[KDE3] Na install me systeem niet meer in

Pagina: 1
Acties:

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Ik installeer net KDE 3.01 voor Mandrake 8.1

via console: cd /waar_de_rpm's_staan

urpmi *

Hij ging toen alles installeren. Hij zag die descpencies niet ofzo, dus vroeg die om installeren zonder te controleren, ik vond dat goed. Toen die klaar was ging ik rebooten. Toen kwam ik weer bij het aanmeld scherm waar deze keer KDE 3 bij stond. Ik slecteerde deze en probeerde aan te melden alleen lukt dit nu niet meer. Het scherm word zwart waarna hij weer terug schiet naar het aanmeld kadertje. Normaal KDE doet hij ook niet meer maar nog wel Gnome e.d.

Wat heb ik nu verkeerd gedaan of wat moet ik nog doen?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:11

JJJ

Op zaterdag 08 juni 2002 19:36 schreef TheJackal het volgende:
Ik installeer net KDE 3.01 voor Mandrake 8.1

via console: cd /waar_de_rpm's_staan

urpmi *

Hij ging toen alles installeren. Hij zag die descpencies niet ofzo, dus vroeg die om installeren zonder te controleren, ik vond dat goed. Toen die klaar was ging ik rebooten. Toen kwam ik weer bij het aanmeld scherm waar deze keer KDE 3 bij stond. Ik slecteerde deze en probeerde aan te melden alleen lukt dit nu niet meer. Het scherm word zwart waarna hij weer terug schiet naar het aanmeld kadertje. Normaal KDE doet hij ook niet meer maar nog wel Gnome e.d.

Wat heb ik nu verkeerd gedaan of wat moet ik nog doen?
Logs en systeem e.d. posten.. Je geeft nu te weinig informatie waar wij iets mee kunnen.. :{

Verwijderd

post de uitvoer van dit effe...

ldd /opt/kde3/bin/startkde

• Vincent17
Hij geeft nogal veel aan na het intikken van die regl, het lukt me niet om de copy/pasten van die console dus ik vertel maar een beetje wat die zoal aangeeft.

Dropserver:Error whil oading shared libraries: libqt-mt.so.3: Cannot open shared object file: No such file or directory.

IPV van Dropserver geeft die nog een aantal anderen namen zoals ksmserver,kdeinit

en op het eind geeft die Error: Can open KDEInit

Ik wil trouwens die nieuwe KDE erop hebben omdat degene die ik nu heb zo rete langzaam is. Om bijvoorbeeld een console of Konqueror te starten moet ie ongeveer 20 seconden laden.

Verwijderd

Zo te zien mis je qt-3.0.x . Zonder die kun je het wel vergeten. Wat ook nog kan is dat je environment variabele QTDIR naar een verkeerde versie van QT verwijst.

• Vincent17
Wat kan ik daar aan doen?

Ik had gewoon alle files gedownload die in die ftp map stonden.

Verwijderd

Kijken of je libqt-mt.so.3 ook op je systeem hebt staan.
code:
1
 find / -name libqt-mt.so.3

Bij mij staat er dan /usr/lib/qt-copy-3.0.4/lib/libqt-mt.so.3

En kijken of je environment variabele QTDIR ook naar die dir verwijst (zonder /lib er achter)
code:
1
echo $QTDIR

En bij staat er dan /usr/lib/qt-copy-3.0.4.

Heb je dat bestand niet op je systeem staan moet je even zoeken naar een Mandrake package voor qt-3.0.3 of nieuwer en die alsnog installeren. Of de installatie is fout gegaan doordat qt-2.x nog op je systeem stond. Niet dat dat niet zou kunnen maar ik kan me voorstellen dat Mandrake daar wat probs mee zou hebben.

Verwijderd

Ik zit met het zelfde probleem alleen bij mij start hij gewoon door in KDE 2.2.2 de standaart versie die ik bij Mandrake 8.2 kreeg.

De uitvoer van de bovenste regel is :

[root@localhost marvin]# find / -name libqt-mt.so.3
find: /mnt/floppy: Invoer-/uitvoerfout
find: /mnt/cdrom: Invoer-uitvoerfout
find: /mnt/cdrom2: Invoer-/uitvoerfout
[root@localhost marvin]

Uit die onderste code krijg ik helemaal geen uitvoer geen enkele informatie.

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 11:35 schreef Sensation16 het volgende:
Ik zit met het zelfde probleem alleen bij mij start hij gewoon door in KDE 2.2.2 de standaart versie die ik bij Mandrake 8.2 kreeg.

De uitvoer van de bovenste regel is :

[root@localhost marvin]# find / -name libqt-mt.so.3
find: /mnt/floppy: Invoer-/uitvoerfout
find: /mnt/cdrom: Invoer-uitvoerfout
find: /mnt/cdrom2: Invoer-/uitvoerfout
[root@localhost marvin]

Uit die onderste code krijg ik helemaal geen uitvoer geen enkele informatie.
Als je het bestand libqt-mt.so.3 niet kunt vinden betekent dat het niet op je systeem staat. Dan zul je dus in ieder geval een versie van qt-3.0.x moeten installeren, want dat is nog niet gebeurd.
ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/3.0/Mandrake/8.2/RPMS/i586/libqt3-3.0.4-1mdk.i586.rpm
ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/3.0/Mandrake/8.2/RPMS/i586/libqt3-devel-3.0.4-1mdk.i586.rpm

Verwijderd

Installeren deze uit zichzelf als ik erop druk of moet ik nog met een speciale code ze opnenen en daarna moet ik gewoon hetzelfde uitvoeren wat The Jackal deed?

Verwijderd

Je kunt deze packages gewoon met je package manager (urpmi) installeren,

Verwijderd

Ik probeer net mijn 2de file te installeren maar daar krijg ik me een hele lijst met dingen die ik er nog bij moet installeren. Het gaat hierom PHP MySQL en allemaal libs.

Is dit echt allemaal noodzakelijk?

Verwijderd

Die 2e kun je dan wellicht wel even laten schieten. Die heb je nodig op het moment dat je programma's wilt compileren met QT. Maar dan zul je nog wel een rijtje met packages moeten installeren.

Verwijderd

Nu moet ik dus het geen herhalen wat TheJackal deed en dan zou die het moeten doen?

BTW : Mijn Mandrake 8.2 logt gelijk in op mijn account zou dit problemen kunnen veroorzaken?

En als ik bij de installatieiets moet forceren omdat hij het niet kan vinden moet ik dan afbreken of toch forceren?

• Vincent17
Ik heb nu die 2 bestanden in die map gegooid waar ik al de andere rpm bestanden had staan, als ik het nu wilt installeren moet ik de 3e cd erin doen die ik helemaal niet heb. Ik heb alleen CD 1 en 2. Dit zijn trouwens de originele cd, de derde heb ik niet eens gekregen.

Verwijderd

Als er gevraagd wordt om dependencies is het beter deze wel te installeren .

De derde cd is vast wel ergens te downloaden lijkt me .
Pagina: 1