positie van cooler op athlon xp

Pagina: 1
Acties:

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 23:57

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Oi!

Een aantal weken geleden heb ik een compu voor mijn vriendin in elkaar gezet, uit een MSI K7T Turbo2 en een AMD Athlon XP 1700+.

Na het assembleren wilde de pc met geen mogelijkheid booten.. af en toe wilde hij wel de gfx-card initialiseren, maar dan sloeg hij gewoon af.

Ik had geen idee wat het probleem was, en aangezien ik verder geen andere onderdelen had, heb ik hem maar naar de winkel gebracht om te laten onderzoeken.

Daar werd ons verteld dat de GlacialTech fan verkeerd op de cpu geplaatst was, en dat hij dus 180 graden gedraaid moest worden (om de as van de fan dus). Tevens zeiden ze dat door deze verkeerde plaatsing de core van de Athlon XP beschadigd was in een hoekje, maar dat hij het "gelukkig" nog wel deed. Ik heb tot nu toe alleen maar met Intel cpu's gewerkt, dus ik dacht dat ik dus inderdaad gewoon een beginnersfout had gemaakt.. ;( Verder boeide het mij niet zoveel, want de compu deed het na de "reparatie".. alleen is het vervelende dat hij eergisteren weer terug moest voor reparatie, en dat toen bleek dat de beschadigde cpu zorgde voor extreme instabiliteit.. en dus kon er een nieuwe aangeschaft worden, omdat dit veroorzaakt zou zijn door een assemblagefout van mij.

Nu heb ik hier en daar nagevraagd bij wat maten van me die ook een Athlon XP hadden, of zij ook wisten dat de plaatsing van een symmetrische fan (waarbij de cooling pasta ook nog eens precies in het midden zit) verschil maakt... maar zij weten dus allemaal van niks! |:(

Ik snap er nu helemaal niks van.. zit deze winkel me nu gewoon op te lichten?? Of kan het inderdaad zijn dat ik zelf deze fout heb gemaakt?? :?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Verwijderd

je moet wel met heel veel geweld je fan verkeerd op je cpu hebben geplaats wil je hem hebben beschadigd, dus ja dan is het denk je eigen schuld.. Als iets niet makkelijk gaat moet je eerst even kijken of je het goed doet, zeker je cpu moet je met zorg behandelen.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 19:15 schreef kaasie het volgende:
je moet wel met heel veel geweld je fan verkeerd op je cpu hebben geplaats wil je hem hebben beschadigd, dus ja dan is het denk je eigen schuld.. Als iets niet makkelijk gaat moet je eerst even kijken of je het goed doet, zeker je cpu moet je met zorg behandelen.
Ik heb gekeken naar wat het makkelijkst zou zijn ivm de positie van condensatoren en dergelijke op het moederbord.. aangezien ik aan de ene kant dus vrijwel geen ruimte had om een vinger ertussen te krijgen (tussen de socket en zooi op het mobo zelf) heb ik dus besloten om hem te plaatsen zoals ik hem geplaatst had.

Het ging moeilijk inderdaad, maar niet moeilijker dan ik gewend was.

Verwijderd

Zo'n ding kan bijna niet symmetrisch zijn, omdat je socket boven je core uitkomt. Of het is een heel klein coolertje.

En ja: door het op die manier plaatsen van je cooler (dan komt ie dus met z'n volledige kracht op één randje van de core, waardoor de core dus kan breken.

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

een AMD core is echt heel makkelijk beschadigd soms wel veel te makkelijk echt een heel klein krasje of putje in een hoekje kan al voor ellende zorgen :(

Probleem is ook nog eens dat AMD zelf heel moeilijk doet over beschadigde core's vinden zij ook maar 1 haar krasje dan is het meestal al geen garantie meer :(

een Fan kun je wel degelijk verkeerd om plaatsen de krachten van die beugel worden dan verkeerd verdeeld ive seen it happen met me eigen ogen :(

en dan is ie vaak kaduuk

Sommige mensen....

Verwijderd

lalala :) hoop ik dat me duron 800 ut nog doet :P die koeler rust in uzn geheel op de core :)

Verwijderd

Een vriend van mij heeft een Thunderbird 800 gemolt, hoekjes eraf, maar het werkt nog.

De mijne Thunderbird 800 is perfect geïnstalleerd, zelfs met Vulcano 7, volgens reviews 1 van de gevaarlijkste koelers voor een AMD.

Die koelers zijn nooit symmetrisch. Er is altijd een kant die "dieper dan de koelopp" ligt, die kant moet je naar de kant van je socket waar de socketnaam staat richten.
vb. op deze foto, links beneden is het diepere plek http://dansdata.com/images/coolercomp/ttv7base440.jpg

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

hehehe wat ben je dan? btw. als je niet weet hoe je een computer in elkaar moeten zetten waarom doe het dan zelf :?

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 17:00
Op zondag 09 juni 2002 00:13 schreef Master_Egg het volgende:
hehehe wat ben je dan? btw. als je niet weet hoe je een computer in elkaar moeten zetten waarom doe het dan zelf :?
Hij wist het wel, maar alleen pentiums ;).

http://twitter.com/randalpeelen

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 00:20 schreef JimmyPop het volgende:

[..]

Hij wist het wel, maar alleen pentiums ;).
Precies :)..

Ik dacht dus: laat ik m'n vriendin wat geld besparen, door haar eens een AMD te laten kopen ipv een Intel cpu..

Ik heb zelf nooit aan een AMD gewild namelijk. Maar goed, hier leer ik dus weer van.

Always look on the bright side of life.. :)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 00:10 schreef algabra het volgende:
Een vriend van mij heeft een Thunderbird 800 gemolt, hoekjes eraf, maar het werkt nog.

De mijne Thunderbird 800 is perfect geïnstalleerd, zelfs met Vulcano 7, volgens reviews 1 van de gevaarlijkste koelers voor een AMD.

Die koelers zijn nooit symmetrisch. Er is altijd een kant die "dieper dan de koelopp" ligt, die kant moet je naar de kant van je socket waar de socketnaam staat richten.
vb. op deze foto, links beneden is het diepere plek http://dansdata.com/images/coolercomp/ttv7base440.jpg
Ach ja, weet ik dat voor de volgende keer.

Thanks iig!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
juist als je ff niet kijkt naar dat diepere gedeelte, dan zet je vaak flink kracht om die haak erom te krijgen en dan is het vaak net krak op de core

Tweakers Discord

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heb ik ook eens gedaan omdat ik eigenlijk te moe was om nog een systeem te bouwen, maar die CPU deed het nog perfect. Ik vind de "AMD super fragiele core" topics erg overdreven.

Verwijderd

ik heb ook een nieuwe cpu an mobo gekocht
mobo:k7t turbo 2
cpu: AMD 1900+

ik denk dat ik mijn koel elemant er ook verkeerd op heb zitten maar hij alles werk wel kan iemand een plaatje weg zetten van hoe de cooler er op moet ik kan namelijk geen plaatje van mobo vinden. en als hij verkeerd zit wat moet ik dan doen laten zitten of veranderen

Verwijderd

bij ongeveer elke cooler zit wel een tekening hoe ie erop moet. lijkt me dat als je niet zeker weet hoe ie erop moet je het ff checked.

Verwijderd

zit er niet bij

Verwijderd

Bij mijn zalman cooler stond alles prima uitgelegd in een boekje. eigenlijk niet nodig gehad ;)

Verwijderd

ja ok allemaal best grappig dat jullie die wel hebben maar ik heb de niet en ik ben een beetje bang dat ik mij core heb verneukt.
ik denk dat ik hem er verkeer op heb zitten en ik ben relatief nieuw met deze shit dus zoe iemand ff duidelijk heid kunne bieden want mijn hard slag gaat redelijk omhoog
[image]http://www.msi.com.tw/php/upload/mb_pics/MS-6330v5.0.jpg[/image]
hoe moet mijn cool elemant erop moet hij van links naar rechts of van rechts naar links

Verwijderd

Voor jou links, voor mij rechts. Of omgekeerd, ofzo. :P

Nee, het is heel simpel: hij past er maar op één manier goed op en als je gewoon eens goed naar de onderkant van je heatsink kijkt en goed naar de vorm van de socket dan zie je dat zo.

Zie dit plaatje van ome Tom:

Afbeeldingslocatie: http://www4.tomshardware.com/howto/01q1/010115/images/b5.jpg

links in dit plaatje, aan de onderkant van de cooler, zie je een duidelijke uitsparing zitten die dus overeen moet komen met de brede rand aan de linkerkant van de socket.

In jouw plaatje zit die brede rand van de socket dus aan de rechterkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/php/upload/mb_pics/MS-6330v5.0.jpg

(zeker nooit met Lego gespeeld, vroeger? ;))

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 03:54 schreef MORA het volgende:
Voor jou links, voor mij rechts. Of omgekeerd, ofzo. :P

Nee, het is heel simpel: hij past er maar op één manier goed op en als je gewoon eens goed naar de onderkant van je heatsink kijkt en goed naar de vorm van de socket dan zie je dat zo.

Zie dit plaatje van ome Tom:

[afbeelding]

links in dit plaatje, aan de onderkant van de cooler, zie je een duidelijke uitsparing zitten die dus overeen moet komen met de brede rand aan de linkerkant van de socket.

In jouw plaatje zit die brede rand van de socket dus aan de rechterkant:

[afbeelding]

(zeker nooit met Lego gespeeld, vroeger? ;))
Alleen die saus op de core mag wel wat meer uitgesmeerd worden :)

Verwijderd

Sjeckmaat:
Alleen die saus op de core mag wel wat meer uitgesmeerd worden :)
Beetje raar kwakje zo, ja. :+

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 04:02 schreef MORA het volgende:

[..]

Beetje raar kwakje zo, ja. :+
:+ Valt gelijk op als je net terugkomt van een avondje stappen :O

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:19 schreef gday het volgende:

Ik heb zelf nooit aan een AMD gewild namelijk. Maar goed, hier leer ik dus weer van.
Dat ligt aan jou incompetentie. Zoals duidelijk is uitgelegd, in het verhaal van Mora, hoe je hem moet plaatsen had je gewoon beter moeten opletten. Niettemin erg lullig en je bent niet de eerste.

Verwijderd

ok thx ik denk dat ik hem wel goed heb zitten en jawel ik heb wel met lego gezpeeld maar ik ben een beetje nieuw met deze shit dus ook een beetje onzeker

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 10:29 schreef Hannes1977 het volgende:

[..]

Dat ligt aan jou incompetentie. Zoals duidelijk is uitgelegd, in het verhaal van Mora, hoe je hem moet plaatsen had je gewoon beter moeten opletten. Niettemin erg lullig en je bent niet de eerste.
Ja, zoals ik zei: ik heb ervan geleerd.

Bij alle pc's die ik zelf in elkaar heb gezet, heb ik nooit hierop gelet/hoeven letten... (misschien is het wel steeds per ongeluk goed gegaan ofzo)..

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Er zijn wel degelijk symetrische koelers. Kijk maar eens naar de silverado noisecontrol.

Do as I say, don't do as I do.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 02:42 schreef TaZkraTiZ het volgende:
bij ongeveer elke cooler zit wel een tekening hoe ie erop moet. lijkt me dat als je niet zeker weet hoe ie erop moet je het ff checked.
bij deze glacialtech zat het helaas niet :(

er stond wel hoe je de cooler erop moest zetten, maar niet in welke positie ofzo.

Verwijderd

Tja vervelend.

Op mijn bon stond een link naar een pagina hoe je je koeler er op moet zetten. Die heb ik gelezen en alles is goed gegaan.

Hier dus

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 16:30
Heb laats bij een athlon 1800+ ook de koeler (blijkbaar) verkeerd op de proc gezet. Toen wou hij niet is xp instaleren of zo. Moet dus wel ff goed opletten hoe hij er op zit. Als hij er te lang verkeerd opzit kan de hele boel doorfikken.

Verwijderd

Bij deze site laten ze per mobo zien hoe een cooler eruit ziet. Welliswaar alleen de omtrek maar je hebt in ieder geval een indruk.

http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/results/coolertest.html

• smvs
  • Niet online
een socket a cooler is bij lange na niet symmetrisch.maar goed ieder zijn eigen werkelijkheid.
er zit duidelijk een uitsparing in de cooler en die kant moet naar de brede kant waar ook 'socket a' op staat.

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2025
Op maandag 10 juni 2002 12:44 schreef smvs het volgende:
een socket a cooler is bij lange na niet symmetrisch.maar goed ieder zijn eigen werkelijkheid.
er zit duidelijk een uitsparing in de cooler en die kant moet naar de brede kant waar ook 'socket a' op staat.
Er staat alleen socket 462 ;)

En mijn Zalmann koeler is symmetrisch

• smvs
  • Niet online
die kan ik niet betalen. ik hou het bij intel boxed coolers voor athlons.

Verwijderd

als je niet weet hoe een cooler geplaatst moet worden doe het volgebnde:

doe een kwak thermal paste op je core

en plaats je heatsink (ZONDER CLIPJES TE BEVESTIGEN) erop haal het eraf en kijk naar de afdruk op je heatsink dan weet je snel genoeg of ie wel of niet goed geplaatst is.

vervolgens schoonmaken, opnieuw thermal paste plaatsen (dun) en dan weer plaatsen
Pagina: 1