Toon posts:

[XP] Weigert DMA voor Prim Dev0 (HDD)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de een of de andere manier blijft mijn HDD op PIO modus staan.
Ik heb zowat alles geprobeerd om de HDD op DMA te krijgen,(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/518712/1?limit=25)
maar het is me tot op heden nog niet gelukt.
Mijn computer is vanwege deze PIO overdracht extreem langzaam (1*16mb/s i.p.v. 66mb/s).

Het enige dat ik me nu nog kan voorstellen is dat mijn HDD naar de tandjes is, of dat er in WinXP het een of ander nog verandert dient te worden, ik weet alleen niet wat.

Als er iemand is die er ook maar iets van af weet, dan hoor ik dat graag :? :(

Verwijderd

Wat voor chipset zit er op je mobo? Als het een sis chipset is dan kan het probleem idd kloppen.. moet je 1 bestand ff voor draaien.. weet alleen zo niet meer welk.. misschien andere tweakers..

Verwijderd

Topicstarter
Via chipset

• drogoul
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vraagje: geeft hij wel DMA mode aan in je BIOS? Zo ja: lees verder, zo nee.. zet DMA mode aan in je BIOS }:O

Ik ga er erven vanuit dat je weet hoe je in XP DMA moet aanzetten? (device manager, IDA ATA/ATAPI controllers, Pri/Sec, properties, advanced settings).

XP heeft een ingebakken beveiligingsregel: als er tevaak data transfer errors geconstateerd worden schakelt XP terug naar PIO mode. Je kan deze errors nakijken in je system event log. Het terugzetten naar DMA mode wil alleen niet altijd (lees: vaak niet) werken. Beste methode: harddisk removen via device manager en dan opnieuw laten detecteren. Zie http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp voor meer informatie.

Als dat niet werkt, dan is er iets anders aan de hand. Ik heb bijna een week lopen stoeien met die DMA mode (mijn HDD wou ook alleen in PIO mode). Bleek dat het kwam door het overclocken van mijn CPU bus. Blijkbaar had mijn HDD problemen met de hogere bussnelheid. Teruggezet naar default en toen was alles ineens netjes weer in UDMA.

do not underestimate the power of a sharp mz-700

Verwijderd

Topicstarter
Ok ga het eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Niets helemaal niets,....

Dit las ik nog op een ander forum:

"Well it wasnt connected like you said, so i went ahead and put it the way you suggested with the slave in the middle. And still nothing. It comes up PIO. During post it says UDMA mode : 5. And to be totally honest, im not sure it ever did work. But before I attempt to return this 2 month old motherboard to the reseller, any ideas?
"The drive it was."

Well i tried another drive being an older maxtor 5400 udma 4, and it worked. I guess the IBM has problems with the motherboard, im not exactly sure, i can only assume. I bought a Western Digital Caviar 40gig 7200rpm drive, its UDMA5/ata100, and it cooks compared to the IBM. Happy trails, thanks for the help."

- Leadtek Winfast GeForce2 Pro/GTS
- 300W PSU AMD Certified.
- 40GB IBM DeskStar 60GXP HD
- SB Live! X-Gamer
- Creative 6x PC-DVD drive with Drx3 board.
- HP CD-R/W
- Linksys LNE100tx

Een andere HDD dan maar, hoewel ik dan nog steeds niet zeker weet of het aan WinXP ligt.
De Drive wordt overal weergegeven als udma66, behalve in Windows.

Verwijderd

Een 7200 RPM hd moet ook niet weergegeven worden als udma 66 maar als udma 100. Wat voor IDE kabel heb je eraan habgen dan.
En al het andere bedoel je daarmee dat je bioshem wel herkent als DMA 100?
Ik ken je mobo niet maar heeft ie geen 4 IDE aansluitingen waarvan alleen de onderste 2 geschikt zijn voor UDMA 100?

Verwijderd

Topicstarter
De AK33 heeft slechts 1 ATA/66 IDE Bus (verder geen udma100 controllers op aangesloten)
De IBM DTLA-305030 is een 5400rpm schijf.
Ze zijn op elkaar aangesloten d.m.v. een 80-wires IDE kabel.
Er zou dus udma66 moeten staan, en dat staat er dus.

Met al het andere bedoel ik de diagnostische programma's die ik gebruikt heb, zoals ASTRA, het booten van een Linux Kernel en de weergave van het systeem (irq tabel, etc...) na de boot.

Verwijderd

Verandfer alle volgende register sleutels eens
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11C
E-BFC1-08002BE10318}\0000
Maak een Dword aan "EnableUDMA66" en geef hem de waarde 1
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11C
E-BFC1-08002BE10318}\0000
maak een nieuwe Dword aan "DMA fix" en geef hem als waarde 1

E-BFC1-08002BE10318}\0001
maak een nieuwe Dword aan "DmaDetectionLevel" en geef hem als waarde 2
E-BFC1-08002BE10318}\0002
maak een nieuwe Dword aan "DmaDetectionLevel" en geef hem als waarde 2

En als je een SiS 530/540/620/630 chipset hebt moet je onderstaande bestandje even runnen

ftp://210.17.18.14/driver/ide/win2000/sis630.zip

Als dat niet lukt zou je hier nog ene kijkje kunnen nemen, een soortgelijk iets
http://groups.google.com/groups?hl=nl&lr=&threadm=m0sgtt4e3bgf8v9vbh6maopssjrp5asl27%404ax.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3D40GB%2BIBM%2BDeskStar%2B60GXP%2BHD%2Bdma%26hl%3Dnl%26lr%3D%26selm%3Dm0sgtt4e3bgf8v9vbh6maopssjrp5asl27%25404ax.com%26rnum%3D1

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, ga het effe proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Niets....

Verwijderd

Heb je de firmware al geprobeerd? http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-39082.html?lang=dk_DK&page=brand&brand=IBM+NetVista&doctype=Hot+news&subtype=Cat
Hier staat ook nog wat oevr DMA, ze hebben bij IBM wel een redelijke help, alleen een beetje onvoverzichtelijk
http://www-3.ibm.com/chips/products/powerpc/newsletter/aug2001/design-h-t.html

Kijk eens of DMA ook uitgaat als je je cdrom's e.d. loskoppelt zo niet probeer eens wat PCI kaartebn in andere sloten te stoppen en kijk of ie hem dan wel goed pakt.

Verwijderd

Topicstarter
De Western Digital Caviar (WD800JB) is bestelt en wordt morgen geleverd.
De IBM schijf, daar zit nog garantie op, dus die wordt opgestuurd.
Over een maandje of 2 zit ik dus voor het eerst boven de 100gb !!! (1.1TB) (B-) .

-einde-
Pagina: 1