Brandsnelheid en type CD-R's

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:45
Hi,

In de laatste computer totaal [bij de CDR-test] las ik dat CD-R's die bijv. geschikt zijn tot 32-speed het beste niet op 2-speed o.i.d. kan branden omdat door te lange verhitting op 1 punt er fouten kunnen optreden bij het lezen. klopt dit?

Martijn
die altijd op 2-speed brand omdat hij 1. door wil werken tijdens het branden en 2. een oude pc heeft waarbij sneller branden moelijk gaat

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op zaterdag 08 juni 2002 12:47 schreef musicfreak het volgende:
Hi,

In de laatste computer totaal [bij de CDR-test] las ik dat CD-R's die bijv. geschikt zijn tot 32-speed het beste niet op 2-speed o.i.d. kan branden omdat door te lange verhitting op 1 punt er fouten kunnen optreden bij het lezen. klopt dit?

Martijn
die altijd op 2-speed brand omdat hij 1. door wil werken tijdens het branden en 2. een oude pc heeft waarbij sneller branden moelijk gaat
Dit zou me echt verbazen.

Misschien vind je hier: http://www.cdrinfo.com/ wel meer info

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ja dat klopt, de meeste 2x writers weten niet de juiste strategie om op 32x CD-R's te branden, dit heeft niets met de laser of de tijdsduur te maken, de brander weet gewoon niet de juiste intensiteit in te stellen, dit geldt overigens alleen als je oudere brander hebt.

Als je b.v een 24x brander hebt en die op 2x gebruikt op 32x schijfjes dan is er niets aan de hand.

Overigens is de computertotaal test niet echt goed, lees maar eens:

http://www.cdfreaks.com/news2.php3?ID=3915

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• musicfreak
Ik heb een Acer 8-speed brander, kan ik daar "veilig" 32-speed schijfjes mee branden op 2 voudige snelheid?

Martijn

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Een sneller CDR heeft een andere afkoelingsstrategie dan een langzame plaat. Als de laser "uitgaat" tijdens het schrijven moet het putje eindigen en daarvoor moet de plaat juist afkoelen. Als je een snelle plaat te langzaam brandt, dan is de aflijning van het putje niet goed en is er kans op leesproblemen achteraf omdat de lezer het verschil niet ziet tussen een 0 en een 1. Bij goede CDRs is de marge wel groter dan bij goedkope spullen. 32x platen op 2x schrijven lijkt me echter wat teveel van 't goede. Koop dan lagere platen met lagere specs.

• musicfreak
Tsja... het probleem is dat CD-R's met een snelheid < 24-speed nauwelijks verkrijgbaar zijn.

Martijn

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik ken dit probleem met een 2x2x4 HP 7100i. Deze kan geen CD branden, omdat hij overal een error geeft, terwijl de CD's het wel doen in mijn 32x12x48 LiteOn.
Zijn er schijfjes te koop die het maybe wél gegarandeerd op lagere speeds doen? Sommige merken doen het namelijk wel, maar na een tijdje doet dit merk het dan niet meer (overgestapt op een andere leverancier van CD's?). Da's best wel irritant (voor mijn ouders....)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Die 7100 is geen 2x2x4 maar een 2x2x6 (niet dat het wat uitmaakt, maar toch). Wat zijn de fouten die je krijgt als je wil branden ?

• musicfreak
Als ik het goed begrijp kan een 2-8 speed brander zich alleen goed instellen op schijfjes die zo'beetje tot 16-speed gaan en niet op schijfjes die je [veel] sneller kan volbranden.

Klopt dat?

Martijn
* wordt er een beetje duizelig van en vraagt zich af waarom mijn brander tot nu tot 24-speed schijfjes correct brand*
Pagina: 1