Toon posts:

Linux crashed door TAR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all :)

Ik heb hier een linux fileserver (LinuxPPC 2000Q4, kernel 2.2.18, op een, indeed, PowerMac)

t probleem is,ik heb een backup script gemaakt, dat tot voor kort perfect draaide... maar de laatste week gebeurde t steeds vaker, dat ik wakker werd, en al mijn andere computers liepen te gillen dat ze de server kwijt waren. hij was namelijk ge-reboot.. (AppleTalk verbinding verbroken)

ik besloot, om mijn script met de hand te runnen, all fine, hij lekker aan t backuppen... tot ineens.. <reboot> ik kijken, maar er is niets verwonderlijks in mijn logs te vinden... tar zelfs geen error messages afgegeven.

ik heb FSCK over de schijf heen gehaald, die gebackupped moest worden, die is in orde. de hardware opstelling van de computer <-> tapedrive heb ik niets aan veranderd, en hij werkte eerder, dus die is ook in orde.

finally. t command waarmee ik backup:
code:
1
tar -c -L 25165824 --totals --checkpoint --new-volume-script <tape rotation script> /dev/st0 /fujitsu >> /tmp/backup_logfile

(/dev/st0 == dus tapedrive, en /fujitsu de mountpoint van de schijf die gebackupped gaat worden)

mocht t helpen, de laatste checkpoint die ik zag, was in de buurt van 750.000 ik weet niet of dat gaat om t aantal geschreven KB ?

anyone ? :)

Verwijderd

Kun je in een andere terminal in een soort loopje constant de filesize van de resulterende tar bekijken (ls --size file)? Het kan zijn dat je over de 2 GB grens heengaat en dat dat je comp reboot (2.2.x kernels met ext2, oude glibc versies, oude GNU utility versies, kunnen allemaal niet met > 2 GB files omgaan)...

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 10:21 schreef beelzebubu het volgende:
Kun je in een andere terminal in een soort loopje constant de filesize van de resulterende tar bekijken (ls --size file)? Het kan zijn dat je over de 2 GB grens heengaat en dat dat je comp reboot (2.2.x kernels met ext2, oude glibc versies, oude GNU utility versies, kunnen allemaal niet met > 2 GB files omgaan)...
correct me if i'm wrong, maar ik geloof dat hij naar tape backupt en dan zal die 2GB limiet niet spelen denk ik :)

verder is mijn ervaring eigenlijk dat spontane reboots duiden op hardware problemen. dat het dan altijd tijdens het backuppen gebeurt kan zijn doordat je je machine dan wat meer stresst. overigens heb ik met linux uitsluitend x86 ervaring en nooit met PPC gewerkt :)

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 11:48 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:
correct me if i'm wrong, maar ik geloof dat hij naar tape backupt en dan zal die 2GB limiet niet spelen denk ik :)
Hmm, da's waar (tenzij je grote tapes hebt :P)... /me is dom vandaag. :Y).

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
Geef de optie -v eens mee aan je tar. Dan zie je bij welke file ie over zn nek gaat. Verlogens zou je eens kunnen proberen de file met de hand te openen (editor oid) en kijk wat het doet.
Vermoedelijk zul je de file even moeten verplaatsen of verwijderen en opniew moeten aanmaken.

Ik heb dit probleem eens met reiser gezien en het was echt vaag, ook nergens errors oid maar gewoon een systeem wat helemaal hing. Bleek dat er een config file niet lekker meer in het fs zat.. (en ja, fsck keek er overheen)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 12:35 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Geef de optie -v eens mee aan je tar. Dan zie je bij welke file ie over zn nek gaat. Verlogens zou je eens kunnen proberen de file met de hand te openen (editor oid) en kijk wat het doet.
Vermoedelijk zul je de file even moeten verplaatsen of verwijderen en opniew moeten aanmaken.

Ik heb dit probleem eens met reiser gezien en het was echt vaag, ook nergens errors oid maar gewoon een systeem wat helemaal hing. Bleek dat er een config file niet lekker meer in het fs zat.. (en ja, fsck keek er overheen)
hmmm, ik gebruik gewoon EXT2,
maar ik zal eerst wel eens proberen met de verbose optie, en papd (want die used 99%!!!! van me CPU time)... toch vreemd. dat t ineens teveel voor m is

Verwijderd

Topicstarter
oke, hij is nu weer aan t backuppen, inmiddels voorbij checkpoint 784000

de verbose output werkt niet, want alleen aan het begin krijg je dan te zien welke bestanden hij dan wel eens eventjes zal gaan backuppen... verder krijg je alleen checkpoints (mits je die optie aangezet hebt natuurlijk) te zien.

niet echt een touw aan vast te knopen.. zal es op een andere console inloggen, en de load bekijken

[edit]
load == 1.10 / 1.04 / 1.01

Verwijderd

Topicstarter
*schopje :)

t probleem bestaat nogsteeds, hoewel ik kan zeggen dat de CPU load niet overdreven hoog is :S

Verwijderd

Als je in een andere console de dmesg logt? iets van "tail -0f /var/log/messages > /home/jij/log.log"

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 14:22 schreef beelzebubu het volgende:
Als je in een andere console de dmesg logt? iets van "tail -0f /var/log/messages > /home/jij/log.log"
dmesg // messages -> staat nixz speciaals in
Pagina: 1