Toon posts:

Hmmm ideetje voor passieve watercooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Owkeej, ik heb weer eens een vaag idee.

Stel je hebt een proc, heeft het dan zin om er een enorm koper blok op te zetten vol water. Stel je pakt een Duron en zet daarop een kopere bak ter grote van je cpu (dus niet de core maar heel 't ding) en je maakt die bak zegmaar zo hoog als je maar wilt. Heeft het dan nut? Koelt ie dan passief genoeg, ik bedoel het water warmt op en stijgt naar boven, bovenaan koelt het weer af en gaat naar beneden.

Hierdoor zijn een boel dure dingen uit de watercooling zoals de pomp, de radiotor enz. Heeft het dan nut om van heel 't ding gewoon een lange buis te maken? Of een boel buizen met een paar fans die ertussendoorblazen?

Water geleidt toch beter warmte als koper of niet?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15

Zjemm

...

ik denk niet dat het dan lang goed gaat
stilstaand water koelt niet goed af. het gaat juist om het stromen van het water

opensecure.nl

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar ik zeg dus, door de warmte gaat het toch omhoog of niet? En daarna toch weer naar beneden?

• Zjemm

Zjemm

...

in het begin misschien wel jah
maar later raakt dat water warmte verzadigt omdat er meer warmte bij komt dan dat het afkoelt
dan houd het een keer op

opensecure.nl

Verwijderd

Topicstarter
Warmte water verzadigt?

Nou dat lijkt me dus niet he? Water is gewoon het bewegen (trillen) van de moleculen, en die remmen vanzelf weer af omdat ze omgeven zijn door koper wat omgeven is door lucht van 21 graden. En ik heb het dus echt over een groot blok.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vaag idee:

De CV niet meer laten verwarmen (gas eraf halen of whatever)
Dan tweaken zodat ie constant aan 't pompen is, en dan je watercooling aan je CV hangen.

Of gewoon aan de waterleiding als je toch bezig bent

Verwijderd

Een soort heatpipe systeem , dan kan het misschien wel

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

Op zaterdag 08 juni 2002 01:48 schreef Thorry het volgende:
Jah maar ik zeg dus, door de warmte gaat het toch omhoog of niet? En daarna toch weer naar beneden?
Als je ook nog een ei in dat blok steekt, heb je een eierkoker. :+

Het water dat naar boven gaat wordt zodra het ook maar iets afkoelt vervangen door nieuw water van onder dat net iets warmer is. Het ietsjes afgekoelde water zal weer zakken en nog heter worden, weer stijgen, etc. etc. MAW: Het water warmt gewoon op.

Het is de bedoeling dat het net zo snel afkoelt als opwarmt, dat kan alleen door het te laten stromen...

drs. Kama

• Zjemm

Zjemm

...

ok ok test jij het dan maar.
ik heb gewoon het idee dat dat niet zo makkelijk werkt.

neem nou je kast die blijft ook op een gegeven moment bij een bepaalde temperatuur steken. terwijl er actief gekoelt wordt.

koel je niet actief, dus bijvoorbeeld geen koele lucht in je kast blazen zal die temperatuur stijgen.
zo is dat ook met water als je dat water niet koelt en extra laat bewegen (stromen door een pomp)gaat de temperatuur omhoog
en ik denk dat die temperatuur dusdanig hoog zal worden dat het fout loopt.

of je bak met water moet mega groot zijn.
maar in je pc kast past dat echt niet

opensecure.nl

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

edit:
Nevermind :D

drs. Kama

Verwijderd

Topicstarter
Owkeej, dus passief kan het niet. Weet je wat ze eigenlijk zouden moeten maken? Maar mijn vraag is dan nog steeds, geleidt water beter als koper? Want iedereen heeft van die grote dure blokken koper in z'n PC hangen, zou het niet veel beter zijn om alleen een hol koelblok te hebben met water erin?

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 02:04 schreef Thorry het volgende:
Owkeej, dus passief kan het niet. Weet je wat ze eigenlijk zouden moeten maken? Maar mijn vraag is dan nog steeds, geleidt water beter als koper? Want iedereen heeft van die grote dure blokken koper in z'n PC hangen, zou het niet veel beter zijn om alleen een hol koelblok te hebben met water erin?
Het koperblok zorgt voor een groter contactopvervlak met het water en koelt daarom beter.

Verwijderd

Volgens mij is de temperatuurweerstandcoefficiënt van water hoger dan die van koper 8-)

dwz dat water minder snel warm wordt dan koper maar het ook minder makkelijk afgeeft (denk aan een meer ofzo dat in 't begin van de zomer nog ijskoud is)

't Koper moet de warmte naar buiten afstaan en wordt gekoeld door het water. De meest efficiënte koeling vindt plaats wanneer het water overal even warm (koud) is (en dat bereik je door het te laten stromen door een zo groot mogelijk contactoppervlak).
Pagina: 1