Toon posts:

Nieuw id voor passieve waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens aan het brainstormen gegaan :) (verveelde me, dus...)
Een tijdje geleden werd bij ons een nieuwe boiler geplaatst. De oude werd vanwege het koper gesloopt.
Vanuit daar heb ik het volgende idee bedacht.

De oude boiler had de opwarm spiralen helemaal op de bodem liggen. Daar warmde hij het water op dat vervolgens via een aantal buisjes naar boven werd geleidt. Zo kreeg je dus een warmte circulatie.

Als je dit systeem nou gebruikt in een koelblok, zou het dan ook werken? Die boiler had namelijk wel 140 liter water ipv een paar honderd mililiter in dit idee.

Dit wordt het blok:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~bjhm.velthuis/koeler.jpg

Hoe roder de kleur hoe heter het water :)
De eventuele vochtdampen condenseren snel door koelvinnen te gebruiken.
Dit systeem werkt dus (mogelijk) alleen in een desktop kast, of een tower die plat ligt :P

Wat denken jullie?

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

I don't get you? Bij waterkoeling het water verhitten :?

Verwijderd

je wilt die 'boiler' zeg maar op je cpu zetten (in het klein dan hè) dan heb je veel te weinig water. Je zou het wel kunnen doen door waterpomp te gebruiken en grotere boiler te plaatsen buiten je kast. En dan gewoon watercoolblok gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 19:17 schreef cREATiVe8500 het volgende:
I don't get you? Bij waterkoeling het water verhitten :?
Jah, maar omdat water onderling slecht mengt komt het hete water bovenop te liggen.
Onder bij de proc is het lauw en middenin het koudst.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:50

The Legend

*Plop*

Meer iets voor OC&E ?

Ik ben toch malle pietje niet!

• creative8500

creative8500

freedom.

Op zaterdag 08 juni 2002 19:18 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Jah, maar omdat water onderling slecht mengt komt het hete water bovenop te liggen.
Onder bij de proc is het lauw en middenin het koudst.
Nee, ik bedoel dat het warmste water het koudste water raakt. Maar dit zou je best kunnen gebruiken, maat dan niet op de proc, maar voor de pomp lijkt mij (ipv radiator).

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Water geleidt warmte daarom werkt het ook als een koelmiddel.
Met andere woorden, binnen no time is dat hele ding gewoon heet water en weg koeling.

ik zou hem aansluiten op je vlieger :+

Senri no michi mo ippo kara

• creative8500

creative8500

freedom.

Op zaterdag 08 juni 2002 19:22 schreef Neophyte het volgende:
Met andere woorden, binnen no time is dat hele ding gewoon heet water en weg koeling.

Ik denk idd ook dat een gewone radiator beter zou werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 19:22 schreef Neophyte het volgende:

Water geleid warmte erg slecht hoor !

En natuurlijk werkt een radiator met pomp ed. veel beter, maar dit is wel energiezuinig, makkelijk, etc.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom in [SG]?

Verder wel :D

• Neophyte

Neophyte

it's back....

Op zaterdag 08 juni 2002 19:25 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Water geleid warmte erg slecht hoor !

En natuurlijk werkt een radiator met pomp ed. veel beter, maar dit is wel energiezuinig, makkelijk, etc.
Als je vindt dat het zo slecht geleidt, hoe wou je dan dat het de warmte van je cpu afvoerde :?

En wat zijn die kleine rondjes op je tekening ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 19:41 schreef Neophyte het volgende:

[..]

Als je vindt dat het zo slecht geleidt, hoe wou je dan dat het de warmte van je cpu afvoerde :?
Het water geleid onderling, ralatief gezien, erg slecht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het morgen eens proberen door een kopje met water op een proc. te zetten :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 19:41 schreef Neophyte het volgende:

[..]

En wat zijn die kleine rondjes op je tekening ?
Kleine rondjes zijn condensdruppels :)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56

Jaymz

Keep on moving !

Dit kan prima in OCE mijns inziens.

SG => OCE :)

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

dit bestaat al en heet heatpipe :+ (als ik je verhaal beetje kan volgen :?) maar wel strak plan, pak alleen een vloeistof met een laag kookpunt, verdampt eerder, meer warme afvoer

Verwijderd

wat een gedoe, zal vast veel wegen zo'n boiler op je core, waarschijnlijk breekt de boel gelijk af als je 150liter water verticaal moet monteren aan je mobo.

succes :P

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Het idee is goed, :)
maar hoe zou je dit uit kunnen werken? :?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 16:20 schreef snurkie het volgende:
wat een gedoe, zal vast veel wegen zo'n boiler op je core, waarschijnlijk breekt de boel gelijk af als je 150liter water verticaal moet monteren aan je mobo.

succes :P
Het gaat hier om 0,5 liter eppi :)

Maar zoals gezegd, ik pak een PI-200 waar ik een kopje water op zet.
Er zit een temp sensor op het mobo, dus ik kan het gelijk controleren...

Wish me luck

• FragFrog
  • Laatst online: 22-02 12:45
Hoe koelt het warme water bovenin weer af? Koelvinnen? Dan kun je net zo goed meteen koelvinnen op je proc zetten, water doet niets meer dan warmte verplaatsen.

En passieve koeling met alleen koelvinnen wil wel, maar dan moet je wel verdomt veel vinnen maken. Niet echt practisch lijkt me :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Volgens mij zou het wel mogelijk zijn alleen moet de boiler of hoe je dat ding ook wil noemen iets groter zijn dan wat jij zegt anders word al het water binnen een paar minuten weer warm. En dat dign zelf moet van Alu zijn anders geleid hij de warmte van de proc niet goed naar het water.

Zoals ik al eerder zei denk ik dat het wel gaat werken

Veel succes :D

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

Op zondag 09 juni 2002 19:49 schreef FragFrog het volgende:
Hoe koelt het warme water bovenin weer af? Koelvinnen? Dan kun je net zo goed meteen koelvinnen op je proc zetten, water doet niets meer dan warmte verplaatsen.

En passieve koeling met alleen koelvinnen wil wel, maar dan moet je wel verdomt veel vinnen maken. Niet echt practisch lijkt me :)
water verplaatst warmte, maar ondertussen koelt het dus ook af :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Neophyte

Neophyte

it's back....

Op zaterdag 08 juni 2002 23:38 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Kleine rondjes zijn condensdruppels :)
Volgens mij houdt je pc niet zo van condens....

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 15:40
Dit lijkt precies op een heatpipe, maar met gewoon water gaat dit niet lukken (je CPU krijgt het te warm), omdat het kookpunt van water veels te hoog ligt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 22:19 schreef BaRF het volgende:

[..]

water verplaatst warmte, maar ondertussen koelt het dus ook af :P
werkt dit principe niet beter met veel warmte ontwikkeling zoals bij een boiler, daar praat je waarschijnlijk over xxxx watt. (8>

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 22:25 schreef PASware het volgende:
Dit lijkt precies op een heatpipe, maar met gewoon water gaat dit niet lukken (je CPU krijgt het te warm), omdat het kookpunt van water veels te hoog ligt.
kan wel maar dan moet je in het systeem een hele lage druk creeeren. Hierdoor verlaag je het kookpunt van het water en zal het wel werken. Kheb voor mn profielwerkstuk hier een methode voor bedacht, alleen nooit uitgevoerd omdat het op dat moment niet echt nuttig was....
Mijn id was om een standaard heatpipe te maken, deze kan je dan over de hele oppervlakte bedekken met vinnen of er water overheen laten stromen. Door de vergrootte oppervlakte zal dit beter werken dan een standaard koeler. Hiervoor neem je een koperen buis, aan de ene kant soldeer je een afsluitdoppie. Dit komt op de proc te zitten. Aan de andere kant soldeer je een kraantje. Nu zet je een slang aan het kraantje en stopt het uiteinde in een bak met water. Je zorgt ervoor dat er in de slang en de buis alleen nog maar water zit en je hangt de buis boven de bak met water. Doordat de slang in de bak met water hangt zal er geen lucht in het systeem komen. Nu zet je de gasbrander op de buis en laat het flink heet worden, je krijgt nu allemaal waterdamp in je systeem. Draai het kraantje dicht, laat de zooi afkoelen en je hebt een heatpipe. Sim-pel.
Pagina: 1