Toon posts:

512 k.cache en 256 k.cache

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer gaat dit verschil in cache veel uitmaken ?
Hoop dat er mensen zijn die me het kunnen vertellen :'(

Verwijderd

met zware applicaties
zoals dvd naar divx coderen

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

Ik ben niet zeker van het voolgende argument maar ik heb het wel gemerkt :

Ik heb hier een Duron 1200 die is zeer zeker trager als een Athlon 1200 met 256kb ipv de 128kb van de Duron (Uiteraard bij 100MHz fsb).

Dit zie je ook in je 3dmark scores. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals een Pentium 4 met 512 k.cache en een AMD XP met 256 k.cache, dan blijkt de AMD toch nog sneller te zijn hoe kan dit dan ?

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:34

Sorcerer8472

Mens sana?

Dat hangt van het type applicaties af en de manier waarop de processor die afhandelt... Maar om dat te precies te begrijpen heb je een paar jaartjes zware studie nodig :P

Video coderen is in het algemeen sneller met een Intel, bij een hoop andere zaken zijn ze naar verhouding even snel, en bepaalde soorten games gaan weer sneller met een AMD...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

Op zondag 09 juni 2002 00:51 schreef mobieltjuh het volgende:
Zoals een Pentium 4 met 512 k.cache en een AMD XP met 256 k.cache, dan blijkt de AMD toch nog sneller te zijn hoe kan dit dan ?
Andere feature, denk aan SSE enz...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 00:53 schreef Sorcerer8472 het volgende:

Video coderen is in het algemeen sneller met een Intel, bij een hoop andere zaken zijn ze naar verhouding even snel, en bepaalde soorten games gaan weer sneller met een AMD...
bij een hoop andere zaken zijn ze naar verhouding even snel ,dus dan kan je toch wel zeggen dat AMD beter is ? of heb ik het nu mis.

Verwijderd

Da's appels en peren vergelijken. Denk aan de moterinhoud van auto's: een 3,5 liter moter in een jeep zal meer trekkracht (moment) maar minder pk's leveren dan een 2 liter motor in een snel model van een middenklasser.

edit:

2 totaal verschillende chip architecturen zij niet (of heel moeilijk) op onderdelen van die architectuur te vergelijken. Je kan alleen zinvolle vergelijkingen maken met de prestaties van het geheel.

Verwijderd

Topicstarter
Wat kiezen jullie dan een AMD XP 2200+ of een pentium 4 2,4 GHz en 512 K.cache

Wat is beter AMD of INTEL !

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:03 schreef mobieltjuh het volgende:
Wat kiezen jullie dan een AMD XP 2200+ of een pentium 4 2,4 GHz en 512 K.cache

Wat is beter AMD of INTEL !
Let op: [topic=306495/1/25]

Verwijderd

De amd heeft een betere cache en kortere pipeline.

De cache slaat veel gebruikte data op, is deze niet aanwezig dan moet het uit het 'langzame' geheugen gehaald worden evt. van de hd.
Wat er in de cache staat zijn meestal de verwachtte opvolgende instructies die bij een bepaald proces horen.

Een P4 kan en is soms beter in het encoden van divx en grote mpg-streams. (veel data met een bijna zelfde encoderings algoritme)

Helaas heeft de P4 een veel grotere pipeline en voorspelt hij helaas weleens de verkeerde instructie.
Wanneer dit gebeurd moet de cache geleegt worden en moet er langzaam andere data opgevraagd worden.
Hierin is de amd beter, omdat deze een kortere en ook meerdere pipelines heeft. (p4 trouwens ook hoor maar ik weet het precieze aantal niet)

Er zijn genoeg benchmarks te vinden waarin het duidelijk waar de amd of juist de intel processoren beter in scoren.

Uiteraard is de cache niet het enige wat een processor snel maakt, maar de cache zorgt er wel voor dat de processor minder hoeft te wachten.

Een goede processor heeft een goede (hoge) IPC waarde (Instructies Per Clock).
Van AMD is deze wat hoger, waardoor deze de p4 prestaties in sommige applicaties kan evenaren met een lagere kloksnelheid.

Verwijderd

Overigens is bij Ome Tom een artikel te lezen over de AMD Athlon XP 2100+ vs P4 2400: http://www.tomshardware.com/cpu/02q2/020402/index.html

Lees het artikel en trek je eigen conclusie. :)

edit:

Overigens, misschien ter overvloede: de keuze van moederbord (met name m.b.t. chipset), geheugen en videokaart hebben ook een zeer zware impact op de totale performance van een systeem, soms groter dan CPU type of kloksnelheid van je CPU.

Verwijderd

Eenvoudige cache uitleg.

Stel ons klas als een computer. De wiskundeleraar is de cpu en de leerlingen zijn caches. Als de leraar een vreselijke integraal uitrekend dan kost dat tijd. Maar als leerling met de opmerking komt "u heb die integraal 15minuten geleden uitgerekend en dit is het resultaat" dan gaat het sneller.

Dit is maar het basisprincipe. cpu's kunnen regelmatig herhalende opdrachten uitvoeren en het is interessant om de resultaten van de uitgevoerde opdrachten te gebruiken om volgende dezelfde opdrachten.

Hoe meer cache hoe meer data dat kan bijgehouden worden om sneller te kunnen werken.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op zondag 09 juni 2002 01:05 schreef DragonLord het volgende:

[..]

De amd heeft een betere cache en kortere pipeline.

De cache slaat veel gebruikte data op, is deze niet aanwezig dan moet het uit het 'langzame' geheugen gehaald worden evt. van de hd.
Wat er in de cache staat zijn meestal de verwachtte opvolgende instructies die bij een bepaald proces horen.

Een P4 kan en is soms beter in het encoden van divx en grote mpg-streams. (veel data met een bijna zelfde encoderings algoritme)

Helaas heeft de P4 een veel grotere pipeline en voorspelt hij helaas weleens de verkeerde instructie.
Wanneer dit gebeurd moet de cache geleegt worden en moet er langzaam andere data opgevraagd worden.
Hierin is de amd beter, omdat deze een kortere en ook meerdere pipelines heeft. (p4 trouwens ook hoor maar ik weet het precieze aantal niet)

Er zijn genoeg benchmarks te vinden waarin het duidelijk waar de amd of juist de intel processoren beter in scoren.

Uiteraard is de cache niet het enige wat een processor snel maakt, maar de cache zorgt er wel voor dat de processor minder hoeft te wachten.

Een goede processor heeft een goede (hoge) IPC waarde (Instructies Per Clock).
Van AMD is deze wat hoger, waardoor deze de p4 prestaties in sommige applicaties kan evenaren met een lagere kloksnelheid.
Dank u
Dat verhaal wou ik net vertellen. =)
Dit is het hele verschil tussen amd en intel op het moment. Helaas weten veel mensen dit niet en gaan ze maar dom flamen |:(

Tweakers Discord

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:15 schreef algabra het volgende:
[..]

Hoe meer cache hoe meer data dat kan bijgehouden worden om sneller te kunnen werken.
Leuk voorbeeld dat van die leerlingen etc. Maar wanneer er ff iets verandert in de berekening dan moeten de leerlingen ook het binas erbij pakken of gaan spieken bij de buurman etc. etc.

Dat de cache groter is uiteraard beter maar wanneer er niets bruikbaars inzit dan moet toch het geheugen of de hd geraadpleegd worden.
En dan is er een groot tijd verlies. Dit geld trouwens voor alle processoren hoor en dit is uiteraard ook software afhankelijk. (check de benchmarks)

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:26 schreef tweakduke het volgende:

[..]

Dank u
Dat verhaal wou ik net vertellen. =)
Dit is het hele verschil tussen amd en intel op het moment. Helaas weten veel mensen dit niet en gaan ze maar dom flamen |:(
HEEHEHEHEHEHEEHHEH >:) was ik jouw net ff voor :Y)

Eindelijk eens een serieus topic over intel vs. amd ;)

En uiteraard staat (of valt) een processor met een goede chipset en moederbord combinatie (post van MrX).

Verwijderd

als we nu gewoon een celly en een pentium3 vergelijken ??

dus de nieuwe celly2 op 100bus met 128kb
met een pentium3 die ook op 100bus loopt met 256kb

zal de pentium3 ongeveer 20% sneller zijn

Verwijderd

als we nu gewoon een celly en een pentium3 vergelijken ??

dus de nieuwe celly2 op 100bus met 128kb
met een pentium3 die ook op 100bus loopt met 256kb

zal de pentium3 ongeveer 20% sneller zijn

ook onder games

ik hoop dat ik zo de topic starter heb geholpen

ps de celly en de pentium3 zijn allebij coppermine en hebben ook sse er in zitten

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt voor de informatie ik begrijp het al een stuk beter dan eerst..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

:Z :Z :Z

(User is beruchte clone en heeft ban)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.