Toon posts:

[XP]+[98]: raar verschil in geluidsniveau?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Staan hierro twee complete systemen naast elkaar.
De ene, oude systeem:
Win98, SB128 (uit 1999) met daarop direct aangesloten een set HiFi-boxen (Bose 331),
en de andere, nieuwe systeem:
WinXP, nieuwe SB128 met natuurlijk dezelfde boxen.

Met het oude systeem kon ik met de volumeregeling, de SB-mixer en WinAmp het volume lekker opschroeven. Met de Boseboxen van zo'n 2*50W, gaf dat een goed resultaat. Geen enkel probleem om een geluidsniveau te halen zodat de buren mee kunnen luisteren :) .
Met het nieuwe systeem lukt dat voor geen meter. Alles keurig geïnstalleerd, maar de schuifjes van de volumeregeling en WinAmp staan op het maximum. Ook de schuif in de Duitse :? SB-mixer (Gerät ausblenden) kan niet verder. Het gevolg: het geluidsniveau is bagger. Net voldoende om iets van de muziek te horen, maarre soms wil je wel eens wat meer volume ;) .

Wie herkent dit probleem en/of wie kan aangeven wat ik moet doen zodat ik onder WinXP weer hetzelfde geluidsniveau kan halen als onder Win98?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
standaard windows drivers zijn niet fijn.
Maar waarom haal je geen nieuwe geluidskaart zoals de audigy.
Dan zullen je bose boxen ook veel beter klinken.
Ik had ook een mega verschil.
Vergeleken met nieuwe geluidskaarten is sb128 :r

Tweakers Discord

Verwijderd

Ik had een tijd terug na het installeren van Win2000 Pro met een vage noname-geluidskaart hetzelfde, en ik heb toevallig ook Bose-speakers :)

Toen maar gewoon een SB-128 erin gepropt (Live was toen nog beetje prijzig, maar is nu goeie optie)

Dynamiek in m.n. films is over de boxen toch nog wel aan verbetering toe (stem slecht hoorbaar maar explosies en helikopters klinken keihard, ook zonder equalizers enzo), maar over de koptelefoon via de stereo klinkt gewoon prima :?

Is zowiezo rustiger voor de medebewoners :)

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 14:59
Gebeurt er iets als je aan de Front/Rear options iets veranderdt?

Volume Control --> Options --> Other --> AC97 Controls.

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

Verwijderd

Topicstarter
Herinner me nu dat ik bij de 'oude' SB-128 iets met de jumper (JP1) moest doen om boxen zonder ingebouwde versterker te kunnen aansluiten. In de oude handleiding staat bij "connectors op de geluidskaart" bij "lijn-uit jumper voorkant/luidsprekeruitgang-jumper (JP1)":
hiermee kunt u voor de groene jack kiezen tussen de modus lijn-uit aan de voorkant (standaard) of luidsprekeruitgang.

Zou dat soms bij de nieuwe SB-128 nog steeds moeten? Heb alleen nu geen handleiding van de 'nieuwe' SB-128 (bulk-exemplaar) en ook bij www.creative.com is niets te vinden.

Maar is is vast wel iemand die wel een nieuwe handleiding heeft. Kan die eens kijken of ik weer iets met de JP1-jumper moet doen?

[twijfel-mode]
Ik weet alleen niet of er wel zo'n JP1-jumper op m'n nieuwe SB-128 zit. Zal ff kijken.
Pfff... kan er niet goed bij ... zitten ook zoveel PCI-kaarten in ;) . Morgen de geluidskaart er maar eens uithalen, tijd om te slapen.
[/twijfel-mode]

Verwijderd

Kun je niet beter gewoon een versterker er tussen zetten? Gewoon een lekker 2e/3e hands ding voor een tientje. Geeft veel betere resultaten. Iets zegt mij ook dat boxen direct op je soundcard aansluiten slecht is.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost, maar op een andere manier dan gedacht.
Wat blijkt, de nieuwe SB-128 (model 4800 nog iets) heeft wel een JP1. Alleen ontbreekt de mogelijkheid om JP1 zo te jumperen dat twee boxen zonder versterker direct aangesloten kunnen worden op een zodanige wijze dat het volume aanvaardbaar (hoog dus) is. De daarvoor benodigde pootjes 1 en 2 ontbreken in de nieuwe SB-128 :? . De oude SB-128 (model 4700) heeft die mogelijkheid wel. Dus de oude SB-128 in het nieuwe systeem gezet en omgekeerd. Nu lukt het, na wat prutsen met drivers, wel om het volume van de boxen zo op te schroeven dat de buren mee kunnen luisteren 8-) .
BTW: de tip om er een el cheapo versterker tussen te zetten zal ik onthouden. Maar dan moet ik wel eerst zoiets vinden voor een paar euro's.
Pagina: 1