[keyb] multimedia toetsen programmeren ?

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik vroeg me af op welke manier ik het makkelijkste de scancode van m'n multimediatoetsen op mijn toetsenbord zou kunnen nagaan..
met volgende code lukte het niet, en werkte enkel bij de gewone toetsen (qbasic)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
CLS
DO
    toet$ = INKEY$
LOOP UNTIL LEN(toet$)
scancode = CVI(toet$ + CHR$(0))
IF scancode < 256 THEN
      PRINT ASC(MID$(toet$, 1))
ELSE
      PRINT ASC(MID$(toet$, 1))
      PRINT ASC(MID$(toet$, 2))
END IF

Zou het dan ook mogelijk zijn, om deze toetsen zelf te programmeren ??

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

Dat gaat je waarschijnlijk niet lukken in qbasic...
Als je het in windows wilt gebruiken; welke taal wil je dan gebruiken?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
dat qbasic programma'tje was gewoon om mijn scancode na te gaan, maar dat lukt dus niet.

Ik dacht iets met assembler te maken hiervoor..
Of in C++..

Of op welke manier kan ik dit het beste realiseren?

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

Het lijkt mij simpel het in C++/Delphi te doen en met een form en een onkeypress event de juiste scancode af te vangen. Voor de rest zijn er prima componenten die globale key-events kunnen afhandelen :)

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gewoon in c(++)/delphi/vb doen.
dmv een keyboardhook (zoek maar in de msdn) is heel makkelijk een programma te maken wat reageert op je multimedia toetsen.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
is het ook bijvoorbeeld mogelijk om de functie van de multimediatoetsen die werken (onder XP werken ze zonder iets te installeren) van functie te wijzigen.

Bijvoorbeeld als ik op de videotoets druk, niet windows media player opgestart wordt, maar een ander programma'tje.
Waar zitten deze waarden eigenlijk opgeslagen :?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik denk het register van windows

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 14:27 schreef M4RTiN het volgende:
ik denk het register van windows
hehe, en waar zou dat dan ergens zijn ?

• Xlnt
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 08:11
hehe, en waar zou dat dan ergens zijn ?
Bij mij staat dat hier:
code:
1
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\AppKey

Maar de toetsen werken bij mij niet allemaal, dus er staan ook maar enkele sleutels (7, 15, 16, 17, 18) op die locatie.

Op google vond ik voor deze sleutel precies één link:
http://www.microsoft.com/hwdev/tech/input/w2kbd.asp.

Succes.

"It's not that I'm lazy. It's that I just don't care."

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
ok, bedankt,
maar hoe kan ik dan nu zorgen dat die andere keys ook werken, ik heb al geprobeerd om sleutels aan te maken binnen de range 1-50.. maar dit leverde geen resultaat op.
Waar staan trouwens de andere keys zoals (volume UP, DOWN, mute..) gespecifieerd?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
niemand een idee ?

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21
Wat voor toetsenbord heb je...? Ik heb een qware/pirox/waytech/ortek versato mcx-800 en daar zit een programma bij dat die toetsen opvangt en ze daarmee een functie geeft. Dus ook: als dat programmaatje niet draait, doen die toetsen niks.

De verbonden acties zijn aan te passen in dat programma. Ik heb ook nog een logitech keyboard met 3 extra toetsen, ook daarvan zijn de knoppen in een programma in te stellen. Dat lijkt dan meer op een driver omdat het in het configuratiescherm komt en zo.

Dus volgens mij is het altijd zo dat een speficiek programma (of driver achtig iets) van de fabrikant er voor moet zorgen dat die knoppen werken. De instellingen van die knoppen zul je dan in dat programma moeten veranderen.

Maar vervolgens dus zelf zo'n programma schrijven... reverse engineeren van 't programma wat er bij zit of zo... :) beetje lastig.
Pagina: 1