Toon posts:

[WC] Vraag mbt warmteafvoer radiator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel, een radiator kan 440 watt afvoeren, en je complete systeem maakt zon 250 watt. Blijft het water dezelfde temperatuur als je de fan dan op minder RPM zet waardoor de radiator effectief minder watt afvoert? (zeg dat hij dan nog zon 300 watt afvoert)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
je moet de thermische weerstand niet vergeten hoor. dus hoe warmer hoe minder goed de stof warmte geleid.

Maar stromende lucht kan eigenlijk helemaal niet zoveel energie opnemen.

Verder wel een leuke vraag voor een rep Natuurkunde12 :)

Afgestane energie == Opgenomen energie.

Q=mc/\T
Q=C/\T

Bereken het zelf maar btw :P

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Op zaterdag 08 juni 2002 14:43 schreef Bredend het volgende:
je moet de thermische weerstand niet vergeten hoor. dus hoe warmer hoe minder goed de stof warmte geleid.

Maar stromende lucht kan eigenlijk helemaal niet zoveel energie opnemen.

Verder wel een leuke vraag voor een rep Natuurkunde12 :)

Afgestane energie == Opgenomen energie.

Q=mc/\T
Q=C/\T

Bereken het zelf maar btw :P
Het klopt inderdaad dat hoe warmer een vloeistof wordt, hoe minder goed het warmte geleid; alleen is water nu net een speciale uitzondering. Over het algemeen kun je wel stellen dat hoe warmer het water is, hoe minder warmte het kan opnemen, maar bij een bepaalde temperatuur begint de capaciteit van water om warmte op te nemen weer licht te stijgen. Ik weet hier het precieze niet vanaf, omdat ik geen thermodynamica-deskundige ben, maar ik weet wel dat je (zeker in het geval van H2O) niet zo makkelijk kunt redeneren wat voor effect een bepaalde actie (bijv. het op minder toeren laten draaien van je radiator-fan) nu PRECIES heeft op de koel-prestaties.

Verder heb je gelijk dat stromende lucht minder goed warmte kan opnemen/afvoeren dan water, maar het doel van een radiator is nu juist om het *oppervlak* waarlangs de 'koele' lucht stroom zo groot mogelijk te maken. Hierdoor kun je met lucht toch redelijk koelen.

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein