een grote schijf niet doen. Maak liever 4 of 5 partities, met verschillende doelen, bijv. C voor windows (3 gig) D voor programma's E voor data (is makkelijk backuppen) en F voor downloadsels en cdr buffer oid. Zo heb ik het althans.

Dan geef je het aantal MB op, bijv 3000 en dan wordt de eerste partitie gemaakt.

Optie twee maakt een secundaire partitie. Deze wordt de rest van de schijf. Dit werkt net zo als de eerste. In deze partitie kan ja dan volumes maken, welke zich ook weer als schijfletters laten zien. Dit wil fdisk direct na het maken van de partitie doen, dus doe dat ook maar.

Dan keer je weer terug in het hoofdmenu. (ik geloof automatisch) en kies je voor optie 3. Het actief zetten van de eerste partitie. (anders start het ding soms niet op.)

Met optie 4 kan je weer het zooitje verwijderen, doe dat dus maar niet... Is wel effectief als je al je data wilt weggooien.

De reden dat ik mijn data op een aparte partitie wil hebben is de volgende:
Je kan makkelijk deze schijfletter backuppen.
Als je met Fdisk bezig bent, zie je altijd de volumenaam van de partitie, en als je een partitie verwijdert, dan meot je die volumenaam ook intikken. Als je nu je datapartitie wist, dan moet je minimaal "DATA" intikken. Wil je je datapartitie niet kwijt, dan ben je dus dom bezig als je dit op deze manier wel doet. Soort veiligheidje dus.....

Na het partitioneren kan je terugkeren in dos en rebooten. Daarna kan je met format c:/u/s je c: partitie formatteren, en met format d:/u en format e:/u de rest.
Nadat de partities geformatteerd zijn kan je de schijven ook een naam geven, bijv system, data of whatever.

Hierna kan je je CD-rom aan de praat zien te krijgen, wellicht zijn die dingen origineel auto-startable, helemaal makkelijk, gewoon even de boot-sequence op cdrom,c,a zetten.

Anders:
C:\>X: enter (X=cdrom)
X:\>setup (oid)

Succes ermee, ik ga naar huis.

Groeten,

Herman
www.waterkoeling.nl

• RealCato
vanaf format weet ik het wel, en ik heb win98 opstartdisk gebruikt om te booten, daar staan al die files die jij noemde d'r wel op

alleen je zegt "ff paar secundaire volumes aanmaken", ik wil eigenlijk gewoon 2 partities, 1 met windoos en mijn programma's en 1 voor de rest, is dat slim? en zo ja, kan ik dan gewoon 1 primaire partitie van - zeg - 5 gig maken en 1 van 25 gig

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• RealCato
ik heb het net op mirc aan me clanmaatjse gevraagd, die hebben me ook wat geholpen. ik ga gewoon voor 3 partities van 10gig, kan ik nog beetje fatsoenlijk defraggen

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
tuurlijk kan dat

primary partitie van 5 gig
dan een uitgebreide part maken van de rest
en in die uitgebreide part een logisch station maken. eitje

• RealCato
k thx. ik bedenk me nog ff wat ik doe

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik edit mijn posting steeds even, ik kan niet lang typen, want dan valt de (bedrijfs)verbinding weg, en daarna kan ik niet replyen) Nu staat er dus weer meer info.

• RealCato
Thx alot herman, je bent een held :)

• RealCato
uhmm next problem, fdisk zegt: geen harde schijf gevonden.

moet ik nu jumperchecken ofzo? of zit d'r iets anders fout?

even ter info: ik heb hele systeem in een keer gekocht op de terratec en de geforce2 na, en die zitten d'r allebei correct in nu

• RealCato
ff laten detecteren in bios hoor ik hier, ga ik dat maar es proberen

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Hmm, ik krijg een 20,4 Gb HD. Iemand suggesties? Ik zat zelf te denken aan:
C: voor windhoos (dat moet dan 3 gieg zijn?).
D: voor programma's (ook +/- 3 gieg?)
E: voor data (geen idee hoeveel, iemand?)
F: voor games met de rest.

Ook iedereen bedankt voor dat fdisk verhaal, had ik nog niet eens aan gedacht...

GRTz Gugger :D

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

En anders ff controleren of de schijf hardwarematig goed zit... hij moet met een breede kabel op het moederbord aangesloten zitten (kabel is dezelfde als voor CD-ROM, soms met kleurtjes (ATA66), en breder dan de floppy kabel)

Indien CD-ROM en HD beide op dezelfde kabel zitten, controleren of de HD master is en de CD-ROM slave (jumpertjes achterop).

Wat ook kan met de nieuwe mobo's is dat je HD op een extra ATA100/66/RAID controller zit en dat FDISK hem daardoor niet kan vinden. Als dit het geval is, dan moet je in de BIOS de bootsequence zetten op 'Floppy', 'Future ATA (Abit) / Promise ATA100 (Asus)' en dan 'CD-ROM'. Of gewoon je HD naar de primaire IDE controller zetten.

En Gugger:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>C: voor windhoos (dat moet dan 3 gieg zijn?).
D: voor programma's (ook +/- 3 gieg?)
E: voor data (geen idee hoeveel, iemand?)
F: voor games met de rest.[/quote]C: - Als je Win98 hebt, is 1 a 1,5Gb is genoeg, Win2000 raad ik 2,5 - 3Gb aan.
D: - 3Gb is netjes denk ik...
Dan heb je nog 14Gb over... ik zou minimaal 5 of 6Gb voor de games (F: ) reserveren, dus de data schijf zou dan 8Gb (E: ) worden. (En op die data schijf moet je dan ook 'My Documents' zetten, zodat je C: zonder problemen zou kunnen formateren...)

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Bedankt. Ik hoor ook mensen over Win98 en Win2000 naast elkaar draaien? Moet ik dan de C partitie nog iets groter maken? En ik zat over data te denken; hoeveel data heb ik nu eigenlijk helemaal. Word/excel shit, tekeningen, 3d tekeningen, mp3 zooi, maar dat loopt toch ook nog wel los, dus daar zou iets van 3 gb ook nog wel voor moeten volstaan toch? (games worden toch het leeuwendeel denk ik :))

En kan je de verhoudingen tussen 2 partities niet meer veranderen zonder de hele HD te formatteren?

Thnx again, Gugger :D

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Over dual boot: Ik draai zowel 98 als 2000 met beide een aparte (primaire) partitie. hierdoor zien de 2 OS'en elkaar niet, en kan ik kiezen met opstarten dmv PowerQuest BootMagic. Als je ze beide op 1 partitie wil: 1 partitie maken van ik denk 3 a 4Gb. En eerst Win98 installeren!

Over die Data, tja, ik gebruik ook nogal wat films en zooi, en heb nooit meer als 6 a 7Gb Games op m'n systeem... maar ja, ik weet niet hoeveel zooi jij op je PC gooit :):)

En verhoudingen veranderen kan met PowerQuest Partition Magic (maar niet direct onder Win2000)
edit:

Bij een bijna schone installatie (vorige Zondag) ziet mijn systeem er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://rein.geurts.org/images/mycomp.gif
Zoals je dus kunt zien: Ik heb iets meer ruimte als jou, maar het idee is denk ik wel duidelijk :)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Pagina: 1