BBQ-feest met muziek organiseren met HT&K hifi?

Pagina: 1
Acties:

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Mijn vader vroeg mij om de muziek voor de buurtbarbeque te verzorgen. Nu lijkt mij dat hardstikke leuk, maar ik weet niet wat mijn apparatuur ervan denkt. Omdat er nogal wat alcohol dreigt te gaan vloeien (ik blijf nuchter, heheh) zal dat ook wel gevolgen gaan hebben voor het volume. Ik heb een yamaha versterker en grote 4 ohm boxen, en als ik 'm in mijn kamer een 5 minuten op behoorlijk volume laat spelen wordt het ding al indrukwekkend heet. Ik vraag me nu af of het ding mogelijk te heet gaat worden als ie gedoemd is langere tijd op behoorlijke vermogens te draaien, en of dit simpel op te lossen valt door er gewoon een dikke fan in te laten waaien. (misschien heeft dit ook wel negatieve gevolgen voor het geluid?)

Heeft iemand ervaring met dit soort dingen in praktijk en kan ie tips geven hoe hij het toen had opgelost, of kan die persoon mij gewoon totaal van het idee afbrengen mijn geluidsinstallatie (die toch wel enigszins gemaakt lijkt om behoorlijk te kunnen spelen) de vernielingen in te helpen met dit soort grappen?

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hitte kan geen kwaad, is normaal voor een goeie versterker, heb ik ook last van, soms kan ik de kap niet aanraken, maar als je het niet vertrouwd richt je er toch een cooler op?

Verwijderd

Echt wel koelen dat ding, heeft toch geen invloed op het geluid! Ik heb zo al eens een versterker verspeeld. Het is in principe een huis tuin en keuken versterker welke niet gebouwd is voor langdurig op vol vermogen.. Zou wel zonde zijn als er iets verbrand...

En wel goed in de gaten houden..

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 14:15 schreef us1111 het volgende:
Echt wel koelen dat ding, heeft toch geen invloed op het geluid! Ik heb zo al eens een versterker verspeeld. Het is in principe een huis tuin en keuken versterker welke niet gebouwd is voor langdurig op vol vermogen.. Zou wel zonde zijn als er iets verbrand...

En wel goed in de gaten houden..
Roger this one!

• Zeepoog
Als ik 'r dus een flinke waaier inzet, zou het moeten lukken? En wat zullen mijn boxen ervan denken? Zullen die dingen in staat zijn om lange tijd flink belast te worden (ik laat het zaakje natuurlijk niet vervormen)? Of kunnen ze ook te heet worden..? De drivers zijn in staat behoorlijk uit te slaan heeft de ervaring mij geleerd, maar sinds ik buren heb, ben ik eigenlijk nooit in staat geweest om langere tijd echt hard te spelen....

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Zet in elk geval de loudness uit, bass en tweeter op neutraal (als je dat nog niet had)
en gooi je versterker niet verder dan 3/4 open.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 14:43 schreef SiGNe het volgende:
Zet in elk geval de loudness uit, bass en tweeter op neutraal (als je dat nog niet had)
Tweeter -moet zijn- treble = hoge tonen

3/4 is meestal al maximaal, ik ken de AX 496 niet, heb wel is met een AX-serie wat gedaan maar meestal is het zo dat bij de helft van het zgn. volume de versterker al op vol vermogen staat. Zorg gewoon dat de boel niet clipt (Het inelkaar klappen van de spanning, omdat de versterker niet genoeg stroom (ampères) kan leveren. De versterker gaat gelijkspanningskomponenten geven en hier kunnen luidsprekers niet tegen.)) wat duidelijk te horen is door brak geluid. Dan kan je in principe niet zo veel gebeuren (behalve een pot bier eroverheen ofzo)

Zorry voor de haakjes :P

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 08:19

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

www.infernorental.nl
bestel ff een Array Setje van 6 Kw en je feestje kan niet meer kapot..

* SjOuKeS z'n ouwe stage bedrijf.. ze hbb d'r genoeg..

• Zeepoog
Op zaterdag 08 juni 2002 14:43 schreef SiGNe het volgende:
De loudness is 'n beetje een apart verhaal op deze versterker, want hij is trappeloos instelbaar, en hoe verder ik 'm instel, hoe minder middentonen ik overhoud. Het is dus in tegenstelling tot andere versterkers niet dat bassen en treble harder worden, maar de midden juist zachter. Ik heb 'm (afhankelijk van de muziek die ik draai) meestal wel een beetje ingesteld. Wat ik met de andere tonecontrols doe hangt natuurlijk ook een beetje van de accoustiek af van 'buiten'. ik ben wel van plan om een beetje muurtjes op te zoeken omdat ik anders geen bassen overhoud, vermoed ik :)
Op zaterdag 08 juni 2002 14:49 schreef mark_dabomb het volgende:

[..]

Tweeter -moet zijn- treble = hoge tonen

3/4 is meestal al maximaal, ik ken de AX 496 niet, heb wel is met een AX-serie wat gedaan maar meestal is het zo dat bij de helft van het zgn. volume de versterker al op vol vermogen staat. Zorg gewoon dat de boel niet clipt (Het inelkaar klappen van de spanning, omdat de versterker niet genoeg stroom (ampères) kan leveren. De versterker gaat gelijkspanningskomponenten geven en hier kunnen luidsprekers niet tegen.)) wat duidelijk te horen is door brak geluid. Dan kan je in principe niet zo veel gebeuren (behalve een pot bier eroverheen ofzo)

Zorry voor de haakjes :P
Ja, ik weet wel ongeveer hoe ver ik kan gaan met het volume. Ik heb het hier thuis nog nooit horen vervormen, maar ik denk dat aan de uitslag van de woofers wel een aardige indificatie geeft van hoe ver je kunt gaan :)

• Zeepoog
Op zaterdag 08 juni 2002 15:13 schreef SjOuKeS het volgende:
www.infernorental.nl
bestel ff een Array Setje van 6 Kw en je feestje kan niet meer kapot..

* SjOuKeS z'n ouwe stage bedrijf.. ze hbb d'r genoeg..
Ik vind het ook juist wel leuk om te kijken waar mijn eigen stereo toe in staat is :)

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Zolang je oplet dat het geluid niet gaat vervormen, dan moet het wel goed gaan. Heel soms wil het nog wel eens gebeuren dat een versterker het niet volhoudt en dat er iets doorbrand.

Je zou ook kunnen overwegen om een PA versterker te huren. Die zijn geschikt om lang hard te gaan.
Het is natuurlijk wel leuk om te zien tot waartoe je stereo in staat is, maar als ie toch het loodje legt denk ik dat je flink baalt :) .

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die loudness zou in theorie niks meer moeten doen als je amp hard staat, maar dat is in de praktijk meestal niet zo.
Verder: als je speakers niet vervormen zullen ze dat na een paar uur ook niet doen (bij hetzelfde volume uiteraard). Een beetje amp heeft wel een thermische beveiliging, dus zal je hem niet snel slopen, alleen zit je ff een kwartiertje zonder muziek dan. Goede fans (in- en outtake) zou wel handig zijn en verder zorgen dat 'ie goed vrij staat, dus niet tussen allemaal cd-spelers ingebouwd ofzo.

Je zegt verder dat je hem thuis wel eens behoorlijk hard zet, vergis je niet, in de open lucht mag je hem wel minstens de helft harder zetten voor hetzelfde (belevings-)volume. De meeste luidsprekers overlijden doordat er onder invloed van alcohol steeds harder gedraaid wordt en de vervorming genegeerd wordt, zet hem in dat geval gewoon zachter, dan is er niets aan de hand.

• Zeepoog
Op zaterdag 08 juni 2002 21:47 schreef TheLemon het volgende:
Die loudness zou in theorie niks meer moeten doen als je amp hard staat, maar dat is in de praktijk meestal niet zo.
Verder: als je speakers niet vervormen zullen ze dat na een paar uur ook niet doen (bij hetzelfde volume uiteraard). Een beetje amp heeft wel een thermische beveiliging, dus zal je hem niet snel slopen, alleen zit je ff een kwartiertje zonder muziek dan. Goede fans (in- en outtake) zou wel handig zijn en verder zorgen dat 'ie goed vrij staat, dus niet tussen allemaal cd-spelers ingebouwd ofzo.

Je zegt verder dat je hem thuis wel eens behoorlijk hard zet, vergis je niet, in de open lucht mag je hem wel minstens de helft harder zetten voor hetzelfde (belevings-)volume. De meeste luidsprekers overlijden doordat er onder invloed van alcohol steeds harder gedraaid wordt en de vervorming genegeerd wordt, zet hem in dat geval gewoon zachter, dan is er niets aan de hand.
In open lucht klinkt alles inderdaad meestal toch wel 'n stuk minder hard :) We wonen in 'n buurtje met allemaal twee onder een kaps woningen, met daartussen elke keer twee garageboxen met oprijlaantje. Als ik de boxen gewoon tussen twee huizen inzet (ruimte genoeg dus nog, oprijlaan lengte, twee garageboxen breedte, en zodoende toch nog tussen 3 muren) hoop ik zo toch nog een beetje geluid over te houden. En over dat alcohol'probleem'.... Ikzelf blijf wel aardig nuchter (als laatste hoop voor de apparatuur) om alles een tikkeltje in de gaten te houden. :)

• DJSmiley
  • Laatst online: 15-08 11:31
Ik heb zelf ook een Yamaha versterker, de AX-500
Levert 4x85 Wattjes...
Wordt ook fucking heet bij heavy-use.. Ik heb er voor de zekerheid maar een fan in gebouwd :)

Kwa vermogen is het voor hier (zolderkamer, 5x4 meter ofzo) meer dan zat, dreunt hele buurt door)

Voor een buitenfeestje zou ik het niet gebruiken. Heb er jaren geleden een klasseavond van mn broertje mee gehouden. Deze versterker was mid-hoog, 2e versterker voor de basspeakers.
Totaal iets van 300 W die zaal ingetrapt, was echt te weinig.. Aula van een middelbare school...

Laatst bruiloft gehad, 40x10m zaal ofzo, had daar een PA setje van 2x100W staan, ging voor spraak goed, muziek/stukjes ook goed, maar echt feesten icm alcohol.. NOT

Laat staan als je die vermogens buiten neerzet, dan houd je dus nix over.

Je kan het gewoon eens proberen, ff alles buitenzetten, kijken hoe het gaat..

Of een zooi versterkers bundelen.. alleen mag je dan wel een mengpaneel inzetten, anders mag je per versterker je volume instellen, en door de onderlinge verschillen is de kans ERG groot dat je een overbelaste versterker/box niet hoort....

Beste is gewoon een PA setje huren..

Let ook ff op geluidsnivo, een buitensetje hoor je een eindje weg, check ff ivm mogelijk politiegezeik als er iemand last van heeft..
Pagina: 1