Hoeveel MB zijn je hersenen groot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Topicstarter
LIjkt me duidelijk. Ook al hebben we geen goeie searchfunctie toch zal de grootte aanzienlijk moeten zijn denk ik. Wie weet het antwoord want er zal ongetwijfeld onderzoek naar verricht zijn . Ook in de film Johnny Mnemonic komt het ter sprake.

Stel je voor dat je ooit je backups in je eigen hersenen kan dumpen:) Goeie searchfunctie erbij en je weet gelijk weer hoe het was om geboren te worden:P

reality is for people with no imagination

• Agent-X
  • Niet online
Gezipt of niet? ;)
Ik denk dat je hier beter over grammen dan over bytes kunt sprken aangezien dat de huidige opslagvorm is hehe

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Da's denk ik moeilijk in MB uit te drukken. De hersenen werken analoog, en maken geen onderscheid tussen hard- en software.

Verwijderd

Er is iig eens berekend dat de ogen 40 MB per seconde 'verwerken'..

Verwijderd

Je kan wel (ongeveer) een schatting maken van de grootte van je geheugen, ik weet niet meer precies hoe groot het was maar dat kan ik wel ff opzoeken....

Verwijderd

40MB/sec door je ogen? Dat zijn flink kleine jpg's dan, als je met 12Hz kijkt...

40/12=3 1/3 MB per "frame" Moet je eens kijken uit hoeveel pixels zo'n dinge wel niet bestaat!
Is wel leuk trouwens, moet je eens met photoshop een figuur maken, en dan steeds de resolutie ietsjes omlaag. Dan kan je kijken wanneer je blokjes ziet, dus wat de resolutie van je oog is! Maarjah, dat is vast al uitgezocht...

Verwijderd

Hoeveel MB ik in m'n knar heb weet ik niet, maar 's maandagsochtends voelt het als een paar ouwe simpjes van 1 meg. :)

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

In principe slaan je hersenen alles op wat er gebeurt. Dit wordt natuurlijk zeer gecomprimeerd, maar toch is je geheugen vele honderden gigs.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb dacht ik ook wel ergens gelezen dat mensen een hoop zaken als soort van fractals opslaan, denk bijvoorbeeld maar eens aan iets simpels als een berg die je op vakantie hebt gezien, het schijnt dat je die redeljk voor je kan halen , maar dat je niet echt heel goed details kan onthouden, dit is een simpel voorbeeld maar het schijnt veel complexer te zijn, dus dat bepaalde dingen simpeler worden opgeslagen als het in feite is

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Ik heb dit erges in een boek staan, thuis. ken wel ff kijken of ik het nog vinden kan.

ray kurzweil, het tijdperk van de levende computers, wanneer computers slimmer worden dan de mens.

ik weet alleen niet of je je hersenen wel analoog kan noemen, wat iig wel zo is, is dat er ontzettend veel parallel gebeurt. En ik geloof eigenlijk eerder dat je ogen 400MB/s verwerken ipv 40.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Nou iig moeten mijn hersenen ff gereboot worden, want ik heb denk ik het Friday virus, waardoor mijn framerate zakt tot onder de 8 fps... :? Tevens zit mijn geheugen vol na een week vollop gedraaid te hebben. WAAROM, WAAROM moest men nou in vredesnaam WINDOWS gebruiken om mijn hersenen te configureren! :P

Iig komt dit onderwerp toch uit op appels met peren vergelijken. Weefsel/biologische hersenen met statisch/dynamisch geheugen? Nee, dat werkt niet, maar tegen de tijd dat we biologisch geheugen in de PC kunnen gebruiken, dan slaapt mijn buurman niet meer lekker! >:)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>40MB/sec door je ogen? Dat zijn flink kleine jpg's dan, als je met 12Hz kijkt...
40/12=3 1/3 MB per "frame" Moet je eens kijken uit hoeveel pixels zo'n dinge wel niet bestaat!
Is wel leuk trouwens, moet je eens met photoshop een figuur maken, en dan steeds de resolutie ietsjes omlaag. Dan kan je kijken wanneer je blokjes ziet, dus wat de resolutie van je oog is! Maarjah, dat is vast al uitgezocht...[/quote]We zien eigenlijk maar ongeveer 10 tot 20% van het totale beeld, de rest wordt aangevuld door de hersenen.

Ik geloof dat er eens een schatting is gemaakt van 3000 gig... ik weet alleen niet waar dit op gebaseerd is en of het klopt...
Het is wel zo dat de hersenen bepaalde dingen "gecomprimeerd" opslaan...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Je hersenen slaan allerlei dingen op, die niet in bytes te vatten zijn. Iets wat je een keer gezien hebt kan je nog wel in bytes noteren (resolutie=aantal staafjes/kegeltjes op je netvlies en een menselijk oog kan iets van 28 bits aan kleuren zien), maar dit wordt lastiger voor iets wat je hebt gehoord (wat is de sampling frequency van je oor? 20 kHz ofzo?). Helemaal ingewikkeld wordt het voor geuren die je ooit eens hebt waargenomen en onthouden. Hoe beschrijf je dit in bytes? Computers kunnen helemaal niks met geuren (molecuulformules van de betreffende esters?); sommige astronauten zeggen dat het moeilijk te beschrijven is hoe het voelt om gewichtloos te zijn. Hoeveel bytes heb je nodig om een gevoel te omschrijven als gewichtloosheid, of liefde? Mensen (en dieren denk ik) onthouden allerlei dingen die (nog) niet in bytes te beschrijven zijn.

En over dat biologisch geheugen: ik zie het echt nog wel 'ns gebeuren (ik denk zelfs dat ik het nog mee zal maken): het is gewoon een kwestie van genen/chromosomen/dna etc. aan te passen binnen een celkern. Op een gegeven moment zullen mensen wel uit moeten wijken naar nieuwe vormen van opslag, want zelfs aan magnetisme (de bekende harde schijf) is een grens (het gebied van Weiss als ik het me goed herinner).

hmm, ik dwaal te veel af, dus ajuus.

Imp

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-01 16:22
De capaciteit van je brains niet uitdrukken in Mb's of grammen Het ligt er maar net aan hoeveel banen jouw neurale net heeft en hoeveel stroompjes erdoor gaan

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

dan vergeten we nog dat er mensen zijn die zeggen dat elke cel van het menselijk lichaam herinneringen bevat(niet dat ik het hier mee eens ben)
in bytes uitgedrukt hebben je hersenen ongelimiteerd opslag(analoog)antwoord is zo simpel

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-01 21:43

Apache

amateur software devver

ik heb ooit eens gehoord (heel lang geleden :)) dat je hersens (geheugen) zo'n 120 terrabytes zouden zijn, als dat echt zo is vind ik het kut dat we die niet efficient kunnen gebruiken en effe alle boeken die we lezen uit ons hoofd kunnen opzeggen, spieken zou dan verleden tijd zijn :9

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Mooie vraag Bonez!

Wat ik denk? Nou ... groter dan alle HD's van alle mensen die ooit op stellingen van jou hebben gereageerd bij elkaar. En zo niet,
boeien, ruilen wil ik toch niet ;)

Verwijderd

Als ik realistisch zou moeten zijn (16 j oud dus), 2000 terrabyte. Maarja, onze hersenen slaan gegevens niet op in FAT32, maar in BIO2048 :9 dus van data kan je niet spreken, eerder wazige herrineringen toch..

• Diadem

Diadem

fossiel

Geheugen valt idd eigenlijk niet in bytes uit te drukken.

Hoeveel byte is 1 sec herinnering?

Men weet niet eens wat een herinnering precies is. Of alles wat je ziet wordt opgeslagen, of alleen een aantal sleutels, en hoe herinneringen weer worden teruggehaald. Laat staan dat men weet hoe groot een herinnering is.

Maar ik heb nog nooit iemand gezien die halverwege een college ineens een memory overflow gaf, dus laten we het er maar op houden dat ons geheugen groot genoeg is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

1 sec ervaring is de optelsom van de positie en de vuursnelheid van alle neuronen in je hersenen.

Tel maar op. ;)

Volgens mij is dit wel op te slaan in bytes, je moet alleen weten wat je op moet slaan en hoe. (anders zou je je niks kunnen herinneren, dus....)

Ennuh, teRRabytes?? Nooit van gehoord. (doe maar Tera, dan doe je al gek genoeg!)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Jag
  • Laatst online: 12:16

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>1 sec ervaring is de optelsom van de positie en de vuursnelheid van alle neuronen in je hersenen.[/quote]Vuursnelheid is constant in een zenuwbaan. Wordt alleen bepaald door de dikte en het aan- of afwezig zijn van die Schwann gevallen.

Jag

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik denk dat logos vuurfrequentie bedoeld...

maar dan nog, dan kun je het optellen. Dat is onbegonnen werk.. je weet namelijk niet hoe een herinnering wordt opgeslagen.

Wordt alles precies onthouden? of alleen details? Wat is de resolutie van een herinnering (niet persee hetzelfde als die van je ogen) etc, etc...

Verwijderd

Oh maar das zo uitgerekend.

Ik heb nog een ringkerngeheugen van 1024 bits liggen en die is 20x20x0,5 cm en dat ding stamt uit 1961.
Mijn hoofd is ongeveer 20 cm diep, dus dat
zijn 40 x 1024 bits.
We leven nu in 2000 en op zo'n plaat past met gemak een 5 gigabyte, wordt dus 40 x 5 gigabyte.

Die 5,1 Kb is dus in 39 jaar 200 gigabyte geworden.

Pakken we de evolutie van de mens van een kleine 300 miljoen.

Even vermenigvuldigen en dan krijg ik
11764705882352941176,4705882352941 Bytes.

Nou snap ik ook waarom ik niet alles begrijp want het is een 1'tje of een 0'tje en niet
een deeltje van een bit (stomme komma).

Maar het is dus ongeveer 11,7 Exabyte

Verwijderd

mensen lopen nie al 300 miljoen jaar met een hoofd van ongeveer 20 cm diep :)
dus dan komt het wat minder uit als het zou kloppen wat je daar berekend >:)

Verwijderd

Ok het hoofd is dan wel wat anders van formaat tegenwoordig.

Ik zit meer met het komma probleem. Ik heb er echt wakker van gelegen.

Je kan het nou ook niet bepaald een bad sector noemen.

Wat ik wel weet is dat zweten, gewoon overklokken is en dat de enigste redding een koud pilsje is....niet teveel natuurlijk want na de volgende herstart wordt je met koppijn wakker.

En overspannen ed moet maar onder een nieuwe noemer komen.

Ik heb last van een overflow en moet een beetje gaan underklokken.

Als trouwens de maat van het hoofd direct te maken heeft met de grootte van mijn geheugen dan snap ik niet waarom de oosterburen zo'n groot hoofd hebben.

De kleur haar begrijp ik wel blond is wit is koud is geen snelheid.

Rossige (met rood haar) zijn felle tantes, snel, zijn heet.

Maar terug naar de evolutie, laat ik er dan een 3 tot 4 Exabyte naast zitten, blijft toch best wel veel voor de begrippen nu.

Verwijderd

gheghe jaa jaa wijsneus wel wijs? of spoort niet? LOL :9

Verwijderd

Oops!

Division by zero...

weg breen!

edit:
Stomme typo's!

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Dat kommaprobleem komt doordat je 300 miljoen jaar door 39 gaat delen, en dat gaat niet exact.
Zelf denk ik dat de de capaciteit van de hersenen oneindig groot is, want ik heb nog nooit gehoord van iemand die zijn hersenen vol had zitten.

Verwijderd

oneindig groot zeker niet. Je hebt nu eenmaal een bepaald aantal atomen nodig om informatie op te slaan, het aantal atomen is beperkt, dus ook de opslagcapaciteit.

Wel zou het zo kunnen zijn dat ze zo groot zijn dat je ze nooit vol krijgt, maar ook dat is niet zeker. Oudere mensen hebben moeite met het opnemen van nieuwe informatie. Zou kunnen zijn omdat ze een eind vol zitten, zou ook andere redenen kunnen hebben, maar da's nog onduidelijk

Verwijderd

als ik maar niet door microsoft geprogrameerd word!

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

en als je een keertje flink gezopen heb
is de volgende ochtend je korte termijn schijf geformateerd :)

Verwijderd

ff tussendoor, weet iemand waar ik mijn Bios kan laten Flashen.

Mijn laatste release is van 3-4-1966

Ik heb wel 3 bios'sen geflasht.

Wesley 1990
Patricia 1993
Ricardo 2000

Op wesley is al aardig wat software geinstaleerd maar Ricardo ruikt nog wel een naar nieuwigheid.

Overgins heb ik wel de indruk dat de jeugd tegenwoordig toch wel meer capaciteit heeft
kwa mb'tjes....exa-bytjes.

Verwijderd

<QUOTE>
Chris Winter, hoofd van Britisch Telecom's Arificial Life Team gelooft dat de apparaten voor informatie en opslag die ik in dit boek beschrijf binnen dertig jaar te ontwikkelen zijn! ... Dr Winter verklaart dat het ons mogelijk maakt `een mens fysiek, emotioneel en spiritueel te herscheppen', en schat de vereiste geheugencapaciteit op 10 terabytes.
....
</QUOTE>
Uit 3001 De Finale van Athur C. Clarke

Het de hersencapaciteit van een mens is dus waarschijnlijk in minder dan 10 Terabytes op te slaan

• DiSiLLUSiON
  • Laatst online: 14-01 15:01
dus dan worden computers waarschijnlijker wel slimmer in de toekomst dan de mensheid :) kijk als die supercomputers nu al meer hdruimte hebben dan wij in onze kop hebben.. laat staan dan de cpu power die strakjes in die dingen zit :)
*heeeellluuuuppp!* roflol :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Als ik op school onder wiskunde zit staat mijn geheugen heel hoog (moet toch examen halen hé?;)) en als ik achter een computer zit sta ik op nihil. Ik weet bijna alles al, en de rest boeit me niet meer...
Pagina: 1