Toon posts:

Processorkoeler klinkt als een föhn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik vond het geluid wat mijn koelertje maakte van m'n processor al sinds ik hem kocht veeeeel te hard. Het leek wel een föhn
Dus wat dacht ik gisteren..ik koop een nieuwe!
Zo gezegd, zo gedaan, meteen erin gezet..maar ik heb nog steeds zo'n föhngeluid..

Nou heb ik ergens gehoord dat je ook de snelheid waarmee de fan omwentelt kan verlagen..ik heb ook een programmaatje geprobeerd (Speed Fan heette het volgens mij) en in m'n BIOS gekeken of ik het ergens kan veranderen..maar ik kom er niet uit!

Wie kan mij helpen? (m'n moederbord is een Aopen-AX34)
Die nieuwe zit er nu op, een DP5-6H51-A1 van Coolermaster..

Bij dat programma Speedfan geeft ie aan:

HD0: 60 graden celsius
Temp1: 39 graden celsius
Temp2: 36 graden celsius
Temp3: 21 graden celsius

Verwijderd

Ik zou zelf denken een te hoog voltage maar hoe je dat gepresteerd hebt?
het is denk ik iets anders

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
CPU fans maken nou eenmaal veel lawaai, als je echt stil en goed presterend wil hebben zal je wat dieper in je buidel moeten tasten. je kunt de fan op 7v laten draaien, maar dan krijg je er toch minimaal 10 graden bij je temperatuur op. het is eens te proberen. en alle cpu temperaturen tot 50 vind ik prima. mijn 2e hd, een maxtor u133 7200rpm 60 gb is btw ook zo frickin' warm. 60 graden :7 houd ie dat zo uit, of moet ik toch maar eens een hd cooler aanschaffen? mijn cpu (tb1400) is redelijk koel (42 graden stressed) met een simpele spire cooler die vrij weinig lawaai maakt (maarja ik was een Delta HP gewend :P)

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 14:22

JF_

Weet je wel zeker dat 't je CPU-koeler is?

Ennuh, 60 graden voor je harddisk is erg heet als je 'm tenminste langer dan twee maanden wilt gebruiken.

Verwijderd

Ik zou voor je hDD een koeler kopen als ik jou was...en voor de topic starter zijn koeler? Gooi er een fanduct op met een 80 mm op 7~9 volt ...krijg je ongeveer dezelfde temps minder geluid..
anders moet je toch voor een zalman waaier gaan.

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Wat je kunt proberen is die fan eraf halen en er dan een 80mm voor plaatsen maar dan zonder fanduct.

Je kunt proberen em op te hangen met elastiekjes, dan geeft die fan ook geen trillingen door aan de kast.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• unfor
  • Laatst online: 23-05 18:21
Op vrijdag 07 juni 2002 22:02 schreef TweakMaster het volgende:
Ik zou voor je hDD een koeler kopen als ik jou was...en voor de topic starter zijn koeler? Gooi er een fanduct op met een 80 mm op 7~9 volt ...krijg je ongeveer dezelfde temps minder geluid..
anders moet je toch voor een zalman waaier gaan.
ik heb net 1 van de hd's een slot lager geplaatst. zaten tegen elkaar aan. scheelt me 15 graden :) is nu 45.

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 21:39 schreef JeFFire het volgende:
Hey,

Ik vond het geluid wat mijn koelertje maakte van m'n processor al sinds ik hem kocht veeeeel te hard. Het leek wel een föhn
Dus wat dacht ik gisteren..ik koop een nieuwe!
Zo gezegd, zo gedaan, meteen erin gezet..maar ik heb nog steeds zo'n föhngeluid..

Nou heb ik ergens gehoord dat je ook de snelheid waarmee de fan omwentelt kan verlagen..ik heb ook een programmaatje geprobeerd (Speed Fan heette het volgens mij) en in m'n BIOS gekeken of ik het ergens kan veranderen..maar ik kom er niet uit!

Wie kan mij helpen? (m'n moederbord is een Aopen-AX34)
Die nieuwe zit er nu op, een DP5-6H51-A1 van Coolermaster..

Bij dat programma Speedfan geeft ie aan:

HD0: 60 graden celsius
Temp1: 39 graden celsius
Temp2: 36 graden celsius
Temp3: 21 graden celsius

overdrijven is ook een kunst een fohn maakt echt wel meer lawaai

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 22:56 schreef Un4GiveN het volgende:

[..]

ik heb net 1 van de hd's een slot lager geplaatst. zaten tegen elkaar aan. scheelt me 15 graden :) is nu 45.
ghehe...ook een id...anders waterkoeling voor je hdd's

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Op vrijdag 07 juni 2002 21:54 schreef Un4GiveN het volgende:
mijn 2e hd, een maxtor u133 7200rpm 60 gb is btw ook zo frickin' warm. 60 graden :7 houd ie dat zo uit, of moet ik toch maar eens een hd cooler aanschaffen?
Hoe meet je de temperatuur van je harddisk? Gewoon met een extern temperatuurmetertje of zit er een sensor op net als bij processoren?

Verwijderd

Er zit een sensor in, met bv speedfan kun je dat uitlezen

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 21:54 schreef Un4GiveN het volgende:
CPU fans maken nou eenmaal veel lawaai, als je echt stil en goed presterend wil hebben zal je wat dieper in je buidel moeten tasten. je kunt de fan op 7v laten draaien, maar dan krijg je er toch minimaal 10 graden bij je temperatuur op. het is eens te proberen. en alle cpu temperaturen tot 50 vind ik prima. mijn 2e hd, een maxtor u133 7200rpm 60 gb is btw ook zo frickin' warm. 60 graden :7 houd ie dat zo uit, of moet ik toch maar eens een hd cooler aanschaffen? mijn cpu (tb1400) is redelijk koel (42 graden stressed) met een simpele spire cooler die vrij weinig lawaai maakt (maarja ik was een Delta HP gewend :P)
zelfde maxter als jij en die word 40graden
seagate word 37graden

hij is veelste heet van jouw

aan de topic starter

koop een grote koelblok met een copere kern
met een grote fen er op

voorbeeld
volcano7+
deze kan je met de hand de toerental regelen
kosten bij
www.alternate.nl
35euro