[WC] Koelwater en CPU temperatuurverschil...

Pagina: 1
Acties:

• ewack
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 13:16
Heb sinds recent waterkoeling ingebouwd (swiftec-462, renault-kachelradiator, Sicce Nova 800 l/h).
MBM geeft aan dat de CPU 49 graden is en de temperatuurmeter (halfords-metertje die in de koelvloiestof van het reservoir hangt) 32.7 graden.

Klopt dit of is dit een te groot verschil? Zit toch 16.3 graden verschil tussen...

Verwijderd

Enige andere specs, zoals de hardware die je koelt :?

Ik neem aan dat je een athlon koelt en geen P4.

ps. moederbord sensors wijken sterk af, ook met MBM.

Verwijderd

kijk ook ff in bios. Voordat je echt oordeelt over de temps./

• ewack
Gekoeld wordt: Athlon 1400@1400 op een msi-k7t266pro, voor de rest Asus-V6800, SB-live-Platinum, NEC-brander, A-open DVD, Unex-ethernet en een 80 GB. Maxtor. Heb buiten de waterkoeling nog 3 casefans meeblazen waarvan 2 voor door de radiator en een om warme lucht boven uit de kast te krijgen. PSU wordt gekoeld door een regelbare enermax ivm. de herrie van de originele a-open-fan. Bios loopt d8 ik vrijwel gelijk met MBM (heb ik eerder al eens nagekeken).

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zaterdag 08 juni 2002 21:53 schreef ewack het volgende:
Heb sinds recent waterkoeling ingebouwd (swiftec-462, renault-kachelradiator, Sicce Nova 800 l/h).
MBM geeft aan dat de CPU 49 graden is en de temperatuurmeter (halfords-metertje die in de koelvloiestof van het reservoir hangt) 32.7 graden.

Klopt dit of is dit een te groot verschil? Zit toch 16.3 graden verschil tussen...
Ja, dit kan best kloppen.

De temperatuur van de CPU wordt gemeten in de core (als je een Atlon XP zou hebben, en een moederbord die de CPU temp uit kan lezen) en anders een thermistor in de socket. Dat is iets heel anders dan water wat uit je koelblok stroomt.

Bekijk de plaatjes in onderstaand draadje maar eens, vanaf pagina 5 (bij 25 per pagina) en verder, om een beetje een idee te krijgen wat voor temperaturen koelwater en koelblok hebben ten opzichte van elkaar. De gegevens komen van een paar koelblok simulaties die ik doe/gedaan heb. 100 watt en 180 liter/uur. Water is 22 °C, core zit voorbij de 50 °C.

[topic=478776/5/25] pag 5
[topic=478776/6/25] pag 6
[topic=478776/7/25] pag 7

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Als ik mijn (koolance) op z'n max zet (kwa koeling) dan zit er zo'n 7 graden verschil tussen de moederbord/case temp en de cpu.
Draai ik burnk7 dan kan dit oplopen tot 12 graden met als uiterste 48°C met de moederbord tempdiode. Me koelbloktempsensor geeft dan max 36° aan.

Ik neem aan dat je swiftec goed gemonteerd is en je goeie (niet teveel) koelpasta of zilverprut heb gebruikt.

Test anders eens de radiatorfans, misschien iets anders monteren of op een hoger rpm zetten.

BTW.. alle bubbels al uit je systeem ?

• ewack
hmmm, er blazen 2 spire-casefans uit de kast (bovenin) door de radiator naar buiten. Bovenin blazen ook de PSU-fan en een derde spire de lucht naar buiten. Onderin heb ik geen casefan gemonteerd omdat die tegen het reservoir aan zou blazen. Op de core heb ik een dun laagje koelprut gedaan, niet scheermesdun, maar genoeg om de hele core te bedekken. Verder zit volgens mij het waterblok goed vast, hij zou door de veertjes om de mounting-schroeven op alle 4 punten evenveel druk moeten hebben toch?

Verwijderd

ik heb al vaker van deze posts gezien, meestal zit er wel 10C verschil in. Mijn water komt niet boven de 23,4C uit, de processor niet boven de 38C. Het ligt heel sterk aan het waterkwaliteit, kracht van het blok op de processor, gebruikte koelpasta en de staat van het blok (intern wel/geen aanslag). Dat scheelde bij mij iig wel allemaal mee, zo kreeg ik m op 17C idle, 35C max TB 1GHz @1,55GHz 1,85Vcore.
Bong koelers roeleren :P
Pagina: 1