Toon posts:

atx voeding op 12 volt, wie en waar?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
ik ben op zoek naar een tweetal atx voedinkjes met een voedingsspanning van 12 volt. hoeven geen 500w centrales te zijn. Ik heb al aardig wat gezocht, maar ik kom geen steek verder dan de tip dat er spanningsregelaartjes bestaan. Dat wil ik dus niet.
ik ben benieuwd of deze thread eens beantwoord wordt zonder allerlei onzin-bijverhalen, want het is kennelijk erg moeilijk om bij het onderwerp te blijven als ik de vele replies op de vele topic's lees...

Verwijderd

nu al gaan zijken? geen goeie aanpak
en vertel ff wat meer, misschien gaan we er nog werk van maken voor je ook... maar niet als we niet weten waar het voor is (ik kan wel raden; auto?)

Verwijderd

Topicstarter
kijk, dat was nou eigenlijk een verrassing om pic's te plaatsen aan het eind, maarja.
Ik ben een beetje "gek" maar ik ben met een pc'tje bezig voor mijn dochter van 2 jaar. Ik ga dus van mdf en allerlij snoepkleurtjes een pc tje bouwen met tft scherm e.d. , maar wil daar geen 220 aan hebben hangen, dus daar komt een dikke gel accu in, vandaar. Dus niet een mp3 speler voor in de auto dus...
enneh, was niet rot bedoeld, maar er huizen hier een hoop typende theetante's......

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Op vrijdag 07 juni 2002 20:21 schreef stefwes het volgende:
Ik ben een beetje "gek" maar ik ben met een pc'tje bezig voor mijn dochter van 2 jaar.
Je bent "gek" op je dochtertje.... das nie gek... das kewl...

Dus kom op jongens en meisjes.. help een meisje van 2 jaar aan een custom pc...

Maareh. Is accu verplicht omdat het draagbaar moet zijn, of omdat het veilig moet zijn.. Ander de voeding veilig weg bouwen en de laagspanning via kabel naar dat ding.. (gaat ze ook niet huilen als de accu leeg is :P )

Er zijn wel projecten voor auto voedingen, maar die zijn duur omdat die eerst omhoog moeten steppen om goede spannigen te maken.. Dit zou moeten lukken met zware dc/dc converters.. toch..

Maar pics.. dan kunnen we meedenken..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

wat gaat je dochtertje doen op de pc dan? wel een leuk idee :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
offtopic:
crea bea :)

btw, erg cewl

Verwijderd

koop zon 12 => 230 volt converter...dan kan je gewoon een normale ATX voeding gebruiken

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op vrijdag 07 juni 2002 20:21 schreef stefwes het volgende:
kijk, dat was nou eigenlijk een verrassing om pic's te plaatsen aan het eind, maarja.
Ik ben een beetje "gek" maar ik ben met een pc'tje bezig voor mijn dochter van 2 jaar. Ik ga dus van mdf en allerlij snoepkleurtjes een pc tje bouwen met tft scherm e.d. , maar wil daar geen 220 aan hebben hangen, dus daar komt een dikke gel accu in, vandaar. Dus niet een mp3 speler voor in de auto dus...
enneh, was niet rot bedoeld, maar er huizen hier een hoop typende theetante's......
Welkom op Got!
Nou ja, ik kom niet veel verder dan spanningsregelaartjes in combinatie met transistoren. En inverters voor de negatieve spanningen.
Een nadeel hiervan is dat het erg warm wordt, je kan beter denken aan een soort van UPS, die kan je helemaal inbouwen en als je daar schema's van kan vinden kan je ze zelf ook maken (of laten maken)
Maar ik zie niet in wat er zo gevaarlijk is aan 230 hier in Nederland, alle onder spanning staande delen zijn 'female', en ik denk niet dat je dochtertje metalen dingen binnen bereik heeft.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

BTW Resistor
Resistance is not futile
Resistance is futile ;) Bass D & King Matthew :)

Gabbers leven nog.. :)

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Was laatst iemand op Vraag en Aanbod

Yamaha FZ1 :-)

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 16:13
Ik denk dat het handig is om de voeding ergens in een kast te zetten, en er een ombouw omheen te maken. En dan een wat dikkere kabel naar je pc, met veel aders. Ik denk dat Dr.DNA dit ook bedoelt. Je hebt dan geen gedoe met lege accu's en het is goedkoper, en je pc is niet zo zwaar.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je kan ook twee 12 v accus nemen en serieel zetten...
heb je in totaal 24 v...

+ 12V

accu 1

0 V

accu 2

- 12 V

P.S. check op je mobo of je wel echt de -12v spanning nodig hebt...

en die spanningsregelaars zijn ECHT nix, meel ff welke spanningen je nodig hebt en de stroom, ik teken ff een schema ermee...

Electronics development

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Op vrijdag 07 juni 2002 22:34 schreef 3lmowww het volgende:
P.S. check op je mobo of je wel echt de -12v spanning nodig hebt...
Negatieve spanning is nodig voor lpt. kweetnie of die voor com poorten ook nodig is.
Volgens mij heb je dus +12 +5 +3.3 nodig..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44
Op vrijdag 07 juni 2002 22:51 schreef Dr.DNA het volgende:

[..]

Negatieve spanning is nodig voor lpt. kweetnie of die voor com poorten ook nodig is.
Volgens mij heb je dus +12 +5 +3.3 nodig..
Nope LPT gebruikt geen negatieve spanning

Com poorten wel

die kun je dus gewoon weg laten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

koop gewoon een 12volt naar 230 vol converter en sluit die 12volt kant aan op 12volt en die 230 volt kant op je atx voeding

Verwijderd

Topicstarter
nou, er komen ook wieltjes onder, en ik wil hem min of meer standalone maken. Grootte is niet zo'n punt, want er zit toch aardig wat ruimte onder het toetsenbord en achter de tft, maar ik wil het een beetje efficient houden, dus proberen om niet eerst 220 te maken. ik heb expres een tft genomen die 12 volt voeding nodig heeft.
wat het moederbord betreft: is een via c3 1ghz. Ik ben een beetje aangestoken door de via eden topic, en heb voor 120 euro dit bordje kunnen kopen. leek me niet duur, 3 pci's er op, en een isa.
verder heb ik een 20gb/7200rpm harddisk, 12x dvd speler, simpele speakertjes van ca 10w, misschien een wireless lankaartje, webcam, en dan de tft.
2 accu's is een aardig idee, maar dan worden ze onregelmatig geladen/ontladen, en dat geeft denk ik ook weer problemen.
com heb ik nodig, want de genius kidsball gaat alleen op de serieele poort. Kindertoetsenbord is ps-2 of usb.
iemand overigens nog meer leuke ideeen ervoor?

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Op vrijdag 07 juni 2002 23:48 schreef stefwes het volgende:
niemand overigens nog meer leuke ideeen ervoor?
Een dikke glasplaat voor het TFT, tegen kleine kindervingertjes (Kijk papa..... >:) )

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Topicstarter
oh, en het is eigenlijk enerzijds voor de veiligheid, en anderzijds voor de eenvoud en vrijelijk bewegen dat ik er geen kabels aan wil hebben.
Ik heb ook nog een knul van 1, en die rukt aan alles wat er ook maar als een draadje uitziet, om het vervolgens in zijn mond te stoppen. Dus een pc-plug (al is ie female) aan het apparaat-in zijn mond, vind ik een minder geslaagd idee...
ups is overigens geen probleem, die heb ik nog wel. Maarja, rendement he...
er moet toch gewoon een atx voeding zijn op 12v?? ik dacht zoiets hiero ergens eens gezien te hebben....
in elk geval alvast bedankt oor de reply's.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm, kindervingers zijn niet zo erg. Het zijn meer de stukken speelgoed met scherpe randen waar ik bang voor ben. Maar ik heb reeds een 3mm randje uitgefreesd voor een stukje plexiglas.... (of gehard glas, maar da's denk ik zwakker en moeilijker te monteren...)

Verwijderd

Je kan vast wel ergens een schema vinden die van 12v de gewenste voltages maken. Maar ik heb een vraagje he? Waarom heb je geen oude laptop gepakt om heel da ding aan te sturen. Dan heb je al een TFT scherm, en daar zitten genoeg aansluitingen op om alles te kunnen aansluiten. En dan heb je ook gelijk je accu systeem erin. Misschien zeg ik nu iets dom's hoor, maar waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan?

En heb je met een kinderpsycholoog gesproken? Want ik weet niet of het echt gunstig is voor een kind van 2 om al kennis te maken met computers. Ik ben zelf in contact gekomen met pc's toen ik 4 was, en toen ik 6 was was ik al flink aan 't programmeren (want veel meer kon je niet op die oude bakken) Toen ik 8 was had ik mijn eerste asm progje geschreven. En toen ik 10 was maakte ik drivers/tsr's en zelfs een klein os'je. Nu ben ik fulltime programmeur en studeer ook nog eens erbij. En ik ben nu pas 17. Dus een beetje fucked up wordt je er wel van, kijk maar naar mij :-)

Verwijderd

Topicstarter
ach, en dan blijkt ineens dat er veel werk te vinden is in de IT en jij verzekerd bent van een goede baan... Nog een doel vervuld. Waarschijnlijk was je er al in geinteresseerd, en heb je de mogelijkheid gehad om die aanleg te benutten. Heeft dus kennelijk in je gezeten. Als je geen techneut was geweest in je genen, had je denk ik alleen wat spellen gespeeld, of dat ding een trap de hoek in gegeven, en was lekker met je Tonka-wagens gaan spelen.
Alleen: Je HAD WEL de mogelijkheid tot die keuze. Die wil ik haar/hem ook bieden. Bovendien is er nu plenty leerzame taal/reken/geografische/creatieve/etc. software te koop die allerlij andere factoren stimuleren dat alleen de pc zelf.

Verwijderd

Topicstarter
over het 1e deel (vergeet ik helemaal te beantwoorden) klinkt leuk, maar is wel veeel duurder, en kan ik niet zomaar alles aanhangen. En om nou een 1ghz pentium in tweeen te knippen en in een houten doos te frotten vind ik weer erg veel van het goede. Bovendien is de lol natuurlijk dat ik hier nog een paar pc's in onderdelen heb liggen, en eigenlijk alleen het moederbordje gekocht heb omdat ik die grappig vond. Tja, en dan moet je er een toepassing voor gaan zoeken, anders blijft ie ook maar liggen he? Overigens is die tft een 12,1 inch type die ik voor een prikkie op miin werk kon kopen...
nog any software/hardware tips?
wat is een goed werkend cd-kloon proggie? (om cd's virtueel op je schijf te plaatsen zodat de cdrom niet nodig is?)
Pagina: 1