Wanneer gaat dit verschil in cache veel uitmaken ?
Hoop dat er mensen zijn die me het kunnen vertellen
Hoop dat er mensen zijn die me het kunnen vertellen
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Andere feature, denk aan SSE enz...Op zondag 09 juni 2002 00:51 schreef mobieltjuh het volgende:
Zoals een Pentium 4 met 512 k.cache en een AMD XP met 256 k.cache, dan blijkt de AMD toch nog sneller te zijn hoe kan dit dan ?
bij een hoop andere zaken zijn ze naar verhouding even snel ,dus dan kan je toch wel zeggen dat AMD beter is ? of heb ik het nu mis.Op zondag 09 juni 2002 00:53 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Video coderen is in het algemeen sneller met een Intel, bij een hoop andere zaken zijn ze naar verhouding even snel, en bepaalde soorten games gaan weer sneller met een AMD...
Verwijderd
Da's appels en peren vergelijken. Denk aan de moterinhoud van auto's: een 3,5 liter moter in een jeep zal meer trekkracht (moment) maar minder pk's leveren dan een 2 liter motor in een snel model van een middenklasser.Op zondag 09 juni 2002 00:51 schreef mobieltjuh het volgende:
Zoals een Pentium 4 met 512 k.cache en een AMD XP met 256 k.cache, dan blijkt de AMD toch nog sneller te zijn hoe kan dit dan ?
Verwijderd
Let op: [topic=306495/1/25]Op zondag 09 juni 2002 01:03 schreef mobieltjuh het volgende:
Wat kiezen jullie dan een AMD XP 2200+ of een pentium 4 2,4 GHz en 512 K.cache
Wat is beter AMD of INTEL !
Verwijderd
De amd heeft een betere cache en kortere pipeline.Op zondag 09 juni 2002 00:51 schreef mobieltjuh het volgende:
Verwijderd
Verwijderd
Dank uOp zondag 09 juni 2002 01:05 schreef DragonLord het volgende:
[..]
De amd heeft een betere cache en kortere pipeline.
De cache slaat veel gebruikte data op, is deze niet aanwezig dan moet het uit het 'langzame' geheugen gehaald worden evt. van de hd.
Wat er in de cache staat zijn meestal de verwachtte opvolgende instructies die bij een bepaald proces horen.
Een P4 kan en is soms beter in het encoden van divx en grote mpg-streams. (veel data met een bijna zelfde encoderings algoritme)
Helaas heeft de P4 een veel grotere pipeline en voorspelt hij helaas weleens de verkeerde instructie.
Wanneer dit gebeurd moet de cache geleegt worden en moet er langzaam andere data opgevraagd worden.
Hierin is de amd beter, omdat deze een kortere en ook meerdere pipelines heeft. (p4 trouwens ook hoor maar ik weet het precieze aantal niet)
Er zijn genoeg benchmarks te vinden waarin het duidelijk waar de amd of juist de intel processoren beter in scoren.
Uiteraard is de cache niet het enige wat een processor snel maakt, maar de cache zorgt er wel voor dat de processor minder hoeft te wachten.
Een goede processor heeft een goede (hoge) IPC waarde (Instructies Per Clock).
Van AMD is deze wat hoger, waardoor deze de p4 prestaties in sommige applicaties kan evenaren met een lagere kloksnelheid.
Verwijderd
Leuk voorbeeld dat van die leerlingen etc. Maar wanneer er ff iets verandert in de berekening dan moeten de leerlingen ook het binas erbij pakken of gaan spieken bij de buurman etc. etc.Op zondag 09 juni 2002 01:15 schreef algabra het volgende:
[..]
Hoe meer cache hoe meer data dat kan bijgehouden worden om sneller te kunnen werken.
Verwijderd
HEEHEHEHEHEHEEHHEHOp zondag 09 juni 2002 01:26 schreef tweakduke het volgende:
[..]
Dank u
Dat verhaal wou ik net vertellen. =)
Dit is het hele verschil tussen amd en intel op het moment. Helaas weten veel mensen dit niet en gaan ze maar dom flamen
Verwijderd
Verwijderd
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dit topic is gesloten.
![]()