Toon posts:

Probleem met DMA/PIO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb:
...DMA aan staan, zowel in de BIOS als in WIndows XP (m.b.v registerwijzigingen en m.b.v. DMA Tools).
...de bekabeling, de processor, het moederbord en het geheugen vervangen met onderdelen van mijn tweede, exact hetzelfde systeem.
...5 verschillende versies van de VIA 4in1 gebruikt en ik heb 6 maal een ander BIOS gebruikt.
...mijn systeem reeds 10 keer gepartitioneerd, geformateerd en WinXP op verschillende OS'gebruikt (98/98SE/ME).
...de mbr meerdere malen opgeschoond.
...de HDD op alle mogelijke manieren getest.
...mijn systeem met McAfee en met Norton 2002 (fully updated) gescanned op een virus, deze was niet aanwezig.

en tenslotte een linux kernel geboot, die aangaf dat alles keurig op udma66 stond, primair ide kanaal op udma.

Dit alles heeft niets opgelost.
In Win98/SE en ME kan ik de HDD wel op DMA zetten, maar hij verandert het weer na herstarten in PIO.

Op een of andere manier wordt PIO toch weer geforceerd.
Bij een DMA tool krijg ik het volgende:
Error: Can't open SCSI Base Key en Error: Get PIO/DMA mode Error!
Nadat Windows klaar is met dat balkje dat op-en-neer-gaat (trouwens maar 2x, persoonlijk record), moet ie verdacht lang denken voordat hij bij mijn inlogscherm komt.
Daarna hoor ik altijd al vrij snel dat het opstartgeluid gaat stotteren, wat betekent dat ik weer eens met 1*16mb/s aan het vlammen ben (PIO dus).
De VIA Bus Master IDE controller staat trouwens op PCI-bus 0, apparaat 7, functie 1 (?)

De configuratie is als volgt:

Primary Master: IDM DTLA-305030 (Dev1=niets) DMA if possible / PIO
Secondary Master: E-IDE CD-ROM 52x/AKH (dev1=niets) DMA if possible / ULtra DMA Mode 2
Heeft iemand enig idee hoe ik dit irritante probleem opgelost krijg?????

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? ;(

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Mjah klinkt als een probleem. Heb je al VIA 4-in-1 drivers geprobeerd ( als je natuurlijk een via chipset hebt )? Verder zou ik het zo niet weten :( Sorry

fotoblog

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk

Verwijderd

In de CT van juni staat volgens mij hetzelfde probleem beschreven- zonder oplossing.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-04 22:18
Ik heb zo'n El-Cheapo moederbordje met een SiS730S chipset in mijn 'fikkie-pc' zitten die ook niet op dma mode wilde. Na wat klooien en rommelen leek het me voor de grap eens leuk om de harddisk op secundairy ide te zetten en de cdrom op primary en verdomd het werkte ook nog.
Misschien heb je hier wat aan?

Bij mij stond voor het omwisselen de cdrom namelijk wel keurig op dma, maar de harddisk niet. Is dat bij jou toevallig ook het geval?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad.
Ik heb 2 branders en 1 cdrom aangesloten.
Werken allemaal keurig op UDMA Mode 2.
Kan ik de HDD wel op secondaire ide zetten maar boot ie dan nog???
Pagina: 1