Toon posts:

[laptop-TFT] NEC black out!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een ARIMA laptop op de kop kunnen tikken!
Leuk apparaat tot nog toe, deed het perfect, maar toen ik de afdekplaat boven het toetsenbord eraf schoof en ff wat stof verwijderde bij de proc ging het waarschijnlijk mis.

Na terugschuiven van de afdekplaat, opnieuw aandoen, deed het TFT-scherm het gewoon niet meer!

Niet getreurd, dacht ik! Ding helemaal openschroeven.
Behuizing van de TFT afgesloopt (wel netjes) waarna het gehele scherm en een klein printplaatje onder het scherm zichtbaar werden

(dit kleine printplaatje is de zogenaamde inverter, vanaf de voeding lopen drie zwarte draadjes en één rode naar de inverter, en aan de andere kant verlaten twee witte draden het printje en verdwijnen bovenin de TFT)

Daarnaast kwamen nu ook een aantal gekleurde miniscule draadjes in het zicht, die zijn aangesloten aan de linker zijkant van het scherm en in de laptop onder de voeding doorlopen richting videokaart!

Aan de inverter was niets te zien, geen brandplekken, draadjes die loszaten of i.d. Ook aan de gekleurde draadjes was niets te zien.

mmh, kabelbreuk misschien? Laptop aan, draadjes bewegen, niks!

Bij het aandoen (opstarten) licht het scherm wel even heel vaag op. Ik denk dat de TFT hier een signaal krijgt via de inverter, die voor het backgroundlicht zorgt! Na die opleving gaat het scherm weer uit en is er geen beweging meer in te krijgen!

Videokaart lijkt me ook niks mis mee, op de externe CRT kan ik gewoon een beeldbuis knopen, deze doet het prima!

Nu is de vraag, wat is hier het probleem en hoe los ik het op!
Google, lcdspecifications.com en arima.com.tw konden me niet verder helpen. Ook bij nec.com was niets te vinden.

Specs laptop:
Arima 586 AMD K5 100MHz@75MHz 256 KB L2 cache
Bios: Phoenix Notebios v1.03 met Phoenix MISER ACC2056 v2.0
HD: IBM 810MB
videochipset: Chips & Tech. accelerator
geluidskaart: ESS688 PnP Audiodrive
modem: Dynalink 1414VE
PCMCIA: 2x type 2
geheugen: 8 mb

TFT-scherm: NEC NL6448AC32-01 A5310969 K20R512715122

Kan iemand mij ook vertellen hoe ik in de bios kom bij deze biosversie? phoenix.com kon me daar niet aan helpen.

:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Verwijderd

Topicstarter
^^^^

Verwijderd

Topicstarter
SchopperdeSCHOP ! :P

Na een week nog maar es proberen dan! :+

Verwijderd

Topicstarter
En nogmaals!

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 18:31
huum volgens de forum rulez mag jij je eigen topic niet bovenaan schoppen door zelf berichten te plaatsen.
Maar over jouw probleem: Je zou de kabels van de tft scherm op het MOEDERBORD kunnen controleren en eventueel alles los maken en weer eraan sluiten. Suc6

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

waarom haal je iets uitelkaar als het werkt? sorry, ik heb hier ook alles open ligen maar geen laptops,

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 22:17 schreef Qorne het volgende:
waarom haal je iets uitelkaar als het werkt? sorry, ik heb hier ook alles open ligen maar geen laptops,
Wellicht om onderhoud te plegen :) Maar had je jezelf ontladen alvorens eraan te werken?

Verwijderd

Topicstarter
Ontlading heeft altijd prioriteit nummer 1! :)

Over dat uit-elkaar halen:

Ik was van plan om de pc een ander uiterlijk te geven.
Zo'n zwarte bak waar die nu in zit was niet geheel naar smaak! Ik had zelf meer het idee om iets met plexi te gaan doen, schetsjes gemaakt, naar de bouwmarkt geweest etc.

Haal dat ding uitelkaar maar krijg nu de TFT nie meer aan de praat!

Wordt daar niet echt vrolijk van!

En over die topic-kick: Als ik het goed begrepen heb mag je toch gewoon omhoogschoppen na 24 uur? Zo niet... Weer wat geleerd en zal het niet weer gebeuren :Y)

Ben trouwens blij dat dit toch wat aanslaat, omdat me project nu al 17 dagen stil ligt.

Ga in ieder geval de hints ff proberen!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dus als ik het goed begrijp doet je backlight niks meer ?

bij mijn laptopje moet de backlight iig aan zijn, of laten we zeggen, de laptop moet denken dat ie aan is. Misschien maakt je aansluitingen ergens kortsluiting, dan gaat de inverter uit en dus ook je schermpje

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de backlight geeft bij het opstarten wel een stroom door. d.w.z. als ik in het donker ga zitten en dat ding aan gooi. Licht het scherm een beetje wittig op en gaat dan gelijk weer op zwart. De pc start vervolgens gewoon op naar Win95.

Door ctrl-esc en dan pijl-omhoog, enter, enter kan ik de pc weer afsluiten en nu zie ik (misschien zijn het wel hallucinaties hoor :+ ) heel vaag het afsluitschermpje (zwarte achtergrond en oranje tekst).

Maar nogmaals heel, heel, heel vaag. Het zijn eigenlijk meer overgangen van zwart naar iets minder zwart. AJBWIB

Wat jij dus zegt Atgast, zou best kunnen. Ik begrijp het goed dat de backlight de kleuren versterkt?

Ook de inverter kan best een kortsluiting maken. Die zwarte draadjes zitten wel heel dicht tegenelkaar aangesloten op dat printje!

We gaan weer ff kijken!

Verwijderd

Topicstarter
Na het even geheel zat te zijn geweest ben ik gisteren maar weer eens gaan zoeken naar de oorzaak van de black-out!

Eerst het gehele tft-scherm opengeschroeft... backlightje bekeken.... nix zwartgeblakerd o.i.d. laptopje aan... kijken naar backlightje.... nul komma nul... doet het gewoon niet...

Toen kwam het BRILJANTE idee om even te kijken of de inverter een uitgangsspanning had van 125V (staat op inverter) mooi niet dus.....

hele dag bezig geweest met doormeten en vandaag dan eindelijk de oplossing...

*ZUCHT*

Vanaf de voeding lopen zes draden naar de inverter waarvan 1 rood.
Deze rode draad (plus) had dus geen doorvoer.. Op voeding netjes 7,5V en op de inverter 0,0V.

DIT WAS DUS HET PROBLEEM! :9~

De zes draden zaten in een krimpkousje en wat bleek nou... er zat een miniem hoogteverschil in de krimpkous Ferietringetje? OPENMAKEN! Juist ZEKERING!!! |:( Nooit opgemerkt.

Dus ff naar de electroboer om voor 1,00 EUR een 2A 125V zekering te halen en deze ff tussen het draadje gesoldeerd..

Nou doet ie ut weer :+

Vond toch dat jullie het recht hadden dit even te weten!
Pagina: 1