[Exim] Kan geen mail ophalen via POP3

Pagina: 1
Acties:

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik heb een Debian servertje met daarop Exim als mailserver. Exim is gewoon standaard geinstalleerd tijdens de installatie van Debian. Nu heb ik een user "pieter" aangemaakt, maar als ik dan met Outlook Express mijn mail probeer op te halen geeft ie een fout:
code:
1
2
3
4
5
6
De server heeft de verbinding onverwachts afgebroken.
Mogelijke oorzaken zijn problemen met de server,
netwerkproblemen of te lange inactiviteit.
Account: 'Pieter Hensen (192.168.0.11)',
Server: '192.168.0.11', Protocol: POP3, Poort: 110,
Beveiligd(SSL): Nee, Foutnummer: 0x800CCC0F

Ik kan wel mail versturen via die server maar niet downloaden d.m.v POP3.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Exim is toch een SMTP server, en geen POP3 server? Je zal dus nog een POP3 server moeten installeren. Zelf gebruik ik IMAP en daarbij Courier-IMAP, maar misschien bevat het package ook een Courier-POP3. Weet ik niet zeker, want ik gebruik helemaal geen POP3 :)

• Tomaat
W00t! apt-get install ipopd did the trick! Maarre, wat is dan het verschil tussen een imap en een pop3 server?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het verschil zit hem in het protocol waarmee je je mail ophaalt. Daar zijn verschillende protocollen voor en als je client POP3 wil en je server geeft alleen IMAP, dan krijg je problemen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Op zaterdag 08 juni 2002 13:13 schreef Tomaat het volgende:
W00t! apt-get install ipopd did the trick! Maarre, wat is dan het verschil tussen een imap en een pop3 server?
Bij pop lees je je inbox, en is het gebruikelijk dat je de mail ook ophaalt (= download naar je eigen machine, hoeft weliswaar niet, maar bijna iedereen doet het wel). Je hebt dan niet perse een homedir op de server nodig.

Bij imap 'lees' je een of meerdere mappen in je homedir op de mailserver, en laat (meestal) die mail daar lekker staan. Zo kun je je mail vanaf verschillende pc's benaderen.

Ik ben pas zelf overgestapt van pop naar imap, heb squirrelmail geinstalleerd (web-interface voor imap), en kan dus nu vanaf de hele wereld m'n mail via dezelfde interface benaderen, (m'n server draaide al exim+apache+php, dus squirrelmail toevoegen was een eitje)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Tomaat
Hmmz, dan moet ik ook maar eens een kijkje nemen naar dat Squirrelmail. :)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Anders kun je ook nog voor Horde/IMP kiezen. Draait heel lekker en ook makkelijk te installen onder Debian.
Pagina: 1