Toon posts:

Fonts en Debian 3.0

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik debian 3.0 op mijn systeem geinstalleerd. Over het algemeen moet ik zeggen dat ik er heel tevreden over ben. Natuurlijk apt is fantastisch als je dat vergelijkt met de rpm-ellende.

Alleen heb ik een probleempje waar ik niet direkt een oplossing voor heb.

Als ik een window-manager start valt op dat de fonts van de menu's ( ook van programma's als Pan etc) zo groot zijn. Ik heb al wat zitten spelen met de conf.-files onder X11 maar tot dusver geen resultaat.

Heeft iemand een hint waar ik iets moet wijzigen?

Verwijderd

misschien heb je niet genoeg fonts?
heb je msttcorefonts? wat staat er in je fontpath bij je X config?

Verwijderd

xfs, xfs-xtt, msttcorefont
Met deze pakketten moet je wel alle fonts kunnen gebruiken die je wilt.
In je X config (/etc/X11/XF86Config(-4)) staan een entry voor fonts, test wat met en weglaten en toevoegen van fonts types.

Als je type1 wilt gebruiken dan moet je in de modules section de module type1 toe voegen.
Je kunt ook de 100dpi weglaten zodat alleen de kleinere 75dpi over blijft.

Heb je je resolutie wel op de hoogte die je wilt?
check dat met xdpyinfo

suc6

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik draai 1152x864x16 op een 15" en dan is 100dpi fonts wel makkelijk. Ik kan me voorstellen dat 1024x768x16 op een 17" die 100dpi fonts op koeieletters doet lijken.
Ik weet niet welke login manager je evt gebruikt, maar waarschijnlijk kan je eens een kijkje nemen in /etc/kde2/kdm/kdmrc als je kdm gebruikt.

Verwijderd

Kijk ook eens in de directory /etc/X11/fs (hier staat ie bij Slack tenminste). Hierin staat een configuratie filetje (config) waarin je ook kan opgeven welke fonts ie moet pakken, in welke volgorde:
code:
1
2
default-point-size = 120
default-resolutions = 75,75,100,100

Dit is wat ik er heb staan...

Verwijderd

Topicstarter
Precies het bovenstaande heb ik ook in mijn configuratie-files staan.

Ik probeer debian te draaien op 1024x768 op een 17".

Toch lijkt het erop dat hij de 100dpi fonts blijft pakken. Het moet toch mogelijk zijn dit te wijzigen in 75dpi of zit er niks anders op dan mijn schermresolutie te wijzigen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 juni 2002 10:03 schreef a.koster het volgende:
Ik probeer debian te draaien op 1024x768 op een 17".

Toch lijkt het erop dat hij de 100dpi fonts blijft pakken. Het moet toch mogelijk zijn dit te wijzigen in 75dpi of zit er niks anders op dan mijn schermresolutie te wijzigen.
Staat er in de fonts sectie toevallig nog een entry voor een font server? Zoals
code:
1
      FontPath   "unix/:7100"             # local font server

Zo ja, comment die dan eens uit.
Het zou ook wel kunnen dat je het in die font server netjes kunt instellen, maar ik comment hem meestal uit. Dit is misschien geen bruikbare oplossing als je truetype fonts wilt gebruiken (kan zijn dat die perse een font server nodig hebben), maar het valt iig te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, sorry ik heb de suggesties die hier aangedragen zijn allemaal geprobeerd, maar ik hou bij een resolutie van 1024x768 en 65536 kleuren die grote fonts.

Is er iemand die dezelfde resolutie draait wellicht en misschien zijn XF86Config-4 file hier wil posten. Misschien dat ik daar meer informatie uit haal.
Pagina: 1