[idee] Tweakers Knowledge Base

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Practijk voorbeeld, de nieuwe user heeft zich net aangemeld onder de naam 'jantje2002' (|:() en wordt vervolgens helemaal afgezeikt over het feit dat zijn verhaal zo newbie is en krijgt van mij nog een link naar [topic=309815/1/50] ;)

Mijn idee is dus om voor allerlij problemen een soort database aan te leggen waar alle leden van GoT gebruik van kunnen maken.

Het 'nadeel' van een forum is dat het vaak zo onoverzichtelijk wordt. En dan ben je genoodzaakt om 10 pagina's te gaan lezen. En dan heb je daar ff geen zin in en dan wordt je gerefereerd naar een stukje 5 pagina's terug... ;(.

Dus vandaar mijn idee. Zo'n 'toturial' zegmaar moet natuurlijk goed onderbouwd zijn en er zou dan een stem-systeem moeten komen zodat slechte 'toturials' niet 'bovenaan' komen.

Het gaat dus om een apart stukje site waar je uitvoerig informatie over een bepaald onderwerp kan vinden.

Ik weet niet of dit eerder is voorgesteld. Maar wat vinden jullie hiervan?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heet GoT is al een knowledge base: http://gathering.tweakers.net/forum/find

zie ook [topic=517069/1/999]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

PromWarMachine

Forsaken Archer

Klinkt mij iig goed in de oren, als ik de modjes zo hoor weten zij ook niet meer wat ze moeten doen om de grote golf 'newbies' buiten te houden en er voor zorgen dat ze eerst de FAQ lezen. >> Misschien een delay van 10 minuten bij het registreren? >:)

Disclamer: Nee, ik héb nix tegen newbies!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoiets bedoel je:
[topic=517069/1/100]

Maar wie garandeert dat jantje2002 de Knowledge Base gebruikt, in plaats van een topic te plaatsen in 't forum? Hoe vaak wordt de MS Knowlegde Base gebruikt door mensen die een topic start op GoT?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[topic=396934/1/999]
[topic=87177/1/999]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja als je de zoek functie nu zelf eens had gebruikt dan had je geweten dat dit idee al vaker is langs gekomen maar dat het technisch bijna niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zaterdag 08 juni 2002 00:13 schreef PromWarMachine het volgende:
Disclamer: Nee, ik héb nix tegen newbies!
Ik ook niet. Zeker als ze zelf moeite doen, zich aan de FAQ houden, zelf ook anderen helpen, etcetera.

Van dat soort newbies kunnen we er niet genoeg hebben. :)

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 00:13 schreef MREn het volgende:
Heet GoT is al een knowledge base: http://gathering.tweakers.net/forum/find
zie ook [topic=517069/1/999]
Lezen graag :Z
Op zaterdag 08 juni 2002 00:14 schreef blackd het volgende:
Zoiets bedoel je:
[topic=517069/1/100]

Maar wie garandeert dat jantje2002 de Knowledge Base gebruikt, in plaats van een topic te plaatsen in 't forum? Hoe vaak wordt de MS Knowlegde Base gebruikt door mensen die een topic start op GoT?
Dat is wel waar maar dat zou je kunnen verduidelijken met een link naar de Knowledge Base bij het starten van het Topic (zo van: of je toch niet ff zou kijken).
Op zaterdag 08 juni 2002 00:15 schreef MREn het volgende:
[topic=396934/1/999]
[topic=87177/1/999]
k
Op zaterdag 08 juni 2002 00:15 schreef mgfun het volgende:
Tja als je de zoek functie nu zelf eens had gebruikt dan had je geweten dat dit idee al vaker is langs gekomen maar dat het technisch bijna niet te doen is.
Nou slechte programmeur dan die dat zegt. Het denk ik een paar (volle) daagjes werk en dan heb je al iets moois hor (los van de lay-out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:52
Je zoekactie naar 'knowledge base' leverde 38 resultaten op. Resultaten 1 - 38. (en dat dus echt alleeen in LA)

Dit idee komt om de zoveel maanden boven water, en de uitkomsten zijn over het algemeen:
1. de search bied een redelijk alternatief op een aparte KB
2. het maken van een KB is lastig gezien de enorme hoeveelheid werk, de vraag wat er wel en niet in moet, en wat er wel en niet in -mag- (auteursrecht ligt bij de users, niet bij BV tweakers)
3. ver ver in de toekomst in een land hier ver vandaan (tweakonia?) komt er nog een CD versie van GoT als KB die dezelfde problemen als bij punt 2 heeft.

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 08 juni 2002 00:23 schreef LauPro het volgende:
Dat is wel waar maar dat zou je kunnen verduidelijken met een link naar de Knowledge Base bij het starten van het Topic (zo van: of je toch niet ff zou kijken).
En dat werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 00:23 schreef Dutchman! het volgende:
Blaat
Jij snapt het..

blackd: Jij ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 00:23 schreef Dutchman! het volgende:
2. het maken van een KB is lastig gezien de enorme hoeveelheid werk, de vraag wat er wel en niet in moet, en wat er wel en niet in -mag- (auteursrecht ligt bij de users, niet bij BV tweakers)
Nou ik ben eventueel wel bereid om hieraan mee te werken.

En over dat auteursrecht van de 'user' kan je wel iets maken zodat hij akkoord moet gaan met voorwaarden oid.
Op zaterdag 08 juni 2002 00:24 schreef blackd het volgende:

[..]

En dat werkt :D
Nou als ze daar niet op reageren dan weet ik wel hoe laat het is iig ;)
Op zaterdag 08 juni 2002 00:26 schreef mgfun het volgende:

[..]

Jij snapt het..
k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 00:14 schreef blackd het volgende:.....
Hoe vaak wordt de MS Knowlegde Base gebruikt door mensen die een topic start op GoT?
Vrij vaak !!! (als het tenminste niet over Linux gaat 8-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 10:04
je kan dan beter een DataBase met allerlei linkjes naar info en oplossingen over bepaalde onderwerpen maken...

of, laat men zelf lekker zoeken...

I'm not weird, I'm a limited edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 08 juni 2002 00:29 schreef LauPro het volgende:
Nou als ze daar niet op reageren dan weet ik wel hoe laat het is iig ;)
Daarmee los je het grote probleem, teveel search/faq topics, dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:52
Op zaterdag 08 juni 2002 00:29 schreef LauPro het volgende:
En over dat auteursrecht van de 'user' kan je wel iets maken zodat hij akkoord moet gaan met voorwaarden oid.
[..]
niet met terugwerkende kracht, dan zal je de KB moeten opbouwen vanaf het moment dat er andere voorwaarden ingaan (die niet zeer populair zullen zijn: de meeste users zijn hier niet om gratis een commercieel product van content te voorzien)

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 00:32 schreef blackd het volgende:

[..]

Daarmee los je het grote probleem, teveel search/faq topics, dus niet op.
Oke oke: jij gelijk <einde sub-discussie> :P
Op zaterdag 08 juni 2002 00:32 schreef Dutchman! het volgende:

[..]

niet met terugwerkende kracht, dan zal je de KB moeten opbouwen vanaf het moment dat er andere voorwaarden ingaan (die niet zeer populair zullen zijn: de meeste users zijn hier niet om gratis een commercieel product van content te voorzien)
Komop, je weet zelf ook wel dat veel mensen hiervan gebruik gaan maken. Als je naam in zo'n database komt bouw je al snel een reputatie op. Bovendien is het ook nog is gratis :Y). En waarom zou je je kennis niet met anderen delen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 08 juni 2002 00:37 schreef LauPro het volgende:
Oke oke: jij gelijk <einde sub-discussie> :P
Nee, ga er nou eens op in, waarom denk jij dat n00bs/newbies deze database wel zouden gebruiken, en de search niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 00:39 schreef blackd het volgende:

[..]

Nee, ga er nou eens op in, waarom denk jij dat n00bs/newbies deze database wel zouden gebruiken, en de search niet?
Oke oke, da's waar. Nou ik denk dat je bij de eerste 20 posts ofzo bij het reageren/starten op/van een topic duidelijk moet worden aangegeven dat ze eerst moeten zoeken in de 'databse' met anders de kans van een 'slotje' oid.

Maar het is niet de bedoeling om een database voor new-bie's aan te leggen. Een uitgebreidde totural over het maken van een bay-bus is ook niet weg. Dus het is eigenlijk de bedoelding dat je gewoon een lijst met opties krijgt en met veel voorkomende problemen. Bijvoorbeeld bepaalde (veelvoorkomende) situatie's (denk aan bepaalde moederborden met een condensator die in de weg zitten ed) duidelijk worden uitgelegt en waarom. Vaak ontbreekt in een topic de 'waarom' :7 (deze niet hoop ik :P)

Maar wat dus niet moet komen zijn allemaal van die halve scriptjes die vaag omschreven zijn :r (10-minuten werk zegmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 00:39 schreef blackd het volgende:
He ksst!, nou geef ik een reactie en dan verwacht ik toch wel een reply toch na 12 uur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 08 juni 2002 00:44 schreef LauPro het volgende:
Oke oke, da's waar. Nou ik denk dat je bij de eerste 20 posts ofzo bij het reageren/starten op/van een topic duidelijk moet worden aangegeven dat ze eerst moeten zoeken in de 'databse' met anders de kans van een 'slotje' oid.
Maar is 'aangeven' genoeg? FAQ's / Sticky topics worden bijv. ook niet gelezen.
Bovendien hoeven de eerste 20 topics van een user niet perse in de search te staan.
Maar het is niet de bedoeling om een database voor new-bie's aan te leggen. Een uitgebreidde totural over het maken van een bay-bus is ook niet weg. Dus het is eigenlijk de bedoelding dat je gewoon een lijst met opties krijgt en met veel voorkomende problemen. Bijvoorbeeld bepaalde (veelvoorkomende) situatie's (denk aan bepaalde moederborden met een condensator die in de weg zitten ed) duidelijk worden uitgelegt en waarom. Vaak ontbreekt in een topic de 'waarom' :7 (deze niet hoop ik :P)

Maar wat dus niet moet komen zijn allemaal van die halve scriptjes die vaag omschreven zijn :r (10-minuten werk zegmaar).
Hmmm hier zit wel wat in, maar IMHO zou je dat moeten doen met de onderwerpen die minder standaard zijn, dus de baybus, de condensatoren, het echte tweaken. Soort van Reviews op de Frontpage krijg je dan.
Op zaterdag 08 juni 2002 17:25 schreef LauPro het volgende:
He ksst!, nou geef ik een reactie en dan verwacht ik toch wel een reply toch na 12 uur :?
Moest ff wakker worden enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
(late reactie)
Op zaterdag 08 juni 2002 17:29 schreef blackd het volgende:

[..]

Maar is 'aangeven' genoeg? FAQ's / Sticky topics worden bijv. ook niet gelezen.
Bovendien hoeven de eerste 20 topics van een user niet perse in de search te staan.
Daar heb je gelijk in maar dan heb je iig direct voor de mensen die direct een topic openen zonder te kijken een reden om hem te sluiten oid.
Hmmm hier zit wel wat in, maar IMHO zou je dat moeten doen met de onderwerpen die minder standaard zijn, dus de baybus, de condensatoren, het echte tweaken. Soort van Reviews op de Frontpage krijg je dan.
Ik heb niet echt een search ofzo op de fontpage gezien, dus daarom moet er dan eigenlijk een apart gedeelte komen.
Moest ff wakker worden enzo ;)
k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

misschien een late reactie, maar toch nog even.

zonder het idee van kennis-opslag blijft er van GoT niks anders over dan een medium om op korte-termijn informatie uit te wisselen, GoT staat dan nauwelijks boven een applicatie als IRC.
korte-termijn-chat.

het is geen opzienbarend gegeven om te zien dat juist de fora die die community en 'gezelligheids-basis verkiezen beeldbepalend zijn voor GoT, niet enkel de General Chat, maar ook Lieve Adjes, en subfora als NOS, DPC, de Devschuur® moeten het eerder hebben van het community-gevoel dan dat het technisch niveau nu werkelijk zo hoog is dat het professionals aan zich kan binden.

de huidige search is nauwelijks die naam waard, het is hooguit een applicatie waarin een zoekwoord kan worden ingegeven en welke dan resultaten brengt, geen enkele mogelijke tot ordening en sortering.
de opslag van data is waanzinnig onpraktisch, geen enkele sub-ordening hierin, waarin de mogelijkheden legio zijn:

een goed voorbeeld is het feit dat het een goed gebruik is geworden om voor threads een subniveau handmatig aan te geven: "[subniveau] onderwerp"
zoiets is juist een vorm van handmatige automatisering, vanuit gebruikers is er de behoefte hiertoe; en de bereidheid om die extra moeite te doen.
ronduit teleurstellend dat hier technisch niemand gebruik van maakt, dit is vaak een key-gegeven om op te indexeren, maar de huidige search kent geen echte AND dus is het onmogelijk op de content te zoeken binnen threads met [php] in de titel.

voor het nieuwe forum zijn er een aantal stappen vooruit genomen (alhoewel toen ik checkede de search nog niet actief was, typerend dat zoiets achteraf wordt gemaakt, en niet geintegreerd in het bouwen van het forum)

de aanpassingen die gedaan hoeven te worden zijn eigenlijk minimaal, maar vereisen een stap over een kleine maar gemene drempel aan het begin: namelijk afstappen van het idee dat de core-business van GoT het verzorgen van klets-mogelijkheden oor de gebruikers is, maar aannemen van een idee dat GoT een stramien biedt waarbinnen gebruikers hun data ordenen, waarbij zij van deze ordening de voordelen mogen plukken, doordat GoT als applicatie zelf de context hieromheen kan bouwen.

een simpel voorbeeldje; de waarde van een thread als 'knowledge-base' thread kan simpel automatisch worden vastgesteld, door simpel een indexeringswaarde toe te kennen aan threads waarnaartoe vanuit andere threads wordt verwezen (LA, SM en GC uitgesloten).
zodra een thread regelmatig als referentie bij andere vragen wordt gebruikt en hiernaartoe wordt verwezen, dan heeft deze thread een aantoonbaar hogere kennis-waarde dan een thread die niet regelmatig meer wordt 'herkauwd'.
geef de topics een 'value' veld dat iedere keer zodra een post wordt gedaan waarin een link naar dit topic staat wordt opgehoogd en je hebt een minimale aanzet naar een knowledge-base waarin onderscheid kan worden gemaakt naar nuttige en minder nuttige topics.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 13:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik ben het wel met je eens met het systeem waar je in de laatste alinea over verteld maar ik denk dat er dan toch veel 'n00b'-reacties komen.

Dus daarom mijn voorstel om een database samen te stellen met uitgebreide toturials maar waar geen reacties op mogen worden gegeven. Als iemand dan een opmerking heetf oid dan kan hij/zij terecht in het het forum.

En er moet ook idd een 'parent'-systeem komen zodat je tutorials kan onderverdelen.

En ik ben het 100% met je eens dat een forum 'korte termijn'-chat is. Er zijn veel topic's die binnen een uur 'opgelost' zijn en als je dasar dan een (goede) tutorial van maakt dan hoeft er dus ook niet meer over gevraagt te worden in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik werk al een tijdje aan de nieuwe FAQ voor Network Troubleshooting. Die FAQ is niet langer een topic, maar wordt HTML/PHP wat een aantal voordelen biedt, met name qua overzichtelijkheid.

Het voordeel van een dergelijke FAQ is dat je (als meerdere FAQ's dat op die manier gaan doen) de FAQ's makkelijker in elkaar kan laten overlopen, zonder dat iemand dat merkt. Bep. veelgestelde vragen kun je dan bijvoorbeeld vanuit meerdere FAQ's naartoe verwijzen, zonder dat het de gebruiker uberaubt opvalt.

Een algemene knowledgebase is dan een kleine stap.

<font size="1">Het exemplaar waar ik naar link is nog ontzettend beta, maar het geeft een indruk van wat je kunt verwachten.</font>
Pagina: 1