Toon posts:

[RAID] Geïntergreed op MOBO of LOS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een simpel(?) vraagje: maakt het veel verschil of je een RAID controller on-board hebt, of een losse controller gaat gebruiken?

Aangezien ik van plan was om op [zeer] korte termijn een nieuwe pc aan te gaan schaffen, en ik eigelijk wel een archief wil hebben om m'n muziekarchief op te zetten. Dat on-board RAID-controllers alleen raid 0 en 1 [dus geen 0+1] ondersteunen , boeit me niet: ik wil toch RAID 0 [eventueel later uitbreiden met nog eens twee schijven].

Maar ik vraag een paar dingen af:
- Processorbelasting van on-board RAID vs. losse RAID-controller
- Compatibility / support [werkt het gemakkelijk of ben je dagen aan het prutsen]

Iemand die me hier iets meer over kan vertellen?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
bij de duurdere pci controllers zal de proc belasting minder zijn aangezien die zelf een eigen procje hebben :P

zie ook [topic=310264/1/999] :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Mjwa... ik was niet van plan om zo'n dure adaptec raid controlelr van 500 euro te kopen ofzo... meer in de richting van Promise o.i.d. :)

Verwijderd

waarom raid? voor een mp3tje zijn normale schijven zonder raid toch ook goed? OK als je je OS erop zet, kan t nut hebben, of wil je een back-up van je mp3 systeem?

edit: niet goed gelezen, over dat back-up, je wilt raid 0

Verwijderd

Topicstarter
Als ik RAID neem, dan wordt het sowiezo RAID 0 [welke Tweaker draait er eigelijk een andere vorm? ;)], omdat je dan een lekker grote schijf erbij hebt :D

Waar het mij om gaat is of er veel verschillen in performance zijn, bijvoorbeeld een on-board RAID die continue 50% CPU-kracht nodig heeft, of een Promise kaart waarbij dat niet zo is [of whatever... ik ben nog niet zo thuis in welk type mobo/controllerkaart ik moet kiezen].

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 07:10
onboard zijn meestal ook primise of High Point chipsets. Dezelfde als op de losse controllers gebruikt worden.
Pagina: 1